Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Namncrediteringar

Startat av TonyTonka, 5 september 2023 kl. 20:21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Christian Hedlund skrivet 16 september 2023 kl. 12:38:04Håller med helt. Men det säger mycket om hur man värderat detta yrke tidigare.

Jag vet inte om SVT gör såhär nuförtiden.
Har inte fått frågan på säkert 8 år.
Fortfarande verkar i alla fall SVT envisas med sitt "m.fl." på nästan alla creditskyltar, vilket ju antyder att det lär vara fler medverkande än de som står utsatta. En märklig inställning, då ju alla andra som väl sätter ut dubbcredits brukar sätta ut alla medverkande (att det sen är ganska många som aldrig sätter ut dubbcredits är en annan femma)...

Och australiensiska Mustangs FC bör väl vara relativt nydubbad (typ senaste året eller så)...? Där ser jag att du medverkar i den hyfsat kompletta listan jag fått från Eurotroll (som Anton, som ändå inte är en så liten roll), medan ditt namn inte står med alls på SVTs credits.
(Det kan säkert vara fler rollfigurer som finns i serien som inte står med i listorna jag fått, men alla större rollfigurer verkar åtminstone stå med; och med lite tur saknas ingen skådespelare i alla fall)

 En riktigt bra och välgjord serie för övrigt, som jag verkligen fastnat för. :) Jag hoppas för övrigt att säsong 3 kommer hit snart, då SVT till dags dato bara sänt säsong 1 och 2...
 

BPS

Hur vanligt är det att folk crediteras vid smeknamn?

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 20 april 2024 kl. 18:46:37Hur vanligt är det att folk crediteras vid smeknamn?
Dem enda jag kommer på är Hasse Jonsson och Lasse Svensson jag har aldrig sett dem crediteras som Hans Jonsson och Lars Svensson.


gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 april 2024 kl. 18:48:28Dem enda jag kommer på är Hasse Jonsson och Lasse Svensson jag har aldrig sett dem crediteras som Hans Jonsson och Lars Svensson.
Många Lars blir Lasse
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#19
Jag minns att i en serie kan ha varit någon av Clifford-serierna crediterades Charlotte Ardai Jennefors som Lotta Ardai...

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 april 2024 kl. 18:48:28Dem enda jag kommer på är Hasse Jonsson och Lasse Svensson jag har aldrig sett dem crediteras som Hans Jonsson och Lars Svensson.
Hasse har bytt namn till Hasse
Citat från: gstone skrivet 20 april 2024 kl. 18:49:59Många Lars blir Lasse
Vanligaste smeknamnet
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 april 2024 kl. 18:55:17Jag minns att i en serie kan ha varit någon av Clifford-serierna crediterades Charlotte Ardai Jennefors som Lotta Ardai...
Aldrig sett någon kalla henne för det men är det ett smeknamn så är det

Will Siv

#21
Citat från: BPS skrivet 20 april 2024 kl. 18:46:37Hur vanligt är det att folk crediteras vid smeknamn?
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 april 2024 kl. 18:48:28Dem enda jag kommer på är Hasse Jonsson och Lasse Svensson jag har aldrig sett dem crediteras som Hans Jonsson och Lars Svensson.


Charlie Elvegård, eller heter han bara så och inte Charles?

och Tommy Blom och Tommy Nilsson.

och Leo Hallerstam.


För det motsatta, på creditslistan till "101 Dalmatiner" krediterades Hasse Andersson som Hans.

och Benke Skogholt krediteras oftast som Bengt.


Här är fler med "smeknamn"/eller förkortningar (fast dom flesta namn är redan det)....


Bo Maniette.

Dan Ekborg och Dan Bratt.

Dick Eriksson.


Det finns kanske fler, men jag är inte helt säker på vad som räknas och dom faktiskt är det.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 20 april 2024 kl. 21:38:05Charlie Elvegård, eller heter han bara så och inte Charles?

och Tommy Blom och Tommy Nilsson.

och Leo Hallerstam.


För det motsatta, på creditslistan till "101 Dalmatiner" krediterades Hasse Andersson som Hans.

och Benke Skogholt krediteras oftast som Bengt.


Här är fler med "smeknamn"/eller förkortningar (fast dom flesta namn är redan det)....


Bo Maniette.

Dan Ekborg och Dan Bratt.

Dick Eriksson.


Det finns kanske fler, men jag är inte helt säker på vad som räknas och dom faktiskt är det.
Jag tror dock att flera av de du nämner inte är smeknamn utan deras faktiska namn.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 april 2024 kl. 21:51:37Jag tror dock att flera av de du nämner inte är smeknamn utan deras faktiska namn.
Yes helt sant