Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad gör Johan Halldén idag?

Startat av Cadpig, 1 maj 2008 kl. 18:57:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cadpig

Såg Lejonkungen inatt och började undra vad han pysslar med idag. Kommer ihåg att han var gäst i morgonsoffan på TV4 någon gång kring premiären -94...
Fantastisk film hur som helst.

Daniel Hofverberg

Det är en bra fråga, och jag undrar också vad han gör nuförtiden. Diverse webbsökningar hittade tyvärr ingenting matnyttigt i frågan.

Den sista dubbningen jag kunnat hitta åt att han medverkat i var den danska långfilmen Hjälp! Jag är en fisk, som hade premiär på svenska biografer i oktober 2000. Efter det tycks han ha gått upp i rök, så han lär åtminstone inte ha jobbat inom dubbnings- eller filmbranschen.

Erika

Jag har för mig att jag hörde honom i en svenskdubbad tv-serie för några månader, men givetvis har jag glömt bort vad tv-serien hette.  ::) Det var en tysk animerad tv-serie från omkring 2006 och handlade om två goda vänner.     

Cadpig

Två goda vänner? Var de människor eller djur? Någonting mer konkret? Han gjorde också rösten till Blunder i Den Lilla Sjöjungfrun-serien.

Erika

De var djur, och nu när jag tänker efter så tror jag att tv-serien hette någonting i stil med "Lenmy och Karpi". Jag såg bara ett enda avsnitt, men det är nog inte omöjligt att Barnkanalen sänder den i repris någon gång.

Cadpig

Är serien gammal? Om inte, hur kände du igen hans röst (om den nu var han)?

Erika

Citat från: Cadpig skrivet  4 maj 2008 kl. 08:44:02
Är serien gammal? Om inte, hur kände du igen hans röst (om den nu var han)?

Först var jag inte helt säker på om det var han, men sedan såg jag att hans namn stod utsatt i eftertexterna.

Daniel Hofverberg

Då kanske han inte har lämnat dubbningsbranschen, trots allt - roligt. Men han verkar onekligen vara med i betydligt färre dubbningar än förr i tiden, så det är fortfarande en bra fråga vad han sysslar med i övrigt.

Cadpig

Mm, han borde ju vara smått legendarisk efter sin fantastiska insats som Simba. Alla på den här sidan som klagar på KM skulle kanske ta sig en funderare och kolla på LK?

Daniel Hofverberg

Johan gjorde onekligen en mycket bra insats som Simba. Men i rättvisans namn brukar ju faktiskt de flesta dubbningsbolag (inklusive KM Studio) vara bra på huvudrollerna, medan det huvudsakligen är vid mindre roller som KM ibland haft en lite för stor förkärlek att vilja spara in tid och pengar. Visst finns det undantag, men det är ganska sällsynt att dubbningar (oavsett bolag) misslyckas med rollbesättningen av de stora rollerna.

Cadpig

Atlantis misslyckades med allt. Rösterna kanske inte var dåliga i sig, men alla pratade så fort så det gick nätt och jämnt att uppfatta vad de sa.

GaBBe

Citat från: Cadpig skrivet  4 maj 2008 kl. 21:49:24
Atlantis misslyckades med allt. Rösterna kanske inte var dåliga i sig, men alla pratade så fort så det gick nätt och jämnt att uppfatta vad de sa.
Att de pratade fort tyckte jag bidrog till charmen. Speciellt huvudrollen med glasögonen..han var skoj!

Cadpig

För att snabbprat ska bli charmigt behövs karaktärer man kan tycka om redan från början, exempel; Kronk i Kejsarens Nya Stil.

Daniel Hofverberg

Det börjar vara ett par år sen jag såg Atlantis, men jag kan inte minnas att jag störde mig nämnvärt över dubbningen eller hastigheten på pratet. Men jag kanske har glömt bort det...

I vilket fall som helst, så finns det definitivt betydligt sämre dubbningar här i världen...

Erika

Citat från: Erika skrivet  3 maj 2008 kl. 09:22:38
De var djur, och nu när jag tänker efter så tror jag att tv-serien hette någonting i stil med "Lenmy och Karpi". Jag såg bara ett enda avsnitt, men det är nog inte omöjligt att Barnkanalen sänder den i repris någon gång.

Jag mindes titeln verkligen fel ... "Lenny och Knirp" heter den och visas på SVT lördagar 18.00.