Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rudolf med Den Röda Mulen (1998)

Startat av Disneyfantasten, 11 december 2016 kl. 19:20:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vet någon vilka som gör rösterna i filmen Rudolf med Den Röda Mulen från 1998?

Jag har snappat upp några från Wikipedia:
Rudolf - Leo Hallerstam (barn), Joakim Jennefors (vuxen)
Zoey - Eleonor Telcs (barn), Pernilla Wahlgren (vuxen)
Pilen - Dick Eriksson
Tomten - Bert-Åke Varg
Stromella - EwaMaria Björkström
Aurora - Charlotte Ardai Jennefors
Berra - Staffan Hallerstam

Vet någon vilka de övriga rösterna är?

TonyTonka

Jag har enbart sett den här filmen när Felix Recenserar recenserade den, men om jag minns rätt spelas Rudolfs pappa av Hans Wahlgren. Det var dock ganska länge sedan jag såg den recensionen senast dock. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#2
Citat från: TonyTonka skrivet 11 december 2016 kl. 19:55:52
Jag har enbart sett den här filmen när Felix Recenserar recenserade den, men om jag minns rätt spelas Rudolfs pappa av Hans Wahlgren. Det var dock ganska länge sedan jag såg den recensionen senast dock. ^^
Det stämmer att Rudolphs pappa spelades av Hans Wahlgren.

Annelie Bhagavan spelar Rudolphs mamma och Tomtemor. Charlotte Ardai Jennefors spelar Rudolphs lärare.
Dessutom spelas den smala postnissen med orange mössa och renkapplöppnings domaren av Staffan Hallerstam. 
EvaMaria Björkström spelar även Gnister och Zoeys mamma. Pingvinbetjänten  spelas av Dick Eriksson.
Rudolfs övriga klasskompisar t. ex han med glasögon spelas av Dick Eriksson och tjejen med de röda rosettenerna spelas av Annelie Bhagavan.

Anders

Sedan gör väl Fredrik Dolk rösten till den vita räven?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 13 december 2016 kl. 18:16:56
Sedan gör väl Fredrik Dolk rösten till den vita räven?

Nix, den vita räven (han är en Fjällräv, vars latinska namn är Vulpes lagopus) (som förövrigt heter Berra), spelas av Staffan Hallerstam enligt Wikipedia.

Anders

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2016 kl. 19:45:43
Nix, den vita räven (han är en Fjällräv, vars latinska namn är Vulpes lagopus) (som förövrigt heter Berra), spelas av Staffan Hallerstam enligt Wikipedia.
Fjällräven, som tydligen heter "Berra", dyker upp omkring 22:22 i följande video. Och nog tycker jag att det låter som Dolk.

https://www.youtube.com/watch?v=EGPOK0Cyzy0
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

#6
Citat från: Anders skrivet 14 december 2016 kl. 22:51:34
Fjällräven, som tydligen heter "Berra", dyker upp omkring 22:22 i följande video. Och nog tycker jag att det låter som Dolk.

https://www.youtube.com/watch?v=EGPOK0Cyzy0

Nja, det håller jag inte riktigt med om, för jag känner igen Fredriks röst, han mest kända rollfigur är väl som Buzz Lightyear i Toy Story-filmerna, jag har jämfört rösten med både han och Michael Jordan i Space Jam och tycker inte att rösten låter det minsta lik dessa röster, eller?

I och för sig vet jag att Fredrik Dolk har varit med i ganska många dubbningar, men jag känner lätt igen hans röst, särskilt när jag utgår ifrån Buzz Lightyear, finns även många andra exempel:
- Hans Lindgren (berättarrösten i Tjuren Ferdinand)
- John Harryson (Joakim Von Anka)
- Olof Thunberg (Shere Khan i Djungelboken)
- Bert-Åke Varg (Asterix, fast å andra sidan har han många gånger förställt sin röst)
- Peter Harryson (Fille i Herkules)
- Johan Wahlström (Fred Flinta)
- Guy De La Berg (Nalle Puh)
- Mikael Roupé (Sergeanten i Toy Story)
- Lena Ericsson (Bo Peep i Toy Story och Anki i DuckTales)
- Olli Markenros (Hamm i Toy Story)
- Stefan Frelander (Rex i Toy Story)
- Thomas Engelbrektson (Mr Potato Head i Toy Story)
- Charlie Elvegård (Kanin i Nalle Puh)
- Mona Seilitz (Cruella De Vil i Pongo och De 101 Dalmatinerna)
- Dan Ekborg (Anden i Aladdin)
- Ingvar Kjellson (Prins John i Robin Hood)
- Sven Lindberg (Sir Väs i Robin Hood)
- Gunnar Ernblad (Albert i DuckTales)
- Allan Svensson (Sulley i Monsters Inc)
- Leif Andrée (Marwin i Hitta Nemo)
- Bo Maniette (Kapten Krok i Peter Pan och Magister Rocka i Hitta Nemo)
- Ingemar Carlehed (Berättaren i Nalle Puh)
- Bertil Engh (Toadie i Bumbibjörnarna och Kung Louie i Luftens Hjältar)
- Lizette Pålsson (Askungen)
- Myrra Malmberg (Jasmine i Aladdin)
- Sandra Caménisch (Törnrosa)
- Molly Sandén (Rapunzel i Trassel)
- Amy Diamond (Merida i Modig)
- Mimmi Sandén (Anna i Frost)
- Margareta Sjödin (Duchess i AristoCats)
- Johannes Brost (Molle i Micke och Molle)
- Jan Nygren (Amos Slade i Micke och Molle)
- Gizela Rasch (Andys Mamma i Toy Story)
- Joakim Jennefors (Quasimodo i Ringaren i Notre Dame)
- Sharon Dyall (Esmeralda i Ringaren i Notre Dame)
- Tommy Nilsson (John Smith i Pocahontas)
- Stefan Ljungqvist (Frollo i Ringaren i Notre Dame)
- Frej Lindqvist (Basil Mus)
- Anders Nyström (Maurice i Skönheten och Odjuret)
- Nils Eklund (Sultanen i Aladdin)

Ja, det finns säkert fler exempel, men det är sent nu så jag fyller i en annan gång...

Nu vet jag att vissa skådespelare förställt sina röster på flera olika sätt (bla Anders Öjebo, Roger Storm, Andreas Nilsson, Steve Kratz, med flera) och vissa andra går inte att ta miste på (ex vis John Harryson, Olof Thunberg, Guy De La Berg, med flera), men iallafall så övar jag mig allt mer på att känna igen röster lite här och var.

Anders

#7
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2016 kl. 23:47:09
Nja, det håller jag inte riktigt med om, för jag känner igen Fredriks röst, han mest kända rollfigur är väl som Buzz Lightyear i Toy Story-filmerna, jag har jämfört rösten med både han och Michael Jordan i Space Jam och tycker inte att rösten låter det minsta lik dessa röster, eller?

I och för sig vet jag att Fredrik Dolk har varit med i ganska många dubbningar, men jag känner lätt igen hans röst, särskilt när jag utgår ifrån Buzz Lightyear, finns även många andra exempel:
- Hans Lindgren (berättarrösten i Tjuren Ferdinand)
- John Harryson (Joakim Von Anka)
- Olof Thunberg (Shere Khan i Djungelboken)
- Bert-Åke Varg (Asterix, fast å andra sidan har han många gånger förställt sin röst)
- Peter Harryson (Fille i Herkules)
- Johan Wahlström (Fred Flinta)
- Guy De La Berg (Nalle Puh)
- Mikael Roupé (Sergeanten i Toy Story)
- Lena Ericsson (Bo Peep i Toy Story)
- Olli Markenros (Hamm i Toy Story)
- Stefan Frelander (Rex i Toy Story)
- Thomas Engelbrektson (Mr Potato Head i Toy Story)
- Charlie Elvegård (Kanin i Nalle Puh)
- Mona Seilitz (Cruella De Vil i Pongo och De 101 Dalmatinerna)
- Dan Ekborg (Anden i Aladdin)
- Ingvar Kjellson (Prins John i Robin Hood)
- Sven Lindberg (Sir Väs i Robin Hood)
- Gunnar Ernblad (Albert i DuckTales)
- Allan Svensson (Sulley i Monsters Inc)
- Leif Andrée (Marwin i Hitta Nemo)
- Bo Maniette (Kapten Krok i Peter Pan och Magister Rocka i Hitta Nemo)
- Ingemar Carlehed (Berättaren i Nalle Puh)
- Bertil Engh (Toadie i Bumbibjörnarna och Kung Louie i Luftens Hjältar)
Ja, det finns säkert fler exempel, men det är sent nu så jag fyller i en annan gång...

Nu vet jag att vissa skådespelare förställt sina röster på flera olika sätt (bla Anders Öjebo, Roger Storm, Andreas Nilsson, Steve Kratz, med flera) och vissa andra går inte att ta miste på (ex vis John Harryson, Olof Thunberg, Guy De La Berg, med flera), men iallafall så övar jag mig allt mer på att känna igen röster lite här och var.
Rösten är förställd på ett helt annat sätt än rösterna han gör till sina mer ikoniska roller, såsom Buzz Lightyear. Men jag tycker han låter som Masken/Stanley Ipkiss från den animerade serien Masken, som Dolk gjorde rösten till. Jag kan personligen inte höra några likheter mellan Berras röst och Hallerstams karakteristiska röstjobb, då han har en röst som är väldigt svår att ta miste om.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

GregKat

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2016 kl. 23:47:09
Nja, det håller jag inte riktigt med om, för jag känner igen Fredriks röst, han mest kända rollfigur är väl som Buzz Lightyear i Toy Story-filmerna, jag har jämfört rösten med både han och Michael Jordan i Space Jam och tycker inte att rösten låter det minsta lik dessa röster, eller?

Tyvärr så får jag också hålla med Anders. Det där är klart Fredrik Dolk, och inte Hallerstam. Visst har du rätt i att Fredrik Dolk har en väldigt "manlig" röst, vilket han visar upp i rollerna som Buzz Lightyear, Superman/Clark Kent och Dick Daring. Dock har han också, som mer eller mindre alla röstskådespelare, möjligheten att förställa rösten så att det faktiskt matchar karaktären.

Personen som skrev listan på Wikipedia måste ha fått det helt om bakfoten eller blandat ihop karaktärsnamnen. För Hallerstam har verkligen inte en röst i den där stilen. Hallerstam har ju en väldigt typisk pojkröst, och efter en sisådär 20 års lyssnande på de båda, så kan jag allt skilja dem åt! ;)

Daniel Hofverberg

Jag håller med. Jag kan inte heller höra någon nämnvärd likhet mellan den karaktären och Staffan Hallerstam, som ju ändå har en ganska karaktäristisk röst. Det låter helt klart mer likt Fredrik Dolk.

Disneyfantasten

Man kan undra varför det ibland står felaktigt på rollistor...

Hursomhelst så överensstämmer iallafall Rudolfs röst till 100% med Joakim Jennefors, som gör Quasimodo i Ringaren i Notre Dame.  ;)

Anders

Förutom just Berras röst så bör Wikipedias rollista stämma, även om jag inte har några större erfarenheter om just EwaMaria Björkströms röst.

Sedan spelas de två nissarna som förstör Stormellas isträdgård av Johan Hedenberg (han som tappar mössan) och Staffan Hallerstam (den andra).

Men ja, det råder inga tvivel att Joakim Jennefors spelade vuxne Rudolf från min sida.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 18 december 2016 kl. 21:53:27
Förutom just Berras röst så bör Wikipedias rollista stämma, även om jag inte har några större erfarenheter om just EwaMaria Björkströms röst.

Sedan spelas de två nissarna som förstör Stormellas isträdgård av Johan Hedenberg (han som tappar mössan) och Staffan Hallerstam (den andra).

Men ja, det råder inga tvivel att Joakim Jennefors spelade vuxne Rudolf från min sida.  :)

Vem spelar då isbjörnen Leonard?

Anders

Han pratar dessvärre inte i något klipp i Felix recension, och det var tyvärr länge sedan jag såg filmen. Därmed har jag ingen aning.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

#14
Här är ett klipp med isbjörnen. Det låter som Dick Eriksson.  :)

https://m.youtube.com/watch?v=hawT8fdpCxM