Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sällskapsresan.

Startat av Carl Barks lover, 21 februari 2006 kl. 20:47:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Barks lover

Vad tycker ni om denna film? Själv tycker jag det är en av dom bästa svenska filmer som någonsin gjort. (Tillsammans med Jalla Jalla och Jönssonliganfilmerna(Undantag dom utan Gösta Ekman.)) Gösta Ekman spelar förresten en biroll som städerska på hotellet.(Det var inte planerat.)

Marcus

Jo, jag håller med.
Även om jag tyckte att Kopps var lite bättre än Jalla Jalla.
Fast Sällskapsresan och Jönssonligan är några av mina favoritfilmer.

saralindroos


Elios

Var längesen jag såg den men funderar lite på att kanske ha ett Sällskapsresan Marathon nu under jul.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

jimstrom

Jag brukar säga att en kultklassiker definieras av hur ofta du citerar den, varken Göta Kanal, Repmånad, Jönssonligan eller Sällskapsresan filmerna är några kritikerrosade filmer, men dom vann folkets hjärta, och det går nog inte en vecka utan att jag citerar någon av dom, dom går också att se om hur många gånger som helst utan att man tröttnar på dom vilket också definierar en kultklassiker. Sen om det är välgjorda filmer med tre akts struktur och karakärsstudier, kan nog diskuteras men det gör dom ju inte sämre för det.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lilla My

Citat från: jimstrom skrivet 18 december 2020 kl. 22:18:47
Jag brukar säga att en kultklassiker definieras av hur ofta du citerar den, varken Göta Kanal, Repmånad, Jönssonligan eller Sällskapsresan filmerna är några kritikerrosade filmer, men dom vann folkets hjärta, och det går nog inte en vecka utan att jag citerar någon av dom, dom går också att se om hur många gånger som helst utan att man tröttnar på dom vilket också definierar en kultklassiker. Sen om det är välgjorda filmer med tre akts struktur och karakärsstudier, kan nog diskuteras men det gör dom ju inte sämre för det.

Håller helt med, dock undrar jag inte om både första Jönssonligan och Sällskapsresan fick ganska bra kritik redan från början?

Fred

En klassiker. Tycker ändå att Snowroller är den bästa i serien dock.

MOA

Citat från: Dale Oakmont skrivet 22 december 2020 kl. 07:53:47
En klassiker. Tycker ändå att Snowroller är den bästa i serien dock.
Min favorit :D

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 18 december 2020 kl. 22:11:34
Har några dubbare varit med ?

Magnus Härenstam i "Sällskapsresan"

Björn Granath i "Snowroller"

Tor Isedal, Ewa Fröling, Susanne Barklund och Ulla Skoog i "S.O.S"

Ingvar Kjellson, Claes Månsson och Jan Nygren i "Den Ofrivilliga Golfaren"

Anna Norberg, Magnus Härenstam (igen) och Sten Ljunggren i "Hällsoresan"

Andreas Nilsson, Claes Månsson (igen), Ulla Skoog (igen) och Steve Kratz i "The Stig Helmer Story"

och säker några fler...

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 12 december 2021 kl. 17:43:30
Magnus Härenstam i "Sällskapsresan"

Björn Granath i "Snowroller"

Tor Isedal, Ewa Fröling, Susanne Barklund och Ulla Skoog i "S.O.S"

Ingvar Kjellson, Claes Månsson och Jan Nygren i "Den Ofrivilliga Golfaren"

Anna Norberg, Magnus Härenstam (igen) och Sten Ljunggren i "Hällsoresan"

Andreas Nilsson, Claes Månsson (igen), Ulla Skoog (igen) och Steve Kratz i "The Stig Helmer Story"

och säker några fler...
Ida Högberg har också dubbat.

Rufus

Citat från: Carl Barks lover skrivet 21 februari 2006 kl. 20:47:40
Vad tycker ni om denna film? Själv tycker jag det är en av dom bästa svenska filmer som någonsin gjort. (Tillsammans med Jalla Jalla och Jönssonliganfilmerna(Undantag dom utan Gösta Ekman.)) Gösta Ekman spelar förresten en biroll som städerska på hotellet.(Det var inte planerat.)

Sällskapsresan är en stilbildande klassiker. Innan den filmen fanns det inte mycket familjeunderhållning på svensk film. Dit tycker jag dock inte att Jalla Jalla hör. Och de bästa Jönssonligan-filmerna är de första, och där är Gösta Ekman med.