Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Resan tillbaka till Oz (1974) svensk dubbning

Startat av gstone, 2 mars 2024 kl. 21:42:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har anledningen att tro att det finns en svensk dubbning av den animerade filmen Journey Back To Oz(1972).

Vet någon något om detta ?

Filmen har visat på TV två gånger i Sverige,

Men jag tror jag vet att det fanns dvd box som gav ut i sverige med två andra filmer..

Jag tror filmerna i den boxen var dubbade :D

Mer info vore uppskattat.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2024 kl. 21:42:30Jag har anledningen att tro att det finns en svensk dubbning av den animerade filmen Journey Back To Oz(1972).

Vet någon något om detta ?

Filmen har visat på TV två gånger i Sverige,

Men jag tror jag vet att det fanns dvd box som gav ut i sverige med två andra filmer..

Jag tror filmerna i den boxen var dubbade :D

Mer info vore uppskattat.
Jag kan inte hitta den överhuvudtaget på Svensk Mediedatabas varken med den svenska titeln eller originaltiteln.

Erika

#2
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 mars 2024 kl. 22:03:43Jag kan inte hitta den överhuvudtaget på Svensk Mediedatabas varken med den svenska titeln eller originaltiteln.
Enligt Svensk Filmdatabas ska filmen ha sänts på TV3 vid följande datum: 1995-04-17 och 1996-01-07.

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2024 kl. 21:42:30Men jag tror jag vet att det fanns dvd box som gav ut i sverige med två andra filmer..

Jag tror filmerna i den boxen var dubbade :D
Kommer du ihåg boxens titel eller hur den såg ut?

Har nu tagit en titt via KB:s tidningstjänst, tolkar (utifrån det lilla som går att se) det som filmen sändes i svensktextad originalversion.

https://tidningar.kb.se/search?q=%22Resan%20tillbaka%20till%20Oz%20Tecknad%20barnfilm%20fr%C3%A5n%201974.%20R%C3%B6ster%3A%22&searchGranularity=part

Will Siv

Ironiskt nog har jag fortsatt läst "Ozma of Oz" idag :)


i original versionen är det ju Judys dotter Liza Minnelli som gör rösten.

undrar vem som är den svenska (om det nu finns en dubbning

gstone

Citat från: Erika skrivet  2 mars 2024 kl. 22:15:26Enligt Svensk Filmdatabas ska filmen ha sänts på TV3 vid följande datum: 1995-04-17 och 1996-01-07.
Kommer du ihåg boxens titel eller hur den såg ut?

Har nu tagit en titt via KB:s tidningstjänst, tolkar (utifrån det lilla som går att se) det som filmen sändes i svensktextad originalversion.

https://tidningar.kb.se/search?q=%22Resan%20tillbaka%20till%20Oz%20Tecknad%20barnfilm%20fr%C3%A5n%201974.%20R%C3%B6ster%3A%22&searchGranularity=part
Nej men jag vet hur den såg ut :D

Exakt så här, men på svenska :) ;)
 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet  2 mars 2024 kl. 22:20:24i original versionen är det ju Judys dotter Liza Minnelli som gör rösten.
Jag har alltid tyckte att den detilajen  är väldigt kul.

Margaret Hamilton gör rösten till fasterr em vilket också är väldigt kul :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2024 kl. 22:43:03Jag har alltid tyckte att den detilajen  är väldigt kul.

Margaret Hamilton gör rösten till fasterr em vilket också är väldigt kul :D
Hon repriserad också sin original roll i ett avsnitt av "Sesam" som sen gömdes undan och antogs försvnunit, men nu har det återfunnits.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2024 kl. 22:41:16Nej men jag vet hur den såg ut :D

Exakt så här, men på svenska :) ;)
Vad gör dig säker på att det finns en likadant svensk version? Kan inte hitta något.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 mars 2024 kl. 23:14:18Vad gör dig säker på att det finns en likadant svensk version? Kan inte hitta någo
Jag ett vagt minne av att Discshpp hade e.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.