Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snödrottningen + Jack och Bönstjälken (Frekvensia GeTe) - dubbade?

Startat av krs000a, 16 september 2016 kl. 09:06:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

krs000a

Hej,
Jag brukade hyra dessa två filmer när jag var mycket liten. De kostade hela 1 kr /st per hyrtillfälle. lol
Jag minns bara inte om dessa var dubbade till svenska eller endast textade?? Är nästan 100% säker på att åtminstone Snödrottningen var på svenska. Jack och Bönstjälken minns jag helt enkelt inte.
Någon som vet??

dubbnings_proffsen

Citat från: krs000a skrivet 16 september 2016 kl. 09:06:05
Hej,
Jag brukade hyra dessa två filmer när jag var mycket liten. De kostade hela 1 kr /st per hyrtillfälle. lol
Jag minns bara inte om dessa var dubbade till svenska eller endast textade?? Är nästan 100% säker på att åtminstone Snödrottningen var på svenska. Jack och Bönstjälken minns jag helt enkelt inte.
Någon som vet??

Jag har Jack och Bönstjälken, som visar sig inte ha någon svensk dubbning, utan engelsk version med svensk text.



:) LEO

krs000a

Ah, tack. Jo misstänkte att den kanske var på engelska.
Men hur är det med Snödrottningen då? Vill minnas att den var på svenska. Någon som vet?

Elios

Citat från: krs000a skrivet 17 september 2016 kl. 23:58:26
Ah, tack. Jo misstänkte att den kanske var på engelska.
Men hur är det med Snödrottningen då? Vill minnas att den var på svenska. Någon som vet?

Är det denna som finns på hemsidan:

http://www.dubbningshemsidan.se/credits/snodrottningen/

Sen finns det med en uppföljare tror jag som är dubad av Sun Studio:

http://www.dubbningshemsidan.se/credits/snodrottningensaterkomst/

GregKat

Citat från: krs000a skrivet 17 september 2016 kl. 23:58:26
Ah, tack. Jo misstänkte att den kanske var på engelska.
Men hur är det med Snödrottningen då? Vill minnas att den var på svenska. Någon som vet?

Nu kan jag inte säga något säkert gällande Jack och bönstjälken, men av den finns det åtminstone två olika släpp, så det skulle kunna ha varit dubbning på den ena.
Däremot vet jag att den andra, alltså den med Snödrottningen var dubbad. Jag har dock för mig att det inte var några kända skådespelare i dubben, men får kolla igenom mitt band snart igen för en extra koll.

Citat från: Elios skrivet 18 september 2016 kl. 00:27:46
Är det denna som finns på hemsidan:

http://www.dubbningshemsidan.se/credits/snodrottningen/

Nej, det där är en helt annan film, med helt andra röster. Dock är det en riktigt bra film som klart är sevärd.
Jag vill nog t.o.m påstå att Martin Gates tolkning (den du precis länkade till) är klart bättre än den gamla ryska filmen som det här ämnet egentligen gäller. Nu kan jag iofs inte lova att detta verkligen är filmfantasten inom mig som talar eller om det egentligen är nostalgikern. I vilket fall som helst så är de båda sevärda, och jag ska se om jag kan lyckas få fram en lista över skådisar för den berörda filmen.

krs000a

Citat från: GregKat skrivet 20 september 2016 kl. 21:27:23
Nu kan jag inte säga något säkert gällande Jack och bönstjälken, men av den finns det åtminstone två olika släpp, så det skulle kunna ha varit dubbning på den ena.
Däremot vet jag att den andra, alltså den med Snödrottningen var dubbad. Jag har dock för mig att det inte var några kända skådespelare i dubben, men får kolla igenom mitt band snart igen för en extra koll.

Förlåt för sent svar. Den Jack Och Bönstjälken som jag hyrde som barn var den versionen i scannen du la upp, minns omslaget väl. :-)
Tack för uppgifterna om Snödrottningen, försöker just nu leta reda på en DVD överföring av den då jag vill gärna höra den svenska dubben igen efter alla dessa år. Har köpt den med engelsk dubb på DVD men det är ju inte samma sak..