Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Animations teknik

Startat av moviefan, 24 augusti 2017 kl. 07:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det handlar nog inte bara om vad man tror att folk ser på, utan på ren krass ekonomi. Faktum är att det med all säkerhet tar mycket längre tid och därmed kostar mycket mer med handanimation, och frågan är om tillräckligt många ser på/köper filmerna för att det ska löna sig ekonomiskt...?

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2018 kl. 10:48:09
Det handlar nog inte bara om vad man tror att folk ser på, utan på ren krass ekonomi. Faktum är att det med all säkerhet tar mycket längre tid och därmed kostar mycket mer med handanimation, och frågan är om tillräckligt många ser på/köper filmerna för att det ska löna sig ekonomiskt...?

I Disneys tilfelle har jo all håndtegnet animasjon vært digital siden innføringen av CAPS til Bernard og Bianca i Australia i 1990. Den største forskjellen fra i dag, er at tegningene ble tegnet på papir, og scannet. Nå tegner man direkte på digitalt tegnebrett.

Alexander

#17
Med införningen av CAPS var det framförallt färgläggning och effekter som sköttes, men alla teckningarna ritades ändå först för hand på 90-talet för att sen skannas in och färgläggas i CAPS.

Anders M Olsson

#18
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2018 kl. 10:48:09
Det handlar nog inte bara om vad man tror att folk ser på, utan på ren krass ekonomi. Faktum är att det med all säkerhet tar mycket längre tid och därmed kostar mycket mer med handanimation, och frågan är om tillräckligt många ser på/köper filmerna för att det ska löna sig ekonomiskt...?

Visst handlar det om ren och krass ekonomi, fast kanske inte så mycket om vad det kostar att göra en film, utan mer om hur mycket pengar den i slutänden drar in.

Jag har egentligen inte hittat några säkra uppgifter på att det ena skulle bli billigare än det andra. Men själva animeringen gör inte hela filmen. Mycket av arbetet är samma oberoende av vilken teknik man väljer, t.ex. manus, storyboards, röstskådespelare, musik, ljud, kampanjer, distribution m.m.

Det väsentliga för Disney är förmodligen att deras datoranimerade långfilmer på senare år har dragit in betydligt mer pengar brutto än deras senaste/sista försök med handteckning - Prinsessan och grodan och Nalle Puhs film.

moviefan

#19
  Vissa karaktärer ser annorlunda gjorda ut, tex Simba och Nala i Lejonvakten. Med tanke på animationen på dem i Lejonkungen. Jag tycker att de är finare animerade i LK än i LV. Även hyenorna ser finare animerade ut i LK.

Disneyfantasten

Citat från: TrondM skrivet  2 maj 2018 kl. 11:30:32
I Disneys tilfelle har jo all håndtegnet animasjon vært digital siden innføringen av CAPS til Bernard og Bianca i Australia i 1990. Den største forskjellen fra i dag, er at tegningene ble tegnet på papir, og scannet. Nå tegner man direkte på digitalt tegnebrett.

Men Den Lilla Sjöjungfrun bör väl ändå ha varit den första med CAPS? (jag hittar iallafall inte så mycket som en skymt av Xerography i den filmen och så var det den första filmen inom Disneys renässens, medan Tarzan var den sista i den perioden)

Den första filmen med Xerography bör väl ändå ha varit Pongo och De 101 Dalmatinerna 1961? (och den sista var Oliver och Gänget 1988)

Det finns två saker som är speciella med Disneyfilmerna från 1960-talet fram till större delen av 1980-talet; det ena är animationskvalitén med hjälplinjerna på karaktärerna och de speciella bakgrunderna och det andra är det att animatörer använde sig av samma animationssekvenser flera gånger i filmerna...

I Disneyfilmer gjorda från 1930-talet fram till 1950-talet hade man hållit sig till en speciell animeringsstil som Walt Disney gillade och om man ser på Snövit, Askungen, Alice, Lena och Törnrosa kan man se att ansiktena är mer eller mindre identiska, men vid Pongo och De 101 Dalmatinerna använde sig av en ny sorts animeringsstil, till en början var Walt inte positiv till förändringen, men han accepterade snart att man kunde testa animationen på ett nytt sätt...

Elios

Är det någon som vitt vad den nya Spider Man kommer ha för animationsteknik?  ::)

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2018 kl. 22:56:01
Men Den Lilla Sjöjungfrun bör väl ändå ha varit den första med CAPS? (jag hittar iallafall inte så mycket som en skymt av Xerography i den filmen

CAPS ble testet på enkeltscener i Den lille havfruen, ja. Og en av scenene er brukt i den ferdige filmen. Men Bernard og Bianca i Australia er den første som bruker CAPS i sin helhet.

Citat från: Disneyfantastenoch så var det den första filmen inom Disneys renässens, medan Tarzan var den sista i den perioden)

Disneys renessanse har ingenting med animasjonsteknikken å gjøre. Det var ingen i Disney som satt seg ned i et møte og planla at de neste 10 årene skulle være deres renessanseperiode, og at de derfor måtte ta i bruk nytt utstyr spesielt for denne perioden.

moviefan

#23
Det finns många filmer och serier med fin animation. Serien Shimmer och Shine på Nickjr, likaså Lassie på Barnkanalen, har fin animation. Lejonvakten duger, men gillar inte animationen på hyenorna samt Simba. Aslan är  otroligt fin att se på, särskilt i första filmen. Även Sofia den första har fin animation.

Disneyfantasten

Filmen Önskan lär bli något utöver det vanliga, då den filmen inte bara firar Disneys 100 år, utan dessutom har en animations-teknik som blandar utseendet mellan både traditionell handritad animation OCH datoranimation, jag ser framemot den filmen, så mycket att jag inte kan beskriva med ord.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2023 kl. 18:31:36Filmen Önskan lär bli något utöver det vanliga, då den filmen inte bara firar Disneys 100 år, utan dessutom har en animations-teknik som blandar utseendet mellan både traditionell handritad animation OCH datoranimation, jag ser framemot den filmen, så mycket att jag inte kan beskriva med ord.
Jag håller verkligen med :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.