Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2016 kl. 01:39:09
Vad gäller julaftonsprogrammet lär ju också programmets längd vara en viss bidragande orsak, då det ju i USA sändes som ett avsnitt av TV-serien Disneyland (eller Walt Disney Presents, som antologiserien kallades då), ...

From All of Us to All of You sändes ursprungligen 1958 med Disneyland-vinjett, men i den amerikanska reprisen julen 1960 bytte man till Walt Disney Presents-vinjett. Det där ändrade man hela tiden så att även äldre reprisavsnitt försågs med den dagsaktuella vinjetten. T.ex. såg jag programmet på dansk tv på 70-talet med Wonderful World of Color-vinjett.

Jag minns inte längre hur de ursprungliga visningarna på svensk TV såg ut i det avseendet. Troligen var det med den äldre Disneyland-vinjetten.

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2016 kl. 17:31:29
Någon sådan version har jag inget minne av alls; det måste ha varit någon specialversion som bara sänds ett år eller så.

Jag trodde att jag hade sett alla versioner av julaftonsprogrammet sedan 1977, så jag blir förvånad över att jag helt måste ha missat den här sändningen. Den skulle jag gärna vilja se. :)

This special holiday program has been made possible by the combined talents of the entire Walt Disney Studios."

With the Talents of
BILL BAUCOM
VERNA FELTON
PEGGY LEE
LEE MILLAR
LARRY ROBERTS
BILL THOMPSON
IRENE WOODS

Special Lyrics by
GALEN R. BRANDT

Additional Music by
JOHN DEBNEY

THE SMALL ONE
Based on the book by
CHARLES TAZEWELL

This program is the result of the
talents of many creative people
at Walt Disney Studios.

The contribution of the
ANIMATION STAFF
is particularly appreciated.

Color by TECHNICOLOR RCA PHOTOPHONE - SOUND RECORDING
(c) Copyright MCMLXXX
Walt Disney Productions
All Rights Reserved







Daniel Hofverberg

Om de där sluttexterna är tillförlitliga betyder det att den versionen från TV3 är en ganska gammal version; copyrighten är ju angiven som 1980. Förvånansvärt att sända den så pass sent...

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2016 kl. 17:49:14
Om de där sluttexterna är tillförlitliga betyder det att den versionen från TV3 är en ganska gammal version; copyrighten är ju angiven som 1980. Förvånansvärt att sända den så pass sent...

Går det att hitta någon mer information om sändningen på nätet?  Känns som många utav Walt Disneys "special" sändningar är som bortglömda när det kommer till dokumentation på internet.

Daniel Hofverberg

Jag är sjuk just nu (sedan nästan en vecka tillbaka), så jag orkar inte leta för tillfället; men tidigare erfarenhet gör gällande att det generellt sett finns väldigt lite information på nätet om olika versioner av From All of Us To All of You.

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2016 kl. 18:02:10
Jag är sjuk just nu (sedan nästan en vecka tillbaka), så jag orkar inte leta för tillfället; men tidigare erfarenhet gör gällande att det generellt sett finns väldigt lite information på nätet om olika versioner av From All of Us To All of You.

Tråkigt och höra att du åkt på någon argsint bakterie.. Själv är man nästintill resistant mot att bli förkyld och annat som tur är. Om jag inte misstar mig sändes det tre olika julspecialer på TV4 1994,1995 respektive 1997 som också dom har dålig information på nätet. Har Walt Disney gjort detta till en stor vana? Och isåfall varför verkar man inte vilja kännas till äldre sändningar och program.

Anders M Olsson

#156
Citat från: paddingtonbear skrivet 14 mars 2016 kl. 18:09:48
Tråkigt och höra att du åkt på någon argsint bakterie.. Själv är man nästintill resistant mot att bli förkyld och annat som tur är. Om jag inte misstar mig sändes det tre olika julspecialer på TV4 1994,1995 respektive 1997 som också dom har dålig information på nätet. Har Walt Disney gjort detta till en stor vana? Och isåfall varför verkar man inte vilja kännas till äldre sändningar och program.

Det har väl inte forskats speciellt mycket på området. Om man verkligen vill gå till botten med alla olika versioner måste man nog gå till Disneys egna arkiv i USA.

Den ende som jag känner till som har forskat i någon större omfattning i ämnet "Disney på TV" är Bill Cotter. Han skrev en bok, "The Wonderful World of Disney Television". Den kom ut 1997, så den tar av naturliga skäl inte upp något nyare än så. Ganska omfattande, men kanske ändå inte så detaljerad som man kanske skulle önska. Boken är sen länge utgången från förlaget, men är ganska lätt att få tag på begagnad, t.ex. på Amazon.com.

Om man köper boken bör man dessutom kosta på sig att beställa ett supplement på CD direkt från författaren.
http://www.billcotter.com/

Vill man forska på svenska tv-sändningar får man väl gå till Kungliga Bibliotekets audiovisuella samlingar. Men där finns inte allt. Katalogen är sökbar på nätet, smdb.kb.se. För seriös forskning går det även att få tillgång till det inspelade materialet.

Daniel Hofverberg

Citat från: paddingtonbear skrivet 14 mars 2016 kl. 18:09:48
Om jag inte misstar mig sändes det tre olika julspecialer på TV4 1994,1995 respektive 1997 som också dom har dålig information på nätet. Har Walt Disney gjort detta till en stor vana?
Det som TV4 sände 1994 och 1995 var svenskproducerade julprogram baserade på avsnitt av den brittiska TV-serien Disney Time; med en svensk live-action-ramberättelse med en programledare och utklädda Disney-figurer (i samma stil som på Disneyland), varvat med inslag ur Disneys klassiska långfilmer och en och annan kortfilm (de flesta inslagen hade svenskt tal, men ett fåtal var svensktextade). 1994 sändes Disneyjul med Kristin med Kristin Kaspersen som programledare och 1995 sändes Disneyjul med Soff-i-Propp med Sofia Eriksson (numera Wistam) som programledare. Dessa båda program var en form av svenska "nyfilmatiseringar" av brittiska julspecialer i serien Disney Time (med samma intro som den serien, och gissningsvis även samma tecknade inslag).

Det som TV4 sände 1997 under namnet Disneyjul var däremot en brittisk julspecial av just TV-serien Disney Time vid namn The Mansion of Almost Certain Doom (sändes i Storbritannien julen 1997), som återgavs i sin helhet som i Storbritannien (d.v.s. ingen svensk programledare eller unika svenska inslag). Där var brittiskan Jayne Middlemiss programledare. Det programmet återgavs till allra största delen på engelska med svensk text, men enstaka av de tecknade inslagen var svenskdubbade.

gstone

Jag har några frågor om Disney jul program.

I vilka länder visa From all of us to all you ?

Hur många versioner av From All of us to all of yuo finns det ?

Vilka andra liknade julprogram har vissads på andra kanaler genom åren ? Alltså Disney jul program med Kortfilmer och film klipp.

Och vilka tror ni blir årets nyheter ? Jag är nästan säker på att en av dom kommer bli Moana. Men vilken kommer den andra bli ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Precis som du så är jag 100% säker på att Moana (vars europeiska titel är Vaiana) kommer att vara en av de som visas efter programmet, men tyvärr har jag inga bra gissningar på vilken den andra kommer att vara.

Alexander

Det andra inslaget kan kanske vara Bilar, eftersom Bilar 3 kommer ut nästa år. 

Daniel Hofverberg

#161
Det känns ju mycket riktigt som helt givet att Vaiana blir ena nyhetsinslaget i år. Det andra skulle jag personligen gissa på blir Hitta Doris, som ju precis har släppts på DVD och Blu-Ray.

Om det funnits färdiganimerat material från Bilar 3, så vore det ju en stark kandidat, men den releasen är nog så långt bort att jag inte tror att den är färdiganimerad än. Jag tror inte Disney är fräcka nog att lägga in inslaget från första Bilar ett tredje år...

Citat från: gstone skrivet 15 december 2016 kl. 12:43:02
I vilka länder visa From all of us to all you ?

Hur många versioner av From All of us to all of yuo finns det ?

Vilka andra liknade julprogram har vissads på andra kanaler genom åren ? Alltså Disney jul program med Kortfilmer och film klipp.
Exakt hur många länder som julprogrammet sänds i vet jag inte, men troligtvis bör det vara ganska många, i och med att Disney tar sig tid att sammanställa och producera ett officiellt julprogram varje år. Jag har dock fått för mig att det blivit mest väsen för programmen i de nordiska länderna, och att programmet i många andra länder går mer obemärkt förbi. Intressant att notera är för övrigt att trots att Disney i USA sammanställer ett officiellt julprogram varje år, så har det programmet inte sänts i USA på ett flertal års tid... I USA har det aldrig funnits något regelbundet julprogram som återkommer varje år, utan bara julprogram som har sänts då och då.

Såvitt jag vet finns det tre huvudsakliga officiella versioner av From All of Us To All of You med ett flertal variationer av dessa tre (med officiella menas då att det är versioner som Disney själva producerar, för att sälja till TV-kanaler):

1. Det ursprungliga From All of Us To All of You från 1958, som ingick som ett avsnitt av TV-serien Disneyland, och som sändes i svensk TV 1960 - 1966. Det programmet sändes i repris ett flertal gånger i USA under 1960- och 1970-talet, varje gång som någon ny tecknad långfilm haft premiär, och då klipptes Jultomtens verkstad bort för att istället få plats med inslag från respektive års nyhet (det vid det här laget klassiska "Surprise Gift"-inslaget).

2. Det första The New From All of Us To All of You, som troligtvis bör ha sammanställts och producerats 1989 (som är det jag kallat för "version 1" på den här sajtens creditlista). Den skiljer sig ganska rejält från 1958 års program, och sändes på TV3 under ett flertal år på 1990-talet och därefter på Kanal 5 ett enda år 1997. Sedan dess har det programmet inte sänts i Sverige, men såvitt jag vet sänds det fortfarande i Finland.

3. Det andra The New From All of Us To All of You ("version 2" i min creditlista) som jag gissar producerades runt 1998 - 1999. Trots samma namn skiljer det sig ganska mycket från ovanstående version, och det här programmet är istället relativt likt 1958 års originalprogram - 6 av de 9 inslagen i det här programmet är identiska som i 1958 års original. Såvitt jag vet är det den här versionen som fortfarande är den officiella, och som Disney lägger in årets nyheter i och skickar ut till TV-kanaler varje år. Den har aldrig sänts i Sverige, men sänds såvitt jag vet fortfarande på danska DR1 (och har så gjorts sedan minst ett decennium tillbaka) och sändes fram till 2003 även på norska NRK.

Observera att ingen ny animation har gjorts för programmen sedan 1960-talet, så version 2 och 3 utgår ifrån samma gamla ramanimation men omredigerad för att få plats med de nya inslagen; och i de fall ingen ramberättelse har passat för respektive inslag återges dessa med bara speakerröst utan någon ny animation.

Det är för övrigt värt att påminna om att det sönderklippta och misshandlade program som SVT sänder varje år i Sverige inte är minsta lilla officiell, utan är ett eget hopkok som misshandlats till oigenkännlighet, och som aldrig sänts någon annanstans än i Sverige (förutom att Norge sedan ett flertal år tillbaka av någon outgrundlig anledning har börjat sända SVTs märkliga version, fast på engelska med norsk text samt med Robin Hood utbytt mot Bambi). SVTs "plockepinn"-version består av en salig blandning av inslag från 1958 års originalprogram, inslag från senare års officiella julprogram från Disney, officiella inslag från julprogrammet som bara varit tänkt att sändas som "årets nyhet" ett enda år samt inslag som SVT lagt in på eget bevåg som aldrig ingått i något av Disneys julprogram...

Det här beror som bekant på att SVT, efter att ha sänt 1958 års originalprogram utan förändring 1960 - 1966, började med start 1967 att byta ut något inslag med några års mellanrum för att få variation. Så fortsatte de med fram tills 1985, då de plötsligt "frös" allt detta och har sedan dess sänt det program som efter ett par decenniers förändring råkade sändas 1985 i repris varje år (med nyheterna för åren inklippta från respektive års officiella julprogram).

Det finns en rad andra julprogram från Disney, men ingen av de har sänts i Sverige. De första som gjordes var nog One Hour in Wonderland (1950) och The Walt Disney Christmas Show (1951), som båda två ingick som avsnitt i TV-serien Disneyland. Och 1954 sändes i USA A Present for Donald, även den ett avsnitt av samma serie. 1982 sändes A Disney Christmas Gift på CBS, som sedan dess har sänts i repris ett flertal gånger med viss variation. Och 1983 samt några år framåt sände amerikanska Disney Channel programmet A Disney Channel Christmas, som i praktiken var en kraftigt utökad och omredigerad version av 1958 års From All of Us To All of You (förlängd till hela en och en halv timme). Exakt det programmet har inte synts till i Sverige, men däremot har en nedklippt version av programmet släppts på VHS under titeln Benjamin Syrsas jul.

Sen finns det säkerligen ett flertal andra julprogram i USA också, och i England har det sänts några julspecialer i den långkörande serien Disney Time. Programmet Disneyjul, som TV4 sände ett par gånger under 1990-talet, bygger på just julavsnitt av brittiska Disney Time.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2016 kl. 19:24:33
Det andra inslaget kan kanske vara Bilar, eftersom Bilar 3 kommer ut nästa år.

Nja, det är jag inte riktigt säker på, eftersom Bilar 3 inte kommer förrän 2017-06-16 (så förmodligen kommer den till Sverige 2017-08-25, med tanke på att Insidan Ut kom till Sverige 2015-06-28 och Hitta Doris kom till Sverige 2016-08-26).

Och jag hittar heller ingen information om att det ska komma någon ny utgåva för Bilar, faktiskt verkar det inte ha getts ut några fler nyutgåvor sedan Lejonkungen 1, 2 & 3 juni 2015, så jag tror inte sannolikheten är stor.

Dessutom så skulle det bli ganska irriterande om det dök upp en tidigare film bara för en nyutgåvas skull, detta hände mig veterligen inte sedan Monsters Inc 2012.

Såhär har det sett ut genom åren (är förvisso född 1996 och den tidigaste jag kommer ihåg är 2000, men jag är ändå 100% säker på att detta stämmer):
1969 & 1970: Törnrosa (nypremiärer)
1978: Bernard och Bianca
1979: Pongo och De 101 Dalmatinerna (nypremiär)
1981: Micke och Molle
1985: Taran och Den Magiska Kitteln
1986: Mästerdetektiven Basil Mus
1988: Micke och Molle (nypremiär)
1989: Oliver och Gänget
1990: Den Lilla Sjöjungfrun
1991: Bernard och Bianca i Australien
1992: Skönheten och Odjuret
1993: Aladdin
1994: Lejonkungen
1995: Pocahontas och Pongo och De 101 Dalmatinerna (köpvideopremiär 13 mars 1996, fast den visades på bio med omdubben 17 mars 1995)
1996: Ringaren i Notre Dame och Dumbo (köpvideopremiär 22 januari 1997, med den moderna omdubben, fast det var 1972-års första omdubb som visades i detta inslag)
1997: Herkules och Alice i Underlandet (köpvideopremiär mars 1998 med omdubben, fast det var originaldubben som visades i detta inslag)
1998: Mulan och Lejonkungen 2 Simbas Skatt
1999: Tarzan
2000: Tigers Film och Kejsarens Nya Stil
2001: Atlantis och Ringaren i Notre Dame 2
2002: De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Skattkammarplaneten
2003: Björnbröder och Lejonkungen 3 Hakuna Matata
2004: Bambi (inför Specialutgåvan 2005) och Puhs Film om Heffaklumpen
2005: Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil och Lilla Kycklingen
2006: Peter Pan (inför Specialutgåvan 2007) och Bilar
2007: Pongo och De 101 Dalmatinerna (inför Specialutgåvan 2008) och Råttatouille
2008: Pinocchio (inför Specialutgåvan 2009) och Bolt
2009: Toy Story 2 (inför nyutgåvan på DVD & Bluray 2010) och Prinsessan och Grodan
2010: Bilar (mest för den kommande filmen Bilar 2) och Trassel
2011: Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen och Lejonkungen (för Specialutgåvan 2011)
2012: Röjar-Ralf och Monsters Inc (mest för den kommande filmen Monsters University)
2013: Frost och Flygplan
2014: Big Hero 6, samt ett klipp med låten "Slå dig fri" från Frost
2015: Zootropolis och Den Gode Dinosaurien

Det ena detta år kommer att bli Vaiana med all säkerhet och det ska bli intressant att se om det blir Frost-låten detta år igen eller om det blir "Try Everything" från Zootropolis (det sistnämnda är inte troligt, då låten inte alls är översatt till svenska, men helt omöjligt är det inte).

Utöver detta så vet jag att Pinocchio, Bambi, Peter Pan och AristoCats varit med i programmet en gång i tiden...

Dock tvivlar jag på att Hitta Doris blir det andra, eftersom Insidan Ut inte visades förra året.

Alexander

Tja, allt är ju möjligt.
Kanske bestämmer de sig för att visa ett inslag från den tecknade Skönheten och Odjuret så att folk blir uppmärksammade på den kommande live-action filmen.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2016 kl. 22:34:06
Tja, allt är ju möjligt.
Kanske bestämmer de sig för att visa ett inslag från den tecknade Skönheten och Odjuret så att folk blir uppmärksammade på den kommande live-action filmen.

Vi får se, det har de aldrig gjort förr, men den som lever får se.

De visade varken Törnrosa, Askungen eller Djungelboken, men som du säger, inget är omöjligt.