Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Någon som har eller kan ordna röstprover på Kanal 10s flinta-röster? (Åke Lindström som Fred, Stig Engström som Barney osv)


Skulle vara kul och höra hur de låter, videofilmerna verkar vara extremt sällsynta. :P


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2014 kl. 20:53:22
VHS-filmerna från VCM hade en nygjord dubbning speciellt för VHS-filmerna, som inte använts på annat håll. Tyvärr stod inga dubbcredits utsatta, och vid en första anblick känner jag inte igen rösterna.



Inga bekanta röster överhuvudtaget?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: TonyTonka skrivet  7 maj 2014 kl. 13:12:13
Någon som har eller kan ordna röstprover på Kanal 10s flinta-röster? (Åke Lindström som Fred, Stig Engström som Barney osv)


Skulle vara kul och höra hur de låter, videofilmerna verkar vara extremt sällsynta. :P





Tyvärr har jag inte möjlighet till det.

TonyTonka

Har Åke Lindström bara spelat Fred Flinta på Familjen Flintas personliga favoriter och på Kanal 10s videofilmer? Hade gärna velat höra hans insats nämligen. :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Samlaren

Har ngn fler familjeflinta avsnitt?
Alltså boomerang visar ju endast 7-11 avsnitt inte enns en hel säsong.

Daniel Hofverberg

Jag har i dagsläget inspelat alla avsnitt utom två av säsong 1 - jag saknar just nu avsnitt 4 och 6.

Säsong 2 har ju släppts på DVD i Sverige med Media Dubbs originaldubb från TV3. Tyvärr är DVD-boxen som bekant utgången sedan länge, men man kan ha tur och hitta åt kvarblivna exemplar i butiker.

Enligt uppgift ska säsong 3 ha släppts på DVD i Ungern med svenskt tal (!); dock till största delen Sun Studios omdubb. Jag har ännu inte lyckats få tag i den själv.

Säsong 4 har släppts på DVD i Norge och Danmark (men inte Sverige) med svenskt tal, men tyvärr uteslutande med Sun Studios omdubb. Även dessa boxar är utgångna nuförtiden, men kan gå att få tag i. Jag hann köpa på mig ett importerat ex från Norge innan Warner drog in utgåvorna.

Därutöver har jag runt 4 - 5 avsnitt från säsong 5 och runt 15 avsnitt från säsong 6 inspelat från TV3 med Mediadubb Internationals originaldubb.

Såvitt jag kunnat utröna verkar det som att TV3 sände och dubbade samtliga avsnitt av Familjen Flinta. Säsong 1 - 4 dubbades vid ett tidigt skede av Lasse Svenssons Media Dubb (troligtvis 1987 - 1989), medan säsong 5 och 6 troligtvis dubbades några år senare av Mediadubb International (följaktligen tidigast 1992, i och med att bolaget inte fanns före det). I och med att jag bara har några avsnitt från slutet av säsong 5 från TV3 kan jag dock inte vara säker på att hela säsong 5 dubbades så sent, så det är tänkbart att delar av säsongen gjordes av Media Dubb några år tidigare. Det känns dock långsökt att avbryta dubbningen mitt i en säsong, så jag gissar att TV3 bara sände säsong 1 - 4 som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera. Några av birollerna har olika röster i dessa båda dubbningar, men de fasta rollfigurerna är samma hos både Media Dubb och Mediadubb International.

När Cartoon Network började sända serien (1992 - 1993) fick säsong 1 och 2 behålla TV3s dubbning, medan säsong 3 - 6 dubbades om av Sun Studio. Oklart varför. Då Mikael Roupé berättade för mig att de fick i uppdrag att dubba alla Cartoon Network-serier ganska långt innan kanalen började sända har jag inte kunnat fastställa med säkerhet huruvida säsong 5 och 6 dubbades av Sun Studio (Cartoon Network) eller av Mediadubb International (TV3) först, så för de avsnitten är det inte omöjligt att det tekniskt sett är Sun Studios dubb som är originaldubben; vare sig den faktiskt hann sändas före TV3s dubb eller inte.

Samlaren

Varför sänder bara bommerang några avsnitt då endast 11avsnitt sänds på Boomerang

Samlaren

Varför släps s03 i ungern och inte i Sverige

Daniel Hofverberg

Jag har inte själv tillgång till Boomerang i dagsläget, så jag vet inte vilka avsnitt de sänder. Men jag vet i alla fall att Boomerang har sänt betydligt fler avsnitt än så. Under det här året vill jag minnas att de har sänt nästan hela säsong 1, och tidigare är jag nästan säker på att samtliga avsnitt har sänts.

Mycket på barnkanalerna verkar ju gå i vågor, så kanske sänder de bara ett begränsat antal avsnitt gång på gång nu för att sen gå vidare till andra avsnitt...?

Citat från: NoID skrivet  9 november 2014 kl. 20:17:33
Varför släps s03 i ungern och inte i Sverige
En väldigt bra fråga, som nog ingen annan än Warner Home Video lär kunna svara på. Men min bästa gissning är att Warner hade planerat för att släppa både säsong 3 och 4 i Sverige, och därför tog med svenskt ljudspår och textning på befintligt planerade utgåvor av dessa säsonger, men att de svenska releaserna av någon anledning blev inställda eller åtminstone kraftigt uppskjutna.

Säsong 4-boxen innehåller svenskt, norskt, danskt och engelskt ljudspår. Säsong 3-boxen har jag inte koll på, men rimligtvis bör ju åtminstone ungerskt, svenskt och engelskt ljudspår finnas med där.

Ett liknande fenomen har för övrigt även drabbat The New Scooby-Doo Movies, där alla 15 svenskdubbade avsnitt (de som får släppas och visas numera) har släppts på DVD i Polen (!) med svenskt, danskt, polskt och engelskt ljudspår; trots att enbart några få avsnitt släppts i Sverige i olika samlingsvolymer.

paddington90

Den ungerska boxen innehåller

Ungerska
Svenska  (svenska undertexter också)
Engelska

Samlaren


paddington90

Citat från: NoID skrivet 11 november 2014 kl. 17:56:25
har du den?

Ja, jag har säsong 2 , säsong 3 och säsong 4 boxarna i min ägo.  8)

paddington90

Citat från: TonyTonka skrivet  7 maj 2014 kl. 13:12:13
Någon som har eller kan ordna röstprover på Kanal 10s flinta-röster? (Åke Lindström som Fred, Stig Engström som Barney osv)


Skulle vara kul och höra hur de låter, videofilmerna verkar vara extremt sällsynta. :P


Jag har minst en film med Familjen flinta som utgiven utav Kanal10, om jag kommer ihåg och har tid i  helgen kanske ja kan ordna en sample :)

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 11 juni 2012 kl. 17:19:22
Vem gör rösten som den store Gazoo?


Gammal fråga förvisso, men Gunnar Ernblad gör Gazoos röst i Hannah Barberas Personliga favoriter: Flintstones, utgiven av Musicservice. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Igår kollade jag på avsnittet "Ann-Margrock Presents"  på vhs-filmen Hannah Barberas personliga favoriter: Flintstones, och jag vet även att episoden finns på videofilmen "Familjen Flinta: Filmstjärna i Hollyrock" med dubbning av Sun Studio.

Nu undrar jag om avsnittet dubbats av Media Dubb, och om det utgivits någonstans? Om det dubbades av Media Dubb, vem gjorde i så fall Ann Magrocks röst? I Hannah-Barberas personliga favoriter är det utan tvekan Louise Raeder (kanske hennes bästa roll av alla!), men jag vet inte vem som gjorde hennes röst i Sun Studios dubb, bara att hon inte var särskilt bra i rollen. I Sun Studios dubbning är ingen av Ann Margrocks sånger dubbade tyvärr.


Sedan undrar jag vilka avsnitt som finns på videofilmen "Familjen Flinta räddar julen" ? Det ska finnas två avsnitt enligt kassettens baksida, men har inte hittat orginaltitlarna på avsnitten. ^^

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, det avsnittet har dubbats av Media Dubb. De dubbade alla avsnitt i säsong 1 - 4, medan Mediadubb International tog över (med till största delen samma röster) för säsong 5 och 6. Så tillsammans har alltså hela serien dubbats med den ensemblen. Säsong 4 har släppts på DVD i Norge och Danmark med svenskt ljudspår, men tyvärr hade alla avsnitt där Sun Studios omdubb. Mig veterligen har inget av säsong 4-avsnitten heller släppts på VHS i originaldubben, så det är bara gamla TV3-inspelningar som gäller.

Tyvärr hade jag inte TV3 under merparten av tiden som Familjen Flinta sändes, och när jag väl fick kanalen var jag inte efterklok nog att spela in merparten av serien; så allt jag har från TV3 är tyvärr några få säsong 5-avsnitt och drygt hälften av säsong 6. Jag kommer heller inte ihåg vem som spelade Ann Margrock i originaldubben, men det är väl tyvärr föga troligt att det skulle ha varit Ann-Margret själv.

Familjen Flinta räddar julen finns bara säsong 5-avsnittet Christmas Flintstone (avsnitt 15 i säsong 5) med Sun Studios omdubb. Dessutom finns där en tecknad novellfilm från Hanna-Barbera utan koppling till Familjen Flinta - halvtimmeslånga The Town Santa Forgot från 1993. Även den var dubbad av Sun Studio, med till stora delar samma röster som i Familjen Flinta.