Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dubbningsbolag

Startat av TonyTonka, 3 november 2008 kl. 21:52:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka dubbningsbolag är aktiva numera?

Sun Studio
Media Dubb
Eurotroll
KM Studio
Pangljud
SDI Media
Transfers
Kanal 10
Sun studio köpenhamn
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

_Alexander_

Tja, PangLjud finns inte längre. ^^ De heter MorganKane numera sen de gick ihop med Resource Film and Audio Building, och innan dess hette de PangStudios.  :P

Nån som vet VAD de dubbar numera? Dubbar de fortfarande serier?
Den enda serien jag kan tänka mig som fortfarande är aktiv är Totally Spies, men jag har ingen aning.  ???

Daniel Hofverberg

#2
MorganKane dubbar främst långfilmer åt 20th Century Fox nuförtiden, men jag har för mig att de även dubbar TV-serier i viss min. Åtminstone gjorde de det senast jag frågade dem om saken. Men MorganKane gör ju så mycket mer än bara dubbning - de håller på med alla former av postproduktion plus DVD-mastring/authoring m.m, så de är ju inte beroende av dubbningsjobb för att överleva.

I övrigt är väl de flesta dubbningsbolag mer eller mindre aktiva fortfarande. Det enda undantaget jag känner till är Videobolaget, som inte gjort någonting sådant på många år. Företaget i sig finns fortfarande kvar, men de sysslar bara med annat numera. Sen är jag lite osäker på Barrefelt Produktion - företaget i sig finns kvar (de är fortfarande registrerade i företagsregistren), men jag har inte sett någonting därifrån på några år.

Det mest aktiva dubbningsbolaget nuförtiden är utan tvekan Sun Studio, då de dels dubbar allting åt Disney (och Disney Channel) och dels dubbar bl.a. långfilmer åt både Warner, Dreamworks, m.fl. Eurotroll dubbar mest åt SVT:s kanaler numera, plus ett mindre antal långfilmer. KM Studio dubbar en del, men har förlorat en stor del av jobben sen Disney bytte dubbningsleverantör. Sen finns ju numera även Scandvoice i Stockholm, Mikael Roupés och Adam Fietz nya dubbningsbolag, som främst dubbar åt Nordisk Film (Hugo - Djungeldjuret 3, TMNT, Den magiska leksaksaffären, m.m.).

Citat från: Tonytonka skrivet  3 november 2008 kl. 21:52:30
Vilka dubbningsbolag är aktiva numera?

Media Dubb
Transfers
Kanal 10
Transfer och Kanal 10 är/var videodistributörer, och har aldrig någonsin dubbat någonting själva. Enligt Gunnar Ernblad måste Kanal 10 antingen ha anlitat GSP Film/Media Dubb eller Videobolaget, då det var de enda bolagen han jobbade för på den tiden, och han var med i flera av dubbningarna från Kanal 10. Företaget Transfer finns inte längre. Kanal 10 bytte namn till Pickwick för ett antal år sedan, men ärligt talat tror jag inte att de heller finns kvar längre.

Media Dubb finns inte kvar längre. Företaget heter numera SDI Media Scandinavia - de bytte namn för ett antal år sedan. Media Dubb med den stavningen (i två ord) var Lasse Svenssons gamla företag, som mest liknar nuvarande Eurotroll. Media Dubb köptes upp 1992 av Kinnevik-koncernen, och döptes då om till Mediadubb International.

Disneyfantasten

Detta är en gammal tråd, men jag postar ändå.

Sun Studio i Stockholm heter väl ändå numera SDI Media?

Daniel Hofverberg

Det stämmer bra, alla Sun Studios studior i Sverige, Norge, Danmark och Finland heter numera SDI Media. SDI Media köpte upp Sun Studio för ett flertal år sedan, och efter att båda företagen fanns representerade i Stockholm en tid så valde de sedan att flytta över personalen från Sun Studio till SDI Medias lokaler. Så det som numera heter SDI Media är alltså ungefär samma som gamla Sun Studio, men håller till i samma lokaler som SDI Media (d.v.s. det som en gång i tiden hette Mediadubb International) höll till i.

SDI Media är ju för övrigt en väldigt stor koncern, som har dubbnings- och textningsverksamhet i ganska många länder; däribland ett 20-tal länder i Europa samt i USA, Kanada och Mexiko.

TonyTonka

MorganKane existerar inte längre har jag för mig, eller?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 juli 2018 kl. 23:10:13
MorganKane existerar inte längre har jag för mig, eller?  ???
Nej, det var många år sedan de lades ned.

Disneyfantasten

Exakt när var det som MorganKane lades ner? Vilken blev deras sista dubbning?

Jag har ju inte stenkoll på exakt vilka filmer/serier de dubbat, men jag vet iallafall att en av dem är Horton, när jag kollar igenom rollistorna i Dubbningshemsidan!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2018 kl. 13:04:08
Exakt när var det som MorganKane lades ner? Vilken blev deras sista dubbning?

Jag har ju inte stenkoll på exakt vilka filmer/serier de dubbat, men jag vet iallafall att en av dem är Horton, när jag kollar igenom rollistorna i Dubbningshemsidan!
MorganKane AB försattes i konkurs i december 2008.

Jag har ingen aning vilka de sista dubbningarna de gjorde var.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2018 kl. 13:25:38
MorganKane AB försattes i konkurs i december 2008.

Jag har ingen aning vilka de sista dubbningarna de gjorde var.

När grundades den då?

Disneyfantasten

Vilka filmer/TV-serier har Transfers dubbat? När var de aktiva? Vilka skådespelare brukade anlitas i deras dubbningar? (sökte upp denna på Svenska röster & credits men hittade inte)