Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ducktales (2017)

Startat av Hampus.J, 25 maj 2015 kl. 20:18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Citat från: Erik Friman skrivet 17 oktober 2017 kl. 19:58:21
Blev Per Sandborgh godkänd som Sigge McKvack på nytt eller har han varit lika godkänd under många år fram tills idag, trots att Ulf Källvik tog över efter honom?

Jag tror att Per INTE blev godkänd när Ulf Källvik tog över, men jag vet inte.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

SebastianSandberg

#151
Blev lite nostalgikänsla att höra Per Sandborgh som Sigge igen i alla fall, även om det endast var för ett kort klipp. Fast jag är mer van vid Ulf Källviks version då han spelade rösten under Darkwing Duck-perioden.

simon.bjorling

Jag kollade på det 5 min smygkiket som sändes för några dagar sen på Disney channel och det var en röst på Sigge som jag uppfattade som ny. Det lät varken som Ulf källkvik eller Per sandborgh  :-\
Om man jämför originaldubbningen med deras gamla från 80-90 talet så är det väl enbart Tony anselmo som gör kalle som är med i nya. Annars nya röster där, kanske blir så i den svenska dubbningen också?!



Citat från: GregKat skrivet 16 oktober 2017 kl. 12:38:30
Om du inte menar att de har haft olika röster i de olika smygtittarna, så har du fel i att Sigge ska få en "ny" röst.
I alla fall i en av de tidigare smygtittarna spelade Sigge av Per Sandborgh, som ju dubbade Sigge i första säsongen av originalserien. Dock dubbades ju säsong 2 (+ 3 avsnitt av säsong 1) av KM Studio, och då dubbades Sigge istället av Ulf Källvik. Sen spelade ju Ulf även Sigge i Darkwing Duck, men det blir ändå lite fel att påstå att Per skulle vara ny i rollen, om det inte råkar vara så att det bara var för smygtitten.

Jag kände dock också igen flera av rösterna i de andra smygtittarna, men minns tyvärr inte vilka de var just nu, så kan inte bidra med mer info än så...

SebastianSandberg

Det stämmer att Tony Anselmo spelar Kalle igen, ja. Vilket är ganska passande för att efter trettio år så har han ju klart erfarenhet av rösten och kan ge karaktären ett mer emotionellt spektrum.
Ludwig von Anka spelas av Corey Burton, som även spelade Ludwig i originalet. Det är alltså bara två bekräftade figurer vars originalröster återkommer i det engelska originalet.
Sen är det inte helt bekräftat, men ganska slugt dinglande över näbben på alla från Disney's PR-sida, att Jim Cummings kommer att få återuppta sin roll som Darkwing Duck.

Jag hörde definitivt Anders Öjebo i den svenska smygtitten (Fiskaren som ropar "Schas!" till fiskmåsen i början av avsnittet) så jag håller tummarna att "Faran som lurar i natten" kommer att ljuda i mina öron än en gång...
Joakims svenska röst John Harryson har varit död ett bra tag, så en ny röst är ju nödvändig.
Knatte, Fnatte och Tjatte har ju mera unika personligheter, så därför behövs nya röster.
Anki är också en helt annorlunda karaktär än hon var i originalet, så jag tror inte att hennes gamla röst hade passat henne.

Daniel Hofverberg

Nu på fredag är det ju i alla fall dags för den skandinaviska premiären, då det entimmeslånga pilotavsnittet Woo-oo! sänds kl. 16:00 samtidigt på både Disney Channel och Disney XD. Sen sänds avsnittet även ett halvt dussin gånger under helgen på Disney XD och vid ett par tillfällen på Disney Channel.

När sen det första "vanliga" avsnittet ska sändas verkar oklart, för nästa fredag verkar det återigen vara pilotavsnittet som sänds och så långt som det nu går att se tablåer syns inte de vanliga halvtimmeslånga avsnitten till.

TrondM

Det kommer to episoder 10. november

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 oktober 2017 kl. 23:57:06
Nu på fredag är det ju i alla fall dags för den skandinaviska premiären, då det entimmeslånga pilotavsnittet Woo-oo! sänds kl. 16:00 samtidigt på både Disney Channel och Disney XD. Sen sänds avsnittet även ett halvt dussin gånger under helgen på Disney XD och vid ett par tillfällen på Disney Channel.

När sen det första "vanliga" avsnittet ska sändas verkar oklart, för nästa fredag verkar det återigen vara pilotavsnittet som sänds och så långt som det nu går att se tablåer syns inte de vanliga halvtimmeslånga avsnitten till.

Enligt Disney Sverige har de sagt att vanliga avsnitt ska börja sändas den 6 november.  :)

simon.bjorling

Glädjande nog så återvänder Irene Lindh i rollen som fru matilda  :)


Citat från: SebastianSandberg skrivet 23 oktober 2017 kl. 23:25:24
Det stämmer att Tony Anselmo spelar Kalle igen, ja. Vilket är ganska passande för att efter trettio år så har han ju klart erfarenhet av rösten och kan ge karaktären ett mer emotionellt spektrum.
Ludwig von Anka spelas av Corey Burton, som även spelade Ludwig i originalet. Det är alltså bara två bekräftade figurer vars originalröster återkommer i det engelska originalet.
Sen är det inte helt bekräftat, men ganska slugt dinglande över näbben på alla från Disney's PR-sida, att Jim Cummings kommer att få återuppta sin roll som Darkwing Duck.

Jag hörde definitivt Anders Öjebo i den svenska smygtitten (Fiskaren som ropar "Schas!" till fiskmåsen i början av avsnittet) så jag håller tummarna att "Faran som lurar i natten" kommer att ljuda i mina öron än en gång...
Joakims svenska röst John Harryson har varit död ett bra tag, så en ny röst är ju nödvändig.
Knatte, Fnatte och Tjatte har ju mera unika personligheter, så därför behövs nya röster.
Anki är också en helt annorlunda karaktär än hon var i originalet, så jag tror inte att hennes gamla röst hade passat henne.

Oscar Isaksson

Det nya introt tycks sjungas av Anna Engh fast jag är lite kluven till den nya texten för DuckTales.

https://www.youtube.com/watch?v=rGKYNHSh71c

Daniel Hofverberg

Oj! Det var väl i och för sig inte så tokig text, men väldigt tråkigt att de inte kunnat bibehålla den ursprungliga svenska sångtexten från Media Dubbs dubbning...

TonyTonka

Är det någon som vet om pilotavsnittet kommer sändas någon gång nästa vecka? Kommer nämligen inte vara hemma i helgen, och riskerar därför att missa den annars. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TrondM

De sendingene jeg finner på Disney XD etter helgen er:
Mandag kl. 15:00
Fredag kl. 15:00
Søndag kl. 16:00

TonyTonka

Citat från: TrondM skrivet 25 oktober 2017 kl. 21:33:40
De sendingene jeg finner på Disney XD etter helgen er:
Mandag kl. 15:00
Fredag kl. 15:00
Søndag kl. 16:00


Tack! :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2017 kl. 17:19:40
Oj! Det var väl i och för sig inte så tokig text, men väldigt tråkigt att de inte kunnat bibehålla den ursprungliga svenska sångtexten från Media Dubbs dubbning...

Börjar inte texten i det nya introt snarlikt med Media Dubbs klassiska introt? Eller är jag helt ute och cyklar?  ???

Jag tycker också att det är tråkigt att den gamla sångtexten inte behölls. Lite egendomligt tycker jag också att det är, eftersom att originalversionen verkar köra med exakt samma text som i originalserien.  :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 25 oktober 2017 kl. 21:42:38
Börjar inte texten i det nya introt snarlikt med Media Dubbs klassiska introt? Eller är jag helt ute och cyklar?  ???
Jo, de första textraderna är identiska med Media Dubbs intro. Just därför blir jag lite konfunderad över varför man skrivit en ny text, då översättaren uppenbarligen är medveten om Gunnar Ernblads gamla sångtexter; och i originalversionen är det som sagt exakt samma sångtexter som i 1980-talsserien.

Christer

Kan det vara så tråkigt att man kommer undan med att betala Ernblad/Media Dubb/vem det nu är om man ändrar texten tillräckligt?