Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

"Min Granne Totoro" TV 1000 dubb

Startat av Marcus A, 18 augusti 2012 kl. 18:32:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

DVD Decrypter används för att läsa en DVD till hårddisken eller, som i det här fallet är mest användbart, att kopiera bara en viss PGC (videotitel) till hårddisken. Att kopiera DVD:er finns det gott om program för, men det är inte många som även kan läsa enbart specifika PGCer. I samband med kopieringen av en viss PGC kan man dessutom välja att samtidigt demuxa till en separat videofil och en (eller flera) separat(a) ljudfil(er) - mycket praktiskt om man läser in det till hårddisken i synkningsändamål.

Det är ett ganska lättförklarligt program. Starta bara programmet, välj Mode - IFO, i fältet Input väljer du rätt videotitel från DVD:n, du kan om du vill gå till fliken Stream Processing för att välja vilka ljudspår/textningsspår du ska ta med och eventuell demux; och slutligen klickar du bara på den stora knappen som innehåller en DVD-skiva och en hårddisk.

Enda problemet är att DVD Decrypter inte klarar av en del nyare kopieringsskydd som kan förekomma på nyare DVD-filmer, och då kan man behöva använda mer komplicerade metoder.

Varsågod

Ett antal av ovanstående poster skulle kunna extraheras till en egen tråd som inte handlar om Min Granne Totoros första svenskspråkiga dubbning, utan om videoredigering och programvara därför.

När detta gjorts får någon vänlig själ gärna radera detta mitt inlägg.

Vänligen
Varsågod

Daniel Hofverberg

Du har så rätt - du är en vis man (eller kvinna)!

Enda problemet är att ett av inläggen rör båda ämnena, och därför går det inte riktigt att dela upp rakt av. Men jag ska försöka göra en kopia av hela tråden för att på så sätt kunna rensa respektive tråd till att bara handla om respektive ämne.

Björnen

#18
[Bortagen text]

DisneyTLK

#19
Tänkte att jag kunde dra upp det här ämnet på nytt, då det skulle vara lite kul att mer precist placera ut röstskådespelare.
Jag vet att Pappans röst är Staffan Hallerstam, men jag är inte helt säker på Satsuki och Mei.
Sen tycker jag att karaktären Kanta har en väldigt bra röst, men lyckas inte riktigt komma på vem det är, det kan vara så att han inte gjort mycket mer, jag vet faktiskt inte.

Nu är det väl inte så många som är så vana vid just tv1000-dubben av filmen, men är det nån som kan höra vem det är som gör Kanta?  ::)

Här kommer ett röstprov på Kanta.




TonyTonka

Citat från: DisneyTLK skrivet 22 maj 2013 kl. 01:58:39
Tänkte att jag kunde dra upp det här ämnet på nytt, då det skulle vara lite kul att mer precist placera ut röstskådespelare.
Jag vet att Pappans röst är Staffan Hallerstam, men jag är inte helt säker på Satsuki och Mei.
Sen tycker jag att karaktären Kanta har en väldigt bra röst, men lyckas inte riktigt komma på vem det är, det kan vara så att han inte gjort mycket mer, jag vet faktiskt inte.

Nu är det väl inte så många som är så vana vid just tv1000-dubben av filmen, men är det nån som kan höra vem det är som gör Kanta?  ::)

Här kommer ett röstprov på Kanta.

Jag känner igen rösten, påminner lite om Jan Eriksson, men inte tillräckligt för att jag ska vara säker, när gjordes orginaldubben av Min Granne Totoro?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

DisneyTLK

#21
En sökning på Svensk mediedatabas visar att den sändes på tv1000 under året 96. Jan Eriksson säger du.... Vad har han gjort mer?
Jag hittar ingenting på röster & credits här på Dubbningshemsidan.

Daniel Hofverberg

Ja, såvitt jag vet bör Mediadubb Internationals dubbningar av både Min granne Totoro (eller Magiska äventyr med Totoro som filmen hette på den tiden) och Porco Rosso ha gjorts sena hösten 1995 eller tidiga våren 1996. Av någon mycket märklig anledning fanns inga utsatta dubbcredits på Magiska äventyr med Totoro, medan Porco Rosso däremot hade TV3s/TV1000s traditionella credits med svenska, norska och danska röster och översättare i början.

Det var länge sen jag såg filmen med TV1000s dubbning, så just nu kommer jag tyvärr inte ihåg någonting om röster. Jag vet dock inte heller vem Jan Eriksson är.

TonyTonka

Då är det nog inte han, Jan Eriksson spelade Pinocchio i musiksagan med samma namn (baserad på disney klassiker) som spelades in 1985. Däremot låter hans röst lite som Martin Carlberg (i alla fall i datorspelet Casper: Interaktiv Sagobok) men också som Fredrik Glimskär (dynamit Harry i Lilla Jönssonligan).
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Varför står för övrigt inte musiksagor i SLBA?

Nu har jag lyssnat igen och det låter jättemycket som Martin Carlberg (i alla fall i Casper datorspelet)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Tjong

Hej! Jag hade spelat in Min granneTotoro TV1000 versionen på VHS men råkade spela över bandet.
Vad barnen blev ledsna då den nya Disney dubbning inte är lika bra som TV 1000 versionen säger de.
Går det fortfarande att få en kopia av den gamla versionen. 
Vore jätte Tacksam!

Daniel Hofverberg

Visst går det bra. Skicka bara e-post till mig, så löser vi det.

För övrigt har den nya dubbningen av Min granne Totoro ingenting med Disney att göra - den gjordes av Eurotroll på uppdrag av Pan-Vision. Däremot var det Disney som gjorde den engelskspråkiga dubbningen, som tyvärr inte funnits med på någon DVD-utgåva i Skandinavien.

MasterZero

Hej Daniel :)!

Gud vilken intressant läsning. Är det verkligen sant?. Har du orginal dubben från tv 1000?
Jag vill inte låta taskig eller så,
Men är det okej om man tar en kopia utav den också?
Var så längesen man såg det!.

Ha det bra!

Daniel Hofverberg

Självklart kan jag göra en kopia åt dig också. Maila mig så löser vi allt det praktiska - finns ingen anledning att diskutera sådant här offentligt.

Experten

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2013 kl. 16:49:50
Då är det nog inte han, Jan Eriksson spelade Pinocchio i musiksagan med samma namn (baserad på disney klassiker) som spelades in 1985. Däremot låter hans röst lite som Martin Carlberg (i alla fall i datorspelet Casper: Interaktiv Sagobok) men också som Fredrik Glimskär (dynamit Harry i Lilla Jönssonligan).
Du borde angående Fredrik Glimskär lagt till Lilla Jönssonligan och Cornflakeskuppen och Lilla Jönssonligan på Styva Linan för han spelade bara Dynamit-Harry i de två första Lilla Jönssonligan filmerna.