Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

TonyTonka

Nu har årets julkalender börjat, den verkar hyfsad hittils. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vad tycker ni om årets julkalender?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 12 december 2014 kl. 17:47:40
Vad tycker ni om årets julkalender?

Helt okej även om den har sina skavanker.

Imorgon kommer Öppet arkiv att lägga ut "En småstad vid seklets början" från 1966. Tyvärr endast tre avsnitt eftersom det är det enda som finns bevarat.

TonyTonka

Vad tycker ni om årets julkalender, Selmas saga? :)

Själv tycker jag att den faktiskt är ganska bra. Den är i alla fall mycket bättre än förra årets julkalender, som jag bara orkade se ett halvt avsnitt av innan jag gav upp. xD

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Citat från: TonyTonka skrivet 11 december 2016 kl. 19:57:54
Vad tycker ni om årets julkalender, Selmas saga? :)

Själv tycker jag att den faktiskt är ganska bra. Den är i alla fall mycket bättre än förra årets julkalender, som jag bara orkade se ett halvt avsnitt av innan jag gav upp. xD
Jag har följt den och tycker att den har intressant handling och att det gör huvudpersonerna Selma och Efraim mer intressanta.

Jag hade kollat alla avsnitt från förra Tusen år till julatfon och kan tycka att den inriktas mera för vuxna om man är intresserad av historia. Den får mig att tänka på Stjärnhuset som handlade mer om astrologi och mytologi än julen.

Daniel Hofverberg

Jag tycker också att Selmas saga är helt okej - ganska bra och underhållande, även fast den är förutsägbar och har en hel del brister.

Det känns i alla fall betydligt mer som en julkalender än fjolårets Tusen år till julafton, som ju inte hade någon vidare julstämning. Den var i och för sig inte alls dålig och jag såg alla avsnitt, men den verkade som sagt mer rikta in sig till en vuxen och helst historieintresserad publik; så barnen (som annars vanligtvis brukar vara den främsta målgruppen för julkalendrarna) lär ha blivit besvikna...

Nåja, man kan i alla fall trösta sig med att ingen julkalender någonsin kan bli lika dålig som 1987 års julkalender Marias barn; om någon här fortfarande kommer ihåg den fruktansvärt olidliga smörjan...

Alexander

#216
Har endast sett några klipp av Marias barn på Youtube.
Utav det jag har sett verkar den vara väldigt tråkig.  :(
För att vara en julkalender är den väldigt lat gjort. Det ända man kan se något som helst hårt arbete är i teckningarna. Jag tycker väldigt mycket om att teckna och vet vilket arbete det kan ligga bakom varje teckning. Jag hade inte velat vara dem stackarna som satt och slet säkert i flera timmar för att få alla teckningarna färdiga i tid.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 12 december 2016 kl. 10:55:25
Har endast sett några klipp av Marias barn på Youtube.
Utav det jag har sett verkar den vara väldigt tråkig.  :(
Ja, det är tidernas största underdrift... På den tiden såg jag fram emot julkalendrarna väldigt mycket varje år (jag var 10 år gammal när det här begav sig), så jag blev enormt besviken och rentav arg. Jag stod ut med att se 2 eller 3 avsnitt, då jag hela tiden satt och hoppades att julkalendern skulle "komma igång på allvar" (d.v.s. börja vara med riktiga skådespelare eller som en vanlig tecknad film), men det hände aldrig...

Oavsett vad man tycker om beslutet att låta en hel julkalender handla om Bibeln, så är det bortom mitt förstånd hur man kan bygga upp en hel julkalender med enbart stillbilder (illustrationer) med en berättarröst, utan vare sig skådespelare eller riktig animation...

Jag tror ärligt talat knappt en enda människa stod ut att se alla 24 avsnitt; och knappast några barn i alla fall...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2016 kl. 02:02:37
Nåja, man kan i alla fall trösta sig med att ingen julkalender någonsin kan bli lika dålig som 1987 års julkalender Marias barn; om någon här fortfarande kommer ihåg den fruktansvärt olidliga smörjan...

Jag har aldrig sett den julkalendern, den var väl före min tid... (jag är ju född 1996-07-26)

Jag jag kommer iallafall på rak arm ihåg flera julkalendrar som varit bra:
Teskedsgumman
Mumindalen
Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter (som förövrigt innan dess redan gjordes 1973 och i denna julkalender så gjorde man ett urval från detta och lanserade det som en julkalender tillsammans med vissa nyproducerade delar fyra år senare)
Trolltider
Sunes Jul
Tomtemaskinen
Mysteriet på Greveholm
Pelle Svanslös (som i mitt tycke är tusen gånger bättre än den tecknade versionen)
Kaspar i Nudådalen
Dieselråttor och Sjömansmöss
Håkan Bråkan
Allrams Höjdarpaket
Lassemajas Detektivdyrå
En Riktig Jul
Skägget i Brevlådan
Superhjältejul
Hotell Gyllene Knorren
Tjuvarnas Jul
Mysteriet på Greveholm - Grevens Återkomst
Barna Hedenhös Uppfinner Julen
Piratskattens Hemlighet

Jag tycker iallafall att Tusen år Till Julafton var helt okej, jag tycker om serien, men den kanske kan påverka barnen.

Jag tycker att Selmas Saga verkar rätt bra hittills.

Jag hade gärna velat se Kurt Olssons Julkalender, Klasses Julkalender, Håll Huvet Kallt, Jul i Kapernaum, När Karusellerna Sover, Julens Hjältar, Ronny & Julia och En Decemberdröm.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 december 2016 kl. 22:37:51
Jag jag kommer iallafall på rak arm ihåg flera julkalendrar som varit bra:
[...]
Piratskattens Hemlighet

Skulle vara intressant att få höra dina anledningar till varför Piratskattens Hemlighet fungerar som julkalender ;D Som barnprogram var det toppen, bra mystik och intressant plot, men jag fattar inte anledningen till att ha den som julkalender. Har fått mer julkänsla av ett doftljus än från denna "kalender".

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 december 2016 kl. 22:37:51
Jag hade gärna velat se [...] En Decemberdröm.

För mig är En Decemberdröm något av det sämsta som visats som kalender. Bra skådespelare med uselt manus som blandas med usla skådespelare, torr humor, osammanhängande story och musik som jag inte kan minnas oavsett hur mycket jag har sett kalendern.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet  7 oktober 2017 kl. 20:22:05
För mig är En Decemberdröm något av det sämsta som visats som kalender. Bra skådespelare med uselt manus som blandas med usla skådespelare, torr humor, osammanhängande story och musik som jag inte kan minnas oavsett hur mycket jag har sett kalendern.

Själv så älskar jag En Decemberdröm, troligen eftersom att den är nostalgi för mig.  Nu var det iochförsej ett bra tag sedan jag såg kalendern (minst 4-5 år sedan), men jag vill minnas att manuset fungerade hyfsat väl, även om det blev lite rörigt i somliga delar. Skådespelarinsatserna var också ganska bra, och jag gillar att kalendern är så djup. Men så är ju jag också svag för djupa saker.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Årets julkalender kommer att vara Jakten på tidskristallen och där medverkar bland annat Rikard Wolff (som vad mig anbelangar alltid kommer att vara en synonym för Scar, likaväl som Peter Jöback alltid kommer att vara en synonym för Aladdin, hur många andra roller de än gör, varesig det är dubbning eller skådespel och det är omöjligt att koppla dem till några andra röster bättre än Scar och Aladdin, liksom Annika Herlitz för Elsa).

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  7 oktober 2017 kl. 21:54:58
Skådespelarinsatserna var också ganska bra, och jag gillar att kalendern är så djup. Men så är ju jag också svag för djupa saker.  ;D

Kalendern innehåller många bra skådespelare, men huvudkaraktären är ju helt hopplös!! (och ändå är jag långt ifrån kräsen när det gäller barnskådespelare) ;D
Jag tror en del som gör mig så irriterad är för att iden är bra i sig, men sättet de hanterar den på är helt uppåt väggarna. Så mycket potential men det faller platt.
Kan förstå om man har nostalgi till kalendern, men jag (som var 11 när kalendern gick) tyckte redan då att den var sjukt weird och störde mig så mycket på Bobo eller vafasen han hette att jag gav upp ett par episoder in (för övrigt den första kalender jag gav upp på).

TonyTonka

Nu är det ungefär en och en halv vecka kvar tills årets julkalender "Jakten på tidskristallen" har premiär, vad tror ni om den? Den blev ju tråkigt nog Rikard Wolffs sista roll. :(


Såg för övrigt på Jul i Kapernaum för några dagar sedan, och den var faktiskt förvånansvärt bra. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Richardo

Star Wars + Julkalenderns = julkalendern 2017

T.o.m som art-style som Star Wars-posters på omslagbilden. :)