Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2011 kl. 10:48:19
Jag har tyvärr ännu inte fått recensionsex på den filmen (fastän jag varit utlovad det för flera månader sedan), så jag har inte kunnat se den. Men sannolikheten är nog väldigt stor att det är samma röster som i de andra nydubbningarna av SDI Media/Sun Studio de senaste åren (Charlie Brown's Christmas Tales, m.fl).

Tyvärr verkar Warner vad gäller Snobben bara använda Eurotrolls dubbningar i de fall det finns befintliga sådana, medan SDI Media har fått dubba allting som inte dubbats sedan tidigare.

Visserligen ett nästan två år gammalt ämne, men jag bara undrade om du någonsin fick recensionsexet på Happiness is a warm blanket, Charlie Brown eller om det helt uteblev?

Jag undrar också om du kände igen några fler röster än Daniel Melén (Lille Karl) och Elina Raeder (Peppiga Pia) i den nya dubbningen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ärligt talat minns jag inte om jag någonsin fick Happyness is a warm blanket, Charlie Brown; men då jag inte har något minne av den misstänker jag att den inte skickades ut. Nuförtiden har tyvärr Warner Bros. slutat att skicka ut recensionsex.

Det jag har lyckats komma fram till vad gäller Sun Studios/SDI Medias nydubb av Snobben är:
Lille Karl - Daniel Melén
Gullan - Norea Sjöquist
Linus - Julius Lindfors
Sally - Maja Nilsson
Peppiga Pia - Elina Raeder
Maja - Maja Benckert Claesson

Tyvärr vet jag inte vilka de övriga rösterna är i gästroller och annat. Inte heller har jag lyckats ta reda på något om översättare eller regissör. Jag tror att samma ensemble medverkar i samtliga nydubbningar på DVD; d.v.s. alla avsnitt och filmer som inte Eurotroll dubbade.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2013 kl. 19:41:21
Ärligt talat minns jag inte om jag någonsin fick Happyness is a warm blanket, Charlie Brown; men då jag inte har något minne av den misstänker jag att den inte skickades ut. Nuförtiden har tyvärr Warner Bros. slutat att skicka ut recensionsex.

Det jag har lyckats komma fram till vad gäller Sun Studios/SDI Medias nydubb av Snobben är:
Lille Karl - Daniel Melén
Gullan - Norea Sjöquist
Linus - Julius Lindfors
Sally - Maja Nilsson
Peppiga Pia - Elina Raeder
Maja - Maja Benckert Claesson

Tyvärr vet jag inte vilka de övriga rösterna är i gästroller och annat. Inte heller har jag lyckats ta reda på något om översättare eller regissör. Jag tror att samma ensemble medverkar i samtliga nydubbningar på DVD; d.v.s. alla avsnitt och filmer som inte Eurotroll dubbade.

Vilka är Julius Lindfors och Maja Nilsson?

Ganska komiskt förresten med Maja Benckert Claesson som spelar Maja (Maja spelar Maja), hon är väl dotter till Vicki Benckert om jag inte missminner mig?

Låter rikigt bra också med Norea Sjöquist som Gullan. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

I helgen kollade jag på Snobben (bl.a It's the Easter Beagle Charlie Brown, Charlie Brown's All-Stars och A Charlie Brown Valentine).

Jag tror nu att Elina Raeder spelar Viola (i alla avsnitt karaktären medverkar i), samt Peppiga Pia i avsnittet Rena Trolleriet, Snobben. Jag är säker på att hon gör rösten till Viola, men mindre säker på att hon gör Peppiga Pia, men det är i alla fall inte Ellen Ekdahl som spelar Peppiga Pia i det avsnittet som jag nämnde ovan. Jag har inte sett alla avsnitten med Eurotrolls dubb där Peppiga Pia medverkar, så jag kan inte uttala mig om Ellen Ekdahl är utbytt i fler avsnitt.

För övrigt så mailade jag Annika Barklund och frågade henne om hon kom ihåg vem hon spelade i Snobben, vilket hon tyvärr inte kom ihåg. Däremot så sa hon att Snobben var hennes första dubbning, och att den gjordes för 15-16 år sedan. Jag tror dock att Annika spelar Frida (engelska: Frieda), alltså tjejen med självlockigt hår.

Jag vet fortfarande inte vem Kim Jonsson är, men i somliga avsnitt så låter inte Lortis riktigt som Lucas Krüger (särskilt i avsnittet Charlie Brown's All-Stars, där han bara har runt en replik), så det är fullt möjligt att det är en kille, och att han i så fall spelar diverse biroller (till exempel barn som bara har enstaka repliker i avsnitten) Är det däremot en tjej, så har jag ingen aning om vem hon spelar.

Minns någon förresten vem som gör rösten till Jannika (engelska: Janice), som är den cancersjuka tjejen i avsnittet Why Charlie Brown, Why? , just det avsnittet har jag tyvärr inte tillgängligt just nu.

Jag kan också tillägga att Ellen Ekdahl också spelar Peggy Jean (tjejen som Karl köper vantar till) i avsnittet It's Christmastime again Charlie Brown, om jag minns rätt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Joppe

Min morbror var faktiskt rösten till Linus i denna. Mycket lustigt att jag hittade detta. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2010 kl. 06:54:49
I höstas släpptes ju också musikalavsnittet Snobben - det svänger (You're a Good Man, Charlie Brown) på DVD för första gången, som mig veterligen aldrig släppts på VHS eller visats på TV i Sverige. Den filmen har en riktigt dålig dubbning gjord av Sun Studio, där ingen av sångerna har dubbats trots att musikalnumren utgör 70% av hela filmen och dubbningen blir nästintill värdelös om man inte kan engelska.

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd, men är rösterna i Snobben - det svänger samma som i SDI Medias dubbing med Daniel Melén, Elina Raeder m.fl?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vilka gör rösterna i den nya Snobben filmen förresten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 11 januari 2016 kl. 15:41:44
Vilka gör rösterna i den nya Snobben filmen förresten?
Jag har frågat efter credits, men tyvärr inte fått några än. Dubben var i alla fall gjord av Eurotroll, och såvitt jag kan minnas var det till största delen helt okända skådespelare.

Samlaren

Finns det någon som har alla avsnitten från serierna och alla filmerna?

TonyTonka

http://gamla.tradera.com/item/341023/259005830/snobben-kom-hem-originalinspelning-fran-filmen-kassettband

Det här kassettbandet innehåller tydligen rösterna från 1972 års dubbning av Snobben, kom hem!, med Bobo Håkansson, Mats Åhlfeldt, Emma Wickman, m.fl.

(Har bifogat bilder av kassettbandet då auktionen en dag kommer att försvinna från Traderas hemsida.  ;) )
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Är jag den enda som tycker att den kvinnliga sångerskan i låten Flashbeagle låter som Pernilla Wahlgren?   :)
Vad tycker ni?
Någon som vet vem den manliga sångaren kan vara?


https://m.youtube.com/watch?v=Y6klvJq-Lus

TonyTonka

Jag ber om ursäkt att jag drar upp det här gamla ämnet, men jag är rätt så säker på att den äldre Snobben-dubbningen av Eurotroll har följande röster:

Lille Karl - Leo Hallerstam
Linus - Sebastian Paulsson
Gullan - Therese Reuterswärd
Sally - Anna Gyllenberg
Peppiga Pia - Ellen Ekdahl
Maja - Elina Raeder
Leonard - Kim Jonsson
Lortis - Lucas Krüger
Frida - Annika Barklund
Viola - Elina Raeder
Franklin - Kim Jonsson
Herman - Lucas Krüger
Peggy Jean - Ellen Ekdahl
Bettan - Anna Gyllenberg

Övriga röster: Lucas Krüger, Annika Barklund, Elina Raeder, Anna Gyllenberg, Kim Jonsson, m.fl

Ursprungligen trodde jag att både Franklin och Leonard också spelades av Lucas Krüger, men jag insåg till slut att det inte alls var Lucas Krüger, därför bör det vara Kim Jonsson (ibland även crediterad som Kim Stålnacke) som gör rösten till Leonard och Franklin, då rösten inte låter som någon annan av de manliga rösterna.

Det kan även tilläggas att i alla fall i "It's Magic, Charlie Brown" så spelas Peppiga Pia av Elina Raeder i stället för av Ellen Ekdahl. Jag kan heller inte svara på om någon av de mindre karaktärerna byter röster i dubbningen.

För övrigt såg jag Snobben: The Peanuts Movie på svenska för några dagar sedan, och upptäckte att de faktiskt inte översatte Majas "sir" med "magistern" som det brukar vara, utan "herrn". Det var en intressant överraskning faktiskt.

"Chuck" översattes dock fortfarande med "Kalleponken".

Vet någon rösterna i "Happiness is a warm blanket, Charlie Brown" och "Charlie Brown's Christmas Tales" som släpptes för ett antal år sedan, var det Daniel Melén, Julius Lindfors, m.fl, som i boxarna, eller var det några andra? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Henrik Karlsson

Den gamla vhs dubbningen : :)

https://youtu.be/6uyN5E-6kkA

Varför pratar de med dialekt

Daniel Hofverberg

Någon som har en aning vilken VHS-volym som YouTube-klippet innehåller? Själv har jag lyckats få tag i alla VHS-filmer utom en som släpptes med den gamla dubbningen, men trots många års letande är det en volym jag fortfarande saknar...

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  5 augusti 2019 kl. 04:14:00
Varför pratar de med dialekt
Logiskt sett borde de flesta skådespelare komma från Göteborg, eftersom dubbningen gjordes av Gothenburg Sound Studios i Göteborg.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2019 kl. 09:10:06
Någon som har en aning vilken VHS-volym som YouTube-klippet innehåller? Själv har jag lyckats få tag i alla VHS-filmer utom en som släpptes med den gamla dubbningen, men trots många års letande är det en volym jag fortfarande saknar...
Det bör vara volym nummer 4 enligt både från SMDB och Boavideo.