Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mårten Gås

Startat av TonyTonka, 2 maj 2009 kl. 22:32:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Mårten gås medverkar ju i kortfilmen Mårten gås kommer på  besök

Vem gör rösten till Mårten
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Den enda dubbningen som hittills offentliggjorts av Donald's Cousin Gus är mig veterligen som del av biofilmen Kalle Ankas födelsedagskalas från 1984, där kortfilmen återgavs i kraftigt nedklippt skick. Om jag inte minns fel, så var Mårten Gås röst där odubbad, och var alltså kvar på engelska. Jag känner inte till att den kortfilmen ska ha visats i dubbad form någon annanstans.

Kortfilmen ska finnas med på den kommande DVD-utgåvan Kalle Anka 75-års jubileumsutgåva, och kommer därmed då för första gången att dubbas i sin helhet. Den släpps ju inte förrän den 27 maj, så det är nog för tidigt att kunna veta rösterna nu - det får vänta tills DVD:n har släppts, eller åtminstone strax innan.

Anders M Olsson

Mårten säger ingenting i den kortfilmen. Den ende som pratar är Kalle Anka. Mårtens röst behöver således inte dubbas.

TonyTonka

Har dessa figurer medverkat i någon kortfilm? vem gjorde rösten då?

Oppfinnar Jocke
Farbror Joakim
Alexander Lukas
Farmor Anka
Madam Mim
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#4
Tilläggas kan , om än det går lite utanför ämnet, att Svensk Filmdatabas anger att Lee Millar, som också stod för Plutos läten i flera kortfilmer, gjorde Mårten Gås. Men på denna sida http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzone/hoozoo/gus.html kan man läsa att Mel Blanc, mest känd som originalrösten till Snurre Sprätt och Daffy Anka, ska ha spelat in några repliker till Mårten , repliker som dock aldrig användes eftersom Walt Disney enligt nyss nämnda sida ansåg att Mel Blanc "was too ubiquitous at the time" (citat från sidan ovan) , ubiquitous betyder "allerstädes närvarande"( Källa: ordboken Wiktionary http://www.wiktionary.org) så det måste innebära att Disney ansåg att Blancs röst då hördes i enligt Disneys åsikt alltför många produktioner just då, "too ubiquitous" måste ju översättas med "alltför allerstädes närvarande".

Tonytonka: Det närmaste jag känner till vad gäller kortfilmer med någon av de figurer du nämner är att Farbror Joakim medverkar i Sportfånen Långben som fotbollstjärna (Sport Goofy in Soccermania). Man kan utan någon större tvekan säga att det var John Harryson som gjorde Farbror Joakims röst där, precis som i så många andra sammanhang.Jag känner inte till att någon av de andra figurerna skulle ha förekommit i kortfilmer. Madam Mim är ju dock med i Svärdet i stenen och Oppfinnar-Jocke och Alexander Lukas är ju med i Duck Tales. Vad gäller Farmor Anka så syns hon faktiskt som hastigast i redan nämnda Sportfånen Långben som fotbollstjärna och jag tror att det är Monica Forsberg som gör hennes röst i de 1 eller möjligen 2 repliker hon har.

Daniel Hofverberg

Jag kan inte minnas att någon av de figurerna medverkar i någon klassisk tecknad kortfilm. De som ddubbning nämner kan ju inte gärna klassas som klassiska kortfilmer, i och med att Sportfånen Långben som fotbollsstjärna var en TV-film.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 maj 2009 kl. 19:58:31
Mårten säger ingenting i den kortfilmen. Den ende som pratar är Kalle Anka. Mårtens röst behöver således inte dubbas.
Tack för det klarläggandet. Jag mindes bara att Mårten Gås röst inte var dubbad från Kalle Ankas födelsedagskalas, och därför drog jag den något felaktiga slutsatsen att rösten var kvar i originalversion där.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2009 kl. 09:39:39
Jag kan inte minnas att någon av de figurerna medverkar i någon klassisk tecknad kortfilm. De som ddubbning nämner kan ju inte gärna klassas som klassiska kortfilmer, i och med att Sportfånen Långben som fotbollsstjärna var en TV-film.



Det är visserligen sant. Men även om det är en tv-film, så måste väl Sportfånen Långben som fotbollsstjärna ändå ses som en kortfilm, om än inte än av de klassiska kortfilmerna ? Tonytonkas fråga tolkade jag som att den gällde kortfilmer överhuvudtaget.

Daniel Hofverberg

Det är i och för sig sant, och det är inte lätt för oss att gissa oss till exakt vad Tonytonka menade med sin fråga. Jag anser att Sportfånen Långben som fotbollsstjärna är en featurette, d.v.s. längre kortfilm. Sådana brukar väl oftast inte räknas till samma kategori som vanliga (kortare) kortfilmer, men det är som sagt en tolkningsfråga.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2009 kl. 12:02:49
Jag anser att Sportfånen Långben som fotbollsstjärna är en featurette, d.v.s. längre kortfilm. Sådana brukar väl oftast inte räknas till samma kategori som vanliga (kortare) kortfilmer, men det är som sagt en tolkningsfråga.


Också sant, men som sagt det är onekligen en tolkningsfråga.

Anders M Olsson

Citat från: ddubbning skrivet  3 maj 2009 kl. 22:36:02
Tilläggas kan , om än det går lite utanför ämnet, att Svensk Filmdatabas anger att Lee Millar, som också stod för Plutos läten i flera kortfilmer, gjorde Mårten Gås.
Ja, Mårten har just en del läten för sig, men absolut inga repliker.

ddubbning

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 maj 2009 kl. 14:07:16
Ja, Mårten har just en del läten för sig, men absolut inga repliker.


Just precis.

Erika

Har "Scrooge McDuck and Money" någonsin dubbats till svenska?


http://www.youtube.com/watch?v=FcIszzV-WrY

Tony

Ja, har denna serie dubbats till svenska?

Förresten, Vet någon vem som gör knattarna?


Daniel Hofverberg

Scrooge McDuck and Money är inte en serie, utan en kortfilm på 15 minuter. Såvitt jag vet har den aldrig dubbats till svenska, och aldrig ens visats i Sverige i någon form.

gstone

Vem är rösten till Oppfinnar-Jocke i Sportfånen Långben som fotbollstjärna ? Är den umdrbar men tvär avlidna Stig Grybe även där ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.