Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sofia den första

Startat av TonyTonka, 16 januari 2014 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag bara undrade vilka som gör rösterna i Sofia den första?

Jag undrar nämligen vilka som gör rösterna till disneyprinsessorna (typ Ariel, Jasmine, Askungen, Belle, etc) om de avsnitten där figurerna medverkar sänts i sverige än, och om det fortfarande är te.x Myrra Malmberg (Jasmine), Lizette Pålsson (Askungen) etc som gäller eller om figurerna fått nya röster?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#1
Det jag vet än så länge om Sofia den första är följande:

Sofia - Malva Goldmann
Hanna - Elsa Meyer
Max - Leon von Kaskowski
Fredrik - Anton Olofsson Raeder
Kung Ronald II - Niklas Engdahl
Drottning Miranda - Linda Källgren

Övriga röster:
Pierre Tafvelin
Jakob Stadell
Catherine Hansson
Henrik Rongedal
Niklas Gabrielsson
Mikaela Tidermark
Anna Isbäck
Ole Ornered
Gerda Fransson Bergqvist

Ledmotivet sjungs av Malva Goldmann tillsammans med någon ocrediterad bakgrundskör.

Nu vet jag dock inte om listan på "Övriga röster" är komplett, eller bara för vissa avsnitt, så jag kan tyvärr inte uttala mig om huruvida befintliga karaktärer fått behålla sina aktuella röster. Tyvärr envisas Disney Channel med att bara sända avsnitt 1 - 6 gång på gång, så senare avsnitt än så har jag inte kunnat se...

Askungen var ju dock med i den inledande "långfilmen" (50 minuter), som Disney Channel sände långt innan serien, och jag vill minnas att det lät som att Lizette Pålsson spelade henne.

Anders M Olsson

#2
Jag har gjort en credits-lista på Disneyania som såvitt jag inte har missat något ska vara komplett för de tio första avsnitten + pilotavsnittet.

http://www.d-zine.se/tv/sofiadenfoersta.htm

Disney Junior har visat de tio första avsnitten och SVT Barnkanalen de första nio.

En märklig sak vid SVTs visningar är att de två första avsnitten följdes av var sitt (i tablåerna oannonserat) avsnitt av Mimmis Toons. Dessa var liksom helintegrerade med Sofia den första. Under sluttexterna var det en röst som sa något i stil med "stanna kvar för nu kommer Mimmis Toons".

Sen följde en övergång i form av en rosett (kännemärket för Mimmis Toons).

Avsnitt 3 - 9 av Sofia den första hade sen ingen Mimmis Toons på slutet, men övergången (rosetten) fanns kvar, precis som om det var meningen att Mimmis Toons skulle visas. Jag tror t.o.m. att i något avsnitt fanns uppmaningen att stanna kvar och se Mimmis Toons i dövtextningen (men inte i ljudspåret) trots att det sen aldrig visades.

Tillägg: Jag såg precis att avsnitt 11 visades förra helgen på Disney Junior och avsnitt 12 ska visas på Disney Junior i morgon lördag.

Daniel Hofverberg

Tack för informationen, och det var mycket märkligt med Mimmis Toons. Själv har jag bara sett serien (och filmen) på Disney Channel, och där finns i alla fall inget sådant.

För övrigt förstår jag verkligen inte varför Disney Channel bara visar avsnitt 1 - 6 gång på gång på gång - de är garanterat uppe i minst sin 20:e reprisomgång av de avsnitten vid det här laget... Men om nu Disney Junior visar avsnitt 12 imorgon kanske det i bästa fall betyder att Disney Channel snart börjar sända avsnitt 7 - 12; ifall de kanske bara visar 6 avsnitt åt gången av någon märklig anledning. Men så långt som det nu går att se tablåer (31 januari) verkar de tyvärr fortsätta med bara de första sex avsnitten.

Jag har tyvärr inte tillgång till Disney Junior.

Björn

Har en dotter som älskar Sofia den första, så jag har kollat en del med henne. Ofta väldigt bra och välsjungna låtar i serien! Såg Mikaela Tidermark och Anna Isbäck i creditlistan, och gissar på att det är dom som sjunger in alla körer. Tycker mig höra samma kvinnoröster i många sånger, som inte är huvudrollerna, och dom två är ju bra sångare båda två!

TonyTonka

Har Ariel, Snövit, Törnrosa, Belle eller Jasmine varit med i något dubbat avsnitt ännu? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Åtminstone Ariel vet jag har varit med i minst ett avsnitt (Det flytande palatset), och jag är nästan hundra på att hon spelas av Myrra Malmberg - rösten lät som henne och hon stod med i creditlistan för det avsnittet.

Jag har sett så pass lite av serien att jag inte vet om någon av de andra medverkat.

Anders M Olsson

#7
Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2014 kl. 21:35:33
Har Ariel, Snövit, Törnrosa, Belle eller Jasmine varit med i något dubbat avsnitt ännu? :)

Ariel har som sagt varit med i Det flytande palatset, utgiven på DVD och visad på Disney Junior.
Snövit kommer i det första avsnittet i andra säsongen, The Enchanted Feast. Andra säsongen börjar visas på Disney Junior i slutet av den här månaden så den svenska dubbningen bör ligga färdig.
Törnrosa är med i avsnittet En magisk högtid som kommer på DVD den 19 november. Avsnittet kan möjligtvis redan ha visats på Disney Junior.
Belle är med i avsnittet Amuletten och sången som har visats på Disney Junior.
Jasmine är med i avsnittet Två till Tangu som har visats på Disney Junior och finns på DVD i Sofia den första: Redo att bli prinsessa.

moviefan

Kommer avsnitten med Belle och Snövit släppas på dvd ? 

Anders M Olsson

Citat från: Disney_Princess skrivet 26 oktober 2014 kl. 19:57:59
Kommer avsnitten med Belle och Snövit släppas på dvd ?
Det är väl inte helt omöjligt att de kommer så småningom. Avsnittet The Enchanted Feast (med Snövit) finns redan på DVD i USA.

I Sverige har det hittills släppts tre volymer, och en fjärde kommer den 19 november.

Du kan se vilka DVDer som finns utgivna i Sverige, och vilka avsnitt de innehåller här:
http://www.d-zine.se/tv/sofiadenfoersta.htm

Elias Prenbo

Detta är enligt mig en av de få bra Disney Junior (fram till hösten 2011 hette den Playhouse Disney) serier (tillsammans med Musses Klubbhus, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Boken om Puh och Nalle har ett stort blått hus (egentligen ingen Disneyserie, men har ibland visats på kanalen)), det kan ju vara för att jag är så tokig i Disneyprinsessor.

Mina personliga favoritkaraktärer från Disney är följande (känns som mina egna Disneygudmödrar och på insidan är jag fortfarande 8 år, trots att jag ska fylla 19 nu i sommar):

Snövit

Askungen

Alice

Lena

Törnrosa

Eilowny

Ariel

Belle

Jasmine

Pocahontas

Esmeralda

Megara

Mulan

Jane

Tiana

Rapunzel

Merida

Anna & Elsa

plus kommande Moana...

PS: Jag älskar även Ariels dotter Melody, som skulle kunna vara som en syster och självaste Sofia, hon är ju en RIKTIG kompis...

en annan favorit är Casey Junior som jag gillar att rita av.

Men tillbaka till ämnet, som sagt är Sofia Den Första en lysande serie och har dessutom en underbar animationsstil (om Hos Musse någonsin kommer tillbaka på TV så skulle den göra sig fin i den animationsstilen).

moviefan

Vilken sång är era favorit ?  Jag gillar All You Need, för att den är så fin. Den sången är med i avsnittet, den blyga prinsessan.  Jag har dvd volymerna 1-4.

Elias Prenbo

Jag såg ett nytt avsnitt imorse och blev förvånad när jag hörde Tianas röst, det var för mig en obekant röst med skånsk dialekt, det kan iallafall inte vara Pauline Kamusewu. Vet någon vilken röst det är?

Daniel Hofverberg

Jag såg tyvärr inte avsnittet, men vilka skådespelare stod med på creditlistan? För den här serien verkar creditlistorna vara korrekta och anpassade för varje enskilt avsnitt, så någon av de angivna skådespelarna bör det vara.

Elias Prenbo

Ledsen, kommer tyvärr inte ihåg. Jag tror inte att Disney Junior tar upp creditlistor efter avsnitten (som Disney Channel däremot gör).


Men de Disneyprinsessor som medverkat i serien hitills är följande:


Askungen - Lizette Pålsson (som spelade rollen i Askungen 2 & #, samt Hos Musse)


Jasmine - Mikaela Tidermark (oväntat nog var hon utbytt, Myrra Malmberg spelade ju rollen i alla de tre filmerna, samt två-episod-filmen "Förtrollade Äventyr - Följ Dina Drömmar", plus även i Disney Infinity, men å andra sidan spelade hon Ariel i denna serie, och hon spelade även den rollen i Den Lilla Sjöjungfrun 2 & 3, så varför de bytt ut Jasmins röst är bortom mitt förstånd).


Ariel - Myrra Malmberg (som spelade rollen i Den Lilla Sjöjungfrun 2 & 3)


Törnrosa - Sandra Camenisch (som spelade rollen i Förtrollade Äventyr - Följ Dina Drömmar)


Snövit - Lizette Pålsson (som spelade rollen i Hos Musse)


Rapunzel - låter fortfarande som Molly Sandén (jag har iallafall svårt att tro att hos skulle ha bytt röst då den relativt nyligen godkänts)


Belle - Sofia Källgren (som spelade rollen i både filmen och dess uppföljare)


Mulan - låter fortfarande som Divina Sarkany


Tiana - ej bekräftat (men varför de bytt ut hennes röst förstår jag inte, eftersom Pauline Kamusewu relativt nyligen godkänts för rollen när filmen hade premiär, vill även tillägga att jag inte förstår varför Rapunzel, Anna och Elsa bytt röster inför Disney Infinity, då Amy Diamond fortfarande spelar Merida där)


Merida - hennes avsnitt har inte visats i Sverige än, men jag hoppas att Amy Diamond fortfarande spelar rollen


Pocahontas - kommer att medverka i något avsnitt framöver, men det har inte blivit fastställt än, jag hoppas iallafall att det fortfarande är Helene Lundström