Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vem är bäst som Nalle Puh?

Startat av TonyTonka, 9 februari 2009 kl. 21:52:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Nalle Puh?

Tor Isedal (1964-1990)
3 (16.7%)
Olli Markenros (1990-1997)
10 (55.6%)
Guy de la Berg (2000-2011)
5 (27.8%)
Jan Jönsson (2011-idag)
0 (0%)
Jan Nygren (Nalle Puh och årstiderna)
0 (0%)
Ulf Källvik (Musiksagorna)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 18

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nalle Puhs råder det i mina ögon ingen som helst tvekan om. Tor Isedal var överlägset bäst; i synnerhet hans röst under 1960- och 1970-talen. Då lät han mycket lik originalrösten. När han gjorde samma röst i slutet av 1980-talet i de första 13 avsnitten av Nya äventyr med Nalle Puh hade hans röst blivit lite för mörk, men fortfarande bra.

Som god tvåa kommer nuvarande rösten Guy de la Berg, som är riktigt lik den amerikanska originalrösten och dessutom är någorlunda lik Tor Isedals gamla röst från 1960-talet.

Olli Markenros tycker jag däremot inte alls om - han hade alldeles för ljus och len röst för Puh, och lät inte alls lik originalrösten.

Elias Prenbo

Jag hade själv tänkt att göra en sådan tråd, men nu behövs det inte, för jag har hittat den.

Personligen tycker jag att Guy De La Berg är den "rätta" Nalle Puh-rösten, då det är honom jag är allramest uppväxt med (jag ät född 1996), dessutom är han otroligt lik originalrösten och bibehåller precis rätt röstkaraktär och varje gång jag tänker på Nalle Puhs röst så är det alltid Guy De La Berg jag tänker på, han är både mest känd som Nalle Puh och den mest kända Nalle Puh-rösten enligt min uppfattning.

Tor Isedal var heller inte så pjåkig i den rollen och han var också väldigt lik originalrösten, även om han var lite mörkare, så om man jämför med originalrösten så är egentligen Guy De La Berg bäst i rollen.

Någon som jag inte alls är nöjd med i rollen är Olli Markenros, han är alldeles för olik originalrösten, har en alldeles för ljus röst, brister för mycket i inlevelsen och bibehåller inte alls rätt röstkaraktär. Jan Jönsson är inte heller särskilt bra i rollen.

Inget fel på Markenros och Jönsson som skådespelare, jag tycker att Olli Markenros har ett antal passande rollinsatser (inte minst som Hamm i Toy Story-filmerna), men i denna roll är han inte alls något vidare (trots att jag är delvis uppväxt med honom) och det är ingen tvekan om att dessa två hade varit precis lika dåliga som Herr Stork, Filurkatten, Kaa och Roquefort (då alla dessa fem karaktärer hade samma originalröst).

Det är tråkigt att både Tor Isedal och Guy De La Berg är döda (jag sörjer Guy De La Bergs död än idag, och han spelade Kaa i Djungelboken 2, han hade även passat bra som Herr Stork, Filurkatten och Roquefort, synd att han inte hann spela någon av dessa, fast det kan ju bero på att ingen av dem medverkade i någonting på den tiden, Filurkatten var ju med i Hos Musse, han han talade aldrig där).

Förutom Guy De La Berg så gillar jag även Hans Lindgren som Kaa, Roquefort och Herr Stork, samt Roger Storm som Filurkatten.

Det är verkligen tråkigt att Guy blev sjuk innan Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen hade premiär och jag hoppas att SDI Media och Disney inleder nya röstprover för att hitta någon som är mycket bättre passande till rollen än Jan Jönsson. Enligt Disney Wiki ska det komma en spelfilm om Nalle Puh framöver och jag hoppas att den då blir svenskdubbad.

Förresten så undrar jag, har Lambert Det Fåraktiga Lejonet (en annan film där Herr Stork medverkar) dubbats till svenska? Och isåfall, vem gör Storken och Berättaren där?

Jag tycker iallafall att Disney gjorde rätt i att inte längre godkänna Markenros när Tigers Film hade premiär (det var förövrigt den första gången jag var på bio).

Elios

Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 juli 2016 kl. 22:17:53
Jag tycker iallafall att Disney gjorde rätt i att inte längre godkänna Markenros när Tigers Film hade premiär (det var förövrigt den första gången jag var på bio).

Hehe, den filmen såg jag så sent som igår!  ;D

Alexander

#4
Nu vet jag att det finns några som antagligen inte håller med mig, men vill ändå berätta vem jag tycker är bäst som Nalle Puh.  :) Det var en svår lista att göra eftersom jag tycker att alla röster är väldigt jämna och har bidragit med något speciellt till rollen. Är uppvuxen med Tors, Ollis och Guys rolltolkningar och har sett 2011 års Nalle Puhs film för att höra Jans rolltolkning.

1. Olli Markenroos (Jag tyckte han var helt perfekt i rollen, hans lena och mjuka röst passade till Nalle Puh personlighet, förstår inte varför många sätter honom på sista plats,  tycker han inte förtjänar det. Jag tycker det är synd att han inte längre är godkänd men ändå glad över att det var han som fick göra rollen i Walt Disneys originalklasssiker.)

2. Jan Jönsson ( Han gör en väldigt charmig och mysig rolltolkning,  hoppas han får göra mer Nalle Puh i framtiden)

3. Torbjörn Isedal (Han är också väldigt bra som Nalle Puh, hans röst var bäst under 60 och 70 - tals kortfilmerna, då han fick fram mycket av Puhs oskyldighet i rösten. )

4. Guy De La Berg (Även om han hamnar på sista plats för mig så tycker jag fortfarande att han var väldigt bra som Nalle Puh, håller med att han är den som är mest lik originalrösten men för mig låter han lite för gammal för min smak till Nalle Puh)

Anders

Själv har jag aldrig varit något större fan av Nalle Puh. Olli Markenros har jag dock hört mest av. Sedan har jag hört litet av Tor Isedal också efter att ha hittat Media Dubb-versionerna på YouTube på senare år. Guy de la Berg har jag dock inte hört i den rollen.

Eftersom jag, som sagt, inte har varit något större fan av denna serie är det svårt för mig att säga vem som är bäst. Det bör i sådana fall ha varit en serie jag har varit insatt i.

Vem gör förresten rösten nu när Guy är borta sedan 2014?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elias Prenbo

Det är Jan Jönsson som gör rösten i Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011), då Guy De La Berg blev sjuk innan den filmen skulle dubbas.

Alexander: personligen tycker jag att alla uppföljare och TV-serier till Nalle Puh är bättre än första filmen.

Jag kan inte sluta tänka på att Guy De La Berg är död nu, då Nalle Puh har "tappat rösten".

TonyTonka

#7
Citat från: Elias Prenbo skrivet 29 juli 2016 kl. 20:55:17

Alexander: personligen tycker jag att alla uppföljare och TV-serier till Nalle Puh är bättre än första filmen.



Jag håller fullständigt med om det. Nya Äventyr med Nalle Puh är mycket bättre än Filmen om Nalle Puh, men iochförsej så har jag extremt starka nostalgiska band till just den tv-serien, så det kan ju bero på det.  ;D

För övrigt så ser jag nu att jag aldrig gav min eget åsikt i den här tråden.

Personligen så håller jag med Alexander om att det är väldigt svårt att utse en klar favorit, då ingen skådespelare har varit totalt genomrutten som Puh enligt mig.

Tor Isedal gjorde en bra rolltolkning, i alla fall i de tre första kortfilmerna. Dock så tycker jag personligen att hans röst förändrats för mycket när han dubbade tv-serien, jag minns nämligen att när jag hörde ett ljudklipp på hans insats som Puh i tv-serien för första gången, så trodde jag att det var Charlie Elvegård som gjorde Puh.  Dessutom hade jag musiksagan Nalle Puh och Tigger som barn, och jag minns att jag tyckte att Puhs röst lät väldigt konstig i den. xD

Men idag tycker jag att hans insats är bra.

Olli Markenros är den jag är uppväxt med som Puh, främst tack vare den fantastiska serien Nya Äventyr med Nalle Puh.  Tvärtemot vad de flesta andra tycker, så tycker jag att Ollis rolltolkning är en väldig mysig rolltolkning med mycket charm. Då och då kan han låta lite "gnällig" men något stort problem är det inte enligt min åsikt. Dock så måste jag erkänna att min åsikt om Olli Markenros som Puh antagligen kommer ifrån det faktumet att jag som sagt har väldigt starka nostalgiska band till Nya Äventyr med Nalle Puh, där han gjorde rösten till Nalle Puh i merparten av avsnitten.

Guy de la Berg är mycket bra i rollen som Nalle Puh, och gör också en mysig rolltolkning. Ibland låter han aningen gammal, men personligen så har jag inget emot det. Fast nu när jag tänker efter så vet jag inte hur gammal Puh ska föreställa att vara. xD

Jag har inte sett hela filmen med Jan Jönsson som Nalle Puh, men helt åt skogen är hans insats inte. Den är visserligen inte lika bra som de andra, men om han så att säga får bli "varm i kläderna", så tror jag att han kan bli bättre.

Den enda som spelat Nalle Puh som jag inte gillar är nog Ulf Källvik som gjorde rösten till Puh i musiksagorna Nalle Puh på Honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen samt Nalle Puh och I-ors födelsedag.  Han passade verkligen inte som Puh, men jag vet inte riktigt om han kan räknas då han inte gjort rollen på film eller i en tv-serie.

Min rangordning blir så här:

1. Olli Markenros
2. Guy de la Berg
3. Tor Isedal
4. Jan Jönsson

Det är i alla fall min åsikt. :)

PS. För er som vill höra Ulf Källvik som Puh så bifogade jag ett kort klipp på honom. DS.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Jag gillar inte heller Ulf Källvik som Nalle Puh, men jag tycker annars att Ulf Källvik är en mycket bra skådespelare som gjort jättemånga utmärkta rollinsatser (dock inte som Puh).

Fast Disney brukar ju inte godkänna röster för musiksagor, men jag förstår inte varför vissa musiksagor görs om (exempelvis nygjorde de Askungens omdubb, men dessbättre tycker jag mycket bra om Doreen Denning som berättaren och Margareta Sjödin som Askungen).

Sen så måste jag säga att vad gäller Mästerdetektiven Basil Mus så har den också gjorts om i en musiksaga, men Roger Storm som Råttigan och Bertil Engh som Basil Mus, och förstår nu varför dessa medverkade i Hos Musse, de är väl okej i rollerna, men de kan inte slå Frej Lindqvist eller Hans Josefsson.

Men som sagt, Guy De La Berg är bäst i rollen enligt mig, och jag är glad att det är han som medverkat i de flesta Nalle Puh-filmer och serier, mina personliga favoriter måste nog vara Tigers Film och Nasses Stora Film, som var just de jag såg på bio. Önskar att Guy De La Berg fick vara med i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, för det är en mycket bra film.

Förresten, vad skulle ni säga om Olli Markenros, Jan Jönsson och/eller Ulf Källvik hade spelat Herr Stork, Filurkatten, Kaa och/eller Roquefort?

E

#9
Gammalt Ämne

Här är vad jag tycker om rösterna:

Tor Isedal:
Han var inte alls bra som Puh, hans röst låter så skrovlig

Olli Markenros:
Jag växte upp med honom som Puh och han väldigt bra i den här rollen

Guy de la Berg:
Jag växte också upp med Guys insats som Puh och han var också väldigt bra

Jan Jönsson:
Han var helt okej i rollen och jag tycker han kan fortsätta som Puh

Jag röstade på Olli för han var den första jag hörde som Puh :)

Hampus.J

#10
För mig är det Guy de la Berg som gör den bästa rösten till Nalle Puh. Tänker alltid på Puh när jag hör honom.

När jag var mindre hade jag även filmer där Tor Isedal och Olli Markenros gjorde Puhs röst men fastnade aldrig riktigt för dem. Jag tror det beror på att Guy de la Berg gjorde Nalle Puhs röst i VHS-filmen Vännernas fest som jag var extra förtjust i.

När jag lyssnat på Tor Isedal nu på äldre dar tycker jag att hans röst är klart intressant och inte helt opassande till Puh. Markenros är väl nästan raka motsatsen till Isedal och är nog för ljus för min smak. Jan Jönsson tycker jag inte alls passar som Nalle Puh. Han låter inte alls som någon av de tidigare och hans tolkning har inget i sig som jag förknippar med Nalle Puh.
In Donaldismo Veritas

Disneyfantasten

Citat från: Hampus.J skrivet  2 maj 2019 kl. 23:12:55
För mig är det Guy de la Berg som gör den bästa rösten till Nalle Puh. Tänker alltid på Puh när jag hör honom.

Jag också, det är utifrån hans röst jag alltid kommer att förknippa Nalle Puh, dels tyckte jag mycket bättre om uppföljarna och TV-serierna till den för de känns mer som riktiga Puh-filmer (även de där Guy inte gjorde rollen) (även om filmen Nya äventyr i Sjumilaskogen var ungefär som Filmen om Nalle Puh trots att både hade större budget), och för mig är han absolut lika självklar som Puh som med Charlie Elvegård som Kanin! (och jag saknar verkligen båda)

Några av mina favoriter var Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, Tigers Film, Vännernas Fest och Nasses Stora Film och så älskar jag också Mina Vänner Tiger och Nalle Puh...

Citat från: Hampus.J skrivet  2 maj 2019 kl. 23:12:55
När jag lyssnat på Tor Isedal nu på äldre dar tycker jag att hans röst är klart intressant och inte helt opassande till Puh. Markenros är väl nästan raka motsatsen till Isedal och är nog för ljus för min smak. Jan Jönsson tycker jag inte alls passar som Nalle Puh. Han låter inte alls som någon av de tidigare och hans tolkning har inget i sig som jag förknippar med Nalle Puh.

Jag håller med, jag hade faktiskt musiksagan Nalle Puh och Tigger som liten (som har delvis autentiskt ljud från originaldubbningen) och tyckte då att Tor Isedal lät mörk och konstig, men idag tycker jag att hans insats är ganska bra och han är ganska lik originalrösten, dock var han lite bättre på 1960 & 1970-talen (hans röst var lite mörkare på slutet av 1980-talet)

Trots att jag är delvis uppväxt med Olli Markenros och att han är den jag hörde först och är nostalgi för mig så har jag aldrig riktigt gillat honom i rollen, då han är för ljus och gnällig (men är lysande i många andra roller, som exempelvis Hamm i Toy Story (som i mitt tycke är den bästa av alla hans roller) och även som Helmer Mudd i Looney Tunes, Dr Phil Van Neuter i Mupparna i Rymden, Crunch och Kryparen i Scooby Doo och hans diverse roller i DuckTales)

Jan Jönsson är nog den sämsta enligt mig, han är alldeles för stel, obekväm, onaturlig och alldaglig som Puh och känns mer som en fan-dub version av karaktären, och jag är trött på honom i den rollen, så jag hoppas att han blir utbytt...

Jag hade kunnat tänka mig Christian Hedlund i rollen, då jag tror att han hade kunnat komma upp i ett tonläge likvärdigt Guy De La Berg...

gstone

Jim Cummings har blivit åkglad för sexuella övergrepp.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Jag kommer nog mest komma ihåg Guy de la Berg men jag växte också upp med Olli Markenros.  ::) :P 8)