Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbare som syns (spelfilm, TV-serier)

Startat av Pontus, 19 maj 2010 kl. 00:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

simonsko

Glöm inte bort Staffan Hallerstam som Bosse i Karlsson på Taket. Hans son spelade även en stor roll i filmen Fröken Sverige.
Älskar Animaniacs mer än någon annan serie, men jag gillar många andra serier också.
Drömmer om att bli röstskådis. :)

Soscla

Förra året såg jag My Fair Lady på Oskarsteatern (med Helen Sjöholm och Tommy Körberg), Joakim Jennefors hade en liten roll där.
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Såg för någon dag sedan självaste Leo Hallerstam i filmen Fröken Sverige där han spelade den otrevlige Jens.

_Alexander_

Sanna Ekman var med i förra veckans avsnittet av Fångarna på fortet och i veckans avsnitt var ju både Sharon och Karl Dyall med, riktigt trevligt.

Daniel Hofverberg

#19
I den nya Sällskapsresan-filmen The Stig-Helmer Story, som har biopremiär på juldagen, är det värt att påpeka att både Andreas Nilsson och Steve Kratz medverkar. Andreas Nilsson har en halvstor roll som Stig-Helmers flickväns pappa, medan Steve Kratz gör någon mindre oidentifierad roll (han står utsatt under "Övriga medverkande" utan någon rollfigur angiven).

Bland mindre kända och aktiva dubbare medverkar också Tove Edfeldt (från bl.a. Total Drama Island etc.) och Ida Högberg (från bl.a. M.I. High) i filmen. Tove spelar Stig-Helmers kusin Hjördis och Ida spelar Stig-Helmers flickvän Annika; båda två mycket stora och framträdande roller.

Av någon outgrundlig anledning anges inte vilka rollfigurer som respektive skådespelare spelar under sluttexterna till den här filmen - för större roller finns det utsatt foton på skådisarna tillsammans med skådisens namn i början av eftertexterna (däribland Andreas Nilsson, Tove Edfeldt och Ida Högberg), medan det för mindre roller inte står någonting mer än skådespelarnas namn i grupp.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2011 kl. 11:20:37
I den nya Sällskapsresan-filmen The Stig-Helmer Story, som har biopremiär på juldagen, är det värt att påpeka att både Andreas Nilsson och Steve Kratz medverkar. Andreas Nilsson har en halvstor roll som Stig-Helmers flickväns pappa, medan Steve Kratz gör någon mindre oidentifierad roll (han står utsatt under "Övriga medverkande" utan någon rollfigur angiven).

Bland mindre kända och aktiva dubbare medverkar också Tove Edfeldt (från bl.a. Total Drama Island etc.) och Ida Högberg (från bl.a. M.I. High) i filmen. Tove spelar Stig-Helmers kusin Hjördis och Ida spelar Stig-Helmers flickvän Annika; båda två mycket stora och framträdande roller.

Av någon outgrundlig anledning anges inte vilka rollfigurer som respektive skådespelare spelar under sluttexterna till den här filmen - för större roller finns det utsatt foton på skådisarna tillsammans med skådisens namn i början av eftertexterna (däribland Andreas Nilsson, Tove Edfeldt och Ida Högberg), medan det för mindre roller inte står någonting mer än skådespelarnas namn i grupp.

Japp såg den igår var toppen att se både Andreas Nilsson och Steve Kratz!

Daniel Hofverberg

Lyckades du att känna igen vilken rollfigur som Steve Kratz spelade? För jag kände inte igen honom spontant när jag såg filmen.

Elios

Ja jag tyckte jag hörde Steve Kratz det var någons förälder har jag för mig jag minns han satt i en soffa när jag hörde honom.

ClosingTime

Som Svensson Svensson-nörd måste jag även hälsa att vi kan se en rad dubbare jag kommer på på rak arm i framförallt säsong 3 men även 4, vilket är de två säsongerna jag ser.

Tommy Körberg
(Odjuret) och Per Eggers (mest känd som Måsart månne?) spelar två patriarkatdyrkande affärsmän i säsong 4, avsnitt 6, och de har båda ett gäng repliker.

Gabriel Odenhammar spelar en av huvudrollerna i serien, nämligen Max, sonen i familjen. Jag själv minns honom framförallt som huvudrollen i Den Lilla Pandan, där Tommy Nilsson dubbar hans far Michael, i originalet spelad av Avatarboven Stephen Lang. Han har dock gjort nya saker också, exempelvis Kim Possible och High School Musical-filmerna.

Johan Hedenberg som redan dykt upp i tråden då han gör väldigt mycket svenska filmer och TV-serier spelar en av Gustavs favoritfotbollsspelare, Morgan Parmell. Gustav ser till att avboka det hotellrum som Lena bokat åt Parmell och ordnar istället, till Lenas förskräckelse, att han tvingas bo i deras hem istället. Hedenberg är en av de större rollerna i avsnittet och har många repliker.

Per Myrberg som har gjort en av mina absoluta favoritroller i Atlantis, men som så klart är mycket känd för sin roll som Sebastian i Den Lilla Sjöjungfrun, är även han med i ett avsnitt. Han spelar Johns (Linas sambo) författande far, och har en stor roll i avsnittet.

I säsong fyras sista avsnitt hittar vi Sven Wollter som Gud! Wollter som enligt mig är fantastisk i Skattkammarplaneten.


Sedan är så klart Allan Svensson med men det hade nog alla koll på.  8)

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2012 kl. 17:38:14
Lyckades du att känna igen vilken rollfigur som Steve Kratz spelade? För jag kände inte igen honom spontant när jag såg filmen.
Citat från: Elios skrivet  9 januari 2012 kl. 15:15:45
Ja jag tyckte jag hörde Steve Kratz det var någons förälder har jag för mig jag minns han satt i en soffa när jag hörde honom.
Jag såg filmen i går. Jag tror att Steve Kratz spelar mannen som har köpt en stereo, och vars hustru spelas av Sofia Bach.

Dessutom var det verkligen roligt att Andreas Nilsson var med också.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Den flitige dubbaren Claes Ljungmark är med och tävlar i vinterns upplaga av På spåret. Han kan ses i avsnitten nr 6 och 9, båda finns på SVT Play.

ddubbning

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 januari 2012 kl. 19:23:24
Den flitige dubbaren Claes Ljungmark är med och tävlar i vinterns upplaga av På spåret. Han kan ses i avsnitten nr 6 och 9, båda finns på SVT Play.

Och när han senast var med pratade han lite om dubbning i början av programmet. Programledaren Kristian Luuk tog nämligen upp det faktum att Claes Ljungmark medverkar i många dubbningar och bad honom ge prov på hur det kan låta, vilket Ljungmark också gjorde.

Eriksson

Andreas Nilsson är ju med i Gäster med gester (som för närvarande sänds på torsdagar 21:00 i Kanal 1).
Roligt att se honom bara använda kroppen som omväxling...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Fredrik Dolk medverkar i säsong 2 (och långfilmen) av Svensson, Svensson som grannen Göran. Det hörs hur tydligt som helst att det är han  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

juku

Visste ni att Karolina Khabit-Nia är Jasmine kara och hon medverkade i korslaget for nåt år sen