Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Creditslistor till följande filmer

Startat av TonyTonka, 20 augusti 2016 kl. 19:42:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Kan dessa filmerna läggas till i Svenska röster och Credits?

Ensam Hemma 3 (1997) (creditslista finns på Svensk filmdatabas)
Flygplan (2013)
Husdjurens hemliga liv (2016)
Pagemaster (1994) (creditslista finns på Svensk filmdatabas)
Postis Per - Filmen (2014)
Rädda Willy 3 (1997)
Svampbob Fyrkant - Äventyr på torra land (2014)
Stora vänliga jätten (2016)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har precis fått tag i creditlistor på Husdjurens hemliga liv och SVJ - Stora Vänliga Jätten, så de kommer vid nästa uppdatering. :)

Ärligt talat trodde jag att jag redan hade lagt till creditlista för Flygplan - kanske blev det avglömt, eller så har det uppstått något tekniskt missöde. Jag får undersöka det, då jag är nästan hundra på att jag ska ha credits för den någonstans...

Rädda Willy 3 har jag tyvärr inte lyckats få tag i dubbcredits till, trots omfattande försök, så där finns det tyvärr inte mycket jag kan göra just nu.

De övriga får jag undersöka, och se om det går att ordna.

TonyTonka

Det låter mycket bra, jag ser fram emot att se creditslistorna på SVJ och Husdjurens hemliga liv, och hoppas att de övriga också går att ordna.

Jag hoppas att jag inte är till besvär nu, men de här filmerna har jag också upptäckt att det saknas creditslistor för.  :)

Annie (2014)
Antz (1998)
Asterix - Gudarnas hemvist (2014)
Biet Maya - Filmen (2014)
Draktränaren 2 (2014)
Hotell Transylvanien 2 (2015)
Lassie (1994)
Lego Batman - The Movie (2013)
Lego Scooby-Doo - Haunted Hollywood (2016)
Ratchet & Clank - Filmen (2016)


Finns säkert några till som jag kommer på senare. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#3
Jag tycker att creditlistan till Belles magiska värld behöver uppdateras för att vissa av rösterna och information stämmer inte överens med filmen.

T.ex. står det att Webster spelas av Anders Öjebo, medan i mina öron låter som Roger Storm. Dessutom står Andreas Nilsson med som Fife fast han inte medverkar i den här filmen alls ( Jag förstår varför du har skrivit till det eftersom det står i creditlistan på DVDn, men Fife är endast med i Den förtrollade julen ).

( Igen jag förstår varför du har skrivit till det eftersom det står så i creditlistan på DVDn) Men sången Ett litet ord framförs inte av Sofia Källgren utan är kvar odubbad och framförs av originalrösten Page O ' Hara med svensk text.

Sen undrar jag om du kommer lägga till rösterna till episoden Mrs. Potts fest som de har lagt till i DVD utgåvan? Eftersom creditlistan på DVDn endast hade röster för de tre andra episoderna och inga till den här nya. Även om Mrs.Potts fest var med för första gången på DVD utgåvan från 2011 så misstänker jag att den dubbades mycket tidigare för rösterna är väldigt typiska KM Studio enligt mig. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2016 kl. 03:49:54

Rädda Willy 3 har jag tyvärr inte lyckats få tag i dubbcredits till, trots omfattande försök, så där finns det tyvärr inte mycket jag kan göra just nu.

De övriga får jag undersöka, och se om det går att ordna.

Jag tänkte bara fråga hur det har gått, om du nu har hunnit med det vill säga. :)

Jag såg förresten att några av rösterna i Rädda Willy 3 stod på Svensk Mediedatabas:

Sanderson - Claes Åström
Stevens - Stefan Frelander
Drake - Thomas Engelbrektson
Drew - Lena Ericsson
Randolph - Allan Svensson
m.fl

Av skådespelerna av dömma verkar det som att Sun Studios köpenhamnsfilial ligger bakom dubbningen, men det kanske du redan känner till.  :)

http://smdb.kb.se/catalog/id/001597126
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tack för informationen, men då blir det ju genast betydligt svårare att få tag i kompletta credits till Rädda Willy 3. SDI Media (i praktiken samma företag som tidigare hette Sun Studio) lämnar ju inte ut uppgifter, och dessutom har Mikael Roupé berättat för mig att de på SDI Media i Köpenhamn säger sig ha kastat bort alla gamla papper från Sun Studio-tiden... :(

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2016 kl. 22:21:09
Tack för informationen, men då blir det ju genast betydligt svårare att få tag i kompletta credits till Rädda Willy 3. SDI Media (i praktiken samma företag som tidigare hette Sun Studio) lämnar ju inte ut uppgifter, och dessutom har Mikael Roupé berättat för mig att de på SDI Media i Köpenhamn säger sig ha kastat bort alla gamla papper från Sun Studio-tiden... :(

Det var mycket tråkigt att höra. Man kan fråga sig varför de gjorde det?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

joakim

Offtopic svar på TonyTonka.

Det har väl i princip alla gamla "namn" gjort. Vilka dubbnings företag har kvar listor?
Vet att vissa dubb skådisar e väldigt  medgörliga med upplysa om röster i olika serier men vilka företag exakt har sagt sig ha kvar något i arkiv konkret ^^

Du verkar väldigt förvånad över att just dem slängt sina papper nämligen  :)

TonyTonka

Citat från: joakim skrivet 29 augusti 2016 kl. 01:59:16
Offtopic svar på TonyTonka.

Det har väl i princip alla gamla "namn" gjort. Vilka dubbnings företag har kvar listor?
Vet att vissa dubb skådisar e väldigt  medgörliga med upplysa om röster i olika serier men vilka företag exakt har sagt sig ha kvar något i arkiv konkret ^^

Du verkar väldigt förvånad över att just dem slängt sina papper nämligen  :)

Nja, jag verkade nog mer förvånad än vad jag faktiskt var, haha. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: joakim skrivet 29 augusti 2016 kl. 01:59:16
Det har väl i princip alla gamla "namn" gjort. Vilka dubbnings företag har kvar listor?
Vet att vissa dubb skådisar e väldigt  medgörliga med upplysa om röster i olika serier men vilka företag exakt har sagt sig ha kvar något i arkiv konkret ^^
Rör det sig om gamla dubbningar från 1980-talet är det väl som du säger nästan mer regel än undantag att det inte finns bevarat, men vid så pass nyliga dubbningar som slutet av 1990-talet är det mer förvånansvärt - jag skulle tro att de allra flesta bör ha kvar sådana uppgifter, om än kanske inte i datoriserad form utan bara i pappersarkiv.

Nu verkar dock åsikterna gå isär om alla papper från Sun Studio-tiden verkligen har slängts, för Anne Kennedy (som tidigare var projektledare på Sun Studio/SDI Media i Köpenhamn) trodde inte det (då hon säger sig vara ganska säker på att allt fanns kvar när hon slutade där i alla fall). Dock är ingen av de två anställda på SDI Media nuförtiden, så någon säker uppgift är väl svår att få...

moviefan

Någon som vet info om svenska röster till Pojken Med Det Tickande Hjärtat ?