Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Recensionsavdelningen - omstrukturering/modernisering, etc.

Startat av Daniel Hofverberg, 29 januari 2006 kl. 11:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Dubbningshemsidan startade redan 1997, och därför är många sidor på sajten i dagsläget manuellt kodade i ren HTML - ofta med gammaldags HTML-kodning, och i vissa fall rentav gjorda med FrontPage eller liknande WYSIWYG-program. Det här har fungerat hyfsat i flera år, men nu börjar åldern göra sig påmind i form av allt fler problem samt att uppdateringar tar tid p.g.a. alla manuella ändringar. Därför kommer alla sidor på sajten att sakta men säkert göras om till databasstyrda sidor gjorda med hjälp av PHP och MySQL, bl.a. så att uppdateringar kan förenklas och automatiseras.

Svenska röster och credits gjordes om och moderniserades för ett par månader sen (vilket ni säkert har märkt), och nu har turen kommit till recensionerna. Därför behöver jag nu er hjälp och era synpunkter, för att veta vad som behöver göras och hur de nya recensionssidorna ska läggas upp och fungera. Programmeringen av den nya recensionsavdelningen kommer att påbörjas inom 1 - 2 veckor, och därför är det viktigt att jag får veta era synpunkter och tips redan nu.

Det jag behöver synpunkter på är allt som beror layout, struktur, uppbyggnad och funktionalitet vad gäller recensionerna på Dubbningshemsidan - d.v.s. i praktiken allt utom själva recensionstexterna.

Tycker ni det är smartare med en recension per sida, eller flera recensioner på samma sida? I så fall, hur många recensioner per sida? Att det i dagsläget är på tok för många på varje sida är säkerligen alla överens om (särskilt på videosidorna), men frågan är alltså hur ni tycker att det ska vara.

Hur föredrar ni att recensionerna ska sorteras? I bokstavsordning, eller i datumordning (efter datumet då de skrevs)? Eller kanske något annat alternativ?

Behov av nya eller ändrade betygskriterier vid recensioner? Eventuella sökfunktioner (i så fall, på vad)? Ändrad layout eller uppbyggnad? Behov av mer eller ändrad information i faktarutorna längst upp vid varje recension? Ändrade/nya kategorier eller genres?

Eller några helt andra idéer, synpunkter eller önskemål. Allting på recensionssidorna som inte berör själva recensionstexterna kommer alltså att göras om, så era synpunkter kan gälla i stort sett vad som helst. Att göra den nya recensionsavdelningen kommer att ta tid (säkert minst 1 - 2 månader), då det är mycket jobb (inte minst med att flytta över alla nuvarande recensioner till den nya databasen), men jag behöver ändå få veta era synpunkter snabbt (helst inom 1 - 2 veckor) - detta för att kunna ta hänsyn till era önskemål från första början vid planeringen och programmeringen.

Posta era synpunkter och önskemål i det här ämnet; eller, om ni föredrar att inte offentliggöra dem, så kan ni istället skicka privat meddelande på forumet till undertecknad (för det måste ni vara registrerade och inloggade) eller skicka e-post till . Eventuella frågetecken eller funderingar kring denna omstrukturering kan också tas i detta ämne.

PAAATE

Jag tycker att recensionerna ska sorteras efter när du skrev dem.

Och så tycker jag att det inte gör något med väldigt många recensioner per sida. Fast de som har modem håller nog inte med.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Anton

CitatHur föredrar ni att recensionerna ska sorteras? I bokstavsordning, eller i datumordning (efter datumet då de skrevs)? Eller kanske något annat alternativ?

Sökfunktion är praktiskt.

Men om man bara vill leta, så skulle man väl själv kunna välja hur man vill sortera, efter bokstavsordning eller senast skrivet?

Sen tycker jag personligen att man borde ha en recension per sida.

Titta gärna på mina logotypeförslag. Är de något att ha?
Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

Tack för tipset. Att låta besökarna välja sorteringsmetod är en bra idé, och det borde vara genomförbart. Jag ska skissa på det. Jag vill dock ändå höra era synpunkter på hur ni föredrar att recensionerna ska sorteras, så att jag vet vilket alternativ som ska vara "förvalt" (som standard).

Anton

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2006 kl. 01:26:38
Jag vill dock ändå höra era synpunkter på hur ni föredrar att recensionerna ska sorteras, så att jag vet vilket alternativ som ska vara "förvalt" (som standard).


Kan man inte ha "senast skrivet" som förvalt. Det låter mest praktiskt.
Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

Fortfarande bara svar från två personer... ::) Jag skulle gärna vilja höra av fler personer om era tankar och synpunkter beträffande allt detta.

Dessutom, vilka slags sökfunktioner tycker ni är önskvärda för recensionssidorna? Räcker det med fritextsökning av recensionstexterna, eller vill ni också kunna söka specifikt på ex. dubbningsbolag, skådespelare, regissör, etc?

Carl Barks lover

Själv håller jag med Anton. Ha med senast skrivet som standard.

Daniel Hofverberg

Och är det bättre med en eller flera recensioner per sida? Vilka sökfunktioner behövs, o.s.v?

Ni är alldeles för fåordiga här...  ;)

Erika


GaBBe

Mig skulle det inte störa om du hade alla recensioner på en och samma sida, som du hade förut. Tycker det är lite onödigt krångligt att hoppa mellan olika filmer genom dina kategorier, video, serier, bio osv. Men det ser inte ut som folk gillar fler recensioner per sida så, du kunde ju göra så att du har rubrikerna på recensionerna på rad under varandra i alfabetisk ordning, utan att ligga i nån video eller serie kategori. Dom allra nyaste recensionerna kan stå under en och samma kategori som heter nya rencensioner istället.

Daniel Hofverberg

Men nog måste väl åtminstone TV-serier och långfilmer vara i skilda kategorier...? Personligen tycker jag att det skulle kännas ologiskt om serier och långfilmer skulle listas i samma lista...

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

ddubbning

Jag håller med om att någon form av strukturing behövs.Det blir oöverskådligt om exempelvis recensioner av video,DVD osv. ska stå i en hög.
Citateller vill ni också kunna söka specifikt på ex. dubbningsbolag, skådespelare, regissör, etc
Ja, en sån sökfuktion,gärna i kombination med en fritextsökning vore bra.

Daniel Hofverberg

Precis min tanke. Just därför vill jag gärna höra mer vad GaBBe egentligen tänkte...

ddubbning: Jag håller med att det vore bra. Jag ska försöka skissa på om det är realistiskt.