Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saintetienne

När det gäller pac-man spelet kan jag säga att jag fick högsta poängen.
Jag tröttnade själv när jag gått över 1.000.000 poäng (det var lätt att få extra liv när man fick 5000 för varje sak man tog i mitten och extra liv vid varje 10.000 poäng).
Då var det bara att spring runt och vänta till sakerna kom i mitten och sen hade man snabbt ett extra liv till.
Sen att det tog över 3 timmar är en annan sak .... Hade inget att göra den kvällen då min sambo jobbade.

Men självklart inser jag också att det kan vara avskräckande när man ser ett högt resultat men som sagts tidigare det är 3 som vinner.
Jag tyckte det var jobbigt att se nästan 400.000 poäng själv då man själv knappt nådde 50.000 (men detta var tills jag fick till en perfekt runda).

Jag tycker det är roligare med spel än motiveringar oavsett om de är lätta eller svåra spel.
Så fortsätt med spelen.

Varsågod

Grejen är ju att ett perfekt omgångsresultat i klassiska Pac-Man inte ger mer än omkring 15 000 poäng, och originalet ger inte heller extraliv för varje 10.000 p.  man uppnår utan bara ett extraliv när man första gången når 10.000 poäng, så bara det är ju väsentlig skillnad. (Sedan kan ju poäng och bonusar variera mellan olika hemsnickrade varianter.) I åtminstone klassiska Pac-Man och de mest kända varianterna finns vissa givna spelmönster man kan använda beroende på bana för att säkra framgång.

Daniel Hofverberg

Ärligt talat finns det ju en miljon olika varianter av Pac-Man världen över, officiella och inofficiella, och förmodligen skiljer sig de allra flesta varianter åt på en del av detaljerna bland exempelvis poängräkning. Själv har jag nog aldrig spelat det ursprungliga arkadspelet i spelhallar (de fåtal gånger jag varit i en spelhall har jag nog prioriterat mer märkvärdiga spel), så jag har ingen aning hur arkadspelet var och hur det skiljer sig från den här webbversionen.

Personligen är jag uppväxt med en inofficiell klon som hette Packman (med ett extra K), och som var populär för PC-datorer och MS-DOS under den första halvan av 1980-talet. Jag vill minnas att den versionen följde med min första dator, så det blev väldigt välspelat här hemma. Den versionen var i alla fall utseendemässigt och spelmässigt väldigt lik den här webbversionen, men hur det låg till med poängräkning och extraliv har jag ingen aning om. Jag föredrog i alla fall Packman framför Pac-Man (den officiella versionen till PC) då det gick lite långsammare, vilket jag föredrog som barn; men jag vet inte om det officiella PC-spelet var identiskt och likvärdigt med arkadspelet eller inte. En annan version som också var populär och som jag också tror följde med min första dator hette för övrigt PC-MAN (med all säkerhet även den inofficiell), men inte heller där har jag en susning hur det fungerade med poängräkning och dylikt.

Efter era synpunkter har jag i alla fall beslutat mig för att göra ett till försök med spel, så det kommer bli ett sådant till nästa tävling också. :) Tyvärr ligger jag efter med nästa tävling, då jag varit sjuk i nästan en vecka, men jag har i alla fall bestämt spel (fast det blev inte samma som det jag hade preliminärt bestämt för några dagar sedan, utan jag valde att ändra mig i sista minuten). Open-sourcespelet jag hittat var dock tyvärr inte mobilanpassat, så därför kommer det ta lite tid för mig att göra om spelet så att det även fungerar på mobiltelefoner och surfplattor (framförallt att lägga till stöd för touch, och inte bara tangentbord). Enligt statistiken är det nämligen närmare 70% av alla besök på Dubbningshemsidan som använder mobiltelefon, så därför vill jag i möjligaste mån inte lägga upp tävlingar som bara fungerar på dator.

Daniel Hofverberg

Tyvärr har anpassningen av spelet till nästa tävling dragit ut på tiden, då det var mer jobb än beräknat. Men nu är jag på god väg, och har lyckats mobilanpassa spelet så det fungerar hyggligt (om än kanske inte helt perfekt) på mobiltelefoner och surfplattor.

Det som återstår är att ändra funktionerna kring ljud, så att ljud fungerar även i Chrome (på datorer och mobil); i och med att senare versioner av Chrome har en ny autoplay-policy, så att ljud inte spelas upp om inte användaren först har interagerat med sidan (genom att trycka/klicka någonstans). Därför måste man alltså lägga till en extra inledande splash-sida som man måste trycka på för att starta spelet, då ljud annars inte kommer att spelas upp på en gång.

Dessutom vill jag lägga till en pausfunktion, så att man kan pausa spelet; då någon sådan funktion inte fanns i open source-spelet jag utgått ifrån, och jag förmodar att de flesta kommer att vilja kunna ta paus i spel (när det nu rör sig om lite längre spelomgångar än Flappy Bird).

Om det finns behov av att kunna stänga av ljud måste även det läggas till som en ny funktion (då inte heller det fanns inbyggt) - vill ni att jag ska ta den tiden och lägga till funktion för att stänga av/slå på ljud, eller föredrar ni att få ut spelet/tävlingen lite snabbare utan den funktionen?

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2018 kl. 13:00:11
vill ni att jag ska ta den tiden och lägga till funktion för att stänga av/slå på ljud, eller föredrar ni att få ut spelet/tävlingen lite snabbare utan den funktionen?

Rätt säker på att alla inte är intresserad av en sådan med funktion, med tanke på att man kan helt enkelt slå av ljudet på hela datorn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  7 november 2018 kl. 14:20:35
Rätt säker på att alla inte är intresserad av en sådan med funktion, med tanke på att man kan helt enkelt slå av ljudet på hela datorn.
Visst kan man, men då gäller det ju för alla program och alla flikar - och det kan ju finnas personer som vill ha igång annat ljud under tiden; exempelvis som vill lyssna på Spotify samtidigt som man spelar.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2018 kl. 20:52:40
Visst kan man, men då gäller det ju för alla program och alla flikar - och det kan ju finnas personer som vill ha igång annat ljud under tiden; exempelvis som vill lyssna på Spotify samtidigt som man spelar.

Nuförtiden har i princip varenda människa (i västvärlden) tillgång till en mobiltelefon med hörlurar. Då kan man helt enkelt använda den för att lyssna på det man vill lyssna på.

Dubby-Doo

I de senaste versionerna av webläsare jag har dyker det upp en liten ikon, på varje flik som spelar ljud. Den ikonen kan man klicka på för att stänga av ljud från den specifika fliken. Det är en funktion jag använder ofta. Dessutom börjar jag få spel-abstinens ;) och är spänd på vad som ska komma härnäst.

Daniel Hofverberg

Den nya tävlingen/det nya spelet är på god väg, och det mesta är klart. Tyvärr är det dock lite kompatibilitetsproblem, som jag helst bör lösa innan det går att publicera. Dels ignoreras alla tangentbordstryck i Internet Explorer (så att det inte går att spela alls), och i Chrome fungerar inte poängräkning (d.v.s. man får aldrig poäng i spelet, vad man än gör)... :( Jag vet inte varför, för i Edge och Firefox fungerar allting. Jag försöker hitta en lösning på de problemen.

Sen återstår "bara" att faktiskt kunna skicka in resultaten till servern och spara tävlingsbidragen.

Om inte kompatibilitetsproblemen är mer svårlösta än väntat hoppas jag dock kunna publicera den nya tävlingen innan veckans slut. :)

Jag kan avslöja att det "nya" spelet (som rent tekniskt sett inte är speciellt nytt) är ett klassiskt arkadspel.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2018 kl. 10:27:25
Jag kan avslöja att det "nya" spelet (som rent tekniskt sett inte är speciellt nytt) är ett klassiskt arkadspel.

Chansar att det är Space Invaders. hihi

Är det meningen att Flappy Bird ska vara uppe på sidan?

Daniel Hofverberg

Nej, det är inte Space Invaders... Det är ett aningen modernare arkadspel än så; så pass mycket kan jag avslöja.

Men lustigt att du skulle nämna just det spelet, för jag tittade faktiskt på Space Invaders för ett tag sen för en tidigare tävling. Men alla de HTML5-versioner jag kunnat hitta på nätet som är gratis/open source har tyvärr inte varit det minsta mobilanpassade, och jag bedömde att dessa versioner skulle ta alldeles för lång tid att göra mobilvänliga och funktionsdugliga. Därför lade jag det spelet åt sidan tills vidare. Om jag får mer tid framöver, om jag upptäcker att det går att göra mobilanpassat med lite mindre ansträngning eller om jag hittar åt någon bättre HTML5-version av spelet kanske jag plockar upp den tråden igen, och överväger det till kommande tävlingar. Om det nu blir fler tävlingar, förstås - jag kan ju aldrig veta i förväg vilka filmer som filmbolagen är intresserade av att tävla ut.

Tyvärr är det för många spel inte så lätt att hitta åt passande HTML5/JavaScript-versioner, då det är först de senaste åren som det kommit att användas i bred skala, och det är ett flertal spel jag hade velat ha med i tävlingar men som jag helt enkelt inte kunnat hitta åt någon vettig version av. Och att skapa spel från scratch finns inte ens på kartan, då det tar på tok för lång tid; och mina JavaScript-kunskaper är inte tillräckligt bra för det. Fortfarande är det betydligt fler spel som görs i Flash-version, men nuförtiden vill man gärna undvika Flash då den standarden är på väg att försvinna (Adobes stöd för Flash upphör nästa år) och Flash inte fungerar på något enkelt sätt i vare sig mobiler eller surfplattor (både Android och iPhone har tagit bort allt officiellt stöd för Flash sedan flera år tillbaka).

Dessutom kan man inte anpassa Flash-spel på samma sätt, så då är man begränsad till hur spelet faktiskt har utformats och fungerar. Därför är det då heller inte möjligt att kunna skicka in tävlingsbidrag "per automatik" från spelen, utan då måste man göra på samma sätt som jag gjorde vid den gamla Wonder Woman-tävlingen - d.v.s. att man skickar in tävlingsbidrag för sig, och sen använder sig av spelens topplista från spelhallen här på sajten. Både bökigt och lite krångligt, så det är ingen optimal lösning...

saintetienne

Låter kul med en ny tävling
För mig är paus funktion viktigare än att stänga av ljud .... Spelar jag så brukar jag inte ha igång högtalarna för jag tycker allt sånt stör.
Kanske något flipper spel som är nästa spel.

Daniel Hofverberg

#342
Jag beklagar att det har dröjt, men nu är äntligen alla problem med det nya spelet lösta och jag har lyckats få spelet att fungera i alla webbläsare på både dator och mobil. Åtminstone alla jag kunnat testa med - jag har inte möjlighet att testa på Safari, men förmodligen fungerar det där också. Jag har också lyckats implementera både pausfunktion och möjlighet att stänga av ljud.

Nu återstår bara att faktiskt kunna skicka in resultaten och lagra tävlingsbidragen; d.v.s. backend-programmeringen på servern. Förhoppningsvis bör jag kunna publicera den nya tävlingen senast nu på fredag, och troligen redan på torsdag.

Jag kan tillägga att till det nya spelet har jag valt att inte avslöja den högsta poängen, utan bara visa ens eget personbästa, så att man inte kan veta hur ens resultat står sig mot övriga - detta för att förhoppningsvis öka antalet tävlingsbidrag.

Citat från: saintetienne skrivet 11 november 2018 kl. 11:19:29
Kanske något flipper spel som är nästa spel.
Nej, det är inget flipperspel...

Ärligt talat är jag personligen inte speciellt förtjust i flipperspel. Dessutom vågar jag nog inte använda flipperspel till tävlingar, då jag inte är helt säker på att det skulle vara fullt lagligt - enligt svensk lag måste ju tävlingar bygga på prestation och slumpen får inte spela någon avgörande roll i vem som vinner; och ärligt talat tycker åtminstone jag att flipperspel bygger åtminstone delvis på slumpen...

Daniel Hofverberg

Tyvärr har den nya tävlingen dragit ut på tiden, då det varit en massa strul att få allt att fungera i mobil och i alla webbläsare. För ovanlighetens skull är det dock huvudsakligen Chrome som har strulat, medan det hela tiden fungerat klockrent i Edge och efter en liten fix har det även fungerat bra i Internet Explorer. Märkligt, då det alla tidigare gånger varit enklast med Chrome, men just den här gången har inget velat fungera som det ska i den webbläsaren... Dessutom har det varit en utmaning att få ljudet att fungera bra, i synnerhet i mobil.

Nu tror jag dock äntligen att de flesta problem ska vara lösta, och jag har också lyckats implementera backend-programmeringen med lagring av tävlingsresultaten. Jag ska testa ett par gånger till i alla webbläsare, och hittar jag inga större problem hoppas jag kunna publicera tävlingen ikväll eller imorgon. :)

Daniel Hofverberg

Nu är äntligen den senaste tävlingen klar och publicerad, och den här gången kan ni vinna Wes Andersons Isle of Dogs. Arkadspelet den här gången är klassiska Frogger från 1981. :)

http://www.dubbningshemsidan.se/isleofdogs-tavling.php

Den här webbversionen av Frogger verkar lite förenklad gentemot det ursprungliga arkadspelet - åtminstone så långt jag lyckats komma i spelet finns inga sköldpaddor eller krokodiler - men konceptet är ju i alla fall densamma och grafiken är ganska lik det ursprungliga spelet. Jag har också försökt att få med samma eller liknande musik och ljudeffekter som i det ursprungliga arkadspelet (åtminstone så långt jag kunnat utifrån nu tillgängliga källor), men då musikstyckena och ljudeffekterna kommer från olika källor varierar ljudkvaliteten en del.

Jag hoppas att allt ska fungera nu - det har varit väldigt svårt att få det här spelet funktionsdugligt och någorlunda buggfritt i alla webbläsare och i mobiltelefoner.

Hoppas ni tycker om det, och som vanligt är det alltså de tre personerna med den bästa poängen som vinner filmen. Som vanligt kan alla spela hur många gånger som helst; den bästa poängen räknas. Den här gången kan ni inte se vilken den bästa poängen är, utan bara ditt eget personbästa (utifrån webbläsarens sparade data). Det är alltså ett avsiktligt taktiskt beslut, för att se om det ökar antalet inkomna tävlingsbidrag.


Jag kan också avslöja att jag precis kommit överens med 20th Century Fox/Paramount/Warner om två nya tävlingar, som jag ska försöka få klar så fort som möjligt. :)