Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dubbningsbolag för bonusmaterial

Startat av TBT_STR_QR, 3 juli 2016 kl. 20:52:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Brukar dubbningsbolaget som dubbar filmen, även vara ansvarig för dubbningen av filmens bonusmaterial på DVD och Blu-ray?

Finns det något speciellt skäl till att bonusmaterial, såsom spel och andra interaktiva sekvenser, oftast dubbas, medan bortklippta scener och bakom kulisserna sällan dubbas?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Om det gäller bonusmaterial som dubbas relativt kort efter filmens premiär lär det i de flesta fall vara samma dubbningsbolag som dubbat respektive film. Om det däremot rör sig om bonusmaterial som ska dubbas flera år efter att filmen dubbats - exempelvis för gamla klassiker som inte har släppts på DVD/Blu-Ray förut eller nytt bonusmaterial till nyutgåvor som inte funnits med i tidigare utgåvor - så kan det ofta skilja sig.

Om vi tar Disney som exempel, så har de ju sedan 2004 anlitat SDI Media (f.d. Sun Studio) för merparten av alla dubbningar (och Dubberman för en mindre andel) medan de före det nästan alltid anlitade KM Studio. Rör det sig då om en film som dubbats före 2004 medan bonusmaterialet ska dubbas nu, så kommer det ju oundvikligen att bli ett annat dubbningsbolag; då det oavsett vem som dubbade filmen kommer att bli antingen SDI Media eller Dubberman som dubbar det nu aktuella bonusmaterialet.

Ingen annan än Disney lär väl kunna svara på hur exakt de resonerar vad gäller vilka inslag som ska dubbas, men ett rimligt antagande är väl att Disney lär prioritera att dubba sådant som mer huvudsakligen riktar sig till barn. Bakom kulisserna-inslag lär väl mest tilltala vuxna, medan de flesta spel är av sådan karaktär att de nästan uteslutande riktar sig till barn.

Det har ju dock förekommit ett fåtal fall där bakom kulisserna-dokumentär på Disneys DVD:er har dubbats till svenska, och efter att ha genomlevt det får man vara tacksam att det inte händer oftare - trots allt är det få saker här i världen som är så irriterande som dubbade intervjuer...

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2016 kl. 23:10:21

Det har ju dock förekommit ett fåtal fall där bakom kulisserna-dokumentär på Disneys DVD:er har dubbats till svenska, och efter att ha genomlevt det får man vara tacksam att det inte händer oftare - trots allt är det få saker här i världen som är så irriterande som dubbade intervjuer...

Särskilt sådana som inte matchar munrörelserna, utan bara pratar rakt över samtidigt som man hör de engelska rösterna i bakgrunden som till bakom kulisserna på t.ex Filmen om Nalle Puh och Askungen 2.  ;D

Daniel Hofverberg

Exakt; det finns flera sådana skräckexempel på lektordubbade intervjuer - och det tillhör ju det mest irriterande som världen någonsin har skådat, och är i stort sett omöjligt att stå ut att lyssna på.

Lektordubbningar överlag är ju alltid av ondo, men när det sker vid intervjuer med verkliga personer blir det sju resor värre...

TBT_STR_QR

#4
De enda filmer från Disney jag kommer ihåg, som har dubbade intervjuer, är Lady & Lufsen 2, Robin Hood, Herkules, Pocahontas, De tre musketörerna med Musse, Kalle och Långben och Nalle Puh och Heffaklumpen. Icke-Disney filmerna är väl Ice Age 2 och Bionicle 2: Legenderna från Metru Nui.

Jag minns bara att De tre musketörerna med Musse, Kalle och Långben är en av de få filmer som har dubbade bortklippta scener, underligt nog. Tycker ni att dubbningen av bortklippta scener borde skes oftare?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Bortklippta scener kan jag inte se några större risker/nackdelar med att dubba, till skillnad från bakom kulisserna-inslag, så det tycker jag för all del borde ske oftare; i synnerhet som man ju på DVD (nästan) alltid kan byta till engelskt ljudspår om man så föredrar.

Jag tycker dock det gör lite skillnad utifrån vilken slags bortklippta scener det är. Om det är färdiganimerade bortklippta scener tycker jag det är mer angeläget att dubba dessa än om det rör sig om snabbanimerade storyboardskisser och liknande som alltså aldrig har animerats.

ddubbning

#6
På 2001 års DVD-utgåva av Snövit och de sju dvärgarna finns det en mycket fin bakom kulisserna-dokumentär med skådespelerskan Angela Lansbury (orginalrösten till Mrs. Potts i Skönheten och Odjuret), jag vet inte om den finns med även på andra utgåvor?. Denna dokumentär är dubbad och det rör sig om en välgjord dubbning, med mycket väl valda svenska röster till respektive person. Nu är det mycket länge sen jag såg dokumentären, men jag har inget minne av att jag skulle ha reagerat på bristande läppsynk. Och jag är nästan helt säker på att originalrösterna inte hördes alls, så det rörde sig alltså inte om en lektorsdubbning. Kvaliteten på översättningen kan jag inte uttala mig om eftersom det som sagt är så länge sen jag såg dokumentären och jag aldrig då jämförde originalet med dubbningen på det sättet.

Generellt sett ser jag dock helst svensk text på denna typ av extramaterial, som ju som redan sagts mest riktar sig till en vuxen publik.
Men när det gäller extramaterial som är mer riktat mot barn är det ju absolut bra med dubbning.

TBT_STR_QR

#7
Finns det något skäl till att DVD-versionen av Disneys Zootopia el. Zootropolis inte har några bonusmaterial?

Det står inget på baksidan på filmens fodral angående bonusmaterial, enligt den här bilden: http://s4.discshop.se/img/back_max/140414/disney_klassiker_54_zootropolis.jpg

Rent tekniskt, borde det vara möjligt att inkludera bonusmaterial, då det rymdes ganska mycket av dem på DVD förr i tiden, d.v.s 1995-2010.

Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Tyvärr har det på sistone blivit allt vanligare att filmbolag hoppar över eller minskar ner mängden bonusmaterial på DVD-utgåvorna gentemot Blu-Ray; en tråkig trend i mina ögon. Det finns absolut inga tekniska orsaker till det (annat än enstaka bonusmaterial som använder Blu-Ray-specifika funktioner, vilket förekommer men är sällsynt), utan om inte DVD:n har abnormt hög bitrate ryms det ganska mycket - på en DVD med dubbla lager brukar man räkna med ca 3 timmar 45 minuter med "normal bitrate" (runt 4700 kbit/sek), så även om man höjer bitraten och ökar kvaliteten en del finns det ändå ganska mycket att spela på.

Min gissning är att det snarare rör sig om subtila försök från filmbolagens sida att få kunderna att gå över till Blu-Ray istället för DVD, genom att de inte tror att enbart bättre kvalitet räcker för att få alla att gå över till Blu-Ray. En beklaglig utveckling, då Blu-Ray har tillräckligt många fördelar utan att försöka hitta på nya sådana och därigenom "tvinga" folk att uppgradera...

TBT_STR_QR

#9
Varför lanserades Blu-ray till att börja med? Räckte det inte med VHS och DVD?

Personligen ser jag inte någon egentlig skillnad till att byta till Blu-ray, då DVD:erna inte slits ut lika mycket som en VHS-kasett. När det gäller Lejonkungen såg jag ingen större skillnad på kvaliteten, och om Disney verkligen ville öka kvalitet, så borde väl en DVD:skiva räcka, dock på bonusmaterialiets bekostnad.

Nu verkar det som att DVD:n har tagit VHS:ns roll, och Blu-ray har tagit DVD:ns, med inga tekniska skäl till bytet den här gången. Det var förtåeligt att byta till DVD, då den har en större uthållighet, är smidigare
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

#10
Av den enkla anledningen att DVD bara stödjer 720x576 pixels som maximal upplösning, och nuförtiden har ju de flesta TV-apparater HD-upplösning (nuförtiden oftast 1920x1080 pixels) - för att kunna nyttja HD-upplösning var det således nödvändigt med ett nytt medium, och efter ett relativt kort "krig" med det konkurrerande formatet HD-DVD blev det Blu-Ray som vann. Blu-Ray rymmer väldigt mycket mer än DVD (50 GB för dubbla lager gentemot DVD:ns ca 8 GB), och har som sagt också stöd för högre upplösningar som inte DVD klarar.

Hur stor skillnad man märker av mellan DVD och Blu-Ray beror förstås på både filmen ifråga, TV-apparatens storlek, betraktningsavståndet till TV:n och ens egen synförmåga; men är det en större TV och man inte sitter jättelångt från TV:n vågar jag nog påstå att de flesta bör se skillnad på upplösningarna 720x576 och 1920x1080 (under förutsättning att det är en film av någorlunda kvalitet). Men det hänger väldigt mycket på TV-apparatens storlek - med en TV på 32 tum är det nog i praktiken svårt att se skillnad på DVD och Blu-Ray, med 42 tum är skillnaden märkbar men oftast inte enormt stor och med en 60-tums TV blir det en enorm skillnad. För att inte tala om de som har hemmaprojektorer med bildytor på närmare 100 tum...

Därav också anledningen till att allt fler TV-kanaler numera sänder särskilda versioner i HD-upplösning (även om inte alla program på de kanalerna nödvändigtvis är i äkta HD; en del är uppskalat från standardupplösning)...

Med det sagt verkar det dock som att filmbolagen sakta men säkert håller på att fasa ut DVD, och försöka få alla att byta till Blu-Ray (bl.a. genom just bonusmaterial). Det rimmar dock dåligt med det faktum att det fortfarande är ett antal filmer och TV-serier som bara släpps på DVD och som inte alls ges ut på Blu-Ray (gissningsvis av ekonomiska skäl)...

TBT_STR_QR

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2016 kl. 22:43:31
Med det sagt verkar det dock som att filmbolagen sakta men säkert håller på att fasa ut DVD.

Kommer priserna för DVD och Blu-ray att ändras, om DVD:n inte längre kommer stödjas vid releaser av filmer, likt VHS:n? Är det troligt att ett annat format kommer att lanseras, om DVD:n går bort?

Varför inkluderas inte alla bonusmaterial från de föregående DVD-releaser av samma film, om det ryms ca 6 gånger mer på Blu-ray än DVD? Tar verkligen HD upplösningen för filmen så mycket plats? Kan inte bildkvaliteten för bonusmaterialet bara reduceras, för att få utrymmet att räcka?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

#12
Det har ju redan nu släppts Ultra-HD Blu-Ray, med stöd för så kallad 4K-upplösning (vanligtvis 3840 x 2160 pixels); med andra ord totalt ungefär fyra gånger högre upplösning än vanlig Blu-Ray. Formatet är än så länge i sin linda (det har inte släppts mycket mer än ett dussintal filmer i formatet), och såvitt jag vet har det knappt släppts någon spelare alls i Sverige som kan spela upp Ultra-HD Blu-Ray. Som det ser ut nu har jag svårt att tro att fler fysiska format än så kommer att släppas.

HD-upplösning tar visserligen mycket plats, men å andra sidan utnyttjar de flesta Blu-Ray-filmer som släpps inte hela skivorna, så i de flesta fall borde man absolut kunna rymma allt bonusmaterial från tidigare DVD-utgåvor. Att så ofta inte sker är nog vanligtvis ett mer "politiskt" än tekniskt beslut...

Den dagen DVD inte längre förekommer får man väl anta och hoppas att priserna på Blu-Ray går ner, men det är nog ganska avlägset än i och med att en del filmer som sagt än idag bara släpps på DVD.

TBT_STR_QR

#13
Finns det en risk att filmbolagen lär "tvinga" kunderna att köpa den dyrare varienten mellan de två formaten, för att få bonusmaterialen, som det är nu med DVD och Blu-ray?

Vad är filmbolagens logik och "politiska" skäl till att exkludera redan släppta bonusmaterial? Jag ser ingen nakdel med att inkludera bonusmaterial som redan har släppts på tidigare utgåvar på en Blu-ray skiva, så länge som det finns utrymme.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC