Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Superfriends (Superhjältarna) - The Superfriends Meet Frankenstein - TV3

Startat av Beck, 30 december 2022 kl. 18:01:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som har Superfriends (Superhjältarna) och avsnittet The Superfriends Meet Frankenstein med svenska röster?
Det visades på TV3 under 90-talet.



Jabberjaw

 SuperFriends - inspelat från TV3:
S03E04 Sinbad and the Space Pirates  -                               1978
S04E02 Lex Luthor Strikes Back                                          1979
S04E03 Space Knights of Camelon                                       1979    
S04E06 Terror at 20,000 Fathoms                                        1979
S04E07 The Superfriends Meet Frankenstein                          1979
S05E01 Big Foot                                                                 1980

Har inte kollat exakt hur många avsnitt jag har av Superhjältarna. Men jag har åtmindstonde dessa avsnitten som jag skrivit upp. Har dock extremt dålig sortering på vad jag har eftersom jag spelat in banden utan att klippa och i mängder så står det mest bara video_ts TV3 - 1993-barntrean och så vidare. Den här serien pratas det ju så sällan om på nätet att jag helt enkelt nerprioriterade den när jag höll på som mest med samlandet och digitaliseringsprocessen. Men kanske kommer fram mer avsnitt med tiden. Undrar också om dom tidigare säsongerna dubbades på TV3.

Säsong 1..?
Säsong 2
..?

Beck

Oj, har du The Superfriends Meet Frankenstein?
Jag skulle så gärna vilja höra hela avsnittet på svenska! 

Nej, jag minns inte om säsong 1 och 2 dubbades för TV3, kanske...

TecknatÄlskare

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 december 2022 kl. 07:28:36
SuperFriends - inspelat från TV3:
S03E04 Sinbad and the Space Pirates  -                              1978
S04E02 Lex Luthor Strikes Back                                          1979
S04E03 Space Knights of Camelon                                      1979   
S04E06 Terror at 20,000 Fathoms                                        1979
S04E07 The Superfriends Meet Frankenstein                          1979
S05E01 Big Foot                                                                1980

Har inte kollat exakt hur många avsnitt jag har av Superhjältarna. Men jag har åtmindstonde dessa avsnitten som jag skrivit upp. Har dock extremt dålig sortering på vad jag har eftersom jag spelat in banden utan att klippa och i mängder så står det mest bara video_ts TV3 - 1993-barntrean och så vidare. Den här serien pratas det ju så sällan om på nätet att jag helt enkelt nerprioriterade den när jag höll på som mest med samlandet och digitaliseringsprocessen. Men kanske kommer fram mer avsnitt med tiden. Undrar också om dom tidigare säsongerna dubbades på TV3.

Säsong 1..?
Säsong 2
..?

Okej så då har säsong 4 och 5 även dubbats.
Jag har:
S03E03 - Battle at Earth's Core
S03E10 - World Beneath the Ice

Det verkar ju heller inte helt omöjligt att säsong 6 och 7 dubbades.

Jabberjaw

Citat från: TecknatÄlskare skrivet 17 februari 2023 kl. 13:49:42Okej så då har säsong 4 och 5 även dubbats.
Jag har:
S03E03 - Battle at Earth's Core
S03E10 - World Beneath the Ice

Det verkar ju heller inte helt omöjligt att säsong 6 och 7 dubbades.
Serien hade premiär i Januari år 1992, och sändes därefter fram till Oktober 1993.
så ja det fanns gott om plats att sända även dom säsongerna. Men jag tror faktiskt aldrig att TV3 sände den första säsongen. Andra säsongen är ju inte helt omöjligt dock. Men hittils inte hittat något från dom. :(

Säsong 4 har jag nästan komplett. Saknar i skrivande stund där bara:
Citat1 "Rub Three Times for Disaster"
8. "The Planet of Oz"
5. "Universe of Evil"
Men övriga är det mer avsnitt jag saknar av. Har även några avsnitt ytterligare av SuperFriends (Superhjältarna) som inte är kompletta, utan som saknar någon minut-minuter.


Beck

Är det någon som har avsnittet Battle of the Gods med svenska röster?


Jag minns att Dick Eriksson läste introt i klippet nedan, någon som har det med svensk tal?
The All New Super Friends Hour Intro

TecknatÄlskare

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 februari 2023 kl. 11:25:18Serien hade premiär i Januari år 1992, och sändes därefter fram till Oktober 1993.
så ja det fanns gott om plats att sända även dom säsongerna. Men jag tror faktiskt aldrig att TV3 sände den första säsongen. Andra säsongen är ju inte helt omöjligt dock. Men hittils inte hittat något från dom. :(

Säsong 4 har jag nästan komplett. Saknar i skrivande stund där bara:Men övriga är det mer avsnitt jag saknar av. Har även några avsnitt ytterligare av SuperFriends (Superhjältarna) som inte är kompletta, utan som saknar någon minut-minuter.

Okey det är ju bra att du har nästan säsong 4 komplett. Då kan man ju även konstatera att hela säsonger dubbades och sändes.

Men desto fler säsonger som sändes desto mer är det att samla in...

Beck

Här finns introt på svenska, men inte komplett, några sekunder i början saknas.
https://www.facebook.com/nostalgi2000/videos/r%C3%A4ttvisans-k%C3%A4mpar-1973-tv-serie-om-ett-superhj%C3%A4lteteam-som-var-baserade-p%C3%A5-serie/347606739176742/

Det står svensk produktion: Media Dubb

Vem översatte serien?

Det står inte vem som översatte Superhjältarna, eller vilka skådespelare som dubbade serien.
Vad jag minns så var det dessa skådespelare som gjorde rösterna.

Stålmannen - Johan Hedenberg
Läderlappen - Johan Wahlström/Sven-Åke Wahlström
Robin - Dick Eriksson
Superkvinnan - Lena Ericsson
Vattenmannen - Fredrik Dolk
Zan - Hasse Jonsson
Jayna - Annelie Berg

Jabberjaw

Citat från: Beck skrivet 18 februari 2023 kl. 13:33:36Här finns introt på svenska, men inte komplett, några sekunder i början saknas.
https://www.facebook.com/nostalgi2000/videos/r%C3%A4ttvisans-k%C3%A4mpar-1973-tv-serie-om-ett-superhj%C3%A4lteteam-som-var-baserade-p%C3%A5-serie/347606739176742/

Det står svensk produktion: Media Dubb

Vem översatte serien?

Det står inte vem som översatte Superhjältarna, eller vilka skådespelare som dubbade serien.
Vad jag minns så var det dessa skådespelare som gjorde rösterna.

Stålmannen - Johan Hedenberg
Läderlappen - Johan Wahlström/Sven-Åke Wahlström
Robin - Dick Eriksson
Superkvinnan - Lena Ericsson
Vattenmannen - Fredrik Dolk
Zan - Hasse Jonsson
Jayna - Annelie Berg

Det är min ursprungliga video som tagits från YouTube. Så jag bör ha hela klippet om det inte syns i videon.

Men utifrån tidsperioden så bör det vara Dick Ericsson som översatt eller Carina Hedenberg. Pratade mycket med Gunnar Ernblad när han var i livet, och det var iallafall inte han som översatte Superfriends.

Sedan vet jag inte varför folk hittar på egna namn på serier.  Denna har alltid kallats Superhjältarna i TV tablå alternativt bara Superfriends. :) :o

Elios

Jag förmodar att denna kom på 70-talet men släpptes inte förrän på 90-talet med svensk dubbning. Hehe. Kan tänka mig det var därför som Fredrik Hiller fick dubba Jason Momoa i Sweet Girl eftersom han spelade ju vattenmannen här då Jason Momoa är ju Aquaman

gstone

Citat från: Beck skrivet 18 februari 2023 kl. 13:33:36Här finns introt på svenska, men inte komplett, några sekunder i början saknas.
https://www.facebook.com/nostalgi2000/videos/r%C3%A4ttvisans-k%C3%A4mpar-1973-tv-serie-om-ett-superhj%C3%A4lteteam-som-var-baserade-p%C3%A5-serie/347606739176742/

Det står svensk produktion: Media Dubb

Vem översatte serien?

Det står inte vem som översatte Superhjältarna, eller vilka skådespelare som dubbade serien.
Vad jag minns så var det dessa skådespelare som gjorde rösterna.

Stålmannen - Johan Hedenberg
Läderlappen - Johan Wahlström/Sven-Åke Wahlström
Robin - Dick Eriksson
Superkvinnan - Lena Ericsson
Vattenmannen - Fredrik Dolk
Zan - Hasse Jonsson
Jayna - Annelie Berg
Väldigt bra röstval  :D👍
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Beck

Hej!

Är det verkligen ingen som har hela avsnittet The Superfriends Meet Frankenstein med svenskt tal, inspelat från TV3?
Jag har inte sett det på svenska sedan 1998 och jag saknar det så!  :'(