Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 april 2017 kl. 19:37:50
I de fysiska butikerna jag brukar handla mina Disney filmer i, brukar priserna oftast vara så här mellan DVD och Bluray versionerna av Disney klassikerna:

Ica Maxi

DVD: 99 (Ibland kostar de 149)
Blu-ray : 149 (Ibland kostar de 199)

Hemmakväll

DVD: 99 (Ibland kostar de 149 eller 199)
Blu-ray: 139 ( Ibland kostar de 99 eller 149)

Elgiganten

DVD: 149 (Ibland kan de kosta 99 eller 199 kr)
Blu-ray : 179 (Ibland kan de kosta 99 eller 149 kr)

Mediamarkt Jag handlar mina Blu-ray filmer oftast här   :D

DVD: 129 (Ibland kan de kosta 99 eller 149 kr)
Blu-ray: 129 (Ibland kan de kosta 29, 49 eller 99 kr) Dessa billiga priserna är väldigt sällan, men när det sker då hugger räven till  ;D

Hur har ni det där ni är?  :)

Jag har ingen aning, jag tror faktiskt inte att jag har köpt någon DVD-film ensam förut och vill gärna ha köptips på hur det är med 2 för/5 för/10 för, något i den vägen.

Personligen skulle jag gissa att priserna är detsamma i alla de svenska städerna, men är långt ifrån säker. Jag bor iallafall i Malmö, som är Sveriges tredje största stad.

Men om priserna du säger är så i affärerna så är det som jag misstänkte, att Bluray-filmerna är dyrare.

Hursomhelst, tack för tipsen på affärerna  :) .

Men om jag minns rätt så är Hemmakväll mer en hyr-butik.

Förresten väldigt roligt med "då hugger räven till"  ;D , men jag förstår precis vad du menar  ;) .

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2017 kl. 21:28:55
Jag skulle gärna vilja ha köptips ifall jag är ute och handlar i en affär som säljer DVD/Bluray, hur är priserna?  :) (typ 2 för =, 5 för =, 10 för =, ungefär i den vägen).

Om någon visste hur det var här så skulle jag bli jätteglad  :D .

TrondM

#136
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2017 kl. 10:30:29Utifrån detta kan vi nog dra slutsatsen att den sista filmen som Disney producerat i Open Matte (där hela bilden är i 1,37:1) sannolikt var Peter och draken Elliott, även om jag i och för sig inte jämfört den för att se med säkerhet hur det ligger till med den (då alla DVD-utgåvor i världen mig veterligen är i 1,66:1).

Her er en sammenligning av den amerikanske blu-ray utgaven og det som ble vist på TV i 1977. TV-versjonen har litt mer bilde i høyden, men ikke veldig mye. Ikke nok til at jeg vil kalle det Open Matte, i hvert fall.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 20 april 2017 kl. 12:18:55
Her er en sammenligning av den amerikanske blu-ray utgaven og det som ble vist på TV i 1977. Det er litt mer bilde i høyden, men ikke veldig mye. Ikke nok til at jeg vil kalle det Open Matte, i hvert fall.

Hmm, intressant... Jag tycker det ser ut som ungefär samma situation som med Micke och Molle och Bernard och Bianca - d.v.s. att bildformatet är någonstans mellan 1,37:1 och 1,66:1, så att både 4:3-versionen och Widescreen-versionen är beskuren (den förstnämnda i bredd och den sistnämnda i höjdled). Så Peter och draken Elliott är kanske också inspelad i något bildformat i närheten av 1,50:1, eller hellre aningen över det.

Hursomhelst tycker jag spontant att bildkompositionen fungerar bättre i Widescreen med den filmen, åtminstone utifrån de här scenerna.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2017 kl. 12:37:29
Hmm, intressant... Jag tycker det ser ut som ungefär samma situation som med Micke och Molle och Bernard och Bianca - d.v.s. att bildformatet är någonstans mellan 1,37:1 och 1,66:1, så att både 4:3-versionen och Widescreen-versionen är beskuren (den förstnämnda i bredd och den sistnämnda i höjdled). Så Peter och draken Elliott är kanske också inspelad i något bildformat i närheten av 1,50:1, eller hellre aningen över det.

Hursomhelst tycker jag spontant att bildkompositionen fungerar bättre i Widescreen med den filmen, åtminstone utifrån de här scenerna.

Hur infogar man en sådan bild i ett inlägg ?

Alexander

#139
Insidan ut

Inte mycket att jämföra här. Utgåvan med bäst bild och mest bonusmaterial är 2 disc Special Blu-Ray utgåvan från 2015. De andra utgåvorna har dessvärre väldigt lite bonusmaterial.

Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2015
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från  2015

Bäst utgåva : 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2015



Den gode dinosaurien

Likadant här finns det endast en DVD, Blu-Ray och 3D Blu-Ray utgåva. Där Blu-ray utgåvan innehåller bäst bild och mest bonusmaterial, och mest värt för pengarna. DVD utgåvan och 3D Blu-Ray utgåvan har knappt något alls.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2016
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2016

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2016



Hitta Doris

Ett till försök från Disney till att öka försäljningen av 3D Blu-Ray genom att lägga dit två Blu-ray skivor med bonusmaterial. DVD utgåvan precis som de flesta andra senaste Pixar filmer har knappt något bonusmaterial och kan egentligen skippas.

Bäst Blu-ray utgåva : 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2016
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2016

Bäst utgåva : 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2016




Då var Pixar filmerna klara. Härnäst ska jag ta några live-action filmer som har flera utgåvor som man kan jämföra med.  :)

Alexander

#140
Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2017 kl. 20:54:09
Jag har ingen aning, jag tror faktiskt inte att jag har köpt någon DVD-film ensam förut och vill gärna ha köptips på hur det är med 2 för/5 för/10 för, något i den vägen.

Personligen skulle jag gissa att priserna är detsamma i alla de svenska städerna, men är långt ifrån säker. Jag bor iallafall i Malmö, som är Sveriges tredje största stad.

Men om priserna du säger är så i affärerna så är det som jag misstänkte, att Bluray-filmerna är dyrare.

Hursomhelst, tack för tipsen på affärerna  :) .

Men om jag minns rätt så är Hemmakväll mer en hyr-butik.

Förresten väldigt roligt med "då hugger räven till"  ;D , men jag förstår precis vad du menar  ;) .

Om någon visste hur det var här så skulle jag bli jätteglad  :D .

Jo visst. Ibland kan de vara 30- 50 kr dyrare än DVDerna. Men du får ju så mycket värt mer för pengarna, anser jag.  :)
DVD utgåvorna har knappt eller inget bonusmaterial,  medan Blu-ray utgåvorna  erbjuder allt ifrån en halvtimmes till över flera timmars bonusmaterial.

Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet av second-hand affärer så kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det.  :(

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 20 april 2017 kl. 17:52:55
Jo visst. Ibland kan de vara 30- 50 kr dyrare än DVDerna. Men du får ju så mycket värt mer för pengarna, anser jag.  :)
DVD utgåvorna har knappt eller inget bonusmaterial,  medan Blu-ray utgåvorna  erbjuder allt ifrån en halvtimmes till över flera timmars bonusmaterial.

Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet av second-hand affärer så kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det.  :(

Det gör inget, jag frågade faktiskt inte efter Second Hand, jag brukar faktiskt kolla i dem på lördagar i jämna veckor när jag är ute på min cykeltur i Malmö med min trehjuliga cykel (förutom på vintertid (dvs från slutet av oktober till slutet av mars), då jag ställer in cykeln i cykelboden där den står tills sommartid (slutet av mars till slutet av oktober)).

Men tack iallafall, jag ska också kolla i "riktiga" affärer efter DVD och Bluray  :) .

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 20 april 2017 kl. 17:40:03
Då var Pixar filmerna klara. Härnäst ska jag ta några live-action filmer som har flera utgåvor som man kan jämföra med.  :)

Tack Alexander!  :D

Jag kan även tillägga Tingeling-filmerna och Flygplan-filmerna, som allihopa bara hae en Bluray och DVD-utgåva, där jag skulle gissa att Blurayutgåvorna är att utse som vinnare.

TrondM

Citat från: Alexander skrivet 20 april 2017 kl. 17:40:03
Hitta Doris

Ett till försök från Disney till att öka försäljningen av 3D Blu-Ray genom att lägga dit två Blu-ray skivor med bonusmaterial.

Ah. Takk for informasjonen. Her har jeg visst ikke fulgt med, så jeg har ikke lagt merke til at noen av 3D-utgavene har en ekstra bonus-disk.

TrondM

Citat från: moviefan skrivet 20 april 2017 kl. 17:22:56
Hur infogar man en sådan bild i ett inlägg ?

Det er veldig enkelt. Klikk på "infoga bild"-knappen helt til venstre i menyen, og legg inn URL til bildet, slik som dette:
[img]http://crusaders.no/~trondmm/elliott1.jpg[/img]

Det er også mulig å laste opp bildet om du velger "Bilagor och andra tillval"

Alexander

#145
Mary Poppins

När det kommer till DVD utgåvorna så är de två bästa 2 disc utgåvorna från 2004 och 2009. 2004 utgåvan har lite mer bonusmaterial,  men inte jättemycket mer än 2009 utgåvan. Utgåvan från 2009 har lite bättre bild men precis som när det gällde med bonusmaterial så är 2004 DVDns bildkvalite bara småsteg efter och fortfarande väldigt bra på egen hand. DVD utgåvan från 2003, DVD utgåvan från 2014 och speciellt DVD utgåvan från 1999 kan man skippa.
Blu-Ray utgåvan har bäst bild av alla utgåvor och har lika mycket bonusmaterial som DVD utgåvorna från 2004 och 2009.

Utgåvorna av Mary Poppins som kan köpas i butiker är Blu-ray och DVD utgåvorna från 2014.


Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2004 (2009 utgåvan är också jättebra och egentligen spelar det inte mycket roll vilken man tar av de här två)

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014 (Mest för att den har bäst bild)

Alexander

#146
Peter och draken Eliott

Inte mycket att jämföra här, DVD utgåvan från 2011 har bäst bildkvalite och bonusmaterial. Värd att notera är att DVD utgåvorna är klippta i speltiden likaså VHS utgåvorna. Alla svenska utgåvorna av Peter och draken Eliott är nedklippta på något sätt medan de amerikanska utgåvorna har hela filmens speltid på ca 120 minuter.

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2011

Daniel Hofverberg

Vad gäller Peter och draken Elliott är det värt att påpeka att de svenska DVD-utgåvorna tyvärr saknar det Oscarsnominerade ledmotivet "Ljus på mörka vatten" (Candle on the Water). Filmen är ju som sagt kraftigt nedklippt i Skandinavien där närmare en halvtimme av den ursprungliga filmen saknas, och den här sången framförs egentligen i en av de scener som klippts bort här. På bio och VHS löste man det genom att istället klippa in "Candle on the Water" under förtexterna, där sången ersatte den instrumentala ouvertyren i originalversionen. Men av någon outgrundlig anledning har Disney på de svenska DVD-utgåvorna återinsatt den instrumentala musiken under förtexterna (även på det svenska ljudspåret), så att sången gått upp i rök. Fråga mig inte varför... För att se filmen såsom den faktiskt visades på bio i Sverige måste man därför ta till VHS-utgåvor.

Men tyvärr har ju Peter och draken Elliott behandlats sällsynt illa överlag i hela världen, då det finns en uppsjö olika versioner med olika längder. Den amerikanska urpremiären var på hela 2 timmar 14 minuter, och den versionen finns tyvärr inte att uppbringa någonstans. Till "vanliga" biovisningar i USA klipptes den ner till ungefär två timmar, och för många europeiska länder ytterligare till ungefär samma skick som i Sverige. Den version som släppts på DVD och Blu-Ray i USA är en någorlunda återställd version på 2 timmar 9 minuter (d.v.s. ungefär 25 minuter längre än den svenska versionen), där bl.a. alla sångnummer återinsatts från urpremiären men som fortfarande saknar en och annan scen.

Alexander

Narnia 1 & 2

Det finns endast en Blu-ray utgåva av både filmerna som har bäst bild. Men av den första filmen har 2-disc utgåvan från 2006 mest bonusmaterial än DVD och Blu-ray utgåvorna från 2008.

Och när det gäller den andra filmen är det 2 disc Blu-ray utgåvan som har mest bonusmaterial.

Narnia: Häxan och Lejonet
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2006
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2008

Bäst utgåva : 2 Disc DVD utgåvan från 2006



Narnia 2: Prins Caspian
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008
Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2008

Bäst utgåva : 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2008

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 25 april 2017 kl. 18:40:32
Narnia 1 & 2

Det finns endast en Blu-ray utgåva av både filmerna som har bäst bild. Men av den första filmen har 2-disc utgåvan från 2006 mest bonusmaterial än DVD och Blu-ray utgåvorna från 2008.

Och när det gäller den andra filmen är det 2 disc Blu-ray utgåvan som har mest bonusmaterial.

Narnia: Häxan och Lejonet
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2006
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2008

Bäst utgåva : 2 Disc DVD utgåvan från 2006



Narnia 2: Prins Caspian
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008
Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2008

Bäst utgåva : 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2008

Är det någon skillnad på bild och ljud kvalite på utgåvorna av Häxan och Lejonet ? Jag har senare utgåvan, den med en disc.