Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

1994 års VHS-utgåva av Bambi

Startat av Pigge, 11 oktober 2007 kl. 17:08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pigge

Bambi har ju släppts med två svenska dubbningar, både originaldubben i 1994 års utgåva och omdubben i de senare utgåvorna.

Någon som vet om det finns nåt kännemärke på utgåvan som innehåller originaldubben?

Det skulle vara kul att kunna jämföra dubbningarna och Bambi finns ju i mängder på Tradera men om man inte kan lyssna på ljudspåret är det ju svårt att veta vilken dubbning som filmen har!?!

Folk som säljer har ju inte alltid koll på sånt. Tips på hur man kan känna igen utgåvan efterlyses :-)


Mysan

Citat från: Pigge skrivet 11 oktober 2007 kl. 17:08:46
Bambi har ju släppts med två svenska dubbningar, både originaldubben i 1994 års utgåva och omdubben i de senare utgåvorna.

Någon som vet om det finns nåt kännemärke på utgåvan som innehåller originaldubben?

Det skulle vara kul att kunna jämföra dubbningarna och Bambi finns ju i mängder på Tradera men om man inte kan lyssna på ljudspåret är det ju svårt att veta vilken dubbning som filmen har!?!

Folk som säljer har ju inte alltid koll på sånt. Tips på hur man kan känna igen utgåvan efterlyses :-)



Kan ju vara rätt svårt då som jag förstått det att en del av 1994s upplaga har orginal rösterna (av misstag) och en del fick år 1986 omdubbning, men önskar dig lycka till i allafall (jag har Bambi med omdubben)

Anders M Olsson

#2
Citat från: Pigge skrivet 11 oktober 2007 kl. 17:08:46
Bambi har ju släppts med två svenska dubbningar, både originaldubben i 1994 års utgåva och omdubben i de senare utgåvorna.

Någon som vet om det finns nåt kännemärke på utgåvan som innehåller originaldubben?

De flesta exemplaren av 1994 års utgåva tycks ha originaldubben. Så chansen är ganska god att du får tag på den gamla dubben även om du köper ett exemplar "i blindo". Dock är det naturligtvis viktigt att omslaget verkligen är rätt, dvs Bambi ska ha en fjäril på svansen. I annat fall är det en senare utgåva och då är det alltid den nya dubbningen.

Jag känner tyvärr inte till någon synlig skillnad på omslaget eller etiketterna. Man får helt enkelt lyssna sig fram. När man väl har hört båda versionerna hör man skillnaden direkt. Ett ställe där det är tydligt och lätt att beskriva är om man spolar fram till c:a 5 minuter 45 sekunder in i filmen (obs, inte från kassettens början, utan från där själva huvudfilmen börjar). Titta på scenen där alla djuren hälsar på Bambi när han slår upp ögonen för första gången. Om djuren hälsar honom med orden "Goddag. Goddag lille prins" etc. har du den gamla dubbningen. Om djuren hälsar Bambi med "Hejsan. Hej på dej lille prins" etc. har du den nya dubbningen.

Daniel Hofverberg

#3
Det verkar inte vara någon som helst skillnad på omslaget utifrån vilken dubbning den innehåller, utifrån vad jag kan avgöra. Dessutom har ju Disney använt 1986 års bildversion till samtliga utgåvor, så även de exemplar som innehåller 1943 års originaldubb innehåller angivna röster och dubbcredits från den nyare dubbningen under förtexterna.

Men som Anders mycket riktigt påpekar, så bör chansen vara mycket god att få originaldubben, om man köper i blindo (jag skulle gissa på ca 75-procentig chans), under förutsättning att det alltså är 1994 års utgåva. Mitt ex innehåller i alla fall originaldubben, och jag köpte den mot slutet av 1994, när filmen hade funnits ute i handeln några månader. Allra största delen av 1994 års upplaga verkar ha originaldubben, och det är bara en senare tryckning samma år (när hela första upplagan hade sålt slut) där det rättades till - Disney brydde sig inte om att byta ut någon av de videokassetter som redan hade kopierats upp med fel ljudband.

Av historiska skäl är det ju tacksamt, men Mari-Anne Barrefelt och Doréen Denning var inte fullt lika glada över misstaget som vi andra...  ::) Båda nämnde för mig en gång i tiden att de hade begärt att Disney skulle dra tillbaka exemplaren och byta ut dem mot rätt dubbning på en gång, men Disney i USA hade vägrat, då de inte ansåg att det var ekonomiskt försvarbart. Lite lustigt när man betänker hur Disney agerade med DVD-releasen av Oliver & gänget 2000...

Mari-Anne Barrefelt berättade att de här felen uppstår, i och med att Disney hanterar bild och ljud separat i USA - de har separata bildmastrar och ljudmastrar i deras arkiv i USA som sammanfogas; och tydligen har de inte 100-procentig koll över ljudbanden i arkivet...

Mysan

Rätt klantigt misstag från deras sida haha

Pigge

Jag köpte ett VHS-ex på Tradera på ren chans och det blev bingo. Ska ägna kvällen åt att jämföra versioner  :)

Det var som ni sa en stor chans att hitta originaldubben. I detta fall 100 %

TonyTonka

#6
Jag tycker det hörs redan innan, När Stampe eller nån kanin ropar han är här. Köpte ett ex på Kapten Krok, Och vann ett stort vhs-paket med filmer på tradera, Båda innehöll originaldubbningen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Man hör också en ganska tydlig skillnad på ljudkvaliteten - eftersom originaldubben kom in av misstag, så är den orestaurerad, så man hör svaga knaster och sprak i ljudet; i synnerhet vid tystare partier.

Solosången i början har också helt olika sångtexter och originaldubben låter betydligt mer gammaldags, vilket gör det enkelt att höra vilken version som man har. I 1943 års originaldubb inleds sången under förtexterna med dessa textrader:
"Kärlek är sång som aldrig dör
Livet må snabbt förinna"

Medan den i omdubben istället lyder:
"Kärlek är sång som aldrig dör
Livet är kort och flyktigt"

cjlarsson

Detsamma gäller originaldubben av Peter Pan, i omdubben är textraderna också ändrade i ledmotivet.

Daniel Hofverberg

Citat från: cjlarsson skrivet 24 juli 2009 kl. 15:28:15
Detsamma gäller originaldubben av Peter Pan, i omdubben är textraderna också ändrade i ledmotivet.
Liksom vid alla andra sånger...

Men nu var det ju enkla kännetecken vid dubbningarna som tråden hamnar om, vilket behövs i fallet med Bambi eftersom båda dubbningarna förekommer på VHS och det inte finns något visuellt kännetecken på respektive version.

Elios

Är det någon som har en bild på hur original dubbningen på filmen ser ut?

Daniel Hofverberg

#11
Om du menar omslagsbilden, så ser 1994 års VHS-utgåva ut så här (se nedan):

Men observera att Disney alltså rättade till felet vid senare upplagor samma år, så en mindre mängd exemplar med samma omslag har alltså 1986 års omdubb. Men Disney brydde sig inte om att rätta till felet förrän alla dåvarande exemplar sålt ut, så jag gissar att minst 70% av alla exemplar av 1994 års VHS-utgåva har originaldubben från 1943.

Elios

Jag lyckas inte få fram bilden kan du försöka igen.

Daniel Hofverberg

Det gick tydligen inte så bra att länka in bilden från en annan sajt, så nu har jag redigerat mitt förra inlägg för att istället bifoga den.

Elios