Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Casper

Startat av TonyTonka, 2 september 2008 kl. 15:26:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna i filmen om det lilla spöket Casper?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Soscla

Om du menar spelfilmen från nån gång på 90-talet tror jag att det är nånting såhär:

Kat - Eleonor Telcs
Dr. Harvey (farsan) - Mattias Knave
Kerrigan (hon den där onda :P) - Annica Smedius
Dibs - Staffan Hallerstam (?)
Kats mamma - Annelie Berg

Illa att jag inte kommer på vem som är Casper
It's so fluffy I'm gonna die!

onyx86

det är väl leo hallerstam som gör casper?

Soscla

Citat från: onyx86 skrivet  7 september 2008 kl. 01:30:51
det är väl leo hallerstam som gör casper?

där sa du nåt! att jag inte kom på det själv   :-[
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Varför finns inte de svenska rösterna i casper på dubbningshemsidan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Av den enkla anledningen att jag inte lyckats att få fram någon creditlista. Spelfilmen dubbades av Videobolaget, och det är nära nog en omöjlig utmaning att få fram någonting därifrån. Jag har försökt många gånger genom åren, men utan någon framgång.

Visserligen har det ju skrivits lite grann i den här tråden, men inte tillräckligt för att listan ska anses någorlunda komplett och värd att lägga ut på sajten.

Samma problem gäller för de två uppföljarna Casper - Det magiska äventyret och Casper möter Wendy. Dessa båda gjordes tydligen av Pangljud, men de har jag heller inte lyckats få fram någonting om. Och eftersom MorganKane inte längre finns kvar, så lär det väl vara omöjligt att få det nu...

Experten

Har ett VHS-band av Casper (spelfilmen) med svenskt tal ;)
Men varför finns inte det svenska dubbningen på DVD utgåvan???

Anders

Citat från: Soscla skrivet  3 september 2008 kl. 22:35:53
Om du menar spelfilmen från nån gång på 90-talet tror jag att det är nånting såhär:

Kat - Eleonor Telcs
Dr. Harvey (farsan) - Mattias Knave
Kerrigan (hon den där onda :P) - Annica Smedius
Dibs - Staffan Hallerstam (?)
Kats mamma - Annelie Berg

Illa att jag inte kommer på vem som är Casper

Glöm inte:
Spinken - Johan Hedenberg
Fatso - Per Sandborgh
Stinky - Peter Jöback
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet 20 april 2012 kl. 17:53:35
Har ett VHS-band av Casper (spelfilmen) med svenskt tal ;)
Men varför finns inte det svenska dubbningen på DVD utgåvan???
Det är en mycket bra fråga, och ett av livets stora mysterier...  ::)

Vanligtvis hade jag trott att det beror på att man velat minska ner antalet DVD-utgåvor i världen och därför begränsat antal ljudspår, i och med att DVD-standarden bara tillåter 8 ljudspår per skiva. Men i just det här fallet har väl den skandinavisk-brittisk-australiensiska utgåvan såvitt jag kan minnas enbart engelskt ljudspår (inga andra språk alls) och därför kan man knappast skylla på det. Visserligen har DVD-utgåvan även DTS-ljud, som tar upp mycket större plats än Dolby Digital, men säkerligen måste ett svenskt stereospår inte vara några problem att rymma. Möjligtvis kanske Universal har resonerat så att alla dubbningar som gjorts i de länder som den här utgåvan släppts i inte skulle rymmas, så att man därför kanske tyckt att det varit mest rättvist att inte diskriminera något land utan hoppa över alla dubbningar (då DVD:n är textad på alla nordiska språk plus hebreiska och ryska).

Eventuellt kan det kanske tänkas finnas rättighetsproblem med den svenska dubbningen, då dubbningen beställdes av Universals äldre distributör CIC Video medan DVD-utgåvan gavs ut av Universal själva efter att de startat egen filial i Sverige. Casper visades nämligen bara i textad originalversion på bio, och dubbades först för VHS-utgåvan. Det är heller inte helt otänkbart att det inte finns bevarat svenskt ljudband i tillräckligt hög kvalitet för DVD-mastring, utan att det bara är referensband på VHS som finns sparat från CIC Videos tid.

Tyvärr lär man nog inte kunna få någon klarhet i exakt vad anledningen är. Det är bara att hoppas att Universal försöker få med den svenska dubben om och när filmen släpps på någon nyutgåva på DVD eller kanske rentav Blu-Ray (om nu Casper anses tillräckligt stort för att motivera HD-mastring).

Karro

Citat från: Experten skrivet 20 april 2012 kl. 17:53:35
Har ett VHS-band av Casper (spelfilmen) med svenskt tal ;)
Men varför finns inte det svenska dubbningen på DVD utgåvan???

Förlåt >_<.............. Jag menar "Casper det magiska äventyret"
PS. Någon som vet svenska credits till Casper det magiska äventyret????

DisneyTLK

Citat från: Karro skrivet  6 juni 2012 kl. 14:19:03
Förlåt >_<.............. Jag menar "Casper det magiska äventyret"
PS. Någon som vet svenska credits till Casper det magiska äventyret????

Av någon anledning så verkar det som att Leo Hallerstam den här gången inte fick spela Casper utan den andra huvudrollen Kriss. Jag är inte säker på att det faktiskt är så, men det låter som det åtminstone. Nästan ännu säkrare är jag på att Nick Atkinson spelar mobbaren och gängledaren "Tompa". Det kan nog inte vara någon annan.

Förövrigt verkligen älskar jag han som spelar Tim, Kriss pappa. Jag har verkligen ingen aning om vem det kan vara, men han gör ett helt otroligt jobb och har en väldigt passande röst för rollen.
Någon som har en gissning? Jag skulle verkligen vilja veta!

Experten

Tim (Kriss pappa) tror jag röstakådespelas av Staffan Hallerstam..., far och son alltså :)

TonyTonka

Citat från: Experten skrivet 22 augusti 2012 kl. 07:13:53
Tim (Kriss pappa) tror jag röstakådespelas av Staffan Hallerstam..., far och son alltså :)
Både Leo Hallerstam var väl med i ettan också? Casper (Leo) och Dibbs (Staffan) ?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

En sak till, jag precis sätt Casper, och är det verkligen Peter Jöback som gör rösten till Stinky? Låter mer som Jan Simonsson.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

ah, för jag köpte för några veckor sedan på en loppis den första casper-filmen och den hade en ganska hyfsad dubbning.
Som ska tilläggas så är jag säker på att Annelie Berg också gör rösten till terry Murphy (Nyhetskvinnan på TV)