Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Landet för längesedan del 2-4

Startat av TonyTonka, 11 maj 2013 kl. 21:57:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna i Landet för längesedan del 2, 3 och 4? Är det Samuel Elers-Svensson och gänget eller är det andra?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr inte lyckats få fram credits till de filmerna, men såvitt jag vet ska Landet för länge sedan 2 - 4 ha ungefär samma röster som 5 - 13. D.v.s:

Lillefot - Leo Hallerstam
Kvackie - Annelie Berg Bhagavan
Petrie - Staffan Hallerstam
Cera - Eleonor Telcs-Lundberg
Morfar - Sture Ström
m.fl.

Det kan tänkas förekomma vissa avvikelser, men det är i alla fall definitivt inte samma röster som i den första biovisade filmen.

Jag är lite osäker vilket bolag som dubbade de här filmerna, då Eurotroll såvitt jag förstår tog över fr.o.m. film nr 5, men min spontana gissning är Videobolaget. Utifrån tidsperioden vore det också fullt möjligt med Pangljud.

50 Spänn

Jag tror att det var någon annan än Leo Hallerstam som gjorde Lillefot i film 2-4, eftersom jag i min barndom irriterade mig på att han i film 4 nästan var i målbrottet. Detta var troligen också orsaken till att han byttes ut mot Leo Hallerstam lagom till film 5. Om det var Samuel Elers-Svensson eller någon helt annan som gjorde Lillefot innan dess har jag dock ingen aning om.

Daniel Hofverberg

Det var väldigt länge sedan jag såg Landet för länge sedan 2 - 4, men jag kan nästan garantera att det i alla fall inte var Samuel Elers-Svensson som spelade Lillefot - detta då jag minns att jag alltid störde mig på att hans och alla andras röster bytts ut gentemot den första Landet för längesedan.

Erik Friman

Det är framförallt 6 år mellan det första och andra filmens premiärer eftersom den första hade premiär i USA 1988 (Sverige 1989) medan andra hade premiär 1994 (Sverige 1995) enligt Wikipedia. Ingen tvekan om en del unga har gått i målbrottet och har blivit utbytta.

Daniel Hofverberg

Ja, det är helt sant. Men det förklarar inte allt, då även många fullvuxna bytts ut.

Men nu är det ju dock inte riktigt rättvist att jämföra en biovisad storfilm med en uppföljare som släpps direkt på VHS - det medför ju helt olika förutsättningar vad gäller budget, o.s.v.

DisneyTLK

Kan säga att det garanterat inte är Leo Hallerstam som gör Lillefot i, åtminstone filmer 2-4. Har ingen aning om vem det är, men leos röst är väldigt igenkännbar, (i alla fall hans unga röst) och detta är inte den. Men annars så tror jag att det är samma som i de senare filmerna,
dels,
Kvackie - Annelie Berg Bhagavan
Petrie - Staffan Hallerstam
Cera - Eleonor Telcs-Lundberg
Morfar - Sture Ström - som föresten har varit i alla filmer från och med tvåan va? Jag vill inte minnas att han byttes ut. Kanske i de senare, de har jag inte sett  ;)

Avstickare: Skulle verkligen vilja se Don Bluth göra något nytt idag  :-\ Visst, hans filmer blev inte alla kritikerrosade, men det är något speciellt med hela stilen och animationen.


Daniel Hofverberg

I stort sett hela ensemblen har varit oförändrad i alla filmerna 2 - 13, så både Annelie Berg, Staffan Hallerstam, Eleonor Telcs-Lundberg och Sture Ström är nog med i varenda film utom den första.

Det enda jag vet om Lillefots röst i filmerna 2 - 4 är i alla fall att hans sångröst var allt annat än bra, vilket jag tydligt kommer ihåg från när jag såg filmerna under 1990-talet... Jag har själv aldrig varit så jätteförtjust i uppföljarna (fast originalfilmen Landet för längesedan var ju väldigt bra), och därför har jag inte sett dem på väldigt länge.

TonyTonka

Jag har inte sett filmerna på år och dar, men jag har dem här hemma. Anyways, någon teori om vem som gör Lillefot i del 2-4? Jag ska imorgon försöka kolla in filmerna och kanske (om ni vill) göra röstprov.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Konstigt att Leo Hallerstam inte gjorde rösten som Lillefot mellan 2-4 filmen eftersom han började sin skådespelarkarriär redan 1995 och gjorde rösten som Casper samma år.

Daniel Hofverberg

Jag har tagit mig en snabb titt på ett klipp från Landet för länge sedan 2, och mycket riktigt låter det definitivt inte som Leo Hallerstam som spelar Lillefot där. Rösten lät bekant, men på rak arm kunde jag inte placera in den. Jag skulle dock uppskatta om TonyTonka kunde ordna ett lite längre ljudklipp på Lillefots röst, då jag inte har filmen lättillgänglig (jag har den bara på VHS) och bara lyckades hitta ett YouTube-klipp med ett fåtal repliker.

Resten av ensemblen verkar vara som den nuvarande, så Lillefots röst verkar vara den enda som bytts ut sedan den andra filmen. Däremot är det inte en enda skådis som är samma mellan originalfilmen Landet för längesedan och tvåan.

Det är för övrigt väldigt tråkigt att Universal inte satt ut dubbcredits på någon av filmerna i serien; det hade verkligen underlättat...

DisneyTLK

Jag vill minnas att det åtminstone var samma röst fram till trean, kanske till och med fyran "Dimmornas dal" eller något liknande heter den. Jag kan ta mig en titt för att vara helt säker, men jag vet att i den femte filmen, den med den "mystiska ön", där är det Hallerstam som gör Lillefot.

Ska titta på fyran hur det är där, jag kanske minns fel helt enkelt.

TonyTonka

Okej, som önskat kommer här ett klipp på Lillefots röst i Landet för längesedan 2.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tack för ljudklippet. Jag tycker fortfarande att rösten låter lite bekant, men tyvärr kan jag fortfarande inte placera in den.

Vem det än är tycker jag inte att han hade världens bästa inlevelse, och hans sångröst lämnade också en del övrigt att önska...

DisneyTLK

En kompis sa att han påminner lite om Ulf Bergstrand, som gjorde rösten till Christoffer Robin. Och jag håller nog med, i alla fall en aning.
Jag tror inte att det är han men det påminner lite om honom rentav på ljudet i rösten, hans ton.

Skulle jag lyssna lite från Nalle Puh så skulle det nog inte alls låta likt, dock.

Kan det här vara en röstskådespelare som inte gjort annat än Lillefot? Jag kan inte säga att jag känner igen rösten från något annat, förutom att den just påminner om Christoffer Robin.