Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skönheten och Odjuret (Emma Watson)

Startat av TonyTonka, 27 februari 2017 kl. 16:49:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2017 kl. 20:42:28
Ja, tydligen är både filmen och dubbningen färdigställd nu, i och med att den kunnat censurgranskas. Så inte så oerhört tajt om tid, trots allt. Åtminstone utifrån vad som nu finns tillgänglig verkar dock inte den dubbade versionen gå upp i Skellefteå, tyvärr.

I trailern tyckte jag att Belles röst påminde lite om Jasmine Heikura, men jag är inte alls säker. Odjuret var för förställd för att jag skulle kunna känna igen den rösten, och jag tyckte nästan att rösten lät något elektroniskt bearbetad.

Hon dubbade väl Emma Watson i Harry Potter också va?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander


Daniel Hofverberg

I de första filmerna, ja. Då ju Disneys godkännande av röster vanligtvis utgår ifrån originalskådespelaren (samma originalskådespelare = samma röst), så låter det därför troligt att det kan vara Jasmine Heikura även i den färdiga filmen.

Men vi får väl vänta och se...

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2017 kl. 10:54:51
I de första filmerna, ja. Då ju Disneys godkännande av röster vanligtvis utgår ifrån originalskådespelaren (samma originalskådespelare = samma röst), så låter det därför troligt att det kan vara Jasmine Heikura även i den färdiga filmen.

Men vi får väl vänta och se...

Jasmine Heikura och Norea Sjöquist låter så himla lika, har inte reflekterat över att Norea också har spelat Hermoine.

onyx86

jasmine dubbade väl askungen? då borde och hoppas jag på att norea dubbar belle.

Alexander

Såg själv det dubbade reklamet på Disney XD. Belles röst var inte lätt att avgöra på de få replikerna hon hade, men tyckte själv att rösten lät lite som Molly Sandén-aktigt. 

Men vi får helt enkelt vänta till filmens premiär för att veta säkert vem det kommer vara.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  5 mars 2017 kl. 15:31:49
Såg själv det dubbade reklamet på Disney XD. Belles röst var inte lätt att avgöra på de få replikerna hon hade, men tyckte själv att rösten lät lite som Molly Sandén-aktigt. 

Men vi får helt enkelt vänta till filmens premiär för att veta säkert vem det kommer vara.  ;D

Jag håller med.

Jag tycker att Molly Sandén är en mycket bra artist, men personligen förknippar jag henne mest med Rapunzel i Disneyfilmen Trassel. Gillar henne även som Vinterlilja i Tingeling-filmerna.

Hennes syster Mimmi är också bra, men jag förknippar henne mest med Anna i Frost. Hon är även mycket bra som Poppy i DreamWorks-filmen Trolls. Vet att hon även gjort piggsvinet Ash i Sing, men har inte sett filmen än.

Har heller inte sett Askungen-spelfilmen än, men jag förutsätter ändå att hon är bra i den rollen.

moviefan

Har nu lyssnat på låtarna från soundtracket. Tycker att dom låter hyffsat bra. Fast jag föredrar tecknade versionen hellre.

Daniel Hofverberg

Jag har mailat till min presskontakt på Disney, men har tyvärr ännu inte fått någon creditlista för den svenska versionen. Förhoppningsvis kommer det snart...

Jag såg filmen nu idag, men tyvärr var det den svensktextade originalversionen som pressvisades och inte den dubbade versionen. :(

Jag tycker i alla fall att det är en riktigt bra film, som har vissa utökningar och ändringar även om mycket är sig likt från den tecknade versionen. Jag uppskattar att alla sångerna från den tecknade klassikern finns med (om än i vissa fall i något bearbetad form), men de nyskrivna låtarna kommer inte upp i samma klass - de är i mina ögon bara helt okej, och inte alls lika minnesvärda.

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr ännu inte fått någon komplett creditlista till Skönheten och odjuret, men har nu i alla fall fått en lista på de större rollerna. Så i brist på annat kommer den här:

Belle – Emmi Christensson
Odjuret – Daniel Engman
Gaston – Christopher Wollter
Maurice – Niklas Falk
LeFou – Andreas Rothlin Svensson
Lefou (sång) – Lucas Krüger
Lumiere – Albin Flinkas
Cadenza – Rolf Christianson
Mme. De Garderobe – Karolina Andersson
Plumette – Tove Edfeldt
Agathe – Odile Nunes
Chip – Vilgot Hedtjärn
Cogsworth – Per Arne Wahlgren
Mrs. Potts – Vanna Rosenberg

Inte så konstigt att det var svårt att känna igen Belles röst från trailern, då jag nog knappt ens har hört hur Emmi Christensson låter. Har hon ens varit med i någon tidigare dubbning...?

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2017 kl. 19:45:14
Jag har tyvärr ännu inte fått någon komplett creditlista till Skönheten och odjuret, men har nu i alla fall fått en lista på de större rollerna. Så i brist på annat kommer den här:

Belle – Emmi Christensson
Odjuret – Daniel Engman
Gaston – Christopher Wollter
Maurice – Niklas Falk
LeFou – Andreas Rothlin Svensson
Lefou (sång) – Lucas Krüger
Lumiere – Albin Flinkas
Cadenza – Rolf Christianson
Mme. De Garderobe – Karolina Andersson
Plumette – Tove Edfeldt
Agathe – Odile Nunes
Chip – Vilgot Hedtjärn
Cogsworth – Per Arne Wahlgren
Mrs. Potts – Vanna Rosenberg

Inte så konstigt att det var svårt att känna igen Belles röst från trailern, då jag nog knappt ens har hört hur Emmi Christensson låter. Har hon ens varit med i någon tidigare dubbning...?

Ska bli roligt att höra dem, när jag väl ser filmen. Emmi Christensson har mest bara varit aktiv inom teater, så jag tror det här är hennes första dubbning. Har inte sett hennes namn i någon creditslista tidigare.

moviefan

http://www.discshop.se/filmer/skonheten_och_odjuret/PG823

Det verkar som att Discshop redan visar hur dvd och bluray utgåvorna  kommer att se ut. (Likadant med Vaiana) 

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 17 mars 2017 kl. 20:23:10
http://www.discshop.se/filmer/skonheten_och_odjuret/PG823

Det verkar som att Discshop redan visar hur dvd och bluray utgåvorna  kommer att se ut. (Likadant med Vaiana)

Det kan hända att de ändrar det, det står på bilden att designen inte är slutgiltig. Men troligen blir den färdiga designen ändå något liknande.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2017 kl. 19:45:14
Inte så konstigt att det var svårt att känna igen Belles röst från trailern, då jag nog knappt ens har hört hur Emmi Christensson låter.
Jag minns ha sett henne i senaste omgång av SVT:s "Så ska det låta". Och såklart är hon med tillsammans med Peter Jöback i musikalen "Fantomen på Operan".

Anders M Olsson

Citat från: Erik Friman skrivet 17 mars 2017 kl. 22:23:52
Jag minns ha sett henne i senaste omgång av SVT:s "Så ska det låta". Och såklart är hon med tillsammans med Peter Jöback i musikalen "Fantomen på Operan".

Helt riktigt. Emmi Christensson tävlade tillsammans med Anders "utan Måns" Johansson i sjätte avsnittet.

Passa på att tanka hem Så ska det låta från SVT Play innan avsnitten försvinner den 28 mars. Kan göras med svtplay-dl eller youtube-dl.

Speciellt intressant är kanske årets åttonde och sista avsnitt där alla fyra tävlande är kända från olika dubbningar.