Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet 27 december 2018 kl. 22:26:40
Ja, när man ser noga av själva scenen, märker man av att se henne skratta än att sjunga.
Precis - man ser ju tydligt att Snövit skrattar och roar sig, men att döma av animationen ser man inga uppenbara tecken på att hon skulle sjunga med i dvärgarnas refräng. Tvärtom borde väl Snövit inte ens kunna sångtexterna till en sång som hon (såvitt vi vet) aldrig har hört förut..?

Såvitt jag kommer ihåg hör man inte tydligt Snövits röst i den amerikanska originalversionen heller, så varför Doreen Denning valde det till omdubben förstår jag inte riktigt...

Jag minns för övrigt att jag gick på bio och såg Snövit och de sju dvärgarna med omdubben när den hade premiär, men om det var före eller efter att jag hört inslaget i julaftonsprogrammet kommer jag tyvärr inte ihåg - faktum är att jag inte ens lyckas att hitta åt något exakt premiärdatum för nypremiären 1982, mer än att filmen censurgranskades den 15 oktober 1982.

Oavsett när exakt det var, så måste det i alla fall ha varit medan jag var 5 år gammal. Det jag främst kommer ihåg från den bioupplevelsen är att jag hela tiden satt och väntade på att dvärgarna skulle börja sjunga det klassiska "Vi hem från gruvan gå", och blev både irriterad och arg när det aldrig kom (det heter ju märkligt nog "Vi från vår gruva gå" i omdubben)... Jag kommer också ihåg att jag störde mig på att verserna inne i gruvan på "Hej hå" inte lät som man var van vid; då framförallt den sången var så populär via notblad och sångböcker på den tiden så att alla redan visste hur den "skulle låta" (fastän jag ju av förståeliga skäl inte hade hört originaldubben i sin helhet innan, som ju inte visats på bio sedan jag föddes).

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2018 kl. 17:31:08
I Norge (på NRK1) såg programmet såvitt jag kunnat bedöma ut som tidigare år, vilket innebär en version som nära efterliknar SVTs misshandlade version, men där Robin Hood är utbytt mot Bambi på hal is

Det er ikke helt riktig å si at Robin Hood er byttet ut med Bambi.

Den norske versjonen ble først vist på TV Norge i 2003. Jeg vet ikke om det var de som bestilte den, eller om den ble laget for noen andre land. I alle fall ser det ut til at de som har satt sammen programmet, har prøvd å etterligne SVTs versjon, slik den så ut i 1996 eller 1997 (altså før SVT flyttet Pluto's Christmas Tree foran årets overraskelser).

Anyway - Robin Hood var ikke med i det norske programmet i 2003. Det var ikke Bambi heller. I 2004 var Bambi en av de to overraskelsene. I 2005, var Bambi fremdeles en av overraskelsene (Kronk's New Groove ble tatt ut for å få plass til Bambi). Fra 2006 var Bambi kommet med som et fast innslag. Det norske programmet er ikke dubbet. Det er bare overraskelsene som vises med norske stemmer. Og Bambi. Dette er altså fordi de har gjenbrukt overraskelsen fra 2004.

Når det gjelder Robin Hood, så har jeg lenge lurt på hvorfor de valgte å ta bort dette innslaget. Først tenkte jeg de kanskje hadde brukt SVTs program fra 1998, da de ikke viste Robin Hood, som "inspirasjon". Men, da gir det ingen mening at Pluto's Christmas Tree vises etter overraskelsene. Men, nå kom jeg akkurat på at Robin Hood hadde en full "Surprise Gift" intro på denne tiden, og Robin Hood var det siste innslaget før årets overraskelser. Om den som har klippet sammen videoen ikke forstår svensk, og ikke er kjent med det svenske programmet, så er det veldig lett å tro at Robin Hood-innslaget var en av overraskelsene dette året, og at det skulle tas bort for å gi plass til neste års overraskelser.

Det er vanskelig å si helt sikkert, selvfølgelig. Men, akkurat nå synes jeg det virker som en ganske sannsynlig forklaring, i hvert fall.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2018 kl. 22:05:44
Jag såg Kalle Anka idag, och där visades klippet med prinsessorna från Ralf kraschar Internet. Nu vet jag inte riktigt om det är den dubbningen som ska användas nästa år, men Lizette Pålsson är defenitivt fortfarande Askungen, och jag är nästan hundra på att jag hörde Sofia Källgren i den korta repliken som Belle hade, och jag är också 95% säker på att Myrra Malmberg inte var Ariel i inslaget, och jag är också osäker på om Lizette även var Snövit. ^^

Sedan är jag konfunderad över att det andra klippet var Superhjältarna 2 och inte Toy Story 4?  ???

Hur tycker du då med Anna, Pocahontas, Rapunzel, Elsa, Törnrosa, Tiana, Jasmine, Merida och Vaianas röster?

Anna är Mimmi Sandén, Rapunzel är Molly Sandén, Elsa är Annika Herlitz och Jasmine är Myrra Malmberg! (jag tror också att Heléne Lundström är Pocahontas även om jag inte är helt hundra)

Dock är jag precis som du 100% säker på att Askungen gjordes av Lizette Pålsson, men däremot kunde jag inte placera Ariels röst även fast den lät bekant...

Snövit lät som Mikaela Tidermark, men det KAN ändå vara Lizette Pålsson även fast hon kanske använde en annan stämma i de snabba repliker hon hade...

Det gick inte att höra vilka röster som Törnrosa, Tiana, Belle, Merida och Vaiana hade eftersom de sa sina repliker antingen samtidigt som varandra eller tillsammans med andra prinsessor... (och Mulan hade inga repliker alls i klippet)

Men jag är nästan helt säker på att det är den riktiga dubbningen, trots allt ska ju filmen ha svensk premiär 2019-02-01 så vid det här laget borde dubbningen vara färdig sedan oktober-november eller någonting sånt...

Jag är också förbryllad över hur Disney kunnat visa Superhjältarna 2 i och med att filmen redan haft premiär sedan flera månader tillbaka och dessutom alldeles nyligen har släppts på DVD, jag är självklart medveten om att Toy Story 4 inte är färdigdubbad än, men de kunde ju ha visat den med ett klipp från någon av de tidigare filmerna, ungefär som de gjorde med Bilar inför Bilar 3, Superhjältarna skulle istället ha visats förra året...

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2018 kl. 10:53:29Jag är också förbryllad över hur Disney kunnat visa Superhjältarna 2 i och med att filmen redan haft premiär sedan flera månader tillbaka och dessutom alldeles nyligen har släppts på DVD

Det er det ingen grunn til å være. Helt siden de begynte å vise to overraskelser, i 1994, har det vært vanlig at den andre overraskelsen er for en film som enten kommer på video i januar, eller som akkurat har kommet på video. Så sent som i 2014 viste de jo Frost på nytt, selv om den hadde kommet på DVD i april. I 2011 viste de The Lion King, som kom ut på DVD i september det året.

Faktum er at det ikke var noen klare kandidater for den andre overraskelsen i år. På forhånd mente jeg det var omtrent like stor sannsynlighet for at Incredibles 2 ville være overraskelsen, som en gammel Toy Story film. Mary Poppins Returns og live action Dumbo var to andre kandidater. Men, siden det ikke er tradisjon for å vise live action innslag (selv om det har hendt), så var ikke disse veldig sannsynlige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 december 2018 kl. 21:03:30
Oväntat nog var det andra inslaget Superhjältarna 2, trots att den redan hade haft premiär för flera månader sedan, den skulle ha använts förra året istället (naturligtvis då med klipp från första filmen), de kunde istället ha tagit Toy Story 4 som hade varit mer passande (jag är självklart medveten om att filmen inte är färdigdubbad än, men det kunde gå att ta klipp från åtminstone 3an)
Jag tycker det var väldigt väntat och logiskt med klipp från Superhjältarna 2. Den filmen är ju högaktuell, då den släpptes på DVD och Blu-Ray bara ett par veckor före jul; och julaftonsprogrammet brukar ju traditionsenligt ha nyheter från filmer som är aktuella eller snart kommer att bli aktuella på bio eller DVD/Blu-Ray.

Superhjältarna 2 är mycket mer logiskt än flera år gamla Toy Story 3, och något annat aktuellt och passande kan i alla fall inte jag komma på (om vi nu förutsätter att ingenting av Toy Story 4 är färdiganimerat än)... Den enda andra realistiska kandidaten hade väl som Trond skriver varit Mary Poppins kommer tillbaka, men det har ju inte varit särskilt vanligt att Disney valt live-actionfilmer.

Citat från: TrondM skrivet 28 december 2018 kl. 03:56:06
Det er ikke helt riktig å si at Robin Hood er byttet ut med Bambi.

Den norske versjonen ble først vist på TV Norge i 2003. Jeg vet ikke om det var de som bestilte den, eller om den ble laget for noen andre land. I alle fall ser det ut til at de som har satt sammen programmet, har prøvd å etterligne SVTs versjon, slik den så ut i 1996 eller 1997 (altså før SVT flyttet Pluto's Christmas Tree foran årets overraskelser).

Anyway - Robin Hood var ikke med i det norske programmet i 2003. Det var ikke Bambi heller. I 2004 var Bambi en av de to overraskelsene. I 2005, var Bambi fremdeles en av overraskelsene (Kronk's New Groove ble tatt ut for å få plass til Bambi). Fra 2006 var Bambi kommet med som et fast innslag. Det norske programmet er ikke dubbet. Det er bare overraskelsene som vises med norske stemmer. Og Bambi. Dette er altså fordi de har gjenbrukt overraskelsen fra 2004.

Når det gjelder Robin Hood, så har jeg lenge lurt på hvorfor de valgte å ta bort dette innslaget. Først tenkte jeg de kanskje hadde brukt SVTs program fra 1998, da de ikke viste Robin Hood, som "inspirasjon". Men, da gir det ingen mening at Pluto's Christmas Tree vises etter overraskelsene. Men, nå kom jeg akkurat på at Robin Hood hadde en full "Surprise Gift" intro på denne tiden, og Robin Hood var det siste innslaget før årets overraskelser. Om den som har klippet sammen videoen ikke forstår svensk, og ikke er kjent med det svenske programmet, så er det veldig lett å tro at Robin Hood-innslaget var en av overraskelsene dette året, og at det skulle tas bort for å gi plass til neste års overraskelser.

Det er vanskelig å si helt sikkert, selvfølgelig. Men, akkurat nå synes jeg det virker som en ganske sannsynlig forklaring, i hvert fall.
Tack för expertutlåtandet. Även om det inte rent tekniskt är så, så utifrån de senaste årens sändningar på NRK är ju ändå kontentan att Bambi i praktiken har ersatt Robin Hood.

En annan förklaring varför man i Norge tagit bort Robin Hood 2003 (och således från NRKs efterföljande program) kan vara någon form av rättighetsproblem eller problem med att licensiera det inslaget för den norska marknaden.

Jag misstänker nämligen att det är så att om man inte vill använda Disneys officiella program rakt av, så måste man köpa in rättigheter för varje enskilt inslag var för sig - det är den enda logiska förklaringen till att Robin Hood inte sändes just 1998 på SVT. I så fall är det ju fullt möjligt att det kan ha blivit något problem när TVNorge eller vem det nu än var skulle förhandla med Disney om rättigheter till varje inslag, så att Robin Hood av en eller annan anledning inte gick att ordna.

Kanske är det också därför som Clown of the Jungle sedan ifjol ersatts av Tre Caballeros på NRK...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2018 kl. 12:42:38
Jag tycker det var väldigt väntat och logiskt med klipp från Superhjältarna 2. Den filmen är ju högaktuell, då den släpptes på DVD och Blu-Ray bara ett par veckor före jul; och julaftonsprogrammet brukar ju traditionsenligt ha nyheter från filmer som är aktuella eller snart kommer att bli aktuella på bio eller DVD/Blu-Ray.

Superhjältarna 2 är mycket mer logiskt än flera år gamla Toy Story 3, och något annat aktuellt och passande kan i alla fall inte jag komma på (om vi nu förutsätter att ingenting av Toy Story 4 är färdiganimerat än)... Den enda andra realistiska kandidaten hade väl som Trond skriver varit Mary Poppins kommer tillbaka, men det har ju inte varit särskilt vanligt att Disney valt live-actionfilmer.

Jag tycker ändå inte att Toy Story 3 är särskilt gammal, den kom ju ut 2010, och dessutom så visade de ju faktiskt Toy Story 2 vid 2009, som då var 10 år gammal eftersom den kom 1999 och så visade de Monsters Inc 2012, som då var 11 år gammal, inför den kommande filmen Monsters University och så visade de Bilar igen inför den kommande filmen Bilar 2 året 2010, likaväl som de också visade ett annat klipp från Bilar 2016 för den kommande filmen Bilar 3, därför tycker jag att det borde vara mer logiskt att förra året ha visat Superhjältarna och detta år ha visat Toy Story 3...

Det finns kanske lite olika begrepp med vad man menar med "gamla filmer", jag tänker då på sådana som är gjorda 1999 och bakåt även om de gjorda sedan 1985-1999 inte är så gamla egentligen...

Men som det ser ut nu befarar jag att Toy Story 4 istället visas nästa år, även om jag hoppas att Disney har vett nog att istället visa klipp för den kommande filmen Onward som ska ha premiär i mars 2020, dock är jag ganska säker på att Frost 2 kommer att vara ett av inslagen...

Samlaren

Jag satt och läste genom wikipedia om Kalla Anka önskar God JUl.

Jag har för mig att något år i Sverige så visade dem ett köipp från Peter Pan? eller har jag fel? Det stod iaf inte med där.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet 29 december 2018 kl. 17:00:37
Jag satt och läste genom wikipedia om Kalla Anka önskar God JUl.

Jag har för mig att något år i Sverige så visade dem ett köipp från Peter Pan? eller har jag fel? Det stod iaf inte med där.
Peter Pan ingick i det ursprungliga From All of Us To All of You från 1958, och fanns med i SVTs sändningar från 1960 och fram tills 1968 samt 1976, plus dessutom som "årets nyhet" 2006.

Samma klipp som i 1958 års originalprogram ingår fortfarande i den version av julaftonsprogrammet som sänds på DR1 i Danmark varje år.

En annan scen från Peter Pan, när Peter Pan för första gången träffar Lena och kommer för att hämta sin skugga, finns även med i det nu aktuella officiella julprogrammet från Disney, The New From All of Us To All of You, som på 1990-talet sändes på TV3 (fram tills 1996) och Kanal 5 (1997) och som nuförtiden sänds på finska MTV3.

Daniel Hofverberg

#279
Citat från: TBT_STR_QR skrivet 26 december 2018 kl. 17:22:49
Synd att man aldrig har haft med Musses Julsaga. Det är ju skräddarsydd för julfiranden.
Det kan jag hålla med om.

Dock ingick ett klipp ur Musse Piggs julsaga i julprogrammet A Disney Channel Christmas, som var en bearbetad, förlängd och utökad version av 1958 års ursprungliga From All of Us To All of You (med delar från A Disney Christmas Gift), som sändes i USA 1983 och sändes i Sverige julen 1990 (och märkligt nog sommaren 1991) på FilmNet (under den något fantasilösa svenska titeln "Walt Disneys julprogram").

Jag är också nästan hundra på att ett inslag ur Musse Piggs julsaga även ingick i minst ett av de tre programmen vid namn Disneyjul, som TV4 sände julen 1995, 1996 och 1997. De två förstnämnda var svenskproducerade versioner av julprogram av den brittiska TV-serien Disney Time, med en svensk programledare (Kristin Kaspersen 1995 och Sofia "Soff-i-Propp" Eriksson, numera Wistam, 1996) samt utklädda Disney-figurer (i samma stil som på Disneyland) som presenterade kortfilmer och långfilmsinslag. Programmet från 1997 var ett avsnitt av brittiska Disney Time, som presenterades i sin helhet utan svensk bearbetning.

Som parentes sände ju även TV4 Musse Piggs julsaga i sin helhet (med svensk originaldubb) på julafton 1998 - 2001, som såvitt jag vet inte har sänts alls i svensk TV sedan dess. Nuförtiden verkar ju tyvärr alla andra kanaler än SVT helt ha lämnat walk-over vad gäller tecknad underhållning på julafton, då ingen verkar på minsta sätt vilja göra något för att konkurrera med SVTs julaftonsprogram...

Anders M Olsson

Med anledning av 50-årsjubileet av den första bemannade månlandningen sände SVT i går ett program där bl.a. Bengt Feldreich intervjuades:
https://www.svtplay.se/video/23033002/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten-avsnitt-1

Vid 93 års ålder verkar han fullt klar i huvudet, men pratar lite ansträngt och har tidvis en tendens att sluddra. Så det är väl inte förvånande om han inte längre kan spela in några nya presentationer till årets överraskningar i julaftonsprogrammet.

De senaste två jularna (2017 och 2018) använde man neutrala presentationer där titlarna på inslagen inte nämndes, så förmodligen är det något som har spelats in tidigare.

E

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 juli 2019 kl. 15:51:40
Med anledning av 50-årsjubileet av den första bemannade månlandningen sände SVT i går ett program där bl.a. Bengt Feldreich intervjuades:
https://www.svtplay.se/video/23033002/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten-avsnitt-1

Vid 93 års ålder verkar han fullt klar i huvudet, men pratar lite ansträngt och har tidvis en tendens att sluddra. Så det är väl inte förvånande om han inte längre kan spela in några nya presentationer till årets överraskningar i julaftonsprogrammet.

De senaste två jularna (2017 och 2018) använde man neutrala presentationer där titlarna på inslagen inte nämndes, så förmodligen är det något som har spelats in tidigare
Nåt som jag märkte i intervjun var den där svarta fläcken på hans näsa

Mamma sa att det kan vara cancer :(

Men jag hoppas att han lever i några år till

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 22 juli 2019 kl. 09:15:10
Men jag hoppas att han lever i några år till

Hoppas jag med, han är riktigt gammal nu, men man får hoppas att alla får leva länge nog...

Dessutom så hoppas jag också att Disney har vett nog att inte visa någon film som redan haft premiär sedan många år tillbaka, som de gjorde ifjol...

Trots allt lär det ju bli lättare nu när Frost 2 kommer att ha amerikansk premiär i november, samt svensk premiär på juldagen, likaväl som Pixar-filmen Framåt kommer att ha premiär mars 2020!  ;)

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 juli 2019 kl. 15:51:40
Med anledning av 50-årsjubileet av den första bemannade månlandningen sände SVT i går ett program där bl.a. Bengt Feldreich intervjuades:
https://www.svtplay.se/video/23033002/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten/manlandningen-50-ar-ett-jattekliv-for-manskligheten-avsnitt-1

Vid 93 års ålder verkar han fullt klar i huvudet, men pratar lite ansträngt och har tidvis en tendens att sluddra. Så det är väl inte förvånande om han inte längre kan spela in några nya presentationer till årets överraskningar i julaftonsprogrammet.

De senaste två jularna (2017 och 2018) använde man neutrala presentationer där titlarna på inslagen inte nämndes, så förmodligen är det något som har spelats in tidigare.

I vilken tid i programmet syns Bengt Feldreich?^^  8)

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 22 juli 2019 kl. 12:58:09
I vilken tid i programmet syns Bengt Feldreich?^^  8)

Alldeles i början. Bara 1-2 minuter in i programmet.