Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 mars 2019 kl. 20:27:43
Jag tog listan från Disneyania och det stog inte med där :-\
Okej, då ska jag kolla själv - jag tror att jag ska ha Nalle Puh - Vännernas fest. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 mars 2019 kl. 11:44:58
Nu såg jag att Chihuahuan från Beverly Hills 3 inte finns på hemsidan. Skulle du kunna ladda upp credits till den också :)
Jag hade faktiskt Chihuahuan från Beverly Hills 3 på DVD här hemma, och den hade utsatta dubbcredits. :) Så jag ska skriva av dessa, så kommer det upp vid nästa uppdatering av sajten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 mars 2019 kl. 20:58:57
Bra. Och glöm inte Hotell Transsylvanien 2, Nalle Puh - Vännernas Fest och Flubber ;)
Hotell Transylvanien 2 och Flubber är färdigskrivna och klara, så de kommer upp vid nästa uppdatering.

Nalle Puh - Vännernas fest har jag inte orkat leta fram än...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  2 mars 2019 kl. 09:25:45
Vill se credits till dessa
(...)
Asterix - Gudarnas Hemvist
Jag har nu hört med min kontakt på Svensk Filmindustri/SF Studios, och dessbättre hade de dubbcredits tillgängliga till Asterix - Gudarnas hemvist. Jag har fått och håller på att skriva av listan nu, så den kommer vid nästa uppdatering. :)

TonyTonka

Glöm inte creditslistan till 2017 års Skönheten och Odjuret-film som Erika postat tidigare här i tråden. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#800
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 20 mars 2019 kl. 20:53:38
Hur ofta uppdateras hemsidan egentligen ???
Generellt sett mellan en och tre gånger i veckan, om inget särskilt inträffar.

I och med administrationen som krävs för uppdateringar brukar jag föredra att inte bara publicera nya creditlistor vid det tillfället, utan avvaktar gärna tills jag ändå ska göra något annat; exempelvis publicera nya recensioner eller dylikt.

Jag kan tillägga att jag just nu håller på att skriva två olika recensioner, på filmer som Biostaden i Skellefteå varit vänliga nog att visa för mig under onsdagseftermiddagen. Om inget oförutsett inträffar räknar jag därför med att kunna publicera minst en av recensionerna under torsdagskvällen; tillsammans med de creditlistor som då är färdiga och tillgängliga. :)

Daniel Hofverberg

Jag har mailat Cineast Dub om Geronimo Stilton, men inte fått svar än.

Dinosaurietåget beror på om jag hinner skriva av och sammanställa den eller inte.

Daniel Hofverberg

Jag ska försöka få fram credits till alla dessa från Disney Character Voices International, men det lär inte gå på nolltid. :)

Tyvärr tror jag att Lejonvakten föll i glömska; jag ska se hur långt jag hann komma med den. Sofia den första tror jag däremot inte att jag påbörjat någon creditlista till, men jag ska se vad jag kan göra. :)

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 mars 2019 kl. 08:54:57
Och jag tycker att HELA tv-serien om Pokemon (alla säsonger) borde finnas på hemsidan
Det skulle jag också vilja, men har tyvärr inte credits till ens i närheten av alla säsonger. Men om någon har alla säsonger (eller åtminstone ett par avsnitt från varje säsong) och tid och ork att sammanställa de utsatta creditsen, om det nu finns svensk bildversion till alla säsonger, så vore det mycket uppskattat. :)

Elios

Det känns som att många gamla filmer har kommit in på hemsidan nu och jag vet att jag har frågat efter den förr men finns Antz Creditslista att fixa på något sätt?^^  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 mars 2019 kl. 19:09:53
Det känns som att många gamla filmer har kommit in på hemsidan nu och jag vet att jag har frågat efter den förr men finns Antz Creditslista att fixa på något sätt?^^  :o
Jag är rädd att jag totalt glömt bort Antz - det har ju kommit så väldigt många önskemål här, och det är inte lätt att få någon översikt i den här tråden... :(

Om inte mitt minne sviker mig fanns det utsatt dubbcredits på VHS-utgåvan av Antz, men inte på DVD-utgåvan (och mest troligt inte på den nyligen släppta Blu-Ray-utgåvan heller, även fast jag inte har den och därför inte kan dubbelkolla). Jag är på rak arm inte helt säker på var jag har mitt VHS-ex av filmen, men när jag hinner och orkar ska jag se om jag lyckas hitta åt filmen. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 mars 2019 kl. 18:24:35
Credits till Phineas och Ferb filmen: Den 2:a dimensionen:
(...)

PS: Hur går med creditsen till Nalle Puh - Vännernas Fest
Tackar.

Tyvärr har jag inte haft tid att göra något med Nalle Puh - Vännernas fest än.

Elios

#806
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2019 kl. 08:42:25
Tackar.

Tyvärr har jag inte haft tid att göra något med Nalle Puh - Vännernas fest än.

Har alltid blandat ihop denna film med Nalle Puh-Jullovet.  8)

Anders M Olsson

Jag tror att Daniel håller med mig om följande:

Ni som bidrar med credits-listor, glöm inte att ange källan!

Är det egen avskrift från VHS / DVD / Blu-ray, egen röstidentifiering, avskrift från någon trycksak eller annat dokument, muntlig information från medverkande, hämtat från någon webbplats etc. etc. ? Sådant kan ha stor betydelse för tillförlitligheten, och det påverkar i sin tur vilka möjligheter Daniel har att kontrollera uppgifterna och i slutänden föra in det på sidorna.

Om ni hittar uppgifter på någon webbplats är det i så fall bättre att bara länka till sidan än att skriva av eller kopiera hela listan.

Daniel Hofverberg

#808
Mycket bra sagt, Anders - jag instämmer fullständigt. Det är viktigt att ange källan, så att jag kan avgöra om det verkar trovärdigt och om möjligt kan verifiera uppgifterna - därmed inte sagt att jag har tid och ork att dubbelkolla varenda uppgift, men i synnerhet om det är något jag tycker verkar anmärkningsvärt eller reagerar över är det bra att kunna verifiera informationen. Och om uppgifter kommer från röstidentifiering kan ju även den bäste av oss ta fel ibland...

Som exempel händer det att jag fått mail från privatpersoner som velat bidra med creditlistor, som där uppgett att avlidna personer medverkat i dubbningar flera år efter sin död; vilket vore en mycket imponerande bedrift... ;)

Källkritik är ju viktigare än någonsin i dagens läge, varför det inte bara vid creditlistor utan vid nästan allt på nätet är bra att veta varifrån uppgifterna kommer för att kunna göra en samlad bedömning om tillförlitligheten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 mars 2019 kl. 11:54:31
Denna lista är enligt Alexanders egen hemsida. Jag hoppas det var okej för dig Alexander att jag tog listan därifrån :-[
Har du någon länk dit? Då jag förmodar att han sannolikt har någon form av källangivelse på sidan...