Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: ddubbning skrivet 20 juni 2008 kl. 13:42:39
Dock finns hos SLBA även en stenkaka där operasångerskan Kjerstin Dellert sjunger två av sångerna ur Bongo (vara av en samma som Gaby Stenberg sjunger på sin stenkaka) så kanske kan det vara Kjerstin Dellert som var berättarrösten i filmen , även om det inte är säkert.

Jag ställde faktiskt frågan brevledes till Kjerstin Dellert för ett par år sen. Så här svarade hon:

CitatBäste Anders!
Jag minns ej!! Speakerrösten kan vara min. Men, det är jag som sjunger alla råttorna i "Askungen"
Hej
Kjerstin

Inget säkert besked där alltså, men jag tror i så fall mer på Gaby Stenberg. Jag har tyvärr inte lyckats få fram någon bra adress till henne, annars hade jag försökt att skriva även till henne.

ddubbning

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 juni 2008 kl. 20:57:48
Jag ställde faktiskt frågan brevledes till Kjerstin Dellert för ett par år sen. Så här svarade hon:

Inget säkert besked där alltså, men jag tror i så fall mer på Gaby Stenberg. Jag har tyvärr inte lyckats få fram någon bra adress till henne, annars hade jag försökt att skriva även till henne.

Tack för informationen ! Intressant dessutom att hon alltså står för alla råttornas sånginsatser i "Askungen".


Daniel Hofverberg

I och med att personen som mailade mig känner till Gaby Stenbergs röst, och genom röstidentifering var nästan hundraprocentigt säker på att hon var berättarrösten (genom jämförelse med hennes riktiga röst - inte hennes röst som Sjungande Harpan), så låter det mest sannolikt att han har rätt. Jag tycker att hans 98-procentiga uttalande nog är tillräckligt säkert för att uppdatera creditlistan på sajten, även om det ju inte vore fel att få det 100-procentigt bekräftat från henne själv.

För att få ännu mer kött på benen, vore det kanske inte fel att beställa studiekopior av de här stenkakorna från Statens ljud- och bildarkiv - om man hör de sångerna som kommer från Bongo - cirkusbjörnen och jämföra med filmljudet, så borde man ju ganska enkelt kunna höra om det är Gaby i filmen.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 juni 2008 kl. 20:57:48
Bäste Anders!
Jag minns ej!! Speakerrösten kan vara min. Men, det är jag som sjunger alla råttorna i "Askungen"
Hej
Kjerstin
Vilken av dubbningarna av Askungen syftade egentligen Kjerstin Dellert på...? För vad jag kan se, står hon inte crediterad för mössen/råttorna i någon av dubbningarna. Hon står med som körmedlem i originaldubben, men inte för någon annan roll. Och i omdubben var det väl Ove Linds sextett som gjorde råttornas röster; och den gruppen bestod såvitt jag kunnat läsa mig till förutom Ove Lind av Lars Erstrand, Rolf Larsson, Nicke Wöhrmann, Sture Åkerberg och Anders Burman.

Då hon inte ens står omnämnd i creditlistorna för omdubben, men gör det för originaldubben, så får man väl förmoda att hon trots allt syftade på 1950 års originaldubb...?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2008 kl. 23:36:41
I och med att personen som mailade mig känner till Gaby Stenbergs röst, och genom röstidentifering var nästan hundraprocentigt säker på att hon var berättarrösten (genom jämförelse med hennes riktiga röst - inte hennes röst som Sjungande Harpan), så låter det mest sannolikt att han har rätt. Jag tycker att hans 98-procentiga uttalande nog är tillräckligt säkert för att uppdatera creditlistan på sajten, även om det ju inte vore fel att få det 100-procentigt bekräftat från henne själv.

För att få ännu mer kött på benen, vore det kanske inte fel att beställa studiekopior av de här stenkakorna från Statens ljud- och bildarkiv - om man hör de sångerna som kommer från Bongo - cirkusbjörnen och jämföra med filmljudet, så borde man ju ganska enkelt kunna höra om det är Gaby i filmen.
Vilken av dubbningarna av Askungen syftade egentligen Kjerstin Dellert på...? För vad jag kan se, står hon inte crediterad för mössen/råttorna i någon av dubbningarna. Hon står med som körmedlem i originaldubben, men inte för någon annan roll. Och i omdubben var det väl Ove Linds sextett som gjorde råttornas röster; och den gruppen bestod såvitt jag kunnat läsa mig till förutom Ove Lind av Lars Erstrand, Rolf Larsson, Nicke Wöhrmann, Sture Åkerberg och Anders Burman.

Då hon inte ens står omnämnd i creditlistorna för omdubben, men gör det för originaldubben, så får man väl förmoda att hon trots allt syftade på 1950 års originaldubb...?


Ja, mycket talar nog för att det är Gaby Stenberg som gör berättarrösten. Men det allra säkraste vore nog som sagt att få bekräftelse från henne själv.

Eftersom de du räknar upp i Ove Linds sextett är enbart män så kanske Kjerstin Dellert okrediterat stod för råttflickornas sångröster, om det nu var den dubben hon medverkade i . Men eftersom hon inte står crediterad för den dubben men däremot för originaldubben så kanske det var originaldubben hon medverkade i.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#20
Okej jag ska seja ett par saker och fråga ett par saker.

Av någon anledning står E.H Brochmann med på sidan http://www.freepatentsonline.com/4840919.html.


Om ni inte vill gå in på den sidan gör jag så här:


Citat1. Seggia, S. and Hammer, J. G., "Quantitative Organic

Analysis Via Functional Groups", 4th Ed., John Wiley

and Sons, New York (1979).

2. Bordelin, F. J. and Kemp, C. R., Ind. Eng. Chemical

Analysis, 18, 420 (1946).

3. Smilts, F. J. and Jones, E., "A Scheme of Qualitative

Organic Analysis", London (1953).

4. Higuchi, T. and Bodin, J., "Pharmaceutical Analysis",

T. Higuchi and E. H. Brochmann (Eds.), Wiley

Interscience, New York (1951).

5. Menzie, C., Anal. Chem., 28, 1321-22 (1956).

6. Frame, E. G., Russell, J. A. and Whilhelm, A. J., J.

Block, Chem. 255, 1949 (1943).

7. Auerbach, M.E., "Drug Standards", 20, 165 (1952).


Här näms fler förkortsningsnamn.


om man söker på google kommer det inte upp så mycket E.H Brochmann men ändå en massa personer som heter Brochmann i efternamn.


Jag undrar om Brochmann också är fel. Man kan ju undra om E.H Står för nåt eller om det är "pseudonym". Kan Brochmann också vara "pseudonym"?


Och en sak till. E.H Brochmann är och kanske förblir ett mysterium. Vilket även rösterna till Edgar Bergen och hans dockor samt Launa är. Kanske också Berättarösten i Bongo förblir okänd.

Vi kan bara hoppas på att hitta nåt.

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#21
Citat från: Tonytonka skrivet  5 november 2008 kl. 15:10:08
vad betyder "pseudonym"?

Pseudonym betyder täcknamn, man kan nog säga att det åtminstone i vissa sammanhang kan betyda samma sak som artistnamn.

ddubbning

#22
Citat från: Tonytonka skrivet  5 november 2008 kl. 15:45:49
Okej jag ska seja ett par saker och fråga ett par saker.

Av någon anledning står E.H Brochmann med på sidan http://www.freepatentsonline.com/4840919.html.


Om ni inte vill gå in på den sidan gör jag så här:



Här näms fler förkortsningsnamn.


om man söker på google kommer det inte upp så mycket E.H Brochmann men ändå en massa personer som heter Brochmann i efternamn.


Jag undrar om Brochmann också är fel. Man kan ju undra om E.H Står för nåt eller om det är "pseudonym". Kan Brochmann också vara "pseudonym"?


Och en sak till. E.H Brochmann är och kanske förblir ett mysterium. Vilket även rösterna till Edgar Bergen och hans dockor samt Launa är. Kanske också Berättarösten i Bongo förblir okänd.

Vi kan bara hoppas på att hitta nåt.



Tack för informationen, det är ju dock inget som tyder på att detta är den E.H Brochmann som gjorde Kalle Ankas röst. Men det är onekligen märkligt att en person med exakt samma namn dyker upp i den lista du fann.


Det är nog mycket möjligt att både förnamnet och efternamnet är pseudonymer och att personen alltså egentligen hette någonting helt annat. E.H skulle dock mycket väl kunna vara initialerna till personens riktiga förnamn och mellannamn . Isåfall skulle kanske Brochmann eventuellt kunna vara personens riktiga efternamn. Men allt detta är gissningar från min sida. Att få klarhet i vem E.H Brochmann och vilka personerna bakom de övriga okända rösterna var/är är nog mycket svårt i dagens läge.

TonyTonka

1. Kan någon lägga upp när E.H Brochmann sjunger?

2. Varför inte försöka leka lite med ljudfilen på Brochmann, i Audacity eller Adobe Audience?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har försökt att leka lite med Kalle Ankas röst, men jag lyckas inte att få något som låter som en normal röst genom pitchningen. Det verkar alltså som att rösten är förvrängd på mer omfattande sätt än bara en traditionell uppsnabbning/pitchning. Därmed är det nog omöjligt att få fram något, utan att veta exakt hur rösten har förvrängts.

TonyTonka

Kan E.H Brochmann varit en tjej? kan inte urskilja om det är en tjej eller kille på klippet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#26
Citat från: Tonytonka skrivet 13 juli 2010 kl. 20:47:47
Kan E.H Brochmann varit en tjej? kan inte urskilja om det är en tjej eller kille på klippet.

Jag skulle nog, utan att veta säkert, vilja påstå att E.H. Brochmann är/var en man. Dock är ju hans röst mer eller mindre kraftigt förvrängd i hela filmen, varför det är svårt att få någon större uppfattning om rösten. Dock har jag ibland fått intrycket att rösten förändras vid Kalle Ankas sånginsats , kanske är det rentav två personer som döljer sig bakom pseudonýmen (?) E.H. Brochmann, en person som svarade för dialogen och en annan som svarade för sånginsatsen ? Även vid sånginsatsen är ju dock rösten mer eller mindre kraftigt förvrängd.

Edit: Jag har nu lyssnat på ljudklippet med E.H. Brochmann och jag håller fast vid att det troligen är fråga om en mycket förvrängd mansröst. 100 % säkert är det dock inte, men kanske 90 %.

TonyTonka

Finns det något klipp på Kalles sånginsats i orginaldubben?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag håller med ddubbning att rösten definitivt låter maskulin, även om man som sagt inte kan vara säker utifrån en så kraftigt elektroniskt förvrängd röst.

Rösten är som sagt inte exakt lika vid sånginsatsen, men jag tycker att den är tillräckligt lik för att misstänka att det är samma skådis vid både dialog och sång. Förmodligen ändras den bara för att skådisen ifråga själv förställt rösten lite grand vid dialog, men använder sin vanliga röst vid sång (det är ju alltid svårare att göra till rösten när man sjunger än när man pratar).

Tyvärr har jag för närvarande inget sådant ljudklipp.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2010 kl. 17:42:44
Jag håller med ddubbning att rösten definitivt låter maskulin, även om man som sagt inte kan vara säker utifrån en så kraftigt elektroniskt förvrängd röst.

Rösten är som sagt inte exakt lika vid sånginsatsen, men jag tycker att den är tillräckligt lik för att misstänka att det är samma skådis vid både dialog och sång. Förmodligen ändras den bara för att skådisen ifråga själv förställt rösten lite grand vid dialog, men använder sin vanliga röst vid sång (det är ju alltid svårare att göra till rösten när man sjunger än när man pratar).

Tyvärr har jag för närvarande inget sådant ljudklipp.


Ja, det är nog som sagt en mansröst, men att vara helt säker är som sagt svårt när rösten är så kraftigt elektroniskt förvrängd, och när jag i mitt inlägg talade om kraftigt förvrängd röst menade jag förstås förvrängning på elektronisk väg. Dock låter det lite som om personen ifråga har förställt sin röst lite innan den elektroniska bearbetningen tog vid.

Det låter fullt möjligt att det kan vara som du säger, alltså att Brochmann använde sin vanliga röst i sånginsatsen. Dock håller jag dock fast vid att jag vill minnas att rösten var ljusare vid sånginsatserna. Det jag dock missade att nämna i mitt föregående inlägg är att det var ett tag sedan jag hörde originaldubben (förutom det nämnda Brochmannljudklippet här) , varför jag kan minnas fel angående rösternas olikhet vid tal resp. vid sång.

Jag har tyvärr inte heller något ljudklipp.