Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

PROJEKT: Rädda 80-tals-serierna och de svenska dubbningarna

Startat av Sjobbe, 28 juni 2011 kl. 00:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Tolvaly

Citat från: Kim Albin skrivet 23 augusti 2013 kl. 17:01:19
Hej!

Jag är VÄLDIGT intresserad av att få tag i Macross långfilmen som gavs ut på VHS, tyvärr så sviker minnet mig om vad den mer kan heta. Minns dock att omslaget var gult med Macross på framsidan. Hade denna själv på 80-talet och trodde att jag fortfarande hade den, men det visade sig att så var inte fallet. Så om någon här kan hjälpa mig få tag i den skulle det uppskattas något enormt. Är självklart villig att betala för den.

Filmen finns att beställa ifrån Webhallen. Har själv beställt den därifrån tidigare.
http://www.webhallen.com/se-sv/film/dvd/26554-macross-langfilmen

Nu står det förvisso att den inte finns i lager. Men du kan alltid försöka att beställa den ändå, så kanske det tar in en kopia och skickar till dig.  Det lär nog bara ta lite längre tid. Men det funkade för mig.

Daniel Hofverberg

Såvitt jag förstår är Macross - Långfilmen på DVD numera utgången från distributören (Audvid), så mest troligt lär ingen butik kunna få in något exemplar längre. Visst kan man försöka, men om inte butiken tar in från något annat lager än själva distributörens så lär man mest troligt få besked att filmen inte går att beställa.

Därmed handlar det om att hitta åt någon nätbutik eller fysisk butik som fortfarande har exemplar kvar i lager, för att kunna få tag i filmen. Åtminstone här i Skellefteå vet jag att Åhlens ofta brukar ha kvar gamla utgångna filmer (förmodligen är det inte många som handlar där, då Åhlens brukar vara lite dyrare än de flesta andra affärer), så det kan vara en idé att kolla där.

Mysan

Citat från: Kim Albin skrivet 23 augusti 2013 kl. 17:04:43
Attans, glömde ju nämna min gamla favorit Takaya, dvs Grand Prix. Om denna också finns därute nånstans är jag självfallet intresserad.
Som sagt, betalar.. det gör jag gärna!

Tack

Jag har Grand Prix del 1. Skicka mig ett pm.

Lars

Tja. Desperat-letar internet efter de svenska VHS band av Robotech som gavs ut.
Finns det någon som har någon koll på detta?

När jag ändå håller på så letar jag efter den gamla klassiska nalle puh filmen också.
Ja den finns på DVD med mera men då med en ny-dubbat verision som är helt hemsk, i mitt tycke. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Lars skrivet  8 september 2014 kl. 01:30:00
När jag ändå håller på så letar jag efter den gamla klassiska nalle puh filmen också.
Ja den finns på DVD med mera men då med en ny-dubbat verision som är helt hemsk, i mitt tycke. ;)
Såvitt jag vet dubbades aldrig Filmen om Nalle Puh (The Many Adventures of Winnie the Pooh) i sin helhet innan den nu aktuella KM Studio-dubbningen som bör ha gjorts 1992. De tre kortfilmerna Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen och Nalle Puh och den skuttande tigern, som tillsammans utgör 95% av speltiden i Filmen om Nalle Puh, dubbades ju under 1960- och 1970-talet med Tor Isedal som Puh; men jag har inte hittat något som tyder på att den sammansatta filmen dubbades före 1992.

Jag har i alla fall alla fyra kortfilmer, de här tre plus Nalle Puh och I-ors stora dag, i sina ursprungliga dubbningar med Tor Isedal. Jag har länge tänkt att digitalisera dessa och sammanställa en DVD med alla fyra kortfilmerna, men tyvärr har jag ännu inte haft tid att faktiskt göra det. Men när den är klar skickar jag gärna en DVD-kopia till dig.

För övrigt håller jag fullständigt med dig att nydubben av Filmen om Nalle Puh är riktigt hemsk...

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2014 kl. 02:02:42För övrigt håller jag fullständigt med dig att nydubben av Filmen om Nalle Puh är riktigt hemsk...
Enligt mig är den dubben inte helt hemsk, utan bara halvt hemsk, eftersom hälften av rösterna (Nasse, Uggla, I-or, Kanin, Sorken) är bra, medan resten inte är det.
Visserligen dras betyget ner något mer på grund av lite dålig översättning. ("Obehöriga Ejnar"... Varför?!)
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Helt sant; den är bara halvt hemsk - men den halvan är å andra sidan desto sämre...  ;)

Jag håller helt med om översättningen, och dessutom stör jag mig fortfarande på att stackars Tigger inte fått fortsätta heta Tigger...

paddington90

Bravestarr har någon alla banden här?

Samt Defenders of the Earth vhs:erna är dessa tänkta att läggas upp när dem är klara som en komplett samling , eller hur går det :)

Martin

Intressant tråd. Hade själv tänkt börja med he-man. Men finns det någon som redan gjort jobbet och vill sälja så är jag mycket intresserad.  Skicka gärna ett mail till

ergotype

Har själv gjort 2st jobb med digitalisering av lucky luke filmerna från slutet av 70 talet och början av 80 talet. Daisy Town och daltonbrödernas hämnd. Dessa går knappt att hitta längre.Har synkat svensk vhs dubbning med dvd. Någon som kan tänka sig byta? Någon som har robotech med svensk dubb?

Daniel Hofverberg

Citat från: ergotype skrivet  3 november 2014 kl. 00:51:12
Har själv gjort 2st jobb med digitalisering av lucky luke filmerna från slutet av 70 talet och början av 80 talet. Daisy Town och daltonbrödernas hämnd. Dessa går knappt att hitta längre.Har synkat svensk vhs dubbning med dvd. Någon som kan tänka sig byta? Någon som har robotech med svensk dubb?
Det låter som ett utmärkt och lovvärt initiativ, och jag skulle gärna vilja ta del av ditt resultat.

Jag är lite osäker om jag har Robotech eller inte - jag har väldigt många VHS-filmer där hemma och har ingen komplett lista över vad. Jag ska söka när jag kommer hem. Hursomhelst har jag väldigt många svenskdubbade filmer och serier, så jag är säker på att vi kan komma överens om ett rättvist byte.

Skicka PM eller e-post till mig, så svarar jag när jag kommer hem från Spanien.  :)

Aiinii

Hej! Såg det ng gång 2012 att ng fixade candy candy serien, blev den personen färdig eller så? Skulle verkligen vilja få en kopia. Jag har redan läst mangan och sett anime serien på japanska. Men jag skulle verkligen bara vilja få höra den svenska dubben.

Såg att tråden var iallafall lite aktiv iallafall :)

Daniel Hofverberg

Det är jag som har ordnat Candy Candy, och har gjort DVD:er digitaliserade utifrån de svenska VHS-volymerna. Tyvärr har ju serien inte släppts på DVD officiellt någonstans i världen (såvitt jag förstår råder rättighetsproblem med serien), så därför har det inte varit möjligt att synka ljudet till DVD-bild, utan jag har fått nöja mig med VHS-kvalitet.

Jag är klar med de 10 "vanliga" VHS-volymerna av Candy Candy, som tillsammans innehåller avsnitt 1 - 40 (fyra avsnitt på varje). Tyvärr har resterande avsnitt inte dubbats till svenska. Det som återstår är VHS-filmen Candy Candy Special, som innehöll en resumé av serien och en "långfilm" på strax under en timme. Den volymen hade andra röster, och jag har ännu inte hunnit digitalisera den.

Jag gör gärna kopior åt dig av alla DVD:erna när jag är klar. Skicka gärna e-post till mig (adressen står på Dubbningshemsidans startsida), så ordnar vi allt.  :)

För övrigt vill jag passa på att tacka Varsågod här på forumet, som varit vänlig nog att skänka alla VHS-volymerna till mig för digitalisering.

Samlaren

Kan man köpa det som ni gör på dvd eller kan man få tag på det på något sätt?

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2012 kl. 21:59:12
Jag håller på att digitalisera alla VHS-volymerna med Candy Candy och göra DVD-authoring, och jag gör gärna kopior åt dig när jag är klar. Maila mig gärna.

De andra serierna kan jag dock tyvärr inte hjälpa till med.

Alltså jag letar efter alla ´´gamla serier´´ som jag kan hitta har du kvar Candy Candy?