Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fairly Odd Parents - Hur många dubbare får egentligen plats?

Startat av JRL, 12 december 2011 kl. 07:29:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Jag funderar angående Fairly Odd Parents. När man i vanliga fall försöker spara pengar genom att låta samma skådespelare göra massor av roller i varje serie känns det som att i stort sett alla som någon gång dubbat har varit inblandade i varje avsnitt av Fairly Odd Parents, listan över de svenska rösterna i avsnittens slut är ju hur lång som helst! Ändå pratar alla med pitchade och hysteriska röster som är omöjliga att känna igen och lika gärna kunnat göras allihop av Anders Öjebo ensam.

Är det någon som vet vad detta beror på? (Alltså att det är så vansinnigt många skådespelare inblandade i den serien.) Känns som att det är fler dubbare inblandade i ett avsnitt av Fairly Odd Parents än i en påskostad Disney-dubbning för biografbruk.

(Om nu ingen kan svara på det så kanske någon kan svara på varför Disney Channel visar nämnda serie, som ju är gjord av värste konkurrenten Nickelodeon?)

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det är förvånansvärt många skådisar i Fairly Odd Parents, men jag vet inte vad det beror på. Nu är det ju till största delen inga större jättekändisar med, vilket säkerligen minskar kostnaden en hel del, men det känns ändå som oproportionerligt många medverkande röster. Som du säger så är ju många röster så pass tillgjorda och pitchade, så att skådisarna egentligen inte spelar någon jättestor roll.

Det här gäller åtminstone för KM Studios första dubbning. De senare säsongerna dubbades ju av Sun Studio istället, och då verkade antalet röster ha minskat till en mer realistisk nivå (åtminstone enligt Disney Channels credits). De senare avsnitten har ju istället inga traditionellt utsatta credits i slutet av eftertexterna, utan istället bara credits i grupp via textremsor på samma sätt som alla nutida Disney Channel-program, och därför vet jag inte om de creditsen är kompletta eller inte (man hinner ju förstås inte sätta ut en stor mängd namn på samma sätt när allt ska ske via DVB-textning på två rader).

Jag är inte säker, men jag tror faktiskt att Fairly Odd Parents visades först på Disney Channel, och att det alltså var Disney som beställde den svenska dubbningen. Varför de sedan visar en serie som inte har minsta lilla samband med Disney kan man förstås fråga sig, men det är ju ett flertal sådana serier som Disney Channel (och dess systerkanaler) trots allt visar. I vissa fall rör det sig om serier som Disney innehar de europeiska distributionsrättigheterna till (bl.a. H2O), men i det här och vissa andra fall kan man inte ens skylla på det.

Ariel

Ja, håller med om att det är rätt många!
Men precis som Daniel säger så kanske det beror lite på att det inte är så många "kändisar" som är med.
Skulle kunna tänka mig att vissa av dem gör det praktiskt taget gratis, för annars vore det ju nästan orimligt att få det att gå runt med så många skådespelare?
Har hört någonstans (någon gammal intervju) att de brukar få ganska hyfsat betalt, ca 700-1000 kr i timmen. I alla fall de största. Vet dock ej om det stämmer, minnet kan ljuga för mig ibland.

Citat från: JRL skrivet 12 december 2011 kl. 07:29:51
(Om nu ingen kan svara på det så kanske någon kan svara på varför Disney Channel visar nämnda serie, som ju är gjord av värste konkurrenten Nickelodeon?)
Ja, det undrar jag också! Tycker det är aningen konstigt.. De brukar ju inte visa samma saker?
Knowledge talks, wisdom listens.

Elios

Kändes som att dem kunde ha med hur många som helst nästan.

gstone

Jag ser fairly odd parents nu och Mr Crockers röst låter annorlunda ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2022 kl. 16:06:30Jag ser fairly odd parents nu och Mr Crockers röst låter annorlunda ???
Det är för att de bytte röstskådespelare till Crocker i de senare avsnitten.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2022 kl. 16:13:23Mitt i säsong 10 ?
Menar du så sent? Oj, då får du ursäkta mig, för det har jag ingen aning om, Jag vet bara om att det var först Claes Ljungmark i rollen, och sedan byttes han ut mot någon med ljusare röst.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 18 oktober 2022 kl. 16:17:27Menar du så sent? Oj, då får du ursäkta mig, för det har jag ingen aning om, Jag vet bara om att det var först Claes Ljungmark i rollen, och sedan byttes han ut mot någon med ljusare röst.
Han kankse var bort den dagen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.