Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kan någon prata som Kalle Anka?

Startat av Joker, 15 januari 2006 kl. 21:24:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Joker

Jag är inte säker om det är rätt del av forumet att fråga det här på men kan någon förklara för mig hur man pratar some Kalle Anka? ??? TEX, ge steg för steg information, vilken hjälp som helst går bra! :)

MVH
- Komplett idiot

Erika

Du kan ju alltid fråga Andreas Nilsson (nuvarande Kalle Anka-rösten). Han har en hemsida, http://www.andreasnilsson.nu/, han kan nog ge dig ett och annat tips.  :)

Anders M Olsson

Eller så kan du se filmen Den fredliga draken.

Där får Robert Benchley lära sig hur man gör Kalle Ankas röst av mästaren själv, Clarence "Ducky" Nash.

Just den scenen finns även med som ett påskägg på DVDn The Chronological Donald.

Kloppstock

Hittade nyligen gammla inspelningsband där jag gjorde Kalle relatift bra

då var jag typ 7 år, nu däremot låter min Kalle imitation som ett vällanvänt sandpapper dvs inte så bra. detta  ioch med att jag blev äldre,

det ska ju dock gå oberoende vilken ålder man är i..vilken Andreas Nillson visar genom att ha blivit bättre på att göra rösten på äldre dar

Det är svårt att beskriva hur man gör. rösten skall iallafall komma lång bakifrån i munnen.från bakre vänster & höger sida av tungan pressar du upp salivet mot tungan som i sin tur skall vibrera mot det bakre gomseglet,

Lycka Till!!  ;)



Peter

Jag kan, och det är precis enligt tekniken beskriven ovan. Hur jag lärde mig det är dock bortom min vetskap, men det är en kul förmåga man kan briljera med då och då.  ;)

Finns några klipp på min hemsida.
----
Peter

Anders

Jag är väl halvduglig till det, om jag får säga det själv. Ljudet kommer genom att man pressar luft genom en luftficka mellan tungan och kinden/tänderna. För mig fungerar det bäst på vänster sida, men för de flesta fungerar högersidan bäst. Den stora utmaningen är att uttala vissa konsonanter, men det löser sig med litet träning. Jag bifogar en MP3-fil med min imitation.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erik Friman

Citat från: Anders skrivet 19 november 2016 kl. 21:00:49
Jag är väl halvduglig till det, om jag får säga det själv. Ljudet kommer genom att man pressar luft genom en luftficka mellan tungan och kinden/tänderna. För mig fungerar det bäst på vänster sida, men för de flesta fungerar högersidan bäst. Den stora utmaningen är att uttala vissa konsonanter, men det löser sig med litet träning. Jag bifogar en MP3-fil med min imitation.  ;D
Wow, inte så illa alls. Hur länge hade du övat på det där?  ;)

Anders

Citat från: Erik Friman skrivet 19 november 2016 kl. 21:52:37
Wow, inte så illa alls. Hur länge hade du övat på det där?  ;)
Tackar! Själva ljudet har jag kunnat göra sedan jag var liten, kanske 11 år. Talet har jag dock övat på i något enstaka år.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Hans Tolvaly

Anders är bättre än mig, men jag kan också göra rösten ganska hyfsat. Har dock fortfarande ganska svårt med en hel del konsonanter.
Men som nuvarande praktikant på en skola så har man rätt kul med att imponerar på 2a och 3e klassarna. XD

Alexander

Har försökt göra Kalles röst också men är tyvärr inte så bra på det, men däremot är jag väldigt bra på att göra Musse Pigg!  ;D

Anders

Citat från: Hans Tolvaly skrivet 27 november 2016 kl. 13:02:37
Anders är bättre än mig, men jag kan också göra rösten ganska hyfsat. Har dock fortfarande ganska svårt med en hel del konsonanter.
Men som nuvarande praktikant på en skola så har man rätt kul med att imponerar på 2a och 3e klassarna. XD
Jag har också fortfarande svårt för vissa konsonanter, och framför allt kombinationer av vissa konsonanter. Jag kan till exempel knappt uttala "G", och kan inte göra "NG"-ljudet alls, trots all träning. Därmed har jag svårt att säga "anka" (som blir "angka" i tal). Eftersom jag inte får något ljud alls av det sistnämnda blir det istället "a-ka". Tills ganska nyligen hade jag även svårt att säga "K". När jag till exempel skulle säga "Kalle" blev det istället "Stjalle". Jag lärde mig dock så småningom att man bäst uttalar "K" som man alltid gör. Om inte träning ger resultat får man helt enkelt komma på en annan lösning, och kanske istället göra ett ljud som låter snarlikt den svåruttalade konsonanten.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders M Olsson

#11
Inte ens Clarence Nash själv kunde uttala alla ord på ank-engelska. Ibland fick man anpassa manuset till ord som gick bättre att uttala, ibland fick man låta Kalle läsa från skyltar, lappar etc. i bild för att hjälpa publiken förstå vad som sades. (Och om inget av detta fungerade kunde man ju alltid låta Kalle få ett vredesutbrott och bara kvacka ohämmat... )

Hey Arnold på svenska

Det enda jag göra är en amatör nivå, som några korta ord och meningar,,, men det är riktigt svårt.

Göra Kalle Anka rösten har många hittat sina egna tekniker och såna grejer.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Anders

Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 10 december 2021 kl. 20:17:26
Här gör jag Kalle återigen, fast som Rapunzel och Flynn:
https://www.youtube.com/watch?v=PZykhKMXkMY&ab_channel=DubbKlubben
Wow! Hade du överhuvudtaget någon röst kvar efter att ha spelat in det där...?! :o

Mycket imponerande. Om Kalle Anka har odubbade repliker i någon av versionerna av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (From All of Us To All of You, The New From All of Us To All of You, m.fl.) som jag och TrondM håller på att remastra/rekonstruera, så vill jag gärna att du spelar Kalle Anka i Dubbningshemsidans kommande dubbning av det. :) Nu tror jag dock inte att Kalle Anka har någon replik i något julaftonsprogram som inte redan finns dubbat, men utifall att...

Jag och TrondM har också tidigare pratat lite löst om att remastra/rekonstruera Disneyland-avsnittet The Mad Hermit of Chimney Butte från 1960 - ett riktigt trevligt avsnitt med en nyanimerad ramberättelse med Kalle Anka tillsammans med 6 invävda klassiska kortfilmer. Jag hoppas att det kommer bli av, och om/när så sker hoppas jag också kunna göra en svensk dubbning av det avsnittet. Där har Kalle Anka många repliker, då hela ramberättelsen plus hela fyra ingående kortfilmer verkar sakna befintlig dubbning och måste nydubbas. Ingen aning när det blir av, men jag hoppas att du kan tänka dig att ställa upp som Kalle Anka om/när den remastringen är klar...?