Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

PROJEKT: Rädda 80-tals-serierna och de svenska dubbningarna

Startat av Sjobbe, 28 juni 2011 kl. 00:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

listenup

Vad bra att höra att han som skapade tråden är intresserad att fortsätta projektet, för det är en väldigt bra idé han hade. Tack Oliver för att du tog kontakt med honom. Jag insåg just att det var fem år sedan tråden skapades, så jag förstår att det kommit mycket emellan. Jag håller ögonen öppna i denna tråd och hoppas att det kommer nyheter snart, även från fler som vill deltaga i att bevara gamla dubbningar och serier. Kanske börjar jag lite själv med det material jag har så länge. Kanske lägger upp lite information om vad jag har för serier osv. Ska gräva fram och se vad jag har.

Mette

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2014 kl. 13:12:55
Det är jag som har ordnat Candy Candy, och har gjort DVD:er digitaliserade utifrån de svenska VHS-volymerna. Tyvärr har ju serien inte släppts på DVD officiellt någonstans i världen (såvitt jag förstår råder rättighetsproblem med serien), så därför har det inte varit möjligt att synka ljudet till DVD-bild, utan jag har fått nöja mig med VHS-kvalitet.

Jag är klar med de 10 "vanliga" VHS-volymerna av Candy Candy, som tillsammans innehåller avsnitt 1 - 40 (fyra avsnitt på varje). Tyvärr har resterande avsnitt inte dubbats till svenska. Det som återstår är VHS-filmen Candy Candy Special, som innehöll en resumé av serien och en "långfilm" på strax under en timme. Den volymen hade andra röster, och jag har ännu inte hunnit digitalisera den.

Jag gör gärna kopior åt dig av alla DVD:erna när jag är klar. Skicka gärna e-post till mig (adressen står på Dubbningshemsidans startsida), så ordnar vi allt.  :)

För övrigt vill jag passa på att tacka Varsågod här på forumet, som varit vänlig nog att skänka alla VHS-volymerna till mig för digitalisering.


Hej!
Är inte medlem, men hamnade här eftersom jag är ett stort fan av Candy Candy och väldigt gärna skulle vilja köpa den på dvd av dig. Hur gör jag? Måste jag bli medlem för att få tillgång till din e-post? Tacksam för svar och att ni alla jobbar på för dessa underbara filmer från vår barndom!
Vänliga hälsningar Mette

Daniel Hofverberg

Om du går till Dubbningshemsidans startsida, så hittar du min e-postadress där - det är enda adressen som står på sidan, så du kan inte missa det... :)

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2016 kl. 16:56:21
Om du går till Dubbningshemsidans startsida, så hittar du min e-postadress där - det är enda adressen som står på sidan, så du kan inte missa det... :)

Är det HYR utgåvorna du har, den första utgivningen av varje kassett?
http://www.tradera.com/item/302150/259662044/candy-candy-1-10-svensk-originaldubb
Citat
Detta är den första utgåvan,som släpptes på HyrVhs,varje kassett är ca 5 min längre än efterföljande filmer som släpptes på KöpVhs.


Daniel Hofverberg

Citat från: Nostalgipärlor skrivet 25 juni 2016 kl. 16:55:13
Är det HYR utgåvorna du har, den första utgivningen av varje kassett?
http://www.tradera.com/item/302150/259662044/candy-candy-1-10-svensk-originaldubb
Nej, det jag har fått är köp-VHS:erna som Wendros gav ut av volym 1 - 10 plus Candy Candy Special. Jag har inte själv någon av hyrutgåvorna, så jag kan inte uttala mig om hur de är; men det låter märkligt om de skulle ha varit 5 minuter längre.

5 minuter är ju på tok för kort för ett avsnitt, och köp-VHS:erna saknar ju inget avsnitt utan innehåller avsnitt 1 - 40 i ordning, så i så fall är det om något skulle vara censurerat från köputgåvorna. Jag tycker dock att längden på varje avsnitt verkar realistiskt, så jag ser inga tydliga tecken på att så skulle vara fallet. Alternativt om hyrutgåvorna innehåller individuellt intro och outro för varje avsnitt (plus eventuella resuméer eller dylikt), i och med att köputgåvorna bara innehåller ett inledande intro, fyra ihopklippta avsnitt plus outro. En lite märklig detalj på köputgåvorna är att outrot är neutralt och helt saknar texter - man har alltså använt en neutral bildversion som saknar de japanska eftertexterna, och bara använt bilderna från det outrot helt utan eftertexter. Det påverkar förstås inte längden, i och med att outrot finns där men saknar alla credits, men är likväl en smula irriterande.

Det hade varit intressant om någon som har eller har sett någon hyr-VHS med Candy Candy kunde uttala sig om hur dessa såg ut, och huruvida de skiljde sig från köputgåvorna på något sätt?

En märklig sak jag reagerat över är däremot att omslagen till hyr-VHS:erna har crediterat FTM Produktion AB som dubbningsbolag och Kjelle Jansson som tekniker, medan köputgåvorna trots samma dubbning har crediterat Audio Sweden som dubbningsbolag och Tomas Arwe som tekniker. Frågan är alltså vilka uppgifter som stämmer vad gäller den svenska dubbningen...? FTM Produktion överensstämmer dock bättre med andra dubbningar som Wendros gav ut under samma tidsperiod, medan Audio Sweden tycks ha varit en senare historia, varför jag är benägen att hellre tro på hyrutgåvornas dubbcredits. Men hur omslagsdesignern kan vara så klantig att få med helt felaktiga uppgifter är i alla fall bortom mitt förstånd... Åtminstone på köputgåvorna angavs inga dubbcredits på själva kassetterna, utan det som står är uteslutande på omslagen till respektive volym (och på Candy Candy Special, som inte gavs ut på hyr-VHS, angavs inga dubbcredits alls).

Propic

Hej!
Är det någon som har hela ROBOTECH och THUNDERCATS på svenska (80-talets original)? Gärna på DVD eller Bluray!

Vad sägs om 500kr/st?


Daniel Hofverberg

Citat från: Propic skrivet 25 juli 2016 kl. 21:55:30
Är det någon som har hela ROBOTECH och THUNDERCATS på svenska (80-talets original)? Gärna på DVD eller Bluray!

Vad sägs om 500kr/st?
ThunderCats har jag på DVD med samtliga svenskdubbade avsnitt (hela säsong 1 = 65 avsnitt); digitaliserat från VHS-inspelningar från TV4. Tyvärr ingen vidare kvalitet, men går absolut att se - och bör vara bättre än ingenting tills dess att någon tagit sig tid att synka svenskt ljud till amerikansk DVD-bild. Det har jag tyvärr inte själv tid med, då jag redan har mängder av synkningsprojekt på gång...

Av Robotech har jag VHS-volymerna 1 - 4, men har inte hunnit digitalisera dessa till DVD än (men har absolut planer på att göra det). Jag är i dagsläget inte säker på exakt hur många volymer som släpptes på VHS, då det cirkulerar lite olika uppgifter. De jag har är i alla fall de utgåvor som Scanbox gav ut - serien har nämligen getts ut av flera svenska distributörer, och jag har inte lyckats bekräfta att alla dessa är identiska (även fast jag tror det).

Propic

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2016 kl. 22:42:32
ThunderCats har jag på DVD med samtliga svenskdubbade avsnitt...


Kan du möjligtvis ta ett foto/printscreen så man får se kvalitén? Bara nyfiken. Är VHS-banden slitna (Robotech)?


Daniel Hofverberg

Citat från: Propic skrivet 25 juli 2016 kl. 23:33:15
Kan du möjligtvis ta ett foto/printscreen så man får se kvalitén? Bara nyfiken. Är VHS-banden slitna (Robotech)?
Jag håller på att flytta till en ny lägenhet just nu, så därför har jag inte enkel tillgång till allt; men ska ordna en skärmdump när jag har möjlighet.

Jag har aldrig ens spelat Robotech-banden, men förhoppningsvis håller de bra skick. I och med flytten kan jag dock inte kolla just nu, då videobandspelaren inte är ikopplad. Jag hittade åt dessa fyra volymer på en second hand-affär i Skellefteå i höstas.

Propic

Jag vill hemskt gärna ha Robotech digitaliserat. Är det något som du kommer att ha tid med i framtiden? Eller finns det någon annan som kanske kan fixa detta åt mig? Vad är ett rimligt pris för arbetet?

paddingtonbear

Citat från: Propic skrivet 28 juli 2016 kl. 19:17:25
Jag vill hemskt gärna ha Robotech digitaliserat. Är det något som du kommer att ha tid med i framtiden? Eller finns det någon annan som kanske kan fixa detta åt mig? Vad är ett rimligt pris för arbetet?

Att lämna in band för digitalisering kostar mellan 100-390kr/st. Utöver detta så får du räkna på vad banden kostar att införskaffa bara dom. Många inser inte att det faktiskt kostar skjortan att hålla på med VHS och särskilt äldre släpp eller "kult" serier som just denna tråden handlar om. Då återstår synkningen där man antingen får köpa på sig utländska DVD boxar som även dom i många fall kostar mellan 400-2000kr om man har otur. Vid det här laget laddar väl dom allra flesta ned produkter särskilt Adobes paket som i butikerna kostar flera tusentals kronor per licens och program.

Nu har jag dock inte dom nämnda serierna men ville bara flika in och uppmärksamma alla på att det inte är gratis. Då har jag även räknat bort införskaffandet utav videoband spelare.  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Propic skrivet 28 juli 2016 kl. 19:17:25
Jag vill hemskt gärna ha Robotech digitaliserat. Är det något som du kommer att ha tid med i framtiden? Eller finns det någon annan som kanske kan fixa detta åt mig? Vad är ett rimligt pris för arbetet?
Ja, självklart kommer jag att få tid med det; och jag ska försöka prioritera det så fort som allt stök kring min flytt är klar.

Som Paddingtonbear säger så är det inte billigt att anlita professionella företag för digitalisering, så det vill man undvika annat än i yttersta undantagsfall.

paddingtonbear

Det var ett tag sedan folk pratade Bravestarr i tråden men tänkte endå göra en liten avstämning och kolla om TS fått ihop alla tre kassetter som finns utav serien.
Jag själv har två av dessa digitaliserade i fint skick varpå jag tyvärr sålde mina ex till en annan samlare för två år sedan. Det jag saknar är dock följande utgåva som jag mer än gärna vill hitta åt antingen på en digital kopia eller ett fysiskt exemplar  :)

Hyr-videokassett: Filmation's Bravestarr - New Texas, S8910 TREFA Video
Omslaget är vitt förövrigt så blir det enkelt att urskilja vilken det är samt med titeln New Texas på ena hörnet.

Jag förmodar att det inte är särskilt hög prio på just Bravestarr med tanke på att det inte finns mycket att göra med dessa jämfört med Defenders Of The Earth och He-Man, men kanske endå finns någon eldsjäl i tråden som kan tänkas läsa detta i framtiden och höra av sig till mig.

Ataliens

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2016 kl. 00:03:39
Jag håller på att flytta till en ny lägenhet just nu, så därför har jag inte enkel tillgång till allt; men ska ordna en skärmdump när jag har möjlighet.
Hej,
Ledsen om jag drar mig in i diskussionen såhär, men även jag är på jakt efter Thundercats (svenskt tal). Hur har det gått och hur går jag tillväga?