Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jan Nygren

Startat av Marcus, 7 februari 2006 kl. 13:06:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Marcus

Är det någon som vet vart Jan Nygren tagit vägen?
Jag läste att han inte har gjort nånting sen 1999.
Han har en mycket bra röst tycker jag, som är lätt att känna igen.
Han har bland annat pratat Karlsson på taket och Glufssmurfen.

Kloppstock

#1
Jo det är verkligen synd att han inte visare sig längre.

senaste gången man hörde om honom var väll i CO Seghemyhr 99'
samt "Curbicin" reklamen mot godartad prostata förstoring. 8)
han gjorde även enstaka TV reklam för Posten under 2002 nånting, tillsamans med Peter Harryson och Irene Lindh

kanske inte är dubbningar men..dubbningar jag minns honom i är ju annars Doctor Muller i Tintin Banden, Resan Till America

Han är ju över 70 nu, det är synd det där att dom årskullarna inte utnyttjas lika mycket längre..likadant är det ju med Stig Grybe,John Harryson,dom verkar dock dyka upp här & där..då endast i sammband när gammla kollegor skall göra något nytt jobb..så funkar väll branshen för veteraner antar jag
Nygren är som bäst i dubbningar när han lägger sig till med den här extremt pipiga rösten han gör ibland, låter välldigt unikt

Christer

Såg honom precis i en reklam för pressbyrån. Han såg gammal men pigg ut.

Erika

Citat från: Christer skrivet 13 februari 2006 kl. 20:27:28
Såg honom precis i en reklam för pressbyrån. Han såg gammal men pigg ut.

Jag såg den reklamen för ett par timmar sedan. Kul reklamfilm. :) 

ante



Daniel Hofverberg

Ja, både Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutet), Wikipedia och IMDb uppger att han fortfarande lever; så vi får nog förutsätta att det är sant och att Ante varit ute och cyklat...

Däremot fyller han ju 73 år nu i april, så det är ju ganska naturligt att han inte längre medverkar i särskilt mycket. Men jag håller med att han är en bra skådis, så jag skulle gärna se (eller höra) mer av honom.

Elios

Jan Nygren är ju mest ikonisk från Karlsson På Taket som Karlssons röst. Men han är riktigt bra på att förställa rösten så han kan låta både ung och gammal. Det är han expert på. Tror han faktiskt var den allra bästa på det faktiskt.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  4 januari 2020 kl. 05:40:49
Jan Nygren är ju mest ikonisk från Karlsson På Taket som Karlssons röst.

Det är väl en smaksak vad hans mest ikoniska roll är, för undertecknad kommer hans röst alltid att vara synonym med Amos Slade i Micke och Molle...

Citat från: Elios skrivet  4 januari 2020 kl. 05:40:49
Men han är riktigt bra på att förställa rösten så han kan låta både ung och gammal. Det är han expert på. Tror han faktiskt var den allra bästa på det faktiskt.

Ja, till exempel i rollen som Lucky Luke lät han ung...

Mina favoritroller med honom är Amos Slade som sagt, Trigger i Robin Hood, Jägaren i Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen) och Boris i Lady och Lufsen (omdubbningen)

Det är synd att Jan inte längre är i livet... Gustav Levin är enligt mig inte suverän och långt ifrån lika bra som Jan, men dock helt okej som Amos, jag tror nog tyvärr att det vore svårt att hitta någon bättre än honom i dagsläget...

Anders

Han hade även en del varierande roller i James Bond Junior:
- Erik Äckelbäck
- Bradford Milbanks
- Scumbossen
- Spoiler
- Snuffer
- Vänsterhalv

Han var nog en av de som drog det tyngsta lasset roller i den serien näst efter Steve Kratz.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!