Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag hoppas också att återigen höra Irene Lindh som Zira och jag tror att det finns en god chans att hon återvänder, hon är ju fortfarande mycket aktiv i dubbningar.

Jag är mer osäker när det gäller Muka, eftersom Eric Donell inte verkar ha varit med så mycket på senare år.

Disneyfantasten

Idag lyckades jag lista ut att Janjas röst tillhör Anders Öjebo eftersom röststämman är väldigt lik Darkwing Duck. Dessutom listade jag också ut igår att Rafiki görs av Gustav Levin.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 mars 2017 kl. 20:01:13
Idag lyckades jag lista ut att Janjas röst tillhör Anders Öjebo eftersom röststämman är väldigt lik Darkwing Duck. Dessutom listade jag också ut igår att Rafiki görs av Gustav Levin.

Är själv inte så säker på Janjas röst, Anders Öjebo brukar annars vara lätt att känna igen.
https://m.youtube.com/watch?list=PLpdab2a_zfW4N2jkArYoYtZYSUtuGgsQC&v=uYxFi0UKUz8

Är svårt när det inte finns någon bra creditlista till serien, har försökt kontakta SDI Media.  :(

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 mars 2017 kl. 20:21:15
Är själv inte så säker på Janjas röst, Anders Öjebo brukar annars vara lätt att känna igen.
https://m.youtube.com/watch?list=PLpdab2a_zfW4N2jkArYoYtZYSUtuGgsQC&v=uYxFi0UKUz8

Är svårt när det inte finns någon bra creditlista till serien, har försökt kontakta SDI Media.  :(

Ja, det är retfullt att det inte finns någon ordentlig creditlista att tillgå...

Förutom våra gamla bekanta Simba, Nala, Timon, Pumbaa, Rafiki, Zazu, Kiara, Kovu, Zira, Nuka, Vitani och alla de utstötta så medverkar följande karaktärer i serien:

Zebror:

Thurston

Thurstons hjord

Kwato

Muhimo

Muhimos son (nyfödd i detta avsnitt och talar inte)

Muhimos hjord

Noshörningar:

Mbeya

Noshörningsunge

Bufflar:

Vuruga Vuruga

Gaseller:

Swala

Swalas hjord

Andra Antiloper:

Buckbock (i avsnittet "Bunga Den Vise")

Oryx (i avsnittet "Bunga Den Vise")

Giraffer:

Twiga

Shingo

Okapier:

Ajabu

Flodhästar:

Behste (en del av Lejonvakten)

Basi (Behstes pappa)

Lejon:

Kion (ledare för Lejonvakten och seriens huvudperson, görs av Melker Edenroth)

Tifu & Zuri (Kiaras två bästa vänner)

Leoparder:

Badili

Makucha (en av skurkarna)

Mapigano (en av skurkarna)

Geparder:

Fuli (en del av Lejonvakten, görs av Alice Sjöberg Brise)

Hyenor:

Janja (seriens huvudskurk)

Cheezi & Chungu (Janjas kompanjoner)

Nne & Tano (dessa har en betydande roll i "Janjas nya gäng", när Janja tillfälligt avskedar Cheezi & Chungu och sen ersätter dem med dessa två som... Se avsnittet själv och se vad jag menar, dess engelska titel är "Janjas new crew")

Jasiri (en snäll hyena)

Madoa (Jasiris syster)

Wema & Tunu (två hyenaungar)

Manguster:

Shauku

en Mungohane som bland annat medverkar i avsnittet "Bunga Den Vise"

Schakaler:

Reirei (en av skurkarna)

Goigoi (en av skurkarna)

Dogo (Reirei & Goigois son)

Dogos bröder

Honungsgrävlingar:

Bunga (en del av Lejonvakten, görs av Hjalmar Lundblad Karlsson)

Piggsvin:

Piggsvinsbröderna

Gorillor:

Kung Sokwe

Hafifu & Majinuni (Sokwes söner)

Babianer:

Gumba

Stora Babianen (ledare för babianflocken)

Babianungen (medverkar i avsnittet "Baboons" när Fuli börsöker ta hem den till sin familj)

Elefanter:

Ma Tembo

Mtoto

Zito

Jordsvin:

Muhangus & Muhanga

Strutsar:

Mbuni

Mbunis hjord

Kambuni

Kohägrar:

Ono (en del av Lejonvakten)

Gamar:

Mzingo (en av skurkarna)

Mwoga (Mzingos kompanjon)

Örnar:

Hadithi

Drongoer:

Tamaa

Krokodiler:

Maku (en av skurkarna)

Pua (tycker att rösten låter lite som Christian Fex)

Detta är bara ett urval av de karaktärer jag tagit upp, men jag tog hjälp av The Lion Guard Wiki.

Jag skulle vara tacksam om någon visste rösterna på dessa karaktärer.

Alexander

#64
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 mars 2017 kl. 22:04:05
Ja, det är retfullt att det inte finns någon ordentlig creditlista att tillgå...

Förutom våra gamla bekanta Simba, Nala, Timon, Pumbaa, Rafiki, Zazu, Kiara, Kovu, Zira, Nuka, Vitani och alla de utstötta så medverkar följande karaktärer i serien:

Zebror:

Thurston

Thurstons hjord

Kwato

Muhimo

Muhimos son (nyfödd i detta avsnitt och talar inte)

Muhimos hjord

Noshörningar:

Mbeya

Noshörningsunge

Bufflar:

Vuruga Vuruga

Gaseller:

Swala

Swalas hjord

Andra Antiloper:

Buckbock (i avsnittet "Bunga Den Vise")

Oryx (i avsnittet "Bunga Den Vise")

Giraffer:

Twiga

Shingo

Okapier:

Ajabu

Flodhästar:

Behste (en del av Lejonvakten)

Basi (Behstes pappa)

Lejon:

Kion (ledare för Lejonvakten och seriens huvudperson, görs av Melker Edenroth)

Tifu & Zuri (Kiaras två bästa vänner)

Leoparder:

Badili

Makucha (en av skurkarna)

Mapigano (en av skurkarna)

Geparder:

Fuli (en del av Lejonvakten, görs av Alice Sjöberg Brise)

Hyenor:

Janja (seriens huvudskurk)

Cheezi & Chungu (Janjas kompanjoner)

Nne & Tano (dessa har en betydande roll i "Janjas nya gäng", när Janja tillfälligt avskedar Cheezi & Chungu och sen ersätter dem med dessa två som... Se avsnittet själv och se vad jag menar, dess engelska titel är "Janjas new crew")

Jasiri (en snäll hyena)

Madoa (Jasiris syster)

Wema & Tunu (två hyenaungar)

Manguster:

Shauku

en Mungohane som bland annat medverkar i avsnittet "Bunga Den Vise"

Schakaler:

Reirei (en av skurkarna)

Goigoi (en av skurkarna)

Dogo (Reirei & Goigois son)

Dogos bröder

Honungsgrävlingar:

Bunga (en del av Lejonvakten, görs av Hjalmar Lundblad Karlsson)

Piggsvin:

Piggsvinsbröderna

Gorillor:

Kung Sokwe

Hafifu & Majinuni (Sokwes söner)

Babianer:

Gumba

Stora Babianen (ledare för babianflocken)

Babianungen (medverkar i avsnittet "Baboons" när Fuli börsöker ta hem den till sin familj)

Elefanter:

Ma Tembo

Mtoto

Zito

Jordsvin:

Muhangus & Muhanga

Strutsar:

Mbuni

Mbunis hjord

Kambuni

Kohägrar:

Ono (en del av Lejonvakten)

Gamar:

Mzingo (en av skurkarna)

Mwoga (Mzingos kompanjon)

Örnar:

Hadithi

Drongoer:

Tamaa

Krokodiler:

Maku (en av skurkarna)

Pua (tycker att rösten låter lite som Christian Fex)

Detta är bara ett urval av de karaktärer jag tagit upp, men jag tog hjälp av The Lion Guard Wiki.

Jag skulle vara tacksam om någon visste rösterna på dessa karaktärer.

Hyenan Jasiri och gasellen Swala kan jag hjälpa dig med, båda två görs av Anna Isbäck. Hon hörs också som  bakgrundsångare i eftertextlåten " Lejonvakten kommer här ".  ;D Låten Sisi ni sawa finns på Spotify på svenska att lyssna på.
Hon har tidigare gjort Ludmilla i Violetta och Prinsessan Ivy i Sofia den första

Så här låter Anna Isbäck:

https://m.youtube.com/watch?v=dXFAf2TSZ18


Dessutom görs elefanten Ma Tembo av Sharon Dyall.   :)

Hon framför även den här sången.
https://m.youtube.com/watch?list=PLTNmYCyLHWiU53DrRCiHtOrsQuq1suhjL&v=SyCp0ofiTVU

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Ja, Anna Isbäcks säregna röst kan ingen ta miste på.

Övriga karaktärer är betydligt svårare...

Disneyfantasten

#67
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2017 kl. 23:16:40
Ja, Anna Isbäcks säregna röst kan ingen ta miste på.

Övriga karaktärer är betydligt svårare...

Hennes insats i Sofia Den Första är suverän!

Förövrigt vet jag att Anna Isbäck även har varit med i "Tripp och Tropp upptäcker djur", tillsammans med Mojje.

Förresten så kommer jag nu ihåg att flodhästen Basi görs av Christian Fex.  :)

Disneyfantasten

Idag lyckades jag lista ut att giraffen Twiga spelas av Anna Isbäck, rösten är ljus nog att tillhöra henne och hon var med i rollistan efter avsnittet. Jag hörde också att Nne och Tano görs av Anders Öjebo.

Andra skådespelare som stod med i creditlistan är Adam Fietz och Peter Getz. De övriga karaktärerna (förutom de fem huvudkaraktärerna, samt Janja) som medverkade i detta avsnitt (som är "Janjas nya gäng") var zebran Thurston, Cheezi & Chungu, samt några sabelantiloper och oryxer.

Jag försöker att lista ut vilka som gjorde Thurston och Cheezi & Chungu, tycker de låter som Steve Kratz, men i just det här avsnittet finns de inte alls med i creditlistan.

Jag vet att Adam Fietz har gjort bland annat Zurg i Toy Story 2 (där han pitchade rösten till en mörk oktav), Rico i Kogänget, Peter Moosebridge i Zootropolis, med mera... Han har en väldigt mörk röst och de tre karaktärerna i just detta avsnitt lät inte tillräckligt mörka för att tillhöra honom, men det är möjligt att han förställt rösten.

Tyvärr har jag ingen koll på Peter Getz.

Alexander

#69
Såg avsnittet med Zira idag på Disney Channel, väldigt bra var det!  ;D

Tyvärr var det inte Irene som gjorde Zira, utan Sharon Dyall. Men det var inte några problem för Sharon var väldigt bra i rollen! Kovu spelades även av Leon Pålsson Sälling som också han lät bra i rollen.  :)

Översättningen på låten Lions over all gjorde de ett utmärkt jobb på också. Även om den var annorlunda än den översättningen jag hade hittat på, så var det faktiskt lite skrämmande för mig när vissa av meningarna i låten var identiska med min egna översättning på bloggen.  :o

Alexander

Stockholms lokaltidning "Mitt i Stockholm" har gjort ett litet videoreportage om Hjalmar Lundblad Karlsson.  ;D
Där han spelar upp lite scener som Bunga från Lejonvakten och Nemo från Hitta Doris. Väldigt fint.  :)


https://m.youtube.com/watch?v=1JHAjvoD24c

Disneyfantasten

#71
Citat från: Alexander skrivet 25 mars 2017 kl. 10:13:42
Såg avsnittet med Zira idag på Disney Channel, väldigt bra var det!  ;D

Tyvärr var det inte Irene som gjorde Zira, utan Sharon Dyall. Men det var inte några problem för Sharon var väldigt bra i rollen! Kovu spelades även av Leon Pålsson Sälling som också han lät bra i rollen.  :)

Översättningen på låten Lions over all gjorde de ett utmärkt jobb på också. Även om den var annorlunda än den översättningen jag hade hittat på, så var det faktiskt lite skrämmande för mig när vissa av meningarna i låten var identiska med min egna översättning på bloggen.  :o

Typiskt, inte ens karaktärer från uppföljare återkommer...  :(

Jag förstår inte varför inte Irene Lindh återkom, hon är ju fortfarande aktiv i dubbningar. Tänk om Nick Atkinson kunde svara på varför inte de tidigare rösterna är med i serien...

Jag har inte sett avsnittet på svenska än, men jag ska göra det när det väl visas.

Att Kovu byter röst är iallafall närmast oundvikligt, då Alexander Lundberg har kommit i målbrotter för längesedan.

Förresten, vem spelade Nuka och Vitani?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2017 kl. 23:22:28
Typiskt, inte ens karaktärer från uppföljare återkommer...  :(

Jag förstår inte varför Irene Lindh återkom, hon är ju fortfarande aktiv i dubbningar. Tänk om Nick Atkinson kunde svara på varför inte de tidigare rösterna är med i serien...

Jag har inte sett avsnittet på svenska än, men jag ska göra det när det väl visas.

Att Kovu byter röst är iallafall närmast oundvikligt, då Alexander Lundberg har kommit i målbrotter för längesedan.

Förresten, vem spelade Nuka och Vitani?

Kände inte riktigt igen deras röster, men Nukas röst påminde lite om Janjas. Kanske är det samma, men kan tyvärr inte avgöra det.  :(

Disneyfantasten

Denna vecka listade jag ut att det är Gustav Levin som gör krokodilen Maku.

Dessutom hör jag att giraffen Shingo och en Oryx-hane görs av samma skådespelare (i avsnittet "Bunga den vise"), men jag kan tyvärr inte placera den...

Alexander

Tror ni att den här serien hjälpte Joakim Jennefors till att få rollen som Simba i Lejonvakten, eller?   ;)

https://m.youtube.com/watch?v=qT9BR7KawqM