Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

#300
Citat från: Alexander skrivet 29 juni 2018 kl. 22:35:50
Inget särskilt kommer hända med de filmer DisneyToon har producerat, alla filmer ägs ju fortfarande av Disney och kan ges ut på nytt när de vill. Men inga nya filmer från DisneyToon kommer ju komma i framtiden när de nu läggs ner.

TV-serierna sköttes innan hos DisneyToon Studios under 90-och tidigt 00talet men  flyttades under 00-talet permanent sedan till en annan animationsavdelning som heter Disney Television Animation.De var från början en studio som delades upp i två, där avdelningen som fortfarande blev kallad DisneyToon skötte långfilmerna.  Disney Television Animation  kommer fortsätta produktionen av TV-serierna som vanligt. DisneyToon skötte främst bara direk-till-video uppföljarna under 00-talet.

Så de animationsstudiorna som kommer finnas kvar efter att DisneyToon försvinner är:
Walt Disney Animation Studios
Pixar Animation Studios
Disney Television Animation

:)

Okej, men tack då!  :) (jag har alltid trott att DisneyToon och Disney Television Animation var samma sak och så sa du ju faktiskt att DisneyToon var Disneys tredje animationsstudio)

En intressant sak; detta är faktiskt mitt tusende inlägg här på forumet!

Tillägg: Tingeling-filmerna & Flygplan hade faktiskt en mer hyfsad budget än de DisneyToon-filmer gjorda innan!

Alexander

#301
Grattis till ditt tusende inlägg.

DisneyToon var deras tredje största animationsstudio inom långfilmer, det var så jag menade. Ledsen om det blev fel  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 29 juni 2018 kl. 23:14:44
Grattis till ditt tusende inlägg.

DisneyToon var deras tredje största animationsstudio inom långfilmer, det var så jag menade. Ledsen om det blev fel  :)

Tack, nu förstår jag bättre!

Men, om det var deras TREDJE största studio, hur gick det då ihop med att de flesta filmerna av dem producerades speciellt för VHS/DVD och hade anmärkningsvärt låg budget? (dessutom så var det väl knappt någon framgångsrik film som gjordes av dem, men Nalle Puh-filmerna och Tingeling-filmerna är onekligen populära)

Alexander

#303
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juni 2018 kl. 23:33:39
Tack, nu förstår jag bättre!

Men, om det var deras TREDJE största studio, hur gick det då ihop med att de flesta filmerna av dem producerades speciellt för VHS/DVD och hade anmärkningsvärt låg budget? (dessutom så var det väl knappt någon framgångsrik film som gjordes av dem, men Nalle Puh-filmerna och Tingeling-filmerna är onekligen populära)

Det blir lägre budget eftersom filmerna är tänkta för video, alla filmföretag allmänt känner då att de inte tycker det blir lönsamt med lika mycket pengar i ett projekt för en film som ska ha premiär på video jämfört med en biofilm. Intäkter för video premiär m.m levererar inte upp kostnader för en film om den har producerats för bio.



De animationsstudiorna som är större än DisneyToon var Walt Disney Animation studios, och Pixar Animation studios.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 juni 2018 kl. 06:06:54
Det blir lägre budget eftersom filmerna är tänkta för video, alla filmföretag allmänt känner då att de inte tycker det blir lönsamt med lika mycket pengar i ett projekt för en film som ska ha premiär på video jämfört med en biofilm. Intäkter för video premiär m.m levererar inte upp kostnader för en film om den har producerats för bio.



De animationsstudiorna som är större än DisneyToon var Walt Disney Animation studios, och Pixar Animation studios.

Jag vet redan att Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios är större än DisneyToon, dessa två har ju hög budget och alla filmer som de producerat - utan undantag - är biovisade! (det ska dock tilläggas att i Svergie så har Filmen om Nalle Puh och Ichabod och Herr Paddas Äventyr aldrig visats på biograferna)

De enda DisneyToon filmerna som var gjorda för bio (dvs, innan Tingeling-filmerna och Flygplan-filmerna) var Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan, Janne Långben The Movie, Tigers Film, Nasses Stora Film och Puhs Film om Heffaklumpen (samt hos uppföljarna Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, Djungelboken 2 och Bambi 2, även om den sistnämnda inte visades i Nordamerika, men däremot i Europa)

Jag vet iallafall att efter fiaskot på Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan så skrotades planerna för en film om Räddningspatrullen, vilket ledde till att den förstnämnda filmen blev Disneys enda långfilm till en TV-serie (om man inte väljer att räkna Janne Långben The Movie och En Extremt Långbent Film)

Alexander

#305
Ja precis, Dougs Första Film (och hans enda film får jag tillägga   ;)) blev också den ingen vidare succé i Disneys ögon på bio i USA. Men den tjänade in hyfsat.

Varsågod

Alexander: Du menar "blev inte heller den någon vidare succé". Man säger inte "Jag tycker också inte om paprika.", etc.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 juni 2018 kl. 09:39:45
Ja precis, Dougs Första Film (och hans enda film får jag tillägga   ;)) blev också den ingen vidare succé i Disneys ögon på bio i USA. Men den tjänade in hyfsat.

Visserligen vet jag både Doug, Rasten och Kim Possible har fått egna långfilmer (varav de två sistnämnda lanserades direkt till VHS/DVD), men jag räknar inte dessa då jag anser att de (tillsammans med ett överflöd av andra serier) fördärvar Disney...

Jag kan iallafall nämna vad jag vet om dessa seriers svenska dubbningar;

- i "Doug" så görs titelrollen av Anders Öjebo, hans mamma görs av Sofia Caiman och så gör också Mariam Wallentin en av rollerna

- i "Händige Manny" så görs titelrollen av Andreas Rothlin Svensson, medan Ole Ornered gör Luvart (?)

- i "Djungelhjul" så görs krabban av Christian Fex och koalan av Lizette Pålsson (iallafall utifrån hur jag kommer ihåg rösterna)

- i "Jake och Piraterna i Landet Ingenstans" så görs Kapten Krok, Herr Smee, Peter Pan och Lena av Gustav Levin, Ole Ornered, Adam Portnoff och Alice Sjöberg Brise

- i "7D" så görs en av rollerna av Annika "Elsa" Herlitz

- i "Kim Possible" så görs Rufus av Sofia Caiman

- i "Pjyamashjältarna" så görs Geckoödlan av Hjalmar Lundblad Karlsson

- i "Miles från Morgondagen" så minns jag att jag skymtade Jessica Andersson i creditlistan

- i "Bikupan" så görs Brevbärarspindeln av Claes Ljungmark (iallafall utifrån hur jag kommer ihåg rösten), men jag är långt ifrån säker...

- i "Phineas och Ferb" så görs Cadence as Elina Raeder och skurken av Andreas Nilsson

- i "Dr McStuffins" så görs Lammi av Mikaela Tidermark och Froste av Roger Storm

Men detta är iallafall allt jag vet (och vill veta) om dessa seriers svenska dubbningar...

Disneyfantasten

Idag sändes äntligen en svensk trailer till Superhjältarna 2; www.youtube.com/watch?v=y6QeagdJLyg

Richardo

Synd att Darkwing Duck eller Luftens Hjältar inte fick en långfilm.

Disneyfantasten

Nu när jag nyligen fått veta att Charlie Elvegård avled 2018-05-25, 74 år gammal, så vill jag göra ett inlägg om röstskådespelare:

Det tycks alltid vara just tidernas bästa skådespelare inom dubbning som går ur tiden (ex vis Mona Seilitz, John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Stig Grybe, Björn Granath, Johannes Brost och nu också Charlie Elvegård) och många del av dem blev inte speciellt gamla heller...

Här är en lista över vilka skådespelare från vilka Disneydubbningar (gjorda 1967-1999) som (åtminstone i skrivande stund) fortfarande är vid liv;

>Askungen (1950) (1967-års omdubbning); Kristina Adolphson, Marie Isedal & Björn Forsberg

>Djungelboken (1967; svenskdubbad 1968); Pontus Gustafsson, Olof Thunberg, Bert-Åke Varg, Jörgen Düberg, Ulla Neumann & Ulf Lindqvist

>AristoCats (1970; svenskdubbad 1971); Margareta Sjödin, Per Myrberg, Mats Åhlfeldt, Bobo Håkansson, Åsa Wisborg, Bert-Åke Varg, Helena Reuterblad, Meta Velander, Jan Sjödin, Svante Thuresson

>Dumbo (1941) (1972-års (betydligt bättre) första omdubbning); Jan Malmsjö, Git Skiöld, Helena Reuterblad, Meg Westergren, Gunnar Ernblad

>Robin Hood (1973; svenskdubbad 1974); Jonas Bergström, Björn Gustafsson, Birgitta Andersson, Jan Nygren, Kerstin Wolgers, Mats Åhlfeldt, Emma Wickman, Gunnar Ernblad

>Bernard och Bianca (1977; svenskdubbad 1978); Margareta Sjödin, Pernilla Glaser, Meta Velander, Jan Nygren, Kerstin Wolgers, Gunnar Ernblad, Jonas Bergström, Olof Thunberg

>Peter och Draken Elliot (1977; svenskdubbad 1978); Mats Åhlfeldt, Helena Brodin, Lena Ericsson, Jan Malmsjö, Mona Andersson, Ulf Brunnberg, Jonas Bergström, Gunnar Ernblad

>Törnrosa (1959) (1980-års omdubbning); Birgitta Larsson, Jonas Bergström, Stefan Dahlberg, Lill Lindfors, Maud Hansson, Gunilla Norling, Sture Ström

>Micke och Molle (1981); Niklas Rygert, Tommy Körberg, Fredrik Kjellqvist, Birgit Carlstén, Bert-Åke Varg, Jan Nygren, Olof Thunberg, Anna-Lotta Larsson

>Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) (1982-års omdubbning); Anna-Lotta Larsson, Lil Terselius, Helena Brodin, Jan Nygren, Olof Thunberg, Bert-Åke Varg

>Mästerdetektiven Basil Mus (1986); samtliga utom Karin Miller och Mille Schmidt

>Lady och Lufsen (1955) (1989-års omdubbning); samtliga utom Sven-Erik Vikström, Hans Lindgren och John Harryson

>Den Lilla Sjöjungfrun (1989; svenskdubbad 1990); samtliga utom Åke Lindström, Claes Thelander och Charlie Elvegård

>Bernard och Bianca i Australien (1990; svenskdubbad 1991); samtliga utom Hans Lindgren, Åke Lagergren och Carl Billquist

>Peter Pan (1953) (1992-års omdubbning); samtliga utom Hans Lindgren

>Skönheten och Odjuret (1991; svenskdubbad 1992); samtliga utom Åke Lagergren och Leif Liljeroth

>Aladdin (1992; svenskdubbad 1993); samtliga utom Micke Dubois

>Lejonkungen (1994); samtliga utom Peter Rangmar, Rikard Wolff och Tommy Halldén

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) (1995-års omdubbning); samtliga utom Mona Seilitz

>Pinocchio (1940) (1995-års omdubbning); samtliga utom John Harryson

>Pocahontas (1995); samtliga utom Sten Carlberg

>Toy Story (1995); samtliga skådespelare

>Ringaren i Notre Dame (1996); samtliga skådespelare

>Herkules (1997); samtliga skådespelare

>Alice i Underlandet (1951) (1998-års omdubbning); samtliga utom Hans Lindgren

>Mulan (1998); samtliga utom Ulf Larsson, Lill-Babs och Gösta Prüzelius

>Ett Småkryps Liv (1998); samtliga utom Stig Grybe

>Tarzan (1999); samtliga utom Magnus Härenstam och Povel Ramel

>Toy Story 2 (1999); samtliga utom Guy De La Berg

Har jag missat någon?

Alexander

#311
Comcast var länge med som en rival mot Disneys planer sen i höstas om att köpa upp Fox. Comcast medverkan saktade ju ner hela processen som sagt när två företag är intresserade om att köpa samma sak. Men Comcast drog sig nyligen ut från förhandlingarna till Disneys belåtenhet.
https://www.gamereactor.se/amp/nyheter/639803/Disney+har+kopt+upp+Fox+for+713+miljarder+dollar/

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 28 juli 2018 kl. 08:16:39
Comcast var länge med som en rival mot Disneys planer sen i höstas om att köpa upp Fox. Comcast medverkan saktade ju ner hela processen som sagt när två företag är intresserade om att köpa samma sak. Men Comcast drog sig nyligen ut från förhandlingarna till Disneys belåtenhet.
https://www.gamereactor.se/amp/nyheter/639803/Disney+har+kopt+upp+Fox+for+713+miljarder+dollar/

Jag kände inte till Comcast, jag har nog aldrig hört talas om det förut... Vilka filmer har de gjort?

Alexander

#313
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2018 kl. 16:07:26
Jag kände inte till Comcast, jag har nog aldrig hört talas om det förut... Vilka filmer har de gjort?

De är ett stort kabel TV-bolag och gör inte själva direkt filmer, men de äger bitar (tror runt 50% ) i NBCUniversal som i sin tur äger Dreamworks Animation.
De äger också en liten bit i Amblin Partners, ett partnerbolag av Amblin Pictures och Dreamworks Pictures.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 26 juni 2018 kl. 20:18:29
Jag ska se om han är med i de filmerna när det blir dags för en lista för dem.  :)

Påtal om det, så undrar jag om det går bra om jag "hjälper" dig med creditlistorna genom att skicka PM om mina röstidentifieringar?  :)