Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tom & Jerry

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:24:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

#15
Ber om ursäkt om jag gör en relativt stor bump. Men vet någon om Tom & Jerry Super Comedy Show givits ut på köp eller hyrfilm?


Daniel Hofverberg

Jag skulle ha behövt se något helt avsnitt och inte bara intro för att kunna avgöra med säkerhet, men förmodligen lär nog alla VHS-utgåvor ha unika nydubbningar.

På VHS verkar ju Tom & Jerry ha hur många olika dubbningar som helst (en för varje distributör), till största delen lektordubbningar, men då jag inte hade TV3 på den tiden det här begav sig vet jag inte hur den dubbningen var.

paddingtonbear

Hm okej  :(  Jag vet att jag har minst 10 VHS utgåvor av de äldre med tom & jerry. Tom &Jerry Show (1975) visades även på TV4Riks 1991/1992, dock i textad version. Vet du vilka Tom & Jerry VHS utgåvor som kan tänkas innehålla dessa två serierna. Av det jag hittils sett på alla köp och hyr filmer utav T&J så är det den "vanliga" serien/avsnitten som jag sett

Det jag funderade över var om Swenostalgia vet vilka släpp man kan kolla efter för att få klarhet i det hela?

Daniel Hofverberg

Spontant vill jag minnas att de allra flesta VHS-utgåvor med Tom & Jerry innehåller biovisade kortfilmer, och inte någon av TV-serierna. Men det finns säkerligen fler VHS-utgåvor än de jag har, så det i sig är ju inget bevis av något slag.

Jag har i alla fall inget minne av att ha sett introt du länkar till på någon VHS-utgåva. Det behöver dock inte säga så mycket, för på både VHS och DVD har det ju varit relativt vanligt att man klippt bort eller bytt ut intron i alla möjliga sammanhang, så att det faktiskt kan vara avsnitt av serien även utan det rätta introt.

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2016 kl. 20:18:41
Spontant vill jag minnas att de allra flesta VHS-utgåvor med Tom & Jerry innehåller biovisade kortfilmer, och inte någon av TV-serierna. Men det finns säkerligen fler VHS-utgåvor än de jag har, så det i sig är ju inget bevis av något slag.

Jo jag blev också ganska nyfiken på vilka eller vilken hyrutgåva det kan tänkas röra sig om som SWEnostalgia pratar om i följande kommentar
Citat
Det släpptes även hyrfilmer på sent 80-tal eller tidigt 90-tal där Gunnar Ernblad gjorde rösterna.

Får invänta och se om han minns.

Daniel Hofverberg

I och med flytten är de flesta av mina VHS-filmer i min nya lägenhet, så jag kan inte kolla just nu; men om jag inte minns fel tror jag att det var VHS-utgåvorna med Tom & Jerry som Warner Home Video gav ut som var lektordubbade med Gunnar Ernblad som speakerröst. Warner gav ut minst 9 VHS-volymer 1993, som samtliga var lektordubbade med en dubb som såvitt jag vet inte använts någon annanstans.

Jag har bara två eller tre av de Warner-släppta VHS:erna, men i alla fall de jag har innehåller klassiska biovisade kortfilmer från MGM.

paddingtonbear

#21
Kanske också har några riktigt gamla videofilmer med Tom & Jerry. Tvivlar dock på att det är något annat än de vanliga kortfilmerna


gstone

Jag har hört( här på forrumt) att den bästa levande röstskådespelarn Siw Malmqivst har gjort  en röst i någon dubbning av Tom och Jerry vilken var det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet  5 januari 2018 kl. 15:23:00
Jag har hört( här på forrumt) att den bästa levande röstskådespelarn Siw Malmqivst har gjort  en röst i någon dubbning av Tom och Jerry vilken var det ?

Hon medverkade i Tom & Jerry Show(1975) 1988-1989 på TV3 av Media Dubb mycket riktigt. Hon sjöng bland annat introt på svenska då förstås, tillsammans med en annan manlig skådespelare som jag tyvärr inte kommer på namnet för i skrivande stund. Samt diverse röster tillsammans med Gunnar Ernblad m.f. Översättningen gjordes i vanlig ordning utav Gunnar ernblad som för den tidsperioden uteslutande översatte nästan allting  ;D

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 januari 2018 kl. 15:56:37
Hon medverkade i Tom & Jerry Show(1975) 1988-1989 på TV3 av Media Dubb mycket riktigt. Hon sjöng bland annat introt på svenska då förstås, tillsammans med en annan manlig skådespelare som jag tyvärr inte kommer på namnet för i skrivande stund. Samt diverse röster tillsammans med Gunnar Ernblad m.f. Översättningen gjordes i vanlig ordning utav Gunnar ernblad som för den tidsperioden uteslutande översatte nästan allting  ;D


Finns det något sätt jag kan se/höra den här dubbningen ? Det vore värkligen intressant/ trevligt och framför allt underhållande eller är det en av dom dubbnigar man inte kan få ?tag i som orginal dubbnigarna av Lady och Lufsen och Törnrosa bland andra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Jag har några avsnitt inspelat 1988 och 1989 på VHS med dessa med svensk dubbning och sv. sjunget intro. Så omöjligt är det inte men väldigt svårt att hitta på band....  ::) :-\

Sändes på TV3 1989


Sändes på TV3 1988-1989


Sedan vet jag tyvärr inte om det finns en andra dubbning av Media Dubb International. eller om Grape Ape sändes enskilt. Min enda tanke är om den någonsin även sändes som The New Tom & Jerry Grape Ape Show, annars är nog Media Dubb 1988 enda svenska dubbningen på dessa Tom & Jerry serierna.

gstone

Daniel skulle det g¨att få fram credits till några av dom nya dvd Tom och Jerry filmerna  som Tom & Jerry: Willy Wonka and the Choclate Factory, Tom & Jerry: Landkrabbor med morrhår, Tom & Jerry: Spionjakten, Tom & Jerry: Tillbaka till landet OZ , Tom & Jerry: Meet Sherlock Holmes och Tom och Jerry - Fast and the furry ??

Jag skulle verkligen uppskatta det !!"
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag gillar ändå dom nya filmerna och även Tom och Jerry Kids och Tom och Jerry tales ! :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Synd att det aldrig kom en om & Jerry: The Golden Collection, Volume 2  :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Snälla kan du ta reda på vilka rösterna är i Tom and Jerry:
Willy Wonka and the Chocolate Factory ??!!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.