Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2017 kl. 14:36:14
Det där som Anders M Olsson sagt om spelfilmerna börjar faktiskt oroa mig nu. Det skulle iallafall vara intressant med Dumbo, men sen tycker jag att John Lasseter ska sätta stopp för det hela.

Fast det var väl bara 27 uppföljare som Disney gjorde?
- Jafars Återkomst (1994)
- Aladdin och Rövarnas Konung (1996)
- Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998)
- Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998)
- Skönheten och Odjuret 3 Belles Magiska Värld (1998)
- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000)
- Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr (2001)
- Ringaren i Notre Dame 2 (2001)
- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002)
- Tarzan och Jane (2002)
- Askungen 2 Drömmen Slår In (2002)
- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003)
- Djungelboken 2 (2003)
- Atlantis 2 Milos Återkomst (2003)
- Stitch Experiment 626 (2003)
- Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004)
- Mulan 2 (2004)
- Tarzan 2 (2005)
- Lilo och Stitch 2 (2005)
- Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005)
- Bambi 2 (2006)
- Björnbröder 2 (2006)
- Micke och Molle 2 (2007)
- Leroy och Stitch (2007)
- Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
- Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008)

Fast Bambi 2 har väl också visats på bio?

Hursomhelst, jag visste ingenting om Askungen (1997), jag visste inte ens att den var Disney, även om jag annars brukar ha bra koll på vilka som är Disney och vilka som inte är det.

Jag räknade även med Nalle Puhs uppföljare  :)

TBT_STR_QR

Man kan dra en parallel med Disneys remake av sina svart-vita filmer till färg filmer, som Den fula ankungen, där remaken i färg är den mest ihågkomna. Dock handlade fortfarande om samma medium, karaktärer och handling, men spelfilmerna har oftast en mörkare ton i jämförelse med de animerade och kan stötta bort vissa målgrupper. Därför, tror jag inte att spelfilmerna kommer ersätta eller bli uppfattad som den ideala filmen för berättelser.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Anders M Olsson

#47
Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2017 kl. 14:36:14
Hursomhelst, jag visste ingenting om Askungen (1997), jag visste inte ens att den var Disney, även om jag annars brukar ha bra koll på vilka som är Disney och vilka som inte är det.

1997 års Askungen är faktiskt lite intressant, men det är inte någon remake av den tecknade versionen.

Det är ursprungligen en musikal som Rodgers & Hammerstein skrev speciellt för TV, och som framfördes i direktsändning (!) i amerikansk TV 1957 med Julie Andrews i huvudrollen.

1965 gjordes en remake med Lesley Ann Warren i huvudrollen.

De två första produktionerna ovan var inte av Disney.

1997 års version gjordes av Disney i samproduktion med Whitney Houston som även spelade rollen som den goda fén. Filmen har aldrig gått upp på bio i Sverige, inte heller har den getts ut här i landet på video eller DVD. Däremot har den visats på TV av TV1000, TV3 och möjligen ytterligare någon kanal. Huvudrollen som Askungen gjordes av Brandi Norwood, en (på den tiden) ung sångerska som i alla fall jag inte hade hört talas om tidigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2017 kl. 06:23:11
Huvudrollen som Askungen gjordes av Brandi Norwood, en (på den tiden) ung sångerska som i alla fall jag inte hade hört talas om tidigare.
Rollen i Askungen var dock efter att Brandy Norwood börjat med sin långkörande genombrottsroll, som titelrollen i komediserien Moesha. Den serien sändes 1996 - 2001 i USA, och sändes i Sverige på Kanal 5; såvitt jag kunnat utröna med start i september 1996.

En trevlig och bra serie, men tyvärr tämligen bortglömd nuförtiden.

TBT_STR_QR

#49
Jag tror att glömskan av gamla tv-serier hos den nya generation är en del av det större problemet att bildning inte värderas eller premieras i dagens samhälle, tyvärr. En bidragande faktor är skolornas fokus på uppströmningen, vilket i sin tur generar pengar, där kunskapen, en djupare förståelse och bildning blir lidande. För den som vill lära sig mer kan görs en google-sökning på Dick Harrison.

En av konsekvenserna är att gamla kulturskatter glöms bort och nya icke-bra filmer som är riktad åt den kommersiella marknaden, som MAD Max och likande, lyfts fram, vilket är ett tecken på hur allmänheten har, för att INTE vara politiskt korrekt, fördumats.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan

#50
Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2017 kl. 21:45:19
Jag ser inte fram emot någon av dem. Gamle Walt Disney roterar nog som tokig i sin grav. Det måste råda en fruktansvärd idétorka om man inte kan komma på något bättre än att göra nyinspelningar av gamla filmer. Det går rakt emot allt som Walt Disney stod för. Han tog risker och strävade hela tiden mot nya originella idéer. Inte att göra om samma sak bara för att det hade lönat sig tidigare.

Lejonkungen vore rätt intressant, eftersom att den har djur karaktärer.  Men jag håller med om att animerade originalen är så mycket bättre.  Hoppas det blir ett slut på detta. Det är mycket bättre om Disney enbart kommer på nya idéer.

Richardo

När det gäller de populära filmerna som redan är populära tycker jag att det är lite redundant.

Själv är jag intresserad över Taran och den magiska kitteln remake:n, och hur den kommer att se ut. Hoppas att den inte är en Sagan om ringen eller Game of thrones klon.

moviefan

Tror ni fler bolag kommer ta efter ? Att det även blir otecknade versioner på tex dom från Warner Bros och Dreamworks.

Richardo

Tror inte det. Bara Disney är inte så stort varumärke med så populära titlar, men man vet aldrig.


moviefan


moviefan

Jag ger verkligen tummen upp för Berättelsen om Askungen. Den gjordes verkligen bra. Den känns inte som upprepning av animerade. Låtarna i nya verkar vara nyskrivna för filmen. Nästan ingen från animerade är med.

Jag gillar verkligen låten Strong med Sonna Reel.  :D

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  8 september 2017 kl. 18:33:23
Jag ger verkligen tummen upp för Berättelsen om Askungen. Den gjordes verkligen bra. Den känns inte som upprepning av animerade. Låtarna i nya verkar vara nyskrivna för filmen. Nästan ingen från animerade är med.

Jag gillar verkligen låten Strong med Sonna Reel.  :D

Jag har inte sett Berättelsen om Askungen än, men efter det du sagt tycker jag att den verkar intressant, den måste jag bara se snart.

Djungelboken och Skönheten och Odjuret är däremot regelrätta upprepningar för originalfilmerna, jag har sett en del av dem, till en början tyckte jag att de var intressanta, men efter det Anders M Olsson sa så tycker jag nu att de är gräsliga och misstänker att de flesta andra kommande (däribland Lejonkungen, Mulan och många flera) också kommer att vara väldigt lika originalfilmerna och innehålla originalsångerna.

Hos Bambi, Lady och Lufsen, AristoCats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Bernard och Bianca i Australien, Pocahontas, Herkules och Tarzan så har de hittils inte planerat detta än, vilket jag hoppas inte blir heller.

Jag hoppas att de låter bli Pixar-filmerna. Och om de någonsin gör detta med Zootropolis så tänker jag aldrig någonsin förlåta dem.


Enligt vad det står om Dumbo så kommer det, liksom hos Berättelsen om Askungen, som det ser ut, att vara lite "egen" i sig:
en.wikipedia.org/wiki/Dumbo_(2019_film)

Hos Christopher Robin (baserad på Nalle Puh franschisen) så kommer det att vara en fortsättninh, samma sak med Mary Poppins Returns, som kommer 2018.

Jag tyckte från början att Peter och Draken Elliot från 2016 (som jag inte sett än) var lite gräslig, men efter lite råd så kommer jag att ge den en chans iallafall, då den inte är en regelrätt upprepning.

moviefan

Jag gillar också Maleficent. Den är också bra gjord, samt att den inte är lik animerade Törnrosa.

Disneyfantasten

#58
Citat från: TBT_STR_QR skrivet  6 augusti 2017 kl. 20:38:15
Man kan dra en parallel med Disneys remake av sina svart-vita filmer till färg filmer, som Den fula ankungen, där remaken i färg är den mest ihågkomna. Dock handlade fortfarande om samma medium, karaktärer och handling, men spelfilmerna har oftast en mörkare ton i jämförelse med de animerade och kan stötta bort vissa målgrupper. Därför, tror jag inte att spelfilmerna kommer ersätta eller bli uppfattad som den ideala filmen för berättelser.

Jag hoppas verkligen att du har rätt.

Dessutom så har både Djungelboken och Skönheten och Odjuret 11-års gränser och den förstnämnda har heller aldrig dubbats till svenska.

Tim Burton's Alice i Underlandet är ju heller ingen remake överhuvudtaget utan helt olik den tecknade. Men jag tycker iallafall att den tecknade är mycket bättre än spelfilmen.

Citat från: moviefan skrivet  8 september 2017 kl. 22:03:12
Jag gillar också Maleficent. Den är också bra gjord, samt att den inte är lik animerade Törnrosa.

Till en början tyckte jag att Maleficent var lite gräslig (har inte sett den än), men senare ändrade jag inställning, så jag kommer att se den när jag får chansen.

Så länge Disneys baserade spelfilmer inte är lika de gamla tecknade filmerna så är jag trygg.

De bästa tecknad-baserade spelfilmerna enligt mig är 101 Dalmatiner & 102 Dalmatiner, som båda är släppta 1996 respektive 2000 och båda passar på något sätt ihop i den tecknade franschisen. I se svenska dubbningarna är det också, precis som i de tecknade filmerna, Mona Seilitz som gör rösten till Cruella De Vil, det är sorgligt att hon är död sedan 2008, men jag är iallafall glad över att hon fick göra rollen i Walt Disneys originalklassiker.

Mowglis Äventyr från 1998 är hyfsat bra, men jag tycker också att den är lite bedrövlig, då Rakscha (Mowglis vargmamma) blir dödad av Shere Khan. I spelfilmsversionen från 2016 blir istället vargpappan Akela dödad (som är ledare för flocken), så det sistnämnda känns mer logiskt.

Fick jag bestämma så skulle spelfilmsversionerna av Djungelboken, Skönheten och Odjuret och de andra kommande som kommer att vara lika originalfilmerna, inte finnas överhuvudtaget, plus att i Mowglis Äventyr från 1998 så skulle istället Akela bli dödad (egentligen är det lika illa vilket som, men det sistnämnda känns iallafall mer motiverat eftersom att han är ledare för flocken).

moviefan

Det ska bli lite intressant att se hur The Lion King  blir. Även om animerade är absolut den bästa.  Har också läst att det ska komma en till Narnia film. När det gäller Mulan, så lär den nog bli bra. Vet ej om sångerna kommer att va med i Mulan samt LK.