Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Peter Pan (no bouken) - dubbinfo?

Startat av _Alexander_, 19 december 2007 kl. 18:13:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

När jag lyssnade på klippen tycker jag att Johns röst låter som han som spelar Wally lite.

Snabbkollade på en episod med Peter Pan på DVD(Media Dubbs)

Nick Aktinson var John och jag tror Annika Barklund som Wendy.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#16
Jag tror Staffan Hallerstam spelar Smee i kassetten Kapten Kroks Magiska ägg, Jag kollade den nyss

I Kassetten jag har(Kapten Kroks magiska ägg) låter kapten kroks röst som Johan Hedenberg

Även en av dom vilda pojkarna spelas av Johan Hedenberg

I Den andra dubben känner jag igen mamma och pappas röster men kan inte sätta fingret på dem

I Media Dubbs variant spelas Michael av en Tjej(!)

Har någon info om Media Dubbs variant av Peter Pan serien?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Bara en liten anmärkning... Det är Mediadubb International som gjort omdubben.

CitatHar någon info om Media Dubbs variant av Peter Pan serien?

Eleonor Telcs - Lena
Susanne Barklund - Michael och Tingeling
Ole Ornered - Smee
Linus Wahlgren - en av de vilda pojkarna med en gryta (?) på huvudet.
Vendela Duclos - Tigerlilja

Jag tror det är Magnus Rongedal som spelar Peter Pan.

Jag får väl försöka få tag på någon av dvd-filmerna som släpptes för några år sedan och lyssna igenom ordentligt.

GregKat

#18
Tänkte väcka liv i denna tråd och se lite småsaker?
Det råkar inte finnas någon som även har inspelade avsnitt av serien? (Ingen verkar ju ha nämnt det tidigare)

Oh, well. Inspelat från TV3, någon?  :D

paddington90

Citat från: TonyTonka skrivet 11 april 2009 kl. 23:22:32
Jag tror Staffan Hallerstam spelar Smee i kassetten Kapten Kroks Magiska ägg, Jag kollade den nyss

I Kassetten jag har(Kapten Kroks magiska ägg) låter kapten kroks röst som Johan Hedenberg

Du råkar inte ha kvar denne kasetten?   Samlar på dessa avsnitt och har hittils

Vol 1
Vol 3    rippade till datorn med riktigt bra kvalité


Igthorn

Nu livar jag upp denna tråd lite men vill minnas att det ska finnas en tredje dubb, där Hasse Jonsson spelar Peter Pan... Kan hända att jag förväxlat detta med någon annan serie men någon får gärna bolla mig till kunskapens land om jag har rätt eller är ute och cyklar.

I så fall har vi Staffan Hallerstam, Magnus Rongedahl och Hasse Jonsson som Peter Pan.


Ingen som kommit på vem som gör rösterna till John och Michael (inte den där Nick Atkinsson är med) Tycker John låter som Kevin i Kapten N när jag lyssnar efter (hittade en gammal hyrvideokassett på loppis igår).

Erik Friman


Citat från: Igthorn skrivet  7 november 2015 kl. 16:49:14
Nu livar jag upp denna tråd lite men vill minnas att det ska finnas en tredje dubb, där Hasse Jonsson spelar Peter Pan... Kan hända att jag förväxlat detta med någon annan serie men någon får gärna bolla mig till kunskapens land om jag har rätt eller är ute och cyklar.

I så fall har vi Staffan Hallerstam, Magnus Rongedahl och Hasse Jonsson som Peter Pan.


Ingen som kommit på vem som gör rösterna till John och Michael (inte den där Nick Atkinsson är med) Tycker John låter som Kevin i Kapten N när jag lyssnar efter (hittade en gammal hyrvideokassett på loppis igår).


Det finns en med Hasse Jonsson som Peter Pan.

https://www.youtube.com/watch?v=bOxd7Jo8ZLM

TonyTonka

Citat från: Erik Friman skrivet  8 december 2015 kl. 19:38:43

Det finns en med Hasse Jonsson som Peter Pan.

https://www.youtube.com/watch?v=bOxd7Jo8ZLM

Det här är visserligen ett gammalt ämne, men jag lyckades identifiera följande i klippet ovan:

Hasse Jonsson - Peter Pan
Louise Raeder - Wendy
Killen som spelade Wally i Denver - John
Annelie Bhagavan - Mikael
Johan Hedenberg - Kapten Krok
Sture Ström - Smee
Gunnar Ernblad - En av de borttappade pojkarna

Är det här en helt annan dubbning, eller altererade Staffan Hallerstam med Hasse Jonsson som Peter Pan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

GregKat

Citat från: TonyTonka skrivet  7 augusti 2016 kl. 16:42:57
Det här är visserligen ett gammalt ämne, men jag lyckades identifiera följande i klippet ovan:

Hasse Jonsson - Peter Pan
Louise Raeder - Wendy
Killen som spelade Wally i Denver - John
Annelie Bhagavan - Mikael
Johan Hedenberg - Kapten Krok
Sture Ström - Smee
Gunnar Ernblad - En av de borttappade pojkarna

Är det här en helt annan dubbning, eller altererade Staffan Hallerstam med Hasse Jonsson som Peter Pan?

Det är samma dubbning som på de andra Wendros-VHS:erna. Det var nog bara så att Staffan var sjuk, inte ville eller inte hade tid att dubba Peter för just den kassetten. (Nu minns jag inte helt vilken det var, men då jag har alla volymer så kan jag försöka kolla upp det)
Det är ju i övrigt några få roller som skiljer sig åt mellan volymerna, men det största är nog att Fredrik Dolk byts mot Johan Hedenberg för de senare släppen, precis som med alla andra serier släppta av Wendros. Jag gissar att det var samma studio som dubbade alla de serierna, och antagligen ungefär samtidigt.

Erik Friman

Citat från: TonyTonka skrivet  7 augusti 2016 kl. 16:42:57
Killen som spelade Wally i Denver - John
Skulle det möjligen kunna vara Mårten Toverud? Jag lyssnade från ex. långfilmen Babar och hans vänner där han gjorde unge Babars röst och verkar låta lika. Han medverkade även serien En cell-sam historia.

TonyTonka

Citat från: Erik Friman skrivet 17 augusti 2016 kl. 19:45:34
Skulle det möjligen kunna vara Mårten Toverud? Jag lyssnade från ex. långfilmen Babar och hans vänner där han gjorde unge Babars röst och verkar låta lika. Han medverkade även serien En cell-sam historia.

Jag har aldrig hört hans röst, och har tyvärr inte tillgång till varken Babar och hans vänner eller En cell-sam historia, men det är mycket möjligt att det är han. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

#26
Citat från: TonyTonka skrivet 17 augusti 2016 kl. 20:10:29
Jag har aldrig hört hans röst, och har tyvärr inte tillgång till varken Babar och hans vänner eller En cell-sam historia, men det är mycket möjligt att det är han. ^^
Babar finns på YouTube om man själv vill höra och jämföra med, som jag själv har nästan lyckats identifiera alla och och göra en lista som finns i tidigare inlägg.
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=696.msg22041#msg22041

En annan bevis är att Mårten Toverud skulle ha medverkat i serien Mofli, den sista koalan utgiven av Wendros i 3 VHS:er, enligt från Mediedatabasen och Boavideo.

TonyTonka

Nu när jag ser Peter Pan igen så tycker jag att Johns röst låter lite som en ung Gustav Funck, son till Eva Funck. Han spelade bland annat Abbe i Allrams Höjdarpaket.

Dessutom är jag rätt säker på att Mikael byter röst från en okänd kvinnlig skådespelerska till Annelie Bhagavan. Det kan vara Maria Weisby som gör rösten till Mikael, men med väldigt tillgjord röst, men jag är långtifrån säker.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Okej, jag har nu sett en del av Babar-klippet, och jag håller fullständigt med om att Unge Babars röst (Mårten Toverud) låter väldigt lik Johns röst i den här dubbningen. Killen som spelade John (som eventuellt kan vara denne Mårten Toverud) spelade ju som sagt även Wally i Denver - den siste dinosaurien och Kevin i Kapten N.  ^^


Mina misstankar om att Maria Weisby ligger bakom den okända rösten till Mikael höjdes något när jag såg en scen där Mikael och Tingeling hade dialog tillsammans. Personligen tycker jag att rösterna påminner en hel del om varandra, men jag är som sagt mycket osäker på om det verkligen är hon.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet 17 augusti 2016 kl. 19:45:34
Skulle det möjligen kunna vara Mårten Toverud? Jag lyssnade från ex. långfilmen Babar och hans vänner där han gjorde unge Babars röst och verkar låta lika. Han medverkade även serien En cell-sam historia.
Jag håller med att unge Babar har en tydlig likhet med Wally i Denver, den siste dinosaurien - han låter i och för sig yngre, men det bör ju ha gått ett par år mellan dessa dubbningar (då jag gissar att Denver dubbades 1992; samma år som serien började sändas på FilmNet), så det verkar stämma tidsmässigt.

Och har nu Mårten Toverud (som jag inte alls känner till) bevisligen medverkat i andra dubbningar som Kit & Co. gjort så verkar det ju logiskt, då Kit Sundqvist inte verkade jobba med alltför många skådespelare vid de flesta produktioner utan verkade ha samma ensemble i många dubbningar.

Det var alldeles för länge sedan jag såg Peter Pan för att kunna dra någon slutsats där, så jag får lita på er att det verkar vara samma person.