Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Komplett lista med Anders Öjebo

Startat av Lilla My, 21 juli 2012 kl. 19:46:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Jag hade tänkt (i brist på annat) göra videor med olika (röst)skådespelare. Av någon anledning känner jag att jag ska börja med Anders Öjebo, mest p.g.a. att han gjort så mycket och jag vill ha de värsta avklarade. Wikipedia ger mig ganska mycket, men jag undrar om det finns fler saker han gjort förutom de nämnda; http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_%C3%96jebo

Om någon kan hjälpa mig med fler röster vore jag tacksam  :)

Daniel Hofverberg

Jag kan nästan garantera att Anders Öjebo medverkat i minst 10 gånger så många dubbningar som de fåtal som Wikipedia nämner.

Anders har förmodligen inte ens själv en komplett lista, så att någon annan skulle ha det är nog orealistiskt. Men om du söker på hans namn i Svenska röster och credits här på sajten så får du fram 214 dubbningar. Det är säkerligen långt ifrån komplett det heller (bl.a. har jag enorma luckor vad gäller produktioner på Cartoon Network och Boomerang), men ger i alla fall en viss fingervisning.

Lilla My

Ja jag gissade att Wikipedias var lite torr, då jag har hört honom på fler ställen. Ska checka igenom listan från hemsidan. Tack så mycket!

JRL

Passar på att fråga i den här tråden: Enligt Wikipedia medverkar Anders i "Janne Långben - The Movie" som Musse Pigg. Var Musse ens med i den filmen...?

Lilla My

Ja, men endast under ett par sekunder, under låten "On the open road". Där är i alla fall den enda plats jag vet att han pratar, men jag har inte sett hela filmen på ett par år så jag kan ha misstagit mig.
Låten på svenska finns för övrigt på Youtube ->
http://www.youtube.com/watch?v=W5gG_Q6GyCc
Musse och Kalle dyker upp vid 2:13.

Lilla My

(Vet inte om det är lönt att påbörja en ny tråd eftersom det är samma slags filmer jag pratar om, så jag fortsätter i denna.)

Nu är det så att jag efter mycket uppehåll beslutat mig för att återuppta den här samlings-/hyllningsvideorna. Däremot har jag beslutat att (för tillfället i alla fall) bara jobba på samlingsvideor på avlidna röst-/skådespelare. Detta eftersom det blir väldigt mycket lättare, och så behöver jag (förhoppningsvis) inte uppdatera filmen så onödigt ofta. Den första personen som dök upp i huvudet på mig var, av någon anledning, Håkan Serner. Nu tänkte jag fråga er om ni skulle vilja hjälpa mig och skicka hit klipp, om ni har några, eller information. Vad jag lyckats få ihop än så länge är roller/medverkande från:

- Raggare! (1950)
- Hemsöborna (1966)
- Asterix och hans tappra galler (1967)
- Bombi Bitt och jag (1968)
- Äppelkriget (1971)
- Anderlund & Zettersson (1972)
- Den vita stenen (1973)
- Snövit och de sju dvärgarna (1973)
- Dunderklumpen (1973)
- Jul i Mumindalen (1973)
- Huset Silfvercronas gåta (1974)
- Scooby Doo och de mystiska snömännen (1974)
- Gustav III (1974)
- Engeln (1976)

- Mannen på taket (1976)
- Trolltider (1979)

- Ett drömspel (1980)
- Nalle Puhs hörna (1981)
- Hur man gör TV (1982)
- Skuggan av Henry (1985)

Enligt Wikipedia fattas det alltså klipp från Marianne (1953), Fartfeber (1953), Bock i örtagård (1958), Jazzgossen (1958), Den store amatören (1958), Lek på regnbågen (1958), Fridolfs farliga ålder (1959), Henrik IV (1964), Calle P (1965), Puss & kram (1967), Het Snö (1968), Kameleonterna (1969), Mej och dej (1969), Som natt och dag (1969), Pippi Långstrump på de sju haven (1970), Rullgardinen (1970), Änkeman Jarl (1971), Niklas och Figuren (1971), Tjocka släkten (1975), Bang! (1977), Bevisbördan (1978), Snacka går ju... (1981), Rasmus på luffen (1981), Antigone (1981), Mannen från Mallorca (1984) och Sömnen (1984).

Vidare så visar IMDb att han även är med i Hallo Baby (1976), Stumpen (1975), Ungkarlshotellet (1975), Smoke (1971), Ministern (1970), Ni ljuger (1969), Den girige (1969), Solens barn (1969), Herr Dardanell och hans upptåg på landet (1965), Käre John (1964), Misantropen (1963), Dödens arlekin (1962), Lek på regnbågen (1958), Blyg och ensam (1958) och Våld (1955).

"Pippi Långstrump på de sju haven" har jag också, men jag kan för allt i världen inte hitta honom!

Jag skulle även behöva mer klipp ifrån "Asterix och Kleopatra" (1968) då den filmen inte längre finns på Youtube (förutom ett kort klipp). Har även två "Lilla Anna och Långa Farbrorn"-sagor ("Hoppar rep" och "kom och hjälp!", båda från 1974) och vet inte om det finns fler. Hittade även ett klipp från Loranga Masarin och Dartanjang från 1975, men jag har av någon anledning svårt att höra vilken karaktär han spelar: (
https://www.youtube.com/watch?v=jkJviZiIX8Y ). Flygnivå 450 (1980) skulle också behövas då allt jag har är en sekund från trailern (
https://www.youtube.com/watch?v=IW_8VrTw0V8 ). Jag vet att han gjort fler inspelningar av sagor av olika slag, men vilka och hur många har jag ingen aning om.

Har ni några klipp jag saknar eller ytligare information (eller fler grejer han vart med i) så är ni mer än välkomna att hjälpa till (så får ni ert namn och/eller medlemsnamn med i slutet på den färdiga videon)!

Lilla My

#6
Hittade denna:


https://www.youtube.com/watch?v=dpOKvrOo40w&index=24

Men jag tvivlar att den är från samma år som kalendern, utan snarare inspelad något år senare? Någon som vet?

Update: Hittade namnet och årtal bara någon minut efter jag postade (typiskt!). Men, utgivningsdatum 2001 står det överallt? Är det bara den senaste utgåvan eller hur är det? För vet att exakt samma musiksaga gavs ut på kassettband på 80-talet.

Erika

Citat från: Lilla My skrivet 13 oktober 2014 kl. 22:45:02
Hittade denna:


https://www.youtube.com/watch?v=dpOKvrOo40w&index=24

Men jag tvivlar att den är från samma år som kalendern, utan snarare inspelad något år senare? Någon som vet?

Update: Hittade namnet och årtal bara någon minut efter jag postade (typiskt!). Men, utgivningsdatum 2001 står det överallt? Är det bara den senaste utgåvan eller hur är det? För vet att exakt samma musiksaga gavs ut på kassettband på 80-talet.


Enligt Svensk mediedatabas släpptes denna musiksaga redan i november 1979, det vill säga drygt en månad innan "Trolltider" sändes på tv.

Lilla My

Citat från: Erika skrivet 14 oktober 2014 kl. 06:54:45
Enligt Svensk mediedatabas släpptes denna musiksaga redan i november 1979, det vill säga drygt en månad innan "Trolltider" sändes på tv.

Se där ja! Tack :)

Elios