Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag tror att Leo är hans riktiga namn, men jag måste medge att jag inte är 100% säker. Jag minns i alla fall att han presenterade sig själv som Leo - jag träffade honom på Eurotroll för några år sedan, i samband med inspelningen av Anders & Måns på SVT, då han höll på att dubba TV-serien Tutenstein. Han var mitt uppe i dubbningen, så tyvärr hann vi aldrig prata närmare, men vi pratade som hastigast genom mikrofonsystemet - jag satt tillsammans med teknikern i inspelningsstudion, medan han satt i speakerbåset i ett angränsande rum (så jag såg honom genom glasväggar). Jag minns att han berättade att han brukade besöka Dubbningshemsidan ibland, men mycket längre än så gick inte vårt samtal.

Citat från: Tonytonka skrivet 17 oktober 2008 kl. 19:56:22
På Dvd-erna med Snobben är det Eurotrolls dubbning med Leo Hallerstam och Lucas Krüger
Tack för informationen. Lite oväntat, med tanke på att de avsnittstitlar som anges på omslaget inte är samma som från Eurotrolls dubbning.

TonyTonka

#31
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2008 kl. 00:11:28
Jag är inte helt säker på exakt vad som visats i Sverige och inte. Men jag har för mig att SVT har visat alla (eller åtminstone de allra flesta) av de halvtimmes-"specials" som producerats genom åren - d.v.s. de fristående featurettes som producerats som specialfilmer för amerikansk TV.

Bring me the head of Charlie Brown var en fem minuter lång kortfilm, producerad som studentfilm, så den har säkerligen aldrig visats i Sverige.

Race for your life, Charlie Brown är en långfilm på 75 minuter, så den har troligen inte gått på SVT eller Cartoon Network. Enligt SLBA släpptes den på VHS 2000 från Paramount under titeln Tävla för livet, Snobben - där tillsammans med It was my best birthday ever, Charlie Brown; och ska tydligen ha varit i svenskdubbad form. Jag vet inte med säkerhet vilken dubbning den har, men av den svenska titeln att döma så verkar det misstänkt att den dubbats av Eurotroll, tillsammans med filmerna för SVT. Samma film släpptes också på hyr-VHS 1982 från Esselte Video under titeln Kör hårt, Snobben!. Enligt SLBA ska den även då ha varit dubbad till svenska, men då titeln inte är samma så gissar jag att det troligen var en annan dubbning. Jag har dock inte sett någondera, så jag kan inte uttala mig med säkerhet om dubbningen. Race for your life, Charlie Brown verkar inte ha genomgått censurgranskning i Sverige, så det bör innebära att den inte visats på bio.

Då återstår Charlie Brown's All Stars!. Den bör klassas som en halvtimmes-"special", och borde därför ha ingått i filmerna som SVT visat, men jag är inte säker på om den gjort det eller inte. Däremot vet jag att den filmen släpptes på VHS för många år sedan, då med titeln Lille Kalle och stjärngänget. Den hade den VHS-dubb som tidigare nämnts här, som regisserades av Göran Hagvall.

Förutom de halvtimmeslånga featurettes som producerats med Snobben från 1960-talet och fram till 2000-talet, så gjordes även en TV-serie vid namn The Charlie Brown and Snoopy Show. Jag vet ärligt talat inte om den visats i Sverige, men jag minns i alla fall att den gick på den sedan länge nedlagda TV-kanalen TCC (där i otextad originalversion).


The Charlie Brown and Snoopy Show gick på cartoon network sommaren 2007. Med Titlen: Snobben och hans Vänner. Men sen försvann båda Snobben serierna från Cartoon Network. Någon av dem går på Boomerang. Jag identfierade dessa i dubben:

Lille Karl: Jonathan Gillberg
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#32
Jag drar fram detta ämne igen, då jag undrar, har dessa Snobben Filmer/Kortfilmer/Specialer/TV-Serier
dubbats och om domm finns på vhs eller dvd.

A Charlie Brown Thanksgiving
Its the Easter Beagle, Charlie Brown
This is America Charlie Brown
A Boy Named Charlie Brown
He is a bully, Charlie Brown

Någon som vet?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag tror att merparten (eller alla) av dessa dubbades av Eurotroll, i samband med dubben av avsnitten åt SVT. Dock är jag inte helt säker, och jag har inga säkra belägg för mitt påstående.

Om jag inte har inbillat mig saker och ting, så vill jag dock minnas att jag åtminstone sett It's the Easter Beagle, Charlie Brown på SVT i svenskdubbad form, så åtminstone det avsnittet är jag hyfsat säker har dubbats.

Det som SVT har visat är ju för övrigt bara de "specials" som producerats av Snobben (plus en långfilm), och inte någon av de regelrätta TV-serierna - detta trots att SVT marknadsfört det som en TV-serie.

TonyTonka

Vet någon vilka VHS/DVDer dessa avsnitt finns på?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juli 2009 kl. 04:58:26
Jag tror att merparten (eller alla) av dessa dubbades av Eurotroll, i samband med dubben av avsnitten åt SVT. Dock är jag inte helt säker, och jag har inga säkra belägg för mitt påstående.

Om jag inte har inbillat mig saker och ting, så vill jag dock minnas att jag åtminstone sett It's the Easter Beagle, Charlie Brown på SVT i svenskdubbad form, så åtminstone det avsnittet är jag hyfsat säker har dubbats.

Det som SVT har visat är ju för övrigt bara de "specials" som producerats av Snobben (plus en långfilm), och inte någon av de regelrätta TV-serierna - detta trots att SVT marknadsfört det som en TV-serie.

Är du verkligen säker på att "He is a bully Charlie Brown är dubbad? Den gjordes 2006. Hade inte Leo Hallerstam kommit i målbråttet då?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Som jag skrev är jag inte alls säker på någonting. Det är nog troligt att den filmen inte dubbades av Eurotroll, då jag tror att deras dubbning avslutades före 2006. De andra filmerna är nog mer sannolika, då de är av äldre datum.

Citat från: Tonytonka skrivet  5 juli 2009 kl. 15:52:47
Vet någon vilka VHS/DVDer dessa avsnitt finns på?
It's the Easter Beagle, Charlie Brown finns med på DVD-filmen Snobben - Påsk, som släpptes av Scanbox. Jag gissar att den innehåller Eurotrolls dubbning, men är inte säker. De övriga titlarna du nämner verkar inte ha släppts på någon VHS- eller DVD-utgåva i Sverige.

TonyTonka

Vilka gör rösterna på dessa utgåvor?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det sistnämnda omslaget kommer från de utgåvor som Din Video gav ut, vilket innebär de röster som Mysan nämnde i ett av de första inläggen i den här tråden:

Göran Hagvall, Lisa Sellersjö, Henrik Sjöberg, Teresa Kowolska, Phillippe Sellersjö, Niklas Enström, Chanah Abrahamsson och Mia Emretsson-Wieth

Producent: Urmas Plunt
Regi: Göran Hagvall

Det första omslaget känner jag faktiskt inte alls igen.

Daniel Hofverberg

Efter lite letande i Statens ljud- och bildarkivs register hittar jag att även det första omslaget måste tillhöra Din Videos utgåvor, och har alltså samma dubbning - det är den enda VHS-utgåvan jag hittar som har med de två avsnitten.

TonyTonka

Har lite frågor:

1. Finns avsnitten utgivna på engelska i någon box i svergie?

2.  Har You dont look 40 Charlie Brown(Dokumentär) visas i svergie/släppts på dvd/video?

3. Vet någon vem som spelar vem i Din Video dubben?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

1 och 2: Nej, inte såvitt jag vet.

3: Tyvärr vet jag inte det. Officiellt verkar det inte finnas något mer bevarat än namnet på skådespelarna, och att själv placera in rösterna är svårt då jag ärligt talat inte vet hur någon av dem låter.

Mysan

Citat från: Tonytonka skrivet  2 januari 2010 kl. 22:20:11


3. Vet någon vem som spelar vem i Din Video dubben?



tyvärr inte, mer än att Göran Hagwall är berättare (talregi, men antar det är han)
gammal dubb för övrigt så kan va svårt att få tag på ytterligare credits

Daniel Hofverberg

Jag kan förnya den här gamla tråden för att upplysa om att i juni kommer alla 1960-talsfilmerna med Snobben att släppas på DVD av Warner Home Video - alla filmerna kommer att vara dubbade till svenska; även de som inte visats i Sverige tidigare. Boxen ska enligt Warners pressmaterial innehålla följande:

DISC 1:
A CHARLIE BROWN CHRISTMAS
CHARLIE BROWN'S ALL-STARS
IT'S THE GREAT PUMPKIN, CHARLIE BROWN


DISC 2:
Med innehåll som aldrig visats tidigare i Sverige
YOU'RE IN LOVE, CHARLIE BROWN
HE'S YOUR DOG, CHARLIE BROWN
IT WAS A SHORT SUMMER, CHARLIE BROWN


Boxen släpps den 2 juni, och har den måttligt originella titeln Snobben: Samlingen från 60-talet. Jag vet inte vilket dubbningsbolag som har dubbat eller kommer att dubba de filmer som inte finns i befintliga dubbningar, men om det är Warner som beställt dubbningarna så kan man förmoda att det antingen kommer att röra sig om Eurotroll eller SDI Media/Sun Studio (vilket är de två bolag som de brukar anlita regelbundet). Med lite tur blir det Eurotroll, så att dubbningarna kan bli likvärdiga Eurotrolls äldre dubbningar.

Jag hoppas och tror att de filmer som visats i svenskdubbad form tidigare kommer att få behålla sina befintliga dubbningar av Eurotroll.

Christine

Hej,
Jag var med och dubbade "Snobben, Karl Å Dom''. Jag hette då Christine Andersson och spelade Gullan. Staffan Hallerstam var Karl. Troy (kommer inte ihåg hans efternamn) var Linus. Vi hade jättekul, dubbningen började under första halvåret 1970. Det var i Solna, Filmstaden. Filmen heter A Boy Named Charlie Brown (1969) i USA och det var den första Snobbenfilmen som dubbades i Sverige. Den visades sen på biografer. Jag tror inte den finns på DVD eller VHS.

Jag bor numera i Hollywood och är verkligen PhD psykolog med svart hår. Tänk så det kan gå!

Have a nice day gang,
Christine