Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

De måste helst publiceras inom en vecka, då distributören har bett att tävlingarna ska avslutas i maj. Jag kommer inte ihåg de exakta datumen på rak arm, men någonstans runt mitten av maj vill jag minnas.

Daniel Hofverberg

Som ni förhoppningsvis redan sett är en ny tävling utlagd om 20th Century Fox och Blue Skys Oscarsnominerade Tjuren Ferdinand:
http://www.dubbningshemsidan.se/tjurenferdinand-tavling.php

Det ska bli intressant att se om antalet tävlingsbidrag påverkas av att det för första gången i den här "omgången" rör sig om en animerad och svenskdubbad film...

Nästa tävling är på gång, och kommer förhoppningsvis om några dagar.

Daniel Hofverberg

En ny tävling är nu publicerad, som den här gången handlar om musikalen The Greatest Showman:
http://www.dubbningshemsidan.se/thegreatestshowman_tavling.php

På grund av att 20th Century Fox vill att alla tävlingar helst ska avslutas till releasedagen är det en ovanligt kort tävlingsomgång; bara ungefär två veckor. Jag hoppas att det hinner komma in tillräckligt många tävlingsbidrag under den tiden; annars måste jag kanske förlänga tävlingen en smula trots att Fox helst inte vill det.

På grund av tekniska strul har jag tyvärr inte lyckats få klart utslagsdelen av Tjuren Ferdinand-tävlingen än, men jag jobbar på saken...

moviefan


Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  1 maj 2018 kl. 17:54:50
Varför är vinst filmerna bara på bluray ?  ::)
Tyvärr bidrar filmbolagen nuförtiden i stort sett bara med Blu-Ray-filmer för tävlingar och utlottningar - antagligen en följd av att de flesta filmbolag gör sitt bästa för att "fasa ut" DVD genom att bland annat minska ner mängden bonusmaterial på DVD-utgåvor gentemot Blu-Ray, o.s.v.

Det är onekligen tråkigt för de som inte har Blu-Ray-spelare, men jag har tyvärr inget att säga till om, då filmbolagen bestämmer vad de ska tävla/lotta ut på eget bevåg; och både jag eller andra arrangörer/sajter har generellt sett väldigt lite att säga till om på den punkten.

Å andra sidan är väl det här ett gyllene tillfälle att köpa en Blu-Ray-spelare, om man inte redan har. De börjar vara ganska billiga nuförtiden, och väntar du tills de större elektronikbutikerna har reor brukar man kunna få tag i en skaplig spelare för en bit under tusenlappen. Dessutom går det väl nuförtiden knappt att köpa DVD-spelare längre, så när ens nuvarande spelare går sönder (brukar hända förr eller senare...) har man nog inget annat val än att gå över till Blu-Ray...

Anders M Olsson

Blu-ray har funnits i över tio år nu, så formatet får väl anses väldigt väletablerat vid det här laget. När DVD kom tog det inte mer än 7-8 år innan VHS var helt utfasat och nästan inga nya utgåvor kom på VHS. Så man ska inte förvånas över att vi nu har ett liknande (men långsammare) systemskifte där Blu-ray successivt ersätter DVD.

Jag är mera förvånad över att Disney fortfarande ger ut en del releaser enbart på DVD, t.ex. en del tv-avsnitt som bevisligen är producerade i högupplösande format och borde göra sig betydligt bättre på Blu-ray.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 maj 2018 kl. 19:45:22
Jag är mera förvånad över att Disney fortfarande ger ut en del releaser enbart på DVD, t.ex. en del tv-avsnitt som bevisligen är producerade i högupplösande format och borde göra sig betydligt bättre på Blu-ray.
Jag håller med, och det är förvånansvärt att alla filmbolag fortfarande ger ut en del releaser enbart på DVD, även bland sådant som uppenbarligen producerats i HD-upplösning och borde finnas tillgänglig i den formen. Mest irriterande är det i de fall som titlar i Sverige bara släpps på DVD, men som i andra länder även släpps på Blu-Ray - det är svårt att hitta någon förmildrande ursäkt när så sker...

Vad gäller The Greatest Showman-tävlingen kan jag upplysa om att det fram tills nu funnits en bugg vad gäller resultatet man får när man skickat in namn och adress. Den placering man fått veta har därmed inte nödvändigtvis haft någon koppling till verkligheten - först fick alla veta att de låg på 1:a plats, och efter att det problemet lösts blev det istället helt galet på annat håll, så att placeringen sällan eller aldrig överensstämt med verkligheten. Nu är problemet löst. Jag ber om ursäkt för detta.

Själva svaren behöver ni inte oroa er för - alla resultat har sparats som de ska. Men bara för att det kanske stod att ni låg etta när ni tävlat färdigt, så betyder det alltså inte att ni faktiskt gjorde det. Så är ni inte säkra på att ert resultat är svårslaget gör ni klokt i att tävla igen...

Daniel Hofverberg

I dagarna skulle alla tre nu aktiva tävlingar egentligen avslutas, men tyvärr har mitt bredband nyss havererat. Först fick jag besked att det skulle lösas senast tisdag, och därför ett besked att felet beror på ett "större fel på nätet" så att det därför kanske kan dröja ännu längre än så. :(

Tills dess är jag därför begränsad till enbart mobilen eller att använda mobilen som WiFi-hotspot till datorn. Av förståeliga skäl medför det att jag måste begränsa Internet-användningen, för att inte mobilsurfen ska skena iväg.

Med utgångspunkt från det väljer jag därför att förlänga alla tre tävlingar tills vidare - The Greatest Showman-tävlingen till nästa söndag och de två andra till nu på onsdag (som kanske förlängs igen om inte Internet fungerar innan dess). Det finns helt enkelt ingen anledning att avsluta tävlingarna, när jag ändå inte kommer ha möjlighet att gå igenom tävlingsbidragen eller utse vinnare förrän bredbandet fungerar igen...

Jag beklagar det inträffade. Det positiva är ju att det betyder att ni som inte skickat in tävlingsbidrag än fortfarande har chansen. Jag hoppas ändå kunna göra klart utslagsdelen för Tjuren Ferdinand-tävlingen även innan Internet fungerar igen, men kan inte lova något.

Richardo

Hur har det gått med datorn och internet? :) Kommer du kunna rätta någon tävling under nästa vecka?

Richardo

Jag antar att det är meningen att tävlingarna ska stängas idag eller?  :-X

Richardo


Daniel Hofverberg

Min avsikt har varit att avsluta tävlingarna. Tyvärr strular dock webbhotellet igen, och precis som för några månader sedan kommer jag inte åt webbhotellets kontrollpanel; och därmed heller inte MySQL-databaserna. :(

Utan tillgång till databaserna finns ingen möjlighet att kunna gå igenom tävlingsbidrag, så därför väljer jag att förlänga alla tre tävlingarna tills problemet med webbhotellet är löst. Jag har kontaktat deras serveradministratör, och hoppas att felet ska åtgärdas snart.

Likaså är det även en ny tävling som jag precis fått klar, men som inte heller kan läggas ut förrän jag kommer åt kontrollpanelen och MySQL igen.

Richardo

Undrar vad som skapar strulet.  ???

Måste vara den fjärde gången det här händer vid det här laget.

Daniel Hofverberg

Det undrar jag också. Förra gången det hände lovade de att problemen skulle vara lösta, men tydligen inte... :(

Daniel Hofverberg

Idag har äntligen problemen med webbhotellen lösts, så jag kommer åt databaserna igen. :)

Därmed har jag nu kunnat publicera den nya tävlingen om Alexander Paynes Downsizing, som släpps på DVD och Blu-Ray på måndag och där tävlingen därför var planerad att publiceras för ett tag sedan:
http://www.dubbningshemsidan.se/downsizing-tavling.php

Det innebär också att de tre befintliga tävlingarna kommer att avslutas natten till lördag (imorgon natt). Jag hade alltså kunnat avsluta de nu, men eftersom jag redan hade uppdaterat sajten och skrivit natten till lördag så håller jag det fastän problemen med webbhotellen alltså har lösts.