Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skriv svar

Meddelandet har följande fel som måste rättas till innan du kan fortsätta:
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Begränsningar: 10 per inlägg (10 återstår), Maximal total storlek 7,81 MB, maximal storlek per fil 6,84 MB
Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga
Dra och släpp dina filer hit, eller använd knappen för att lägga till filer.
Andra tillval
Verifiering:
Lämna detta fält tomt:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Ligger Finland eller Australien närmare Sverige?:
Kortkommandon: ALT+S för att skicka/posta eller ALT+P för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av Daniel Hofverberg
 -  5 mars 2018 kl. 15:17:05
Det säkraste sättet är att se om det står någonstans att det är en annons. Rör det sig om innehåll där man inte tydligt kan se att det är en annons, så har man enligt svensk lag skyldighet att upplysa om att det faktiskt är betald reklam. I så fall står det vanligtvis något i stil med "Hela denna sida är en annons från XXX" eller "Denna artikel är en annons från XXX"; ofta längst upp på sidan. Ibland står det dock väldigt finstilt, så man måste ibland leta för att faktiskt hitta åt den texten.
Skrivet av Richardo
 -  5 mars 2018 kl. 14:23:48
Hur skiljer man på annonser som är i formen av en artikel eller recension, och vanliga artiklar och recensioner som inte är annonser?

En icke-nyanserad positiv ställning till en produkt förekommer alltid i annonser.
Skrivet av Daniel Hofverberg
 -  5 mars 2018 kl. 09:16:22
Redaktionella artiklar och recensioner klassas inte som reklam, utan i juridisk mening är det i stort sett bara rena annonser som klassas som reklam.
Skrivet av Richardo
 -  5 mars 2018 kl. 07:22:50
Många speltidningar gör reklam för (video) spel genom att skriva om dem.

Enligt svensk lag måste man tydligt indikera att det är reklam, framförallt när det gäller minderåriga.

Hur kommer det sig att sådana tidningarnar och deras recensioner inte räknas som reklam?