Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hystoria (Histeria!)

Startat av AlexanderM, 25 augusti 2013 kl. 22:36:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AlexanderM

Jag tänkte fortsätta lite på Warner Bros spåret, då med Histeria/Hystoria som jag såg på Kanal 5 1998-99(?).

Andreas Nilsson, Annica Smedius samt Peter Sjöqvist dök upp i sökningen på hemsidan men det jag framförallt försöker komma ihåg är Fader Tids röst (jag kan bara komma på Hans Wahlgren för tillfället, det är nån "gubbig" röst som jag inte är säker på)

Vore också kul om nån satt på info kring vilka röstskådisar som gestaltat olika historiska ledare/personligheter. Det jag minns starkast är dels avsnittet om renässansen ("Superhjälten" Renässansmannen samt Andra världskriget (Min vän Stalin) men inga minnen av hur rösterna lät.
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

jimstrom

Vet väldigt lite om den här serien över huvud taget, men jag kom ihåg, ett rätt kul inslag där Leonardo Da Vinci och Michelangelo gjorde upp i en slags konstnärs gladiator spel, det roliga var att tävlingen avslutades med att båda gjorde skuggdockor med sina händer.

Minns väldigt tydligt att det var Johan Hedenberg som var Da Vinci, är osäker på vem som var Michelangelo men det kan ha varit Peter Sjöqvist.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

AlexanderM

Citat från: jimstrom skrivet 25 augusti 2013 kl. 23:12:24Minns väldigt tydligt att det var Johan Hedenberg som var Da Vinci, är osäker på vem som var Michelangelo men det kan ha varit Peter Sjöqvist.

All info mottages tacksamt såklart!  :) Med tanke på att Hedenberg kan ha en ganska djup/mörk stämma (tänk Throttle i Biker Mice) kanske det var han som var Froggo, den lilla grabben med den väldigt mörka rösten?

Världens äldsta kvinna då? Kom nämligen på att jag har nåt svagt minne av ett inslag om "vomitorierna" under Romartiden (där folk gick för att kräkas och samtidigt vara sociala :P). Låter Annica Smedius trovärdig som gammal tant (Irene Lindh dyker upp i huvudet men det kan såklart vara hur jag "önskar" att det verkligen var?)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

gstone

Histeria! är tecknad serie med histori tema från 1998 som gjords av Warner Bros. Animatio. Jag undrar om serien har gått i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jodå, visst har den det. Serien gick på Kanal 5 mot slutet av 1990-talet och början av 2000-talet med svenskt tal, och sändes under den svenska titeln Hystoria.

jimstrom

Jodå jag minns den serien, inte mycket men jag vet att jag sett den.

enda rösten jag kan minnas dock var Johan Hedenberg som Leonardo Da Vinci, i en sketch där Da Vinci möter Michelangelo i en konstnärs duell.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

paddingtonbear

Dick Eriksson med flera som ovan  :) rösterna som är med är rätt lika med serien "Back to the Future" som visades på TV3.
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/tillbakatillframtiden/

Kan nog ordna ett ljudklipp i veckan på Hysteria!

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2016 kl. 14:17:44
Jodå, visst har den det. Serien gick på Kanal 5 mot slutet av 1990-talet och början av 2000-talet med svenskt tal, och sändes under den svenska titeln Hystoria.

Vet du i vilket programblock serien sändes på Kanal fem? Hittar ingenting på SMDB och har letat ett tag nu. Har även sökt på gamla tidningstablåer utan bättre resultat. Serien släpptes ganska nyligen av Warner Bros Archive i sin helhet på NTSC DVD i USA och om man har tur kanske den kommer som PAL?  :)

Daniel Hofverberg

Jag har ett vagt minne av att serien sändes som del av Snurre Sprätt och hans glada gäng på Kanal 5, vilket var ett liknande block som What's Up Doc? på TV1000 och Warnertimmen på TV4.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2017 kl. 20:28:27
Jag har ett vagt minne av att serien sändes som del av Snurre Sprätt och hans glada gäng på Kanal 5, vilket var ett liknande block som What's Up Doc? på TV1000 och Warnertimmen på TV4.

Hm det blocket har jag nog aldrig kollat på i min uppväxt.

Citat07.50 Barnprogram: Snurre Sprätt och hans glada gäng
Tablåinnehåll
Tecknade filmer från Warner Brothers med bland andra Snurre Sprätt, Daffy Anka och fågeln Pip.
08.20 Magiska krafter och mystiska riddare

Ett avsnitt varar cirka "30 minutes" får det verkligen plats på den tablån? Förutsatt att dom inte helt skippade Daffy anka, Pip och Snurre Sprätt emellanåt för att visa Hysteria!???
Har du möjlighet att undersöka saken vidare när du får tid? Jag vill gärna veta vilka avsnitt som dubbats. Säsong 2 har iallafall dubbats till svenska vet jag.

Henkow

Utan reklam är det nog snarare 21-22 minuter långt.

Jabberjaw

Det svenska introt till Histeria! - Den Franska Revolutionen. Tyvärr har bandet blivit spolat många gånger till samma punkt så bilden gick inte tracka 100 procent. Men detta får duga tills att jag fått hem den amerikanska Warner Bros. DVD-boxen (NTSC).


https://www.youtube.com/watch?v=FMQFs_i8rRk

Även sökt och sökt i gamla tablåer utan att hitta någonting intressant förutom..  :o ???
https://tidningar.kb.se/?q=Histeria%20barntrean

Men det kan väl inte stämma att även TV3 visat Histeria! i barntrean blocket 1999-2000. Någon som minns hurevida säsong 1 dubbats till svenska eller inte.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 25 december 2017 kl. 20:46:43
Även sökt och sökt i gamla tablåer utan att hitta någonting intressant förutom..  :o ???
https://tidningar.kb.se/?q=Histeria%20barntrean

Men det kan väl inte stämma att även TV3 visat Histeria! i barntrean blocket 1999-2000. Någon som minns hurevida säsong 1 dubbats till svenska eller inte.
Nja, jag tror att det syftar på olika kanaler samma datum. Som du ser står det mitt i "...", vilket ju kännetecknar att det är ett avbrott (inte ett sammanhängande citat), och det efter punkterna ser ut att vara danska eller möjligen norska tablåer från någon kanal i Danmark eller Norge; då det direkt efter Histeria sänds Dukkehospitalet och Familiehunden. Såvitt jag vet råkar just de orden heta lika på danska och norska, så därför kan jag inte avgöra vilket språk det syftar på, men min bästa gissning är att tablåerna efter punkten syftar på TV2 Danmark (då jag vet att de har sänt en serie som hette just Dukkehospitalet).

Man hade ju dock behövt ha tillgång till hela tidningarna för att kunna vara 100% säker, men allt tyder på att det i början av citatet syftar på Barntrean och det i slutet av citaten syftar på dansk (eller möjligen norsk) TV.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2017 kl. 02:10:10men min bästa gissning är att tablåerna efter punkten syftar på TV2 Danmark (då jag vet att de har sänt en serie som hette just Dukkehospitalet).

Ser ut som du har rett.

Fra TV-tablået for 18. juni 2000:



TecknatÄlskare

Visst finns det en annan tecknad serie som liknar denna serien minns bara inte vad serien heter?