Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bluray eller dvd

Startat av moviefan, 1 juni 2020 kl. 15:30:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Beror inte det på vad som är utgiven i vilken format? Vad händer om det som finns på DVD inte är utgiven på Blu-ray eller 4k DVD, då måste man ju välja det som är tillgänglig på DVD om det inte finns nån annan utgåva i Blu-Ray eller 4K. Vad säger ni?

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 oktober 2023 kl. 23:48:10Beror inte det på vad som är utgiven i vilken format? Vad händer om det som finns på DVD inte är utgiven på Blu-ray eller 4k DVD, då måste man ju välja det som är tillgänglig på DVD om det inte finns nån annan utgåva i Blu-Ray eller 4K. Vad säger ni?
Det beror på. Om det gäller en äldre film som enbart har släppts på DVD och inget nyare format är det en sak, som jag skrev i mitt inlägg. Chansen är att det kan röra sig om filmer från bolag som har gått i konkurs, och då är den äldre dvd-utgåvan troligen det bästa valet.

När det dock gäller nyare filmer som endast släpps på DVD så blir det lite av en "pest eller kolera" situation. Med den teknik som finns i filmindustrin idag, så är det trist att en del filmer ska bli begränsade till en upplösning under HD-kvalitet om den ges ut på fysisk media. Men om det andra alternativet är att filmen inte släpps fysiskt överhuvudtaget, utan endast på streamingtjänster eller för digitalt köp/uthyrning så är det fortfarande bättre än inget alls.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 28 oktober 2023 kl. 23:57:10Det beror på. Om det gäller en äldre film som enbart har släppts på DVD och inget nyare format är det en sak, som jag skrev i mitt inlägg. Chansen är att det kan röra sig om filmer från bolag som har gått i konkurs, och då är den äldre dvd-utgåvan troligen det bästa valet.

När det dock gäller nyare filmer som endast släpps på DVD så blir det lite av en "pest eller kolera" situation. Med den teknik som finns i filmindustrin idag, så är det trist att en del filmer ska bli begränsade till en upplösning under HD-kvalitet om den ges ut på fysisk media. Men om det andra alternativet är att filmen inte släpps fysiskt överhuvudtaget, utan endast på streamingtjänster eller för digitalt köp/uthyrning så är det fortfarande bättre än inget alls.
När det kommer till det så är det titlar som Familjen Flinta säsong 2, Snobben (Scanbox) dvd utgåvorna, Justice League Volym 4, Volym 5  och Yu-Gi-Oh! Duel Monsters, Yu-Gi-Oh! Battle City Duels, Yu-Gi-Oh! GX som tas up som exemplar, ett par äldre serier och titlar som inte har fått utgåvor i Blu-Ray eller 4K.

ph

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 oktober 2023 kl. 23:58:56När det kommer till det så är det titlar som Familjen Flinta säsong 2, Snobben (Scanbox) dvd utgåvorna, Justice League Volym 4, Volym 5  och Yu-Gi-Oh! Duel Monsters, Yu-Gi-Oh! Battle City Duels, Yu-Gi-Oh! GX som tas up som exemplar, ett par äldre serier och titlar som inte har fått utgåvor i Blu-Ray eller 4K.
Well, tecknat överlag och speciellt serier får ju knappast något i 4K... Nu tänker jag på riktig (UHD) och inte 2160p WEB (Hyrfilm på t.ex. iTunes)