Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Zorro

Startat av TonyTonka, 23 februari 2011 kl. 22:11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

finns någonting med zorro dubbat? vilka gör rösterna isåfall?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Filmations "Zorro"-serie finns dubbad till svenska, och jag känner till två dubbningar av den. På Select och Egmonts videoutgåvor används en dubbning som verkar vara gjord av Mediahuset (KM Studio). Enligt Svensk mediebas medverkar bl.a. Ulf Källvik, Ingemar Carlehed, Bertil Engh, Peter Wanngren och Monica Forsberg.

Musikservice släppte också en videofilm och den dubben som användes där tror jag är gjord av Videobolaget, men jag är inte säker. De som medverkar i den dubben är bl.a. Olav F. Andersen, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad och Stig Engström.

Senare på 90-talet gjordes ytterligare två animerade "Zorro"-serier, en italiensk-japansk version och en amerikansk version. Den italiensk-japanska tv-serien har aldrig, vad jag vet, visats här och den amerikanska tv-serien släpptes på svensk video för 10-11 år sedan. Jag har inte sett den svenska dubben och vet inte vilka som medverkar där.

Disney Channel brukar (eller brukade, i alla fall) även visa en "Zorro"-film som heter "Den otrolige Zorro" och den är dubbad av Eurotroll. Nu var det ett tag sedan jag såg den filmen, men om jag inte minns helt fel så medverkade följande skådespelare:

Niclas Wahlgren - Zorro/Diego de la Vega
Per Sandborgh - Don Carlos
Pernilla Wahlgren - Luisa
Oliver Åberg - Nico
Charlotte Ardai Jennefors - Catalina
Annica Smedius - Sivia
Mattias Knave - Alejandro de la Vega
Steve Kratz - Seregant Garcia
Claes Ljungmark - Kapten Ramon
Göran Berlander - Guvernören
Hasse Jonsson - Don José

Mysan

#2
Citat från: Erika skrivet 24 februari 2011 kl. 14:19:20
Filmations "Zorro"-serie finns dubbad till svenska, och jag känner till två dubbningar av den. På Select och Egmonts videoutgåvor används en dubbning som verkar vara gjord av Mediahuset (KM Studio). Enligt Svensk mediebas medverkar bl.a. Ulf Källvik, Ingemar Carlehed, Bertil Engh, Peter Wanngren och Monica Forsberg.


Jag har Zorro - Fort Ramon. utöver de namn du angav tror jag även att Sten Carlberg dubbar


Disneyfantasten

Dubbades inte Zorro av Sun Studio kontoret i Köpenhamn eller?

Iallafall så vet jag att jag som barn hade musiksagan Zorro och Beskyddaren och här är någon som laddat upp den på YouTube; www.youtube.com/watch?v=u6lHkFDTByo (om det inte fungerar; www.youtube.com/watch?v=u6IHkFDTByo)

Alla skådespelare här är sådana som man känner igen från andra Sun Studio dubbningar, som Mikael Roupé, Kenneth Milldoff, Thomas Engelbrektson, Lena Ericsson, Håkan Mohede och Olli Markenros, som allihopa medverkat i såväl Toy Story som Taran och Den Magiska Kitteln!  :) (jag är osäker på om Milldoff medverkar i Toy Story och om Markenros medverkar i Den Magiska Kitteln, dock är det inte helt omöjligt eftersom båda är typiska Sun Studio dubbningar, de kanske är med som liten roll i en av dem vardera)

Undrar om några sådana avsnitt annars finns på svenska?

Avsnittet verkar iallafall finnas även som "vanligt" avsnitt i originalversion; www.youtube.com/watch?v=7vFP_vMBGh8

Det finns också en TV-serie (ny, sändes först på SVT 2017) med Adam Portnoff som titelrollen, samt Fredrik Dolk som Pappan, andra som medverkar är exempelvis Kayo Shekoni (Nala i Lejonkungen), som jag skulle gissa spelar Mamman, Rolf Lydahl (nuvarande rösten till Tiger, Gargamel i Smurfarna-spelfilmen, osv.), Lisa Stadell (eller någon tjej med Stadell i efternamn), vars röst jag inte har i huvudet, med flera... (går det att få credits till denna tro?)

Daniel Hofverberg

Jag har frågat Eurotroll om en mer komplett rollista till Zorro - legenden föds, men har tyvärr inte fått svar än. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juli 2019 kl. 21:41:43
Dubbades inte Zorro av Sun Studio kontoret i Köpenhamn eller?
Vilken Zorro syftar du på? Det finns ju som sagt ganska många serier och filmer...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2019 kl. 21:52:53
Jag har frågat Eurotroll om en mer komplett rollista till Zorro - legenden föds, men har tyvärr inte fått svar än. :)
Vilken Zorro syftar du på? Det finns ju som sagt ganska många serier och filmer...

Jag länkade faktiskt klippen direkt i inlägget!  ;)

Elios

Sedan finns det ju också den versionen vi nämnt tidigare i DIC produktion av Zorro.. 8)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juli 2019 kl. 22:39:18
Jag länkade faktiskt klippen direkt i inlägget!  ;)

Gammalt svar men för att förtydliga är det TV-serien som ursprungligen började sändas 1997...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2019 kl. 21:52:53
Jag har frågat Eurotroll om en mer komplett rollista till Zorro - legenden föds, men har tyvärr inte fått svar än. :)
Vilken Zorro syftar du på? Det finns ju som sagt ganska många serier och filmer...

Har du fått fram Zorro - Legenden föds credits än ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2019 kl. 21:52:53
Jag har frågat Eurotroll om en mer komplett rollista till Zorro - legenden föds, men har tyvärr inte fått svar än. :)
Vilken Zorro syftar du på? Det finns ju som sagt ganska många serier och filmer...

Warners har get ut ganska många VHS med Zooro, Det var nog dom som Sun Studio subbade :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.