Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röster till Cartoon Network serier.

Startat av jimstrom, 27 september 2015 kl. 20:38:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Hej har nyligen kommit hem från en kompis som har tillgång till Cartoon Network och dylika kanaler, och har nu sett några serier där. Irreterande nog är cartoon network fortfarande dåliga på att skriva ut svenska credits.


så här frågrar jag om några av dessa serier.


Steven Universe:


Vem är det som röstar Granat?


övriga röster har jag lyckats identifiera.


Steven              - Nick Atkinson
Granat              - ?
Ametist            - Elina Raeder
Pärlan              - Emma Lewin
Stevens Pappa - Mattias Knave


Vilka gör rösterna till Farbror Farfar?


och vilka gör rösterna i serien Clarence?


tack på förhand.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Olof Mellgren

Nä, jag tror inte att Elina Reader gör rösten till Ametist.
Jag tror att det var Emma Lewin gör rösten eller någon annan.
Och för det andra är att Elina är inte med serien, tyvärr.


En sak till: Pärlan röst har ändras i senare i serien. Jag vet inte vem gör den nya rösten.

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lappnissen

Min morbror säger att det är Hanna Hedlund som gör Ametists röst, Pärlan har för övrigt bytt röst till Josefina Hylén (Som också gör Sadie och Lapis Lazuli i samma serie).
Och av vad jag kan höra är det Emil Smedius som gör Lars' röst. Jag är också rätt säker på att Anton Raeder gör Clarences röst, och är det möjligt att vi hör William Ringström som Jeff?

Olof Mellgren

Citat från: Lappnissen skrivet  8 oktober 2015 kl. 17:25:35
Min morbror säger att det är Hanna Hedlund som gör Ametists röst, Pärlan har för övrigt bytt röst till Josefina Hylén (Som också gör Sadie och Lapis Lazuli i samma serie).
Och av vad jag kan höra är det Emil Smedius som gör Lars' röst. Jag är också rätt säker på att Anton Raeder gör Clarences röst, och är det möjligt att vi hör William Ringström som Jeff?

Inte bara Lapis Lazuli och Sadie, hon gjorde rösterna till Peridot och Jasper.

Felicia

Jag undrar vad det är för bolag/företag som dubbar Steven universe i Sverige? Jag är dessutom helt desperat efter dvd boxar med Steven universe på svenska, men jag anar att de inte ens existerar... Tycker de svenska rösterna är så mycket bättre än de engelska för en gång skull. Men jag börjar få lite panik över att ja eventuellt inte kommer kunna se Steven universe nåt mer då ja inte har kanalen själv, utan har bara sett några avsnitt hos en kompis och är helt fast. Och tänk när de slutar sända det på tv, hur gör man då?? Snälla hjälp mig någon!

Daniel Hofverberg

Citat från: Felicia skrivet  9 maj 2016 kl. 23:35:55
Jag undrar vad det är för bolag/företag som dubbar Steven universe i Sverige? Jag är dessutom helt desperat efter dvd boxar med Steven universe på svenska, men jag anar att de inte ens existerar... Tycker de svenska rösterna är så mycket bättre än de engelska för en gång skull. Men jag börjar få lite panik över att ja eventuellt inte kommer kunna se Steven universe nåt mer då ja inte har kanalen själv, utan har bara sett några avsnitt hos en kompis och är helt fast. Och tänk när de slutar sända det på tv, hur gör man då?? Snälla hjälp mig någon!
Jag har tyvärr inte lyckats få fram vilket företag som dubbar Steven Universe, men i och med att det sänds på Cartoon Network är nog SDI Media en inte alltför vågad gissning - de dubbar nog runt 70% av allt på den kanalen.

Tyvärr har du rätt i att Steven Universe inte har släppts på DVD i Sverige. Serien produceras av Cartoon Network Studios (resterna av det som en gång i tiden var Hanna-Barbera), vilket innebär att det är Warner Bros. som äger rättigheterna. Tyvärr har Warner Home Video på senare år inte varit särskilt ambitiösa i att släppa DVD-boxar med animerade TV-serier - inte ens mer välkända serier som Scooby-Doo har släppts i sin helhet, utan vanligtvis bara lösryckta avsnitt i diverse samlingsvolymer.

Därför tror jag det är osannolikt att den här serien kommer att släppas på DVD överhuvudtaget; än mindre i sin helhet... Dels är nog serien lite för okänd, så att distributören kan misstänka att det är en för stor ekonomisk risk att släppa serien på DVD - trots allt är ju DVD-branschen just nu på nedgående i allmänhet, tyvärr. I och med att det lär vara Cartoon Network som beställt dubbningen är det nog också en ganska stor risk att det bara har friköpts rättigheter för TV-visningar för den här serien, så att det därför skulle bli för dyrt.

Nuförtiden fungerar nämligen dubbning så att skådespelarna får olika lön beroende på vilka rättigheter som kunden (TV-/filmbolaget) vill ska köpas loss - en lägsta nivå för endast TV-rättigheter, en mellannivå för TV/VHS/DVD/Blu-Ray samt streamingtjänster (typ Netflix och Viaplay) och en högsta nivå för samtliga rättigheter (inklusive biovisning). Om man då bara planerat att visa serien för TV är det därför troligt att man också bara har betalat den lägsta lönen för endast TV-rättigheter. Om man då vill släppa serien på DVD så måste man i så fall i efterhand betala mellanskillnaden mellan lönenivåerna till alla skådespelarna, för varje timme de varit i dubbningsstudion för serien ifråga. Rör det sig om många avsnitt och/eller många skådespelare kan det lätt bli ganska dyrt. Man har gjort så här vid dubbning för att inte behöva hålla på med reprisersättning och liknande, som förekommer vid medverkan i "vanliga" filmer och TV-serier - det är gissningsvis ett nödvändigt ont, för med dagens barnkanaler och hur de sänder serier vore det nog en närmast övermänsklig uppgift att hålla koll på när varje avsnitt sänds i repris...

Så min gissning är att det nog tyvärr är osannolikt att Steven Universe kommer att ges ut på DVD i Sverige. Jag hoppas jag har fel, men statistiken talar för att det inte är särskilt troligt...  :(

qnorsten

Citat från: Felicia skrivet  9 maj 2016 kl. 23:35:55
Jag undrar vad det är för bolag/företag som dubbar Steven universe i Sverige? Jag är dessutom helt desperat efter dvd boxar med Steven universe på svenska, men jag anar att de inte ens existerar... Tycker de svenska rösterna är så mycket bättre än de engelska för en gång skull. Men jag börjar få lite panik över att ja eventuellt inte kommer kunna se Steven universe nåt mer då ja inte har kanalen själv, utan har bara sett några avsnitt hos en kompis och är helt fast. Och tänk när de slutar sända det på tv, hur gör man då?? Snälla hjälp mig någon!

Precis som Daniel så tror jag att det tyvärr är osannolikt att serien kommer att släppas på DVD i Sverige. Mitt tips om du vill kunna titta på det när det slutas visas är att be din kompis spela in avsnitten, ifall personen har en inspelningsbar box eller liknande. Sen föra över det till t.ex DVD med en inspelningsbar DVD-spelare. Väldigt tidskrivande, men värt det om du nu är så förtjust i serien som det låter som.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

E

Jag vet inte vem som är Farbror Farfars röst men Herr Gus och Pizza Steves röster görs av Adam Fietz och Nick Atkinson

Alexander

#9
Citat från: Lappnissen skrivet  8 oktober 2015 kl. 17:25:35
Min morbror säger att det är Hanna Hedlund som gör Ametists röst, Pärlan har för övrigt bytt röst till Josefina Hylén (Som också gör Sadie och Lapis Lazuli i samma serie).
Och av vad jag kan höra är det Emil Smedius som gör Lars' röst. Jag är också rätt säker på att Anton Raeder gör Clarences röst, och är det möjligt att vi hör William Ringström som Jeff?

Lite gammalt inlägg, men vill berätta att Josefina Hylén inte har gjort rösten till Pärlan i serien. Men Josefina spelar för övrigt Peridot, Lappis och Jasper ( eller Jaspis som figuren dessutom heter i vissa avsnitt) m.fl.
Pärlan görs av Emma Lewin Sundberg och Stina Eriksson.
Rose Quartz har haft olika röster under seriens gång och har vid vissa tillfällen gjorts av Emelie Clausen och Annica Smedius.
Connie är också en huvudfigur som byter röster men gjordes vid ett par tillfällen av Emelie Clausen.

Jag vet förövrigt ännu inte vilka som gör rösterna till huvudfigurerna Ametist eller Granat/Granit/Garnet (hon har haft tre namn i serien).

Frågade förresten Josefina Hylén som berättar att Steven Univers/Steven Universe (namnet på serien skiftar ju mellan avsnitten) dubbas hos SDI Media.  :D

Alexander


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  7 februari 2019 kl. 16:00:15
Granat spelas av Cecilia Skogholt.   :)

Är hon händelsevis släkt med Benke Skogholt? (aka Ior i Nalle Puh, Cobra Bubbles i Lilo och Stitch, Scroop i Skattkammarplaneten, Maurice i Madagaskar, osv.)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2019 kl. 16:05:56
Är hon händelsevis släkt med Benke Skogholt? (aka Ior i Nalle Puh, Cobra Bubbles i Lilo och Stitch, Scroop i Skattkammarplaneten, Maurice i Madagaskar, osv.)

Hon bor på samma adress som honom, så jag antar att hon är hans dotter. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D