Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 16 april 2017 kl. 11:42:45
Finns det skäl till att Disney Treasures inte har med den svenska dubbningen? Skulle det inte öka målgruppen?

Finns det några 4K Blu-Ray filmer från Disney på svenska?

Jag förmodar att det hade blivit väldigt komplicerat att ta med de svenska dubbningarna på Disney Treasures. Det är ju inte alla kortfilmer som har någon befintlig svensk dubbning, så antingen hade man fått dubba upp alla filmer som saknade dubbning, eller så hade det blivit ett misch-masch av dubbade och textade kortfilmer.

Tänk sedan att detta skulle behöva göras för alla språken på skivorna, så blir det ett ganska omfattande arbete av tveksam lönsamhet.

Disney Treasures har egentligen aldrig varit riktade till barn utan mer till vuxna samlare.

Beträffande Ultra HD Blu-ray så har Disney ännu inte "hoppat på tåget". Det finns inga Disney 4K Blu-ray varken i Sverige eller utomlands.

Alexander

#106
Lejonkungen 2: Simbas skatt

DVD utgåvan från 2012/2015 har lite bättre bild än utgåvan från 2004 och mycket bättre bild än utgåvan från 1999. Men 2004 DVD utgåvan är den som har mest bonusmaterial. Blu-Ray utgåvan från 2012/2015 (samma innehåll) är den som har allra bäst bildkvalite och bonusmaterial.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012/2015
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2004

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2012/ 2015




Lejonkungen 3: Hakuna Matata

DVD utgåvan från 2004 och Blu-ray utgåvan från 2012/2015 (precis som den förra uppföljaren har båda Blu-ray utgåvorna samma innehåll) har likvärdigt bonusmaterial,  men Blu-ray utgåvan har bättre bild.

DVD utgåvan från 2012/2015 har nästan inget bonusmaterial och lite bättre bild än utgåvan från 2004, men knappt.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012/2015
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2004

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2012/2015 (Mest för att den har bättre bildkvalite)

Richardo

Hur vet man publicering året av en Blu-Ray och DVD-film?

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 16 april 2017 kl. 13:48:02
Hur vet man publicering året av en Blu-Ray och DVD-film?

Tyvärr skriver de inte det på omslagen. Utan man får t.ex kolla på utgivningsdatumen som t.ex Discshop listar eller kolla på hemsidor som har en listad index över utgåvornas datum. I fallet med Disneys filmer kan jag rekommendera sidan D-Zine.se (Disneyania), som har en väldigt fin databas över detta. Men på vissa filmer finns inte de senaste utgåvorna, de senaste uppdateringarna gjordes runt 2014-2015.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 april 2017 kl. 18:12:20
Tyvärr skriver de inte det på omslagen. Utan man får t.ex kolla på utgivningsdatumen som t.ex Discshop listar eller kolla på hemsidor som har en listad index över utgåvornas datum. I fallet med Disneys filmer kan jag rekommendera sidan D-Zine.se (Disneyania), som har en väldigt fin databas över detta. Men på vissa filmer finns inte de senaste utgåvorna, de senaste uppdateringarna gjordes runt 2014-2015.

Ibland kan det förekomma felaktigheter. Exempelvis så står det att 1994-års VHS-utgåva av Bambi gavs ut 16 april 1994, fast så är det ju inte, det är en månad för mycket.

För jag minns att när jag hade köpt begagnad 1994-års VHS-utgåva av Robin Hood (som ju gavs ut i januari 1994) så stod det i reklaminsticket att Bambi kommer på köpvideo 16 mars 1994 och säljs tom 30 november 1994 eller så långt lagret räcker.

Dessutom så innehåller 1994-års VHS-utgåva av Bambi följande trailers om jag inte minns fel  :):

Före filmen:
AristoCats (nypremiär på bio 18 mars 1994)
Aladdin (kommer på köpvideo i höst)
Djungelboken (utgåvan från 27 oktober 1993, säljs tom 31 mars 1994)
EuroDisney

Efter filmen:
Grattis Kalle (kommer på köpvideo 26 maj 1994, enligt Disneyania, men i reklamen säger speakern "Kalle Ankas jubileumsvideo finns att köpta från 9 juni")
Skönheten och Odjuret (utgåvan från september 1993, säljs tom 31 mars 1994)
Den Lilla Sjöjungfrun TV serien (VHS-titlarna Valskval & Den Vilda Sjöhästen)

Man kan förövrigt även ta reda på VHS & DVD utgåvornas utgivningar genom att studera reklaminsticket i dem (observera att vissa av dem kan vara vilseledande, annars kan också man ta reda på filmernas utgivningar genom att se reklamerna i dem  :), fast vissa utgåvor kan ha samma innehåll, exempelvis Kalles Bästa, samma sak med båda DVD-utgåvorna av Disneys Sportfavoriter).

Framöver vill jag även själv ta upp vilka VHS-utgåvor av klassikerna som jag personligen rekommenderar, för de som är intresserade.  :)

Alexander

#110
Pocahontas 2: Resan till en annan värld

DVD utgåvorna från 1999 och 2002 är identiska i bild och har filmen i orginalformatet 4:3 fullscreen, medan Blu-ray utgåvan har filmen i 16:9 widescreen. Blu-Ray utgåvan erbjuder bäst bildkvalite och har bonusmaterial (medan DVDerna saknar bonusmaterial). Utav DVD utgåvorna är den från 2002 lite bättre bara för att ljudet på svenska är i 5.1 medan DVD utgåvan från 1999 endast erbjuder 2.0.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2013



Tarzan 2

Alla DVD utgåvor av Tarzan 2 är identiska

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2005/2010 (samma innehåll)



Björnbröder 2

Alla utgåvor är lika i bonusmaterialet,  men Blu-ray utgåvan är den som har bäst bild. DVD utgåvorna emellan är identiska.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2006/2012

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014


Alla andra övriga uppföljare som: Ringaren i Notre Dame 2, Tarzan 3: Tarzan & Jane, Mulan 2, Kejsarens nya stil 2 : Kronks Nya Stil, Atlantis 2: Milos återkomst, Lilo och Stitch 2, Lilo och Stitch 3: Stitch Experiment 626 och Lilo och Stitch 4: Leroy och Stitch har endast en DVD utgåva som då är det bästa som finns.

Hoppas informationen till uppföljarna har varit hjälpsamt, ska sen snart gå igenom Pixar filmerna .  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2017 kl. 18:24:21

Framöver vill jag även själv ta upp vilka VHS-utgåvor av klassikerna som jag personligen rekommenderar, för de som är intresserade.  :)

Det får du gärna göra.   :D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 april 2017 kl. 18:27:06
Hoppas informationen till uppföljarna har varit hjälpsamt, ska sen snart gå igenom Pixar filmerna .  :)

Tack så mycket, jag ser framemot det...

Alexander

Okej, dags för Pixar filmerna!   :D


Toy Story

DVD utgåvorna från 2000 och 2002 är de som har sämst bild och bonusmaterial och därför rekommenderar jag inte dem. Bildkvaliten utav DVD utgåvorna är som bäst på utgåvan från 2010, men skillnaden är inte jättestor om man jämför med utgåvan från 2005. Bonusmaterialet på både utgåvan från 2005 och 2010 är bra, men 2010 utgåvan är den som har mest utav dem.

3D Blu-Ray utgåvan från 2011 har inget bonusmaterial och bör endast skaffas om man endast är ute att se filmen i 3D. Den bästa utgåvan av Toy Story är Blu-ray utgåvan från 2010 som innehåller mest bonusmaterial och bäst bildkvalite.

Blu-Ray utgåvan från 2010, DVD utgåvan från 2010 och 3D utgåvan från 2011 är de som finns i butikerna nu.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2010




Ett småkryps liv

DVD utgåvorna från 1999 och 2011 är identiska både i bild och bonusmaterial. Blu-Ray utgåvan från 2011 är den som erbjuder bäst bild och mängder bonusmaterial.

Blu-Ray utgåvan och DVD utgåvan från 2011 är de som kan hittas i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 1999/2011 (samma innehåll)

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2011

TonyTonka

Är det bara jag som tycker att det är tråkigt att bonusmaterialet från Disneys filmer i princip bara finns på Blu-ray numera?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Toy Story 2

Precis som utgåvorna till den första filmen är det Bku-ray utgåvan från 2010 som innehåller bäst bildkvalite och bonusmaterial. 2005 och 2010 DVD erbjuder snarlikt bonusmaterial men utgåvan från 2010 har lite mer och snäppet bättre bildkvalite. Utgåvorna från 2000 och 2002 kan man skippa helt.
3D Blu-Ray utgåvan från 2011 har endast  filmen i 3D och inget bonusmaterial,  därför bör man endast skaffa den för 3D grafiken.

Blu-Ray utgåvorna från 2010 är de som finns nu i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2010



Monsters Inc

DVD utgåvorna från 2001 (versionen som har en skiva), 2011 och 2013 är exakt samma i bild och bonusmaterial. 2 disc DVD utgåvan från 2001 har samma bild men ännu mer bonusmaterial,  och är därför bäst när det kommer till DVD utgåvorna. 2011 och 2013 års Blu-ray utgåvor är endast första skivan från 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2009 och därför bör man skippa dem och satsa på 2 disc utgåvan från 2009.

DVD och Bluray utgåvorna från 2013 är de som fortfarande finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2009
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2001

Bäst utgåva : 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2009

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 16 april 2017 kl. 23:26:03
Är det bara jag som tycker att det är tråkigt att bonusmaterialet från Disneys filmer i princip bara finns på Blu-ray numera?  :-\

Jo, det är tråkigt. Man hade tyckt att lite mer bonusmaterial på DVD utgåvan inte hade varit så farligt.
Avsaknandet av bonusmaterial var en stor bidragande faktor till att jag började köpa Blu-ray istället.  :)


TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2017 kl. 06:36:52
Den enda Disney-filmen som faktiskt tecknats i flera versioner är mig veterligen Lady och Lufsen, där man alltså animerat och fotograferat en normalbildsversion och en Cinemascope-version parallellt med varandra. Där har man bland annat arrangerat om bilderna och exempelvis flyttat rollfigurer närmare varandra i bredd för 4:3-versionen; allt för att det ska se bra ut i båda formaten. Bara synd att den äkta normalbildsversionen kommit till så begränsad användning, och aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray - åtminstone på Blu-Ray hade det ju annars funnits alla möjligheter att rymma båda versionerna på samma skiva...

Jeg vet ikke hvor mange filmer Pixar har gjort dette med, men jeg mener de lagde en egen 4:3 versjon av A Bug's Life, med flere scener rendret på nytt.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 april 2017 kl. 12:09:40
Jo, det är tråkigt. Man hade tyckt att lite mer bonusmaterial på DVD utgåvan inte hade varit så farligt.
Avsaknandet av bonusmaterial var en stor bidragande faktor till att jag började köpa Blu-ray istället.  :)

Jag har inga Bluray alls. En nackdel med Bluray är att de är dyrare än DVD.

Dessutom vill jag nämna en sak som alla kanske inte tänker på; Walt Disney Pictures-loggan är utbytt i nyutgåvorna av många äldre filmer (både hos flera Disneyklassiker och vissa Pixar-filmer), från den gamla till den nya, vilket jag tycker är irriterande och förstör känslan i filmerna. Det är också en anledning att föredra VHS hos just äldre filmer.

Här är den "gamla" Walt Disney Pictures loggan (1990-2006):
www.youtube.com/watch?v=ayRlrAtnmlY

Här är den ursprunliga Walt Disney pictures loggan för Pixar (1995-2007):
www.youtube.com/watch?v=7fTbyNbXnZ0

Här är den nya Disneyloggan (utbyttes 2012 mot en kortare version med bara "Disney"):
www.youtube.com/watch?v=RzBKcE6XLjw

De filmer som försetts med den nya loggan i sina nyutgåvor är Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Herkules, Toy Story, Toy Story 2 och Hitta Nemo (och kanske flera till som jag glömt, men det är iallafall bara tre Pixar-filmer som försetts med dessa). Jag tycker att den nya loggan hos just äldre filmer som kom ut INNAN denna logga känns som en modernisering av filmerna, vilket går stick i stäv med filmkänslan.

Sen tycker jag också att reklamerna i de nyare utgåvorna av äldre filmer går stick i stäv med filmkänslan, alla kanske inte känner som jag gör och det är helt okej, men jag tycker definitivt att VHS-reklamer ska vara rätt för att få filmerna att kännas som de filmer de är och det är det jag ska ta upp senare när jag tar upp vilka VHS-utgåvor jag rekommenderar.  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2017 kl. 16:21:44
Jag har inga Bluray alls. En nackdel med Bluray är att de är dyrare än DVD.

Dessutom vill jag nämna en sak som alla kanske inte tänker på; Walt Disney Pictures-loggan är utbytt i nyutgåvorna av många äldre filmer (både hos flera Disneyklassiker och vissa Pixar-filmer), från den gamla till den nya, vilket jag tycker är irriterande och förstör känslan i filmerna. Det är också en anledning att föredra VHS hos just äldre filmer.

Här är den "gamla" Walt Disney Pictures loggan (1990-2006):
www.youtube.com/watch?v=ayRlrAtnmlY

Här är den ursprunliga Walt Disney pictures loggan för Pixar (1995-2007):
www.youtube.com/watch?v=7fTbyNbXnZ0

Här är den nya Disneyloggan (utbyttes 2012 mot en kortare version med bara "Disney"):
www.youtube.com/watch?v=RzBKcE6XLjw

De filmer som försetts med den nya loggan i sina nyutgåvor är Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Herkules, Toy Story, Toy Story 2 och Hitta Nemo (och kanske flera till som jag glömt, men det är iallafall bara tre Pixar-filmer som försetts med dessa). Jag tycker att den nya loggan hos just äldre filmer som kom ut INNAN denna logga känns som en modernisering av filmerna, vilket går stick i stäv med filmkänslan.

Sen tycker jag också att reklamerna i de nyare utgåvorna av äldre filmer går stick i stäv med filmkänslan, alla kanske inte känner som jag gör och det är helt okej, men jag tycker definitivt att VHS-reklamer ska vara rätt för att få filmerna att kännas som de filmer de är och det är det jag ska ta upp senare när jag tar upp vilka VHS-utgåvor jag rekommenderar.  :)

I början var Blu-ray versionerna dyrare än DVD,  men nu tycker jag att priserna är ganska lika. Ibland är till och med Blu-ray utgåvorna billigare än DVDerna i butikerna jag handlar i.  :)